Proturbo  Autodiagnoosi

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 605745 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8941
  • Teiden tukko
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #645 : 16.07.2014, 22:53:29 »
Eio ikänä ollu se kiinnike niin kireessä edes vuosia mehtässä seisseessä läjässä etteikö pitkällä kuuskulmasella hylsyllä olis auki lähteny. Ja en lähtisi ilmastoidusta nostaan tuon takia konetta, on kennoi keulalla ja helposti rikkoo jotaki kun roikotuttaa kompuraa konehuoneessa josaki sopivassa välissä kun nostaa konetta vierestä poies. Tai nii, sulla ei tainnu siä aineita olla ni sillainhan se on sama vetää putkista auki ???

Hyvin mahtuu kompura oleen sivussa, kun konetta nostaa pois. Laatikon kanssa on eri asia, kennot nokalla ottaisin kyllä itse laatikon ensin irti tai moottorin laatikosta irti.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8941
  • Teiden tukko
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #646 : 16.07.2014, 22:54:40 »
Volvon stefassa tulee mukana asennustyökalu.

Jaa tulee?  :o Ei näköjään kaikille.  >:(
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa mikko078

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 247
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #647 : 16.07.2014, 23:39:57 »
Wäärin wirittäjä 3 kiittää hienosta viinalastusta ;)
Tnokka, 13c, 668cc suuttimet, -012 immu ja 0,8baaria painetta. Upeasti toimiva lastu vetoa löytyy alhaalta todellakin riittävästi ja veto jatkuu tnenästä huolimatta upeasti rajoittimen tuntumaan... siis käyttöautoviritys on onnistunut ;D
Honda accord tourer 2.2 i-cdti -06
V90 d3a -17
Bmw 325ia avo
octavia 1.9tdi -06

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2395
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #648 : 17.07.2014, 00:00:39 »
Jaa tulee?  :o Ei näköjään kaikille.  >:(

No ehkä hieman yliampuva ilmaisu, mutta siinä oli sellainen muovilevitinholkki mukana jolla sai sen huulen näppärästi kampuran päälle. Mutta tilasin osat Jenkeistä.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4445
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #649 : 17.07.2014, 00:10:18 »
Wäärin wirittäjä 3 kiittää hienosta viinalastusta ;)
Tnokka, 13c, 668cc suuttimet, -012 immu ja 0,8baaria painetta. Upeasti toimiva lastu vetoa löytyy alhaalta todellakin riittävästi ja veto jatkuu tnenästä huolimatta upeasti rajoittimen tuntumaan... siis käyttöautoviritys on onnistunut ;D

Ollos hyvä!    -H-

Wäärin Wirittäviätm Wiinamäenmiehiähän on aina autetta tässä alkoholisoitumisessa!  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #650 : 17.07.2014, 00:16:42 »
Hyvin mahtuu kompura oleen sivussa, kun konetta nostaa pois. Laatikon kanssa on eri asia, kennot nokalla ottaisin kyllä itse laatikon ensin irti tai moottorin laatikosta irti.
ei mitään ongelmaa vinokone +aw paketin nostamisessa keulalle, hyvin on tilaa
No kun halvalla sai.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4445
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #651 : 17.07.2014, 13:05:27 »
Lainaus
"Linta Linta, kerro Hinta"  :2funny:

6,3m3 RE85:sta ja 7kk työtä   :facepalm:

Joten minulta saa Custom-lastun, Custom aikataulussa ja erityisesti Custom hintaan.

Bulkkilastuja saa sitten jostain muualta....   :pomo:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8941
  • Teiden tukko
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #652 : 17.07.2014, 19:05:08 »
No ehkä hieman yliampuva ilmaisu, mutta siinä oli sellainen muovilevitinholkki mukana jolla sai sen huulen näppärästi kampuran päälle. Mutta tilasin osat Jenkeistä.

Tässä paikalliselta siniseltä hommatussa on kyllä muovikaulus ulkopinnassa. Mitään irto-osia ei mukana tullut.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4445
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #653 : 17.07.2014, 21:49:36 »
Kampuran takastefa tilattu siniseltä tiskiltä.
Lainaus
1 kpl hyllyssä (6842160). Hinta 30,06 eur


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4445
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #654 : 18.07.2014, 18:30:36 »
Itselläni tämän saatanallisen säätämisentm aloitti aikoinaan tämä topicci.
Museossakin herra Googe taisi pitää omaa topicciaan tuosta LH:n säätämisestä.
Kovin yksinäistä työtä hän lopultakin teki, sillä apuja ei kummemmin näkynyt. Tuolloin minustakaan ei ollut apua, sillä en tiennyt LH:sta sitä mitä nyt tiedän.

Sen vuoksi LH:sta on kaikenlaisia "tietoja" kun aikaisemmin ei ole ollut oikeaa tietoa siitä, mitä LH oikeasti tekee.

Mutta 90% kaikista LH myyteistä voi heittää romukoppaan ja jättää loput uskovaisille tai muille "tietäjille".  :buck2:

Kuten se, ettei LH käytä lambdaa yli 3500rpm tms.
Fakta on se, että ainoa absoluuttinen paikka jossa LH ei lambdasäätöä käytä on kierrolukurajoittimen (6250rpm) nurkassa (6158rpm jälkeen).
Aina ja muulloin lambda-säätösilmukka on pelissä mukana aktiivisena tai epäaktiivisena.
Mutta tätä voi säätää ihan mielensä mukaan. Jos tykkää että kone käy stoikassa vaikka 2 baarin ahdoilla, niin sen voi säätää tekemään niin. Tai jos tykkää, ettei stoikkaa käytetä esim 1500rpm jälkeen, senkin voi tehdä halutessaan.
Tai jos haluaa, ettei stoikkaa käytetä kuin pintakaasulla, voi senkin tehdä.

Mutta perusteiltaan säätöhomma on aikas simppeliä touhua lopultakin ja siihen kykenee jokainen tänne kirjoittamaan kykenevä. Omista haluista ja kärsivällisyydestä sitten on kiinni se, kuinka hyvän lopputuloksen saa aikaiseksi.

Työkalut saa netistä.
Eli ohjelmaksi tunerpro RT (rt=realtime), jonka saa ilmaiseksi mutta minä maksoin sen $39,- lisenssimaksun saadakseni aloitusviiveen pois ja halusin tukea ohjelman kehittäjää.
Ohjelman löytää tästä: http://tunerpro.net/

Lisäksi tarvitaan moatesin emulaattori, jolla korvataan LH tai EZK:n ROM-piiri, eli simuloidaan sitä muistipiiriä.
http://www.moates.net/ostrich-20-the-new-breed-p-169.html?cPath=95

Joten hintaa romuille tulee n. €200,- kaikkineen.

Laajakaistahan jokaisella virittäjällä onkin!  :pomo:

Juu lastuja saa halvemmalla mutta niillä ei sitten saa kuin semitoimivan virin, sillä setti on rajoitettu tarkalleen vakioksi tai sitten täsmälleen määritellyksi, mutta jos hilut ja hilppeet on hankkinut, niin setin saa kyllä toimimaan ja lisäksi noissa bulkki-lastuissa on sekin rajoite, etteivät ne huomioi moottoriyksilöitä mitenkään.

Sen jälkeen tarvitaan jokin perus bini. 5xx sarjaisiin boxseihin 5xx bini ja 9xx sarjaisiin omansa.
Sillä ei ole väliä, mikä 9xx sarjan boxi sinulla on, sillä 984 toimii hienosti vaikka 937 binillä! Tosin ajonesto katoaa samalla.
Binin lisäksi tarvitaan xdf-tiedosto.
Jonka saa binin lisäksi vaikka tästä:
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-list_file_gallery.php?galleryId=32

Ja mainintana se, että tuo 937 bini sisältää sähköflektin ohjauskoodin, eli toimii hienosti meikäläiselläkin flektin kanssa, kuten viskonkin. XDF-tiedosto on siinämielessä äärimmäisen tärkeä, sillä se kertoo mitä mistäkin koodin kohdasta löytyy.

Itse pysyin 954 binissä, mutta suurin urakka oli tehdä siihen kunnollinen XDF-tiedosto.
En suosittele siihen ryhtymistä, ellei satu olemaan sopivasti hullu tai omaa kokemusta asiasta. Omalla kohdalla kumpikin check-box on rastitettu, joten "eteenpäin sanoi mummo hangessa".  :2funny:

Mitään ei voi rikkoa autosta, jos hommat tekee vähäistäkin järkeä käyttäen, eikä yritä älyttömyyksiä.
Nakutukseen ja laihoihin soppiin saa jokaisen moottorin kuolemaan, mutta se onkin typeryyttä, jonka tuloksena se tuho syntyy.


Bensa-autossa perussetti menee näin:

012 IMMu kiinni, Ahdin sopivaksi ja kaikki asiaan kuuluvat hilut cooleria myöden.

Vain täydellinen imbesilli harkitsee virittävänsä vakiolla 016 IMMulla ja isommalla ahtimella!  :uglystupid2:

Suuttimet kokoa XÖZ cc/min joten etsitään vakiosta #4 sopiva arvo, jolla auto on heti käynnistyksen jälkeen alkaa käydä lämpöisellä moottorilla nättiä tyhjäkäyntiä ja sopat ovat siinä stoikan tuntumassa. Tämä vaihe kestää X-ajan, mutta aikas nopeasti tehtävissä. n. 600cc/min suuttimet tarkoittavat 1500 nurkilla olevaa vakiota 4.

Etene 50 pykälin suuntaan tai toiseen mutta älä missään tapauksessa yritä alittaa lukua 1000, tai LH menee sekaisin.

Missään maailmalla myydyssä lastussa tätä temppua ei ole tiedetty ennen testejäni. Tosin saksalainen Stoni (dirk) on ollut hyvällä hajulla asiasta.
Edes Jaybreeze tai IPdown eivät tätä #4 skaalauskikkaa tienneet, vaikka koodin kanssa ovatkin paljon tehneet.

Vakio #4 vaikuttaa globaalisti LH:n sopitukseen, eli se skaalaa kaikki polttoaineen laskentaan liittyvät asiat.
Käynnistys, kylmäkäynti, kiihdytys jne. kymmenet erilaiset rikastukset.

Niitä LH:ssa sitten piisaakin ja niiden toiminnasta pääse perille seuraamalla address trace-toiminnolla tunerprossa. Katsomalla milloin karttaa luetaan ja mistä kohdin.

Bensamiehellä noita muiden karttojen säätämisongelmia ei ole, mutta Wiinamäen miehellä senkin edestä.
#4 määrittää myös pääkorjauskartan askeleen koon, joka on suuttimiin nähden suhteellinen.

Mutta perusbensavirittähän ei tarvitse murehtiä kuin siitä, että vakio #4 on oikein ja sitten alkaa armoton pääpolttoainekorjauskartan rakentaminen.

Tosin sitä ennen pitää laittaa IMMun linearisointi käppyrä 012 IMMun mukaan ja kääntöpisteet (2kpl) kohdilleen (löytyvät XDF:stä).
Itse linearisointi käppyrän arvot ovat tässä:
Koodia: [Valitse]
00 00 00 00 00 15 16 17 18 19 21 22 23 24 25 27
28 29 31 32 34 35 37 38 40 42 44 46 48 49 51 54
56 58 60 62 65 67 70 72 74 78 81 84 87 90 93 96
99 102 106 109 113 116 120 123 127 131 135 139 143 147 152 156
160 165 169 174 179 184 189 194 199 205 210 216 222 228 233 240
246 252 65 66 68 70 71 73 75 77 79 80 82 85 87 89
91 93 95 97 99 101 103 106 108 110 112 115 117 119 122 124
127 130 132 135 138 141 144 147 150 152 155 158 161 164 167 170
173 176 179 182 185 187 191 194 197 200 203 206 210 213 216 219
223 226 229 232 235 239 242 245 248 251 64 65 66 66 67 68
69 70 71 72 73 74 75 76 78 79 80 81 82 83 84 85
86 88 89 90 91 93 94 95 97 98 99 101 102 104 105 107
108 110 112 114 116 119 121 123 125 127 128 130 132 134 136 137
139 141 143 145 147 149 151 153 155 157 159 161 163 165 168 170
172 174 177 179 181 184 186 188 190 192 195 197 199 202 204 207
210 213 216 219 222 225 228 232 236 240 244 248 252 255 255 255

Tuo on normaaleilla turnerpro;n asetuksilla, vaikka itse suosinkin käänteisnäkymää.
Samalla kannattaa laittaa tarkistussumman laskentatyökalu kuntoon, ettei käy ihmeellisiä lapsuksia vikavalon kanssa.
Juu, vikakoodi on ECU-vika jos tarkistussumma ei ole oikein.

Säätäminen kannattaa aloittaa maltillisilla ahdoilla.
Ja skaalata ahtojen mukaan se pirskatin polttoaineen pääkorjauksen skaalattava asteikko, sillä muutoin savolaiset super-sankarit tulevat visiitille ja yläkuormien sopitus on pitkin prinkkalaa jatkuvasti.

Tässäkin on kohta, jossa joka ikinen bulkkilastu kusee!

Nimittäin vakioasetuksilla polttoaineen annostelu on tapissaan 0,4 baarin ahdoilla. Ja sen jälkeen ainoastaan mennään ylimmällä kuormarivillä ja IMMun muutoksilla sopituksessa.
Tulos:  0,6 baarilla mustaa savua kuin dieselissä konsanaan ja sitten vasta siellä 1 baarin kohdalla sopvat alkavat olla siellä päin, missä niiden pitäisi olla. Oikeiksi ne asettuvat sitten siellä 1,5 baarin ahdoilla.  :idiot2:

Tosin 012 IMMu tiputtaa luonnostaan kuormatietoa 2 riviä.  ;)

Meikäläisen setissä ylimmälle kuormariville kiivetään vasta 1,1 baarin ahdoilla niukin naukin.
Ja tyhjäkäynnillä liikutaan alimmalla rivillä, muilla kuormilla sitten noiden välissä, kuten pitääkin olla.

.......


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8941
  • Teiden tukko
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #655 : 18.07.2014, 21:13:00 »
Kerroppas asiaan perehtymättömälle hieman tuon vakio IMMun soveltumattomuudesta virittämiseen. Miksi se ei sovi virittämiseen? ??? Soveltuuko se edes pieneen paineen nostamiseen?  ???
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #656 : 18.07.2014, 21:36:22 »
Eipä siinä muuta kuin että siitä loppuu mittausalue kesken, vakio pikkumitsukin pystyy puhaltamaan enemmän kuin mitä -016 kykenee "puhtaasti" mittaamaan. Tuosta syystä se isompi ahdin ei anna täyttä hyötyä kun mittaus on mallia "no nyt menee jo enemmän kuin mitä mittari näyttää, kierroslukutiedolla mennään" eli hitusen epätarkkaa. Ja taas kun LH2.4 toimii pääasiassa kyseisen tiedon varassa niin eihän se nyt ihan nappiin mene.

Ei silti, en aio vaihtaa omaa mihinkään niin kauan kuin mopo ei keuli ja paineet pysyy 0,x barin luvuissa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4445
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #657 : 18.07.2014, 22:17:12 »
Kerroppas asiaan perehtymättömälle hieman tuon vakio IMMun soveltumattomuudesta virittämiseen. Miksi se ei sovi virittämiseen? ??? Soveltuuko se edes pieneen paineen nostamiseen?  ???

Jos mittari näyttää jännitettä 5 volttia maksimissaan, eli mittari pohjaa. Ja jos säädettävä jännitealue on 0-20 volttia, niin miten sillä voi säätää mitään yli 5 voltin jännitettä?  :o

Tai pumppaat sukellus pulloa täyteen (320bar) 200 baarin mittarilla ja pullo posahtaa 500 baarin kohdilla, mutta kompura kykenee työntämään 600 baaria.

Toisin sanoen, IMMu pohjaa ja näyttää maksimia (3 232) 0,8 - 0,9 baarin paineesta asti täyskaasulla niin miten luulet sopituksen toimivan. Vastaava luku on 012 IMMussa 4 080.

Kuva kertonee enemmän kuin tuhat sanaa.....



Vastaavasti ihan sama idea kuin vakio mitsulla (13C) yritetään repiä 2 baarin ahtoja 6000rpm kierroksilla ahdetun B230 mosaan kyljessä.

hat nicht funktioniert!

Kuten Harmaahattu sanoi, LH toimii täysin IMMun signaalin pohjalta, joka on kaiken LH:n polttoainelaskennan perusta ja pohja!  :knuppel2:
Ja oikeasti pikku-mitsu kykenee työntämään reilusti enemmän ilmaa lävitseen kuin 016 kykenee mittaamaan.
Nimittäin LH:n puolella meikäläisen setissä 016 IMMulla IMMu-kartassa lukema on pohjassa 4000rpm ja 0,8 baaria ahtoja.
Kaikki sen jälkeen lisääntyvä ilmamäärä ei muuta polttoaineen määrää kuin pelkästään kierroslukutiedon perusteella!


Aukesiko asia nyt?  ???


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8941
  • Teiden tukko
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #658 : 18.07.2014, 22:33:22 »
Aukesi. Kiitos. -H-

Kysyin asiaa siksi, kun en ole yhtään perehtynyt tämän ruiskun sielunelämään. Itsellä on ahtopaine nyt siinä 0.8-0.9 bar. Tarkoitus ei ole nostaa painetta enempää.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4445
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #659 : 18.07.2014, 22:40:53 »
Aukesi. Kiitos. -H-

Kysyin asiaa siksi, kun en ole yhtään perehtynyt tämän ruiskun sielunelämään. Itsellä on ahtopaine nyt siinä 0.8-0.9 bar. Tarkoitus ei ole nostaa painetta enempää.
Ollos hyvä!

Eikä vakioromuilla kannatakkaan ahtaa enempää sillä seuraavaksi tapissaan ovat vakiosuuttimet!
Suuttimien pohjaamista ei huomaa kuin laihalle menevistä sopista ja kenties kuuluvasta kilinästä.
Vikakoodia siitä ei synny.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Ateho  Elekma