Proturbo  Autodiagnoosi

Jussi.L:n motivaatio romut. Rat 740, 242L Turbo ja 242 turbo

  • 474 Vastauksia
  • 169080 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa sitkuura

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 116
  • www.vrcf.fi
    • Kaikki timantit ei oo ikuisia...
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. 242 ja rat 740.
« Vastaus #315 : 27.10.2013, 21:20:58 »
joitakin huonekaluja/ovia oon maalannu sellasella vaahtamuovi telalla... saa paljon siistimmän pinnan ku sillä perus seinätelalla...
Köyhän on pakko yrittää...

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. 242 ja rat 740.
« Vastaus #316 : 27.10.2013, 22:12:38 »
joitakin huonekaluja/ovia oon maalannu sellasella vaahtamuovi telalla... saa paljon siistimmän pinnan ku sillä perus seinätelalla...

Joo totta! Itekin aattelin niitä ostaa, aikasempaa kokemustakin on kans. Toimiikohan se pohjamaaliin yhtä hyvin  ???
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. 242 ja rat 740.
« Vastaus #317 : 01.12.2013, 12:32:17 »
Jaaha taas tapahtuu jotain. Avasin harmaasta 740 turbosta moottorin kun aattelin että sieltä sais jotain säästettyä. No 3 männässä reikä, ja kolmesta muusta männänregasvälit halki. Kaikki kanget ässällä. No ei sen ollu väliä ku ne oli 9mm.

Soitin sitten ehtoolla tuttavalle ja kysyin b230 moottoria. "Yks tosta löytyy, tuutko heti hakeen?" Ja eikun matkaan. Moottori oli b230FD, ja sieltä löyty sisältä hoonausjäljet ja 13mm veivit.

Nyt siihen sitten vaan FT männät ja 531 kansi.

Ja näillänäkymin se kone olis tulossa rottaan. Jos koittais sen katsastaa ja ajaa sillä talven yli.

242 siirtyi ulos ressun alle, koska kaveri kellä on kaaret ei suvaitse vastata puhelimeen. Eikä siihen sopivaa moottoria oo kävelly vielä vastaan.
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2283
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. 242 ja rat 740.
« Vastaus #318 : 01.12.2013, 19:21:32 »
Jaaha taas tapahtuu jotain. Avasin harmaasta 740 turbosta moottorin kun aattelin että sieltä sais jotain säästettyä. No 3 männässä reikä, ja kolmesta muusta männänregasvälit halki. Kaikki kanget ässällä. No ei sen ollu väliä ku ne oli 9mm.

Soitin sitten ehtoolla tuttavalle ja kysyin b230 moottoria. "Yks tosta löytyy, tuutko heti hakeen?" Ja eikun matkaan. Moottori oli b230FD, ja sieltä löyty sisältä hoonausjäljet ja 13mm veivit.

Nyt siihen sitten vaan FT männät ja 531 kansi.

Ja näillänäkymin se kone olis tulossa rottaan. Jos koittais sen katsastaa ja ajaa sillä talven yli.

242 siirtyi ulos ressun alle, koska kaveri kellä on kaaret ei suvaitse vastata puhelimeen. Eikä siihen sopivaa moottoria oo kävelly vielä vastaan.

Löytyikö ruiskuja alakerrasta? -95 vuonna nimittäin laittaneet näemmä noihin vaparin lohkoihinkin ruutat..
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. 242 ja rat 740.
« Vastaus #319 : 01.12.2013, 21:52:15 »
Löytyikö ruiskuja alakerrasta? -95 vuonna nimittäin laittaneet näemmä noihin vaparin lohkoihinkin ruutat..

Ei löytyny. Tai sitte mää en löytäny vaan niitä. Tarviiki vielä tarkistaa.

Ja tänään katteltiin nii lohkon kylkeen tullu ruostetta pitkän seisomisen takia. Millähän noi vois poistaa? Ite aattelin öljyä ja patapataa. Ei kuitenkaan siltä tuntunu että olis ruoste päässy sylinteriputkea syömään.
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. 242 ja rat 740.
« Vastaus #320 : 02.12.2013, 18:50:06 »
No eipäs ne ongelmat sitte loppunu.

Kaikkihan alkoi tästä josta jo showroomissa kerroin.



Piti alkaa autoo tekemään mutta kun jopa kattoluukun etureunassa oli ruostetta niin mielenkiinto vähä lopahti. Koneesta aattelin että kansipahvi ja kansi vaihtoon niin taas rokkaa. Mutta:



Koneesta ei tarvinnu säästää mitään. Kannen saa varmaan plaanauksella toimivaks.

Sitten ostin tuon FD koneen ja aattelin että saan moottorin tehtyä



Pikkupikku korroosio iskeny

Eikä juurika hatuta koska sieltähän löyty ne öljysuihkut



Nyt mulla on sitte 3 paskaa b230 lohkoa.

Ei täst tuu mitää

Edes pieni kevennys loppuun



Hommattiin tallille Komatsu merkkinen tuhkis.

Aamen jumalauta, katotaan koska jaksaa tehä jotai.
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. 242 ja rat 740.
« Vastaus #321 : 02.12.2013, 19:26:44 »
Kylä tosta viä lohko tulee....ei tommonen pieni syöpymä sylinterin alapäässä (mittää) haittaa. Kraapit eka isommat pois, ja sit hoonilla hyväks.
 :3/4 jättää sen:
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. 242 ja rat 740.
« Vastaus #322 : 02.12.2013, 19:53:31 »
Kylä tosta viä lohko tulee....ei tommonen pieni syöpymä sylinterin alapäässä (mittää) haittaa. Kraapit eka isommat pois, ja sit hoonilla hyväks.
 :3/4 jättää sen:

Niinkö Timppa meinaa? Kai sitä tarvii sitte mennä hoonaustyökalu ostaan uusi. Nimittäin IKH:n työkalusta irtos kivi ensimmäisen hoonauksen jälkeen...
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. 242 ja rat 740.
« Vastaus #323 : 02.12.2013, 20:02:32 »
Niinkö Timppa meinaa? Kai sitä tarvii sitte mennä hoonaustyökalu ostaan uusi. Nimittäin IKH:n työkalusta irtos kivi ensimmäisen hoonauksen jälkeen...

Hae biltemalainen....ja otat siihen samalla myös niitä karkeampia kiviä.
Emmä ny kuvan perusteella diagnoosia anna, mut eiköhän siitä soivan pelin vielä saisi. Joskaan ei varmaan uudenveroista.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. 242 ja rat 740.
« Vastaus #324 : 09.12.2013, 21:22:51 »
Nyt olis sitte pari konetta palasteltu  :P



Siistissä ja steriilissä tilassa. Purin siis FD koneen lisäksi moottorin jonka aikanaan rakensin amerikan turboon. Siinä lohkossa oli tosiaan männän helman tekemä naarmu. Nyt kun purin koneen niin sormella kävin männän reunan läpi ja hioin "ulokkeen" pois. Tuli iha hyvä. Sitten hain kaverilta takaisin sille lahjoittamani FB lohon jossa oli jäähdytysneste maannut 2 ja 3 pytyissä kansipahvirikon takia. Hiukan öljyä ja patapataa, ja sen jälkeen rutosti öljyä ja hoonaustyökalulla perään. Sama käsittely FD lohkolle, ja lopputulos oli ihan hyvä. Nyt tuo FD lohko jäi odottamaan tallinperälle jotain tulevaa moottorin rakentelua. FB lohkoon tulee nyt sitten FT männät ja 13mm veivit. Päälle varmaankin 530 hattu johon tehty remontti. Siitä tulee sellanen käyttisauto turbomoottori.

531 kansia on nyt kaks myös tallin lattialla. Mitähän niille keksii  ::) FD koneen 530 EGR reijillä löytyy myös jos jollakulla on kiinnostusta, huokeella lähtee tallista pyörimästä.

Sitten mulla on yks garretin turbo joka alkaa oleen aika finaalissa mutta oli houkuttelevasti kompurapesä suurempi kuin vakio garretissa. Huomasin että se sopii vakio garrettiin ja aloin sitä vaihtamaan. Homma tyssäs ku ei ollu 3/8 tuuman lenkkiä... Huomenna kaveri lainaa sellatten työmaalta.



Ja koska niin paljon tykkään keltasesta väristä niin suihkin siivapyörät sillä.



Sinistä maaliakin ostin ettei konehuone tyrkkää heti saksaa mieleen koska lohkosta tulee tietysti punainen ja jotakin mustiakin osia tulee. Ja ei sitten mullakaan niin pahasti ne siniset silikoonit häiritte kun on muutakin sinistä. Tosin nähtäväks jää raaskinko mihkä raatoon ostaa uusia letkuja.

Nyt on taas vähän auki että kumpaan 7 koppaan tuon koneen laittas. En osaa päättää. No onhan mulla sitte ainaki toimiva moottori jos ei muuta.
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Volvopoju

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 558
  • www.vrcf.fi
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. 242 ja rat 740.
« Vastaus #325 : 09.12.2013, 22:09:49 »


Tuolla ajeltiin jäällä viime talvena. Voimanpesänä D6. Kytkin näytteli suurta osaa ajoissa  ::) Ja poliisit tuli kelkoilla kattomaan, ja kehu että hyvi menee lintasa.
Ja kysyin ystävälliseltä konstaapelilta että saanko laittaa kuvan nettiin, ja antoi luvan siihen.

On muuten meikäläisen tekemä tuo 242..  Recaron penkinkin sinne taisin jättää  ;) Hyvä että toimiikin vielä, auton ostin aikoinaan vain sisustan takia, kun siellä oli beigen värinen nahkasisusta, mutta eräänä kesäpäivänä tuli pieni älynväläys poistaa siitä kaksi ovea  :idiot2:

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. 242 ja rat 740.
« Vastaus #326 : 14.12.2013, 15:19:00 »
Eilen maalailin lohkoa.

Pohjalle ensin harmaa primer.



Sitten punasta perään.



Öljypohjalle sama käsittely.



Seuraavaks saa alkaa laittaan konetta kasaan kun uudet tiivisteetkin saapu. Vesipumpun unohdin ostaa  :-\
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. 242 ja rat 740.
« Vastaus #327 : 15.12.2013, 17:56:52 »
Sain tänään moottoria kasaan ja jotain osia maalattua.

Ja voi hele mikä kuvanlaatu  :buck2: Koittakaa ny jotain selvää näistä tihrustaa.











Vanhasta vesipumpustaki tulee uusi kun sen putsaa ja maalaa mustaks  ::) No ei tuolla ole ajettu kun pari tuhatta km.
Nyt täytyy jostain hakee momenttiavain lainaan niin saa kiristellä momenttiin laitettavat pultit. Kytkin ratkasukin tarvis miettiä että minkä laittaa.
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. Rat 740, 242 ja 242L Turbo
« Vastaus #328 : 29.12.2013, 19:01:21 »
Tällänen kotiutui tänään



Jotkut sen varmaan tunnistaa. Aikalailla on työsarkaa kun sitä kattelin, mutta eiköhän se siitä. Mulla on purkufarmari josta tulee LH ja m47. Koneeksi tulee edellisessä viestissä mainittu b230. Ahtimeksi garretin 3.

Nyt alko mietityttään kun rekisteriotteessa on mainittu kaasari ja ajattelin laittaa ruiskun, niin mitenkäs katsastuksessa? Jostain luin että ruiskun vaihto katotaan nostavan moottoritehoa 10%. Saiskohan konttorilla sepitettyä että onhan tämä muutettu vastaamaan mallisarjan tehokkainta kun on jälkeenpäin ahdettu. Ja otteessa on kuulemma 150hv.

Nyt vaan hirveellä urakalla autoa laittamaan. Josko se viimeistään tammikuun puolella olis valmis.
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. Rat 740, 242 ja 242L Turbo
« Vastaus #329 : 30.12.2013, 17:55:49 »
Kävin tänään ottaan auton nimiin ni sain rekstarin 1osan. Kopan kuutiotilavuus onki 1980  :o Ja tosiaan kun se kaasari on merkattu otteeseen ni nyt tarvis sitte katsastaa B230+ruisku+turbo.

Parin katsastusmiehen kanssa pällisteltiin papereita ja kyselin ruiskun vaihdosta. Molemmat oli pihalla ku lumiukot  :D Sitte kysäsin että kun mulla on ite eri moottoreista kasattu b230. Nii jos haen 109,5kw penkkilapun ni mun ei tarvi mitään tositteita esittää mistään, muuta kun tuo penkkilappu. Molemmat järkeili asian samalla lailla kun minä.

Nyt kysynki. Missä ja kuka pirkanmaalla penkittää, jolle voi tollasen rähjäsen näkösen Volvon raadon viedä penkkiin? Ja sellanen mestari joka onnistuu jarruttaan b230FT:stä vaan sen max. 109,5kw?

Taidan viettää uuttavuotta huomenna tallilla. Kyllä sen kipinän saa yhtä hyvin silmään hitsauskoneella mitä raketillaki?
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

 

Samppasport  Futurez