Autoracing  KL-varaosat

Jussi.L:n motivaatio romut. Rat 740, 242L Turbo ja 242 turbo

  • 474 Vastauksia
  • 169085 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. Rat 740, 242 ja 242L Turbo
« Vastaus #405 : 03.02.2014, 21:28:01 »
Torstaina pääsis penkkii. Soittelin konttorille ja kyselin siitä lapusta. Siitä pitää ilmetä:

Ajoneuvon tiedot (eli rek.nro)
Moottorin tiedot
Hevosvoimat
Vääntömäärä  ??? (Sehä ny ilmenee muutenki mutta mitä ne sillä konttorilla tekee?)
Ahtopaine

Miten tuo ahtopaine saadaan siihen lappuun? Kirjaillaanko se tietokoneella? Kuulakärkikynällä? Kun ei kai kaikissa penkeissä saa siitä käyrää näkymään? Ja inssi sano että trafin mukaan alle 0,5 bar ei käy?  ??? FK:ssa 0,3...

Mitä tuosta mun moottorista siihen pitäis kirjailla? B230FB johon on vaihdettu ft männät, 530 kansi, ja A nokka.

Jos vastauksia sais ennen torstain penkkireisua niin olisin erittäin kiitollinen. On se vähän turhaa maksaa katsastuslapusta 100e jos se ei käykään.


Luulisin että ahtopaine täytyy tosiaan näkyä koneen piirtämänä....koska voihan siihen lappuun muuten kirjotella ihan mitä huvittaa. Vääntömäärä tarvitaan, kun pykälissä lukee, että vääntö ei saisi poiketa liikaa vertailumallista. Se mikä on "liikaa", on inssin määritelmä. Mulla oli papereissa 330nm vs. b21et:n 240nm ja hyvin kelpas.
Koneesta tuskin kiinnostaa muutakun iskutilavuus....ja se mistä on peräisin. Mä sanoin et omista romuista on kasattu. Periaatteessa kuulemma pitäisi määritellä tarkemmin moottorin lähtökohta.
Otat konttorille mukaan esim. 700-sarjan käyttöohjekirjan ja kaivat sieltä kohdan b230a tai b230f, ja sanot että tämä moottori on ahdettu.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. Rat 740, 242 ja 242L Turbo
« Vastaus #406 : 03.02.2014, 21:51:47 »
Jees, homma alkaa valkeneen. Ahdot lasken 0,3. Huomenna taidan soittaa Tatechille ja kysellä miten pääsis. Olis vaan mukava saada auto ajoon.

Ei toi b230 + 530 + A + garret03 + LH varmaan anna yli 109,5kw?
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. Rat 740, 242 ja 242L Turbo
« Vastaus #407 : 03.02.2014, 21:55:16 »
Toiset konttorit vaativat ahtopainekäyrän, mutta Trafille riittää kyllä se, että penkkilappuun on kirjattu suurin mittauksessa käytetty paine.
Moottorin tiedot on oikeastaan se mikä se kone(lohko lähinnä) on lähtöjään. Eli B230F tai FB ja mistä se on lähtöisin eli luovuttajan valmistenumeron tarvitsee. Riippuen katsastajasta saattaa syynätä lohkon stanssit esiin asian varmistamiseksi ja tietoihin kirjaamista varten.

Toisaalta mulla on tullut jo aikalailla vakiintunut käytäntö miten moottori/yms. muutoksissa tulee toimittua, eikä kertaakaan ole Trafin suunnasta tullut sanomista. Kahta paikallista konttoria on tullut käytettyä ja niillä molemmilla yhteensä 5-6 eri inssiä on tainnut muutoksia tehdä mulle tässä vuosien varrella. A-katsastuksessa meni vähän nihkeäksi vuosia sitten joten siellä ei ole tullut tehtyä kuin ensimmäinen muutoskatsastus siniseen 242:n ensimmäiselle koneversiolle. Kunhan vaan asioista sopii etukäteen juuri sen katsastajan kanssa joka muutoksen tekee ja kyselee muualtakin millä tavalla toimitaan.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2014, 21:56:58 kirjoittanut Lankku »
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. Rat 740, 242 ja 242L Turbo
« Vastaus #408 : 03.02.2014, 22:11:13 »
Heitin sit muuten mäkeen jo sen paaliin lähteneen 940 korin paperit josta toi lohko on...  :facepalm: Täytyy varmaan mennä poikkeen konttorille ja kysyyn mikä siellä on homman idea ja ottaa katsastaan se inssi jonka kanssa olen asiasta puhunut. Tarvii varmaan ottaa hiekkapaperia mukaan että saa maalit krapsuttaa pois moottorin valmistenumeron päältä, jos inssi sen haluaa nähdä. Sekin on sit vähän tulkinta kysymys, että ottaako se inssi tuon lohkon 136hv:na vaikka sinne on vaihdettu männät, kansi ja nokka. Meneeköhän uskottavuuden rajoissa jos teho kasvaa n.12-14hv.

Miks kaikesta pitää tehä nii vaikeeta? Veteen piirrettyjä viivoja on vaikka kuinka paljon. Yhtä päättömiä juttuja täytyy tietää ja todistaa mitä työkkärin nettisivuillaki.
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3447
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. Rat 740, 242 ja 242L Turbo
« Vastaus #409 : 03.02.2014, 22:13:40 »
Lohkon lähtöteho on ja pysyy siinä mikä se on ollut vaikka muuta ei olisi jäljellä kuin lohko alkuperäisestä kokoonpanosta.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. Rat 740, 242 ja 242L Turbo
« Vastaus #410 : 03.02.2014, 22:21:57 »
Lohkon lähtöteho on ja pysyy siinä mikä se on ollut vaikka muuta ei olisi jäljellä kuin lohko alkuperäisestä kokoonpanosta.

Ja kannen tai ahtimen vaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ja jos laittaa kaasarin tilalle ruiskun niin lain mukaan teho kasvaa 10%  :facepalm: Ja eikös sellasiaki moottoreita oo laitettu missä lohko ylittää korin tehorajan, mutta kun on "itsekasattu" niin on saatu teho pienemmäksi?

Tässoo mitää järkee.
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. Rat 740, 242 ja 242L Turbo
« Vastaus #411 : 03.02.2014, 22:23:03 »
Lainaat vaan jonkun kaverin rekisteriotetta jolla on papereissa 2,3l kone. Täälläpäin homma on pelannut noin jo vuosikausia ja niitä papereitakin on lainattu vasta silloin jos se "omista palikoista kasasin" ei ole kelvannut.

Tosta lähtötehon pienentämisestä ei mun muistaakseeni ole mitään virallista pykälää edes?

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3447
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. Rat 740, 242 ja 242L Turbo
« Vastaus #412 : 03.02.2014, 22:25:42 »
Ja kannen tai ahtimen vaihto rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ja jos laittaa kaasarin tilalle ruiskun niin lain mukaan teho kasvaa 10%  :facepalm: Ja eikös sellasiaki moottoreita oo laitettu missä lohko ylittää korin tehorajan, mutta kun on "itsekasattu" niin on saatu teho pienemmäksi?

Tässoo mitää järkee.
Lohkon lähtötehoa ei pysty alentamaan mitenkään lain mukaan.
Tuo kannen tai ahtimen vaihto rinnastetaan kyllä moottorin vaihtoon mutta se tarkoittaa että kyseessä on silloin omavalmiste moottori ja silti lohkon lähtöteho pysyy samana. Eli koneesta on lähdettävä vähintään se hevosvoima määrä mikä alunperinkin on lohkosta lähtenyt.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. Rat 740, 242 ja 242L Turbo
« Vastaus #413 : 03.02.2014, 22:27:00 »
Lainaat vaan jonkun kaverin rekisteriotetta jolla on papereissa 2,3l kone. Täälläpäin homma on pelannut noin jo vuosikausia ja niitä papereitakin on lainattu vasta silloin jos se "omista palikoista kasasin" ei ole kelvannut.

Tosta lähtötehon pienentämisestä ei mun muistaakseeni ole mitään virallista pykälää edes?

Olishan mulla tossa 740 turbon kori jossa on ollu b230et. Mutta kun rekisteriotteessa on 109,5 kw, kaasarilla ja turbolla. Niin jos sais penkkilapun jossa on 109,5 kw tai alle niin ei alustalle tarvi tehä mitään, tai todistella siitä mitään. Tästä inssikin oli mun kanssa samaa mieltä.

Kun sais jostain käsiinsä 940 b230FK rekisteriotteen  V:>

Lohkon lähtötehoa ei pysty alentamaan mitenkään lain mukaan.
Tuo kannen tai ahtimen vaihto rinnastetaan kyllä moottorin vaihtoon mutta se tarkoittaa että kyseessä on silloin omavalmiste moottori ja silti lohkon lähtöteho pysyy samana. Eli koneesta on lähdettävä vähintään se hevosvoima määrä mikä alunperinkin on lohkosta lähtenyt.

Nyyt ma ymmarra sua! Ei ne syo taala tanaa  ::)

Asiasta moottorisahaan... Tai siis tähän autoon. Huomasin että akselina on 1031.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2014, 22:29:24 kirjoittanut Jussi.L »
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7599
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. Rat 740, 242 ja 242L Turbo
« Vastaus #414 : 03.02.2014, 22:32:37 »
Heitin sit muuten mäkeen jo sen paaliin lähteneen 940 korin paperit josta toi lohko on...
Jos auto on ollut sun nimissä, niin rekisteritunnuskin riittää. Konttorilla saavat sillä esille valmistenumeron tarvittaessa. Tai sitten teet ilmaisen omien tietojen kyselyn Trafilta jossa on listattuna kaikki nykyiset ja entiset nimissä olleet autot. Auton papereita et kuitenkaan tarvitse mihinkään oli sitten kaverilta hankittu tai oma. Koneen sisuskaluilla ei ole mitään merkitystä sen suhteen mikä lohko on olevinaan, ainakaan niin pitkään kun pysytään ns. bolt-on osissa. Vaikkakin toisten tulkintojen mukaan kone lasketaan omavalmisteeksi vasta sitten kun siellä on sellaisia osia jotka ei mene "heittämällä sisään", mutta toisille riittää paljon vähempikin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. Rat 740, 242 ja 242L Turbo
« Vastaus #415 : 03.02.2014, 22:34:28 »
Lohkon lähtötehoa ei pysty alentamaan mitenkään lain mukaan.
Kiinnostais nähdä tämä pykälä.  :)

Poissa Jussi.L

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 959
  • Hevosvoimat on parasta huumetta
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. Rat 740, 242 ja 242L Turbo
« Vastaus #416 : 03.02.2014, 22:39:20 »
Jos auto on ollut sun nimissä, niin rekisteritunnuskin riittää. Konttorilla saavat sillä esille valmistenumeron tarvittaessa. Tai sitten teet ilmaisen omien tietojen kyselyn Trafilta jossa on listattuna kaikki nykyiset ja entiset nimissä olleet autot. Auton papereita et kuitenkaan tarvitse mihinkään oli sitten kaverilta hankittu tai oma. Koneen sisuskaluilla ei ole mitään merkitystä sen suhteen mikä lohko on olevinaan, ainakaan niin pitkään kun pysytään ns. bolt-on osissa. Vaikkakin toisten tulkintojen mukaan kone lasketaan omavalmisteeksi vasta sitten kun siellä on sellaisia osia jotka ei mene "heittämällä sisään", mutta toisille riittää paljon vähempikin.

Ei oo ollu mun nimissä. Yks toinen 740 jossa oli b230a on ollu, mutta sitten tulee pulma jos sitä inssiä kiinnostaa se lohkon valmistenumero. Noh kaikki selviää sitte kysymällä, luultavasti huomenna.


E: Kiitos kaikille vastanneille.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2014, 23:02:07 kirjoittanut Jussi.L »
Ei päivää ilman sutta. "Ei tää oo susi, tää on kettu"
Pakko se on itte itteensä kehua, ku muut ei niin tee.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. Rat 740, 242 ja 242L Turbo
« Vastaus #417 : 03.02.2014, 22:44:55 »
Löysin Ooppeli-klubilta kohtuu"virallisen" oloista tekstiä  :pomo:


Lyhyt lainaus :
Lainaus
Hei,

Liikenneministeriön auton rakenteen muuttamisesta antaman päätöksen
mukaisesti moottorin tehoa lisäävistä muutoksista tulee esittää
selvitys. Moottorin "kuristamista" ei siis varsinaisesti sallita.
Meidän tulkintamme mukaan moottori ei vielä muutu täysin toiseksi
moottoriksi pelkästään hieman iskun pituutta ja puristussuhdetta
muuttamalla, puhumattakaan nyt imuilman saannin rajoittamisesta
kuristimella tai nokka-akselin nostoa vähentämällä.

Yleisesti ottaen kysymykseen voisivat tulla hieman isommat muutokset,
eli esimerkiksi ahdetun moottorin muuttaminen vapaastihengittäväksi.
Mutta tässä esittämässäsi tapauksessa mielestäni on aika selvää, että
moottorin teho katsottaisiin edelleen alkuperäisen moottorin
papereista.

Terveisin,
Erik Asplund
Ylitarkastaja
Katsastuksen tuki ja valvonta
AKE



Nohh...kun luin topiccia etiäppäin, nii toisaalla AKE:ssa taas oltiin sitä mieltä että kuristaminenkin on mahdollista, kunhan pystyy esittämään luotettavat todistukset.
« Viimeksi muokattu: 03.02.2014, 22:46:47 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Neverbe4

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 310
  • www.vrcf.fi
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. Rat 740, 242 ja 242L Turbo
« Vastaus #418 : 03.02.2014, 23:33:01 »
Itse kysellyt useammalta konttorilta asiaa omaan projektiin. Moottorinvaihdossa sylinterin kansi kuulemma määrää tehot. Itse suunnittelen vaparia 242seen ja koneen teho tehtaan papereissa 190 hp. Eivät hyväksy tehon alentamista ohjelmoitavan ruiskun ja imuilmankuristuksen yhdistelmälläkään. Ei edes  penkityksen yhteydessä sinetöitävällä boksilla :idiot2:. Ja kyse alle kymmenestä hepasta. 
Saan sitten kuitenkin laittaa 2.3 16v T*2. Jos tehotodistus on ok. Huom tärkeää,  Ei kuulemma lue missään että tehoa ei saisi alentaa. Mutta." Trafin  tulkinta ohje käskee konttoreita olemaan kielteisellä kannalla". Ja tuota tulkintaohjetta kuulemma luetaan kuin jotkut sitä toista raamuttukirjaa. Eli asia kuin laki.
Asia kysytty Raision, Jyväskylän, Lappeenrannan, Klaukkalan ja Vantaan alueella. Kaikki konttorit varmistaneet vielä asian trafilta.
Kysyin viimeiseltä vielä seuraavaa. Jos turbotan vaparin ja vaparin ilmoitettu kone teho on jo yli auton korotetun tehorajan yli, saako katsastettua tehotodistuksella omavalmistekoneena. Varmaan arvaattekin vastauksen. Mutta tämähän koskee vain esim. näitä amazoneja ja 24x mallin volvoja vitos tai kutoskoneella Ilman turboa/turbotettuna ja pelkällä muutoskatsastuksella. Jos lupahakemus tehty ja hyväksytty tai vanhat paperit niin sittenhän asiassa ei ole mitään ongelmaa.
Ja nyt sitten huomio, kerron tässä vain miten minulle asiat on esitetty ja näytetty viel kirjallisena netistä sekä kirjoista. Meni sitten itsellä suunniteltu kone vaihtoon. No onneksi ehdin perua koneen tilauksen. Nyt sitten mietitään seuraavaa vaihtoehtoa.
 Pakko todeta et on tää sellanen muumimaailma että muistunut mieleen se raktoriralli Ranskasta. Sopiskohan volvot tuohon Tilalle. Tääl olis heti kolme lähtijää, tosin kaks kyl hinauksessa :o
« Viimeksi muokattu: 03.02.2014, 23:35:22 kirjoittanut Neverbe4 »
Miracle Team 242R-project
With Falken & Koni

Poissa Joni-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 473
Vs: Jussi.L:n motivaatio romut. Rat 740, 242 ja 242L Turbo
« Vastaus #419 : 04.02.2014, 01:15:40 »
Itse kysellyt useammalta konttorilta asiaa omaan projektiin. Moottorinvaihdossa sylinterin kansi kuulemma määrää tehot. Itse suunnittelen vaparia 242seen ja koneen teho tehtaan papereissa 190 hp. Eivät hyväksy tehon alentamista ohjelmoitavan ruiskun ja imuilmankuristuksen yhdistelmälläkään. Ei edes  penkityksen yhteydessä sinetöitävällä boksilla :idiot2:. Ja kyse alle kymmenestä hepasta. 
Ei B21FT-IBS ois kelvannu vertailumoottoriks? Jos kelpaa nii saa olla 194hv
http://www.k-jet.org/files/installation/B21FT-Intercooler_Boost_System_Installation_Instructions.pdf
Volvo 245DL -88, Volvo 242L -75, Volvo 245SE -91, 340DL -89 + nippu muita..

 

Autoracing  KL-varaosat