Kulkukoira  Proturbo

Mikä vaihteisto olisi sopiva ja parempi 740 kun kova vitonen?

  • 10 Vastauksia
  • 6647 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa volotes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
740 TDIC volvoni on jäärata käytössä ja siinä on joku 200-sarjalaisen vaihteisto, eli synkronointi vähän niinkun raktorissa, eli vaihdot on hitaita, ja välitykset mielestäni pitkät.

Parempihan siihen pitäis saada mutta mikä?  Sopiiko esim. joku getrag, vw lt:n vaihteisto, hiluxin loota, tai vw taron?   Onko ehdotuksia?

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
M90 laatikoita on tuon koneen perään sopivia 940TDIC volvosta. 1000e keikka on sovittaa sellainen, onko sen väärti jääratapeliin? :) M90 sopii suoraan koneeseen kiinni, kunhan ensin löydät 940TDIC perästä sellaisen, on meinaan vaan 1994-1996 mallivuosina. Muissa 200/700/900 TD koneissa on M46 tehtaalta tai M47 jonka joku on asentanut jälkikäteen. Vaparidieselissä löytyy ihan M47 laatikkoakin.

Getragit bemarien perästä on lähes samanhintaisia sovitella, jos et tietenkin ilmaiseksi saa soviteosia, laatikoita saa 300-600e hintaluokassa kuten M90 laatikkoa, siihen kaavelin vaihto tai sovitepala 200e ja uus kytkinlevy lisäks ja kardaanin vaihto kussakin tapauksessa.

LT:n vaihteisto tuskin on millään tavoin parempi kun tuo M47 joka sulla ilmeisesti on, vaikka käykin koneeseen varmasti kiinni.

En ainakaan voi väittää että ZF laatikko E36 bmw:stä on parempi vaihdoiltaan kun M47, ZF loota on vaihtotunteeltaan ERITTÄIN epämääräinen, eikä se vaihtonopeuskaan nyt oleellisesti parempi ole. Tämän voin vahvistaa kun samassa autossa olen kumpaakin lootaa kokeillut. Sama ongelma on E36 bemarissa kiinni ollessaan tuossa laatikossa. Ainoa missä tuo ZF loota pesee volvon M4x lootat on väännönkesto, 420Nm vs 700Nm+.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Mitäpä ei tekisi rakkaan jääratalaitteensa eteen
Ehdotan automaattilaatikkoa. Oon ajanu automaatilla jäällä

+Vaihdot kaasupohjassa
+Kone kokoajan vetoalueella
+Ei vaihtovirheitä
+Jää enemmän käsiä ohjauspyörälle

-Käteisvaihteistoa suurempi massa
-Käteisvaihteistoa suurempi tehohävikki

Tehohan ei TDIC koneesta lopu...
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Mitäpä ei tekisi rakkaan jääratalaitteensa eteen
Ehdotan automaattilaatikkoa. Oon ajanu automaatilla jäällä

+Vaihdot kaasupohjassa
+Kone kokoajan vetoalueella
+Ei vaihtovirheitä
+Jää enemmän käsiä ohjauspyörälle

-Käteisvaihteistoa suurempi massa
-Käteisvaihteistoa suurempi tehohävikki

Tehohan ei TDIC koneesta lopu...
Tässä on vaan se huono puoli ettei taida tuo deekun perässä vakiona saatu ZF olla kovin kestävä lodju  ???
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Poissa volotes

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 164
  • www.vrcf.fi
Kyllähän automaatti hyvä olisi  :P

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Ja voihan niitä automaatissaki niitä "vaihteita" vaihtaa käsin vauhdista, jos on ns. "pakko"-vaihteita..1, 2..esimerkiksi. Sillä noihan on 3 nopeuksisia lukuunottamatta noita aw70 ja -71:stä. En vaan ite tiiä onko volvossa pakko vaihteita..?

Tai ainakin monissa muissa vanhoissa/uusissa autoissa voi hakee vähän ohitukseen vauhtia automaatista ku rupee ite rusteleen.. :D
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Ja voihan niitä automaatissaki niitä "vaihteita" vaihtaa käsin vauhdista, jos on ns. "pakko"-vaihteita..1, 2..esimerkiksi. Sillä noihan on 3 nopeuksisia lukuunottamatta noita aw70 ja -71:stä. En vaan ite tiiä onko volvossa pakko vaihteita..?

Tai ainakin monissa muissa vanhoissa/uusissa autoissa voi hakee vähän ohitukseen vauhtia automaatista ku rupee ite rusteleen.. :D

ZF on 4-vaihteinen siinä missä AW:kin. Vanhat AW:t ja BW:t on sitten 3-vaihteisia.
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Mikä AW on kolmivaihteinen?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa InlineFour

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1324
  • Toiset käy töissä, toiset käy kotona
Mikä AW on kolmivaihteinen?

AW55, tehty lisenssillä, sama tuote kuin BW55
Oikeissa autoissa on kolme poljinta;
kaasu, jarru, seisontajarru

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Jääradalle kova sana vois olla hyväkuntonen M45WR. Olis vähän tiheemmät 1-2-3 pykälät.
Uudet öljyt sisään, keppiin uudet puslat, ja hiukan modaa kepin alapäätä nii saa "vaihteenvälinlyhentimen".

Ainakin omien kokemuksien mukaan M4X sarjan laatikot on tosi hyviä / nopeita vaihtaa kunhan vaan on kaikki kunnossa.

Ladan laatikkoakin on nopea hämmentää, mutta tehoa se ei taida kestää.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Ladan laatikkoakin on nopea hämmentää, mutta tehoa se ei taida kestää.
kestää paljon vähemmän kuin M4x laatikot... :P...veli on särkenyt noita ladan laatikoita parikin vakiotehoilla :D


 

Proturbo  Autodiagnoosi