No niin, täällähän on ilahduttavasti keskustelu virkistynyt, ohessa omia kokemuksia n. 5000 km:n ajosta 50/50% (RE47):
Eli kuten aiemmassa viestissäni selostin, auto on vm. -91 740, B200F ja LH2.4-ohjauksella, kilometrejä on kertynyt mittariin n. 370 000, en tosin tiedä miten paikkansapitävä tuo luku on.
Kokemukset etanolin sekoittamisesta on pääosin positiiviset, suurimmat ketutuksen aiheet on kylmäkäynnistys ja sitten tietenkin kahdesta letkusta tankkaamisen vaiva.
Polttoaineen keskihinta pysytteli pitkään n. 1,34-1,35 €/l luokassa, nyt se on pompsahatanut suunnilleen tasolle 1,39-1,40 tuolla sekoitussuhteella (ST1:n käteialennus huomioiden RE85 n. 1,089 ja 95E10 n. 1,714).
Autolla 60% ajosta reipasta maantie-/moottoritieajoa, loppu sekalaista, lyhyttä kaupunkiajoa, n. 5 km pätkissä.
Kulutus tällaisella ajolla on noussut n. 9,5 -> 10 litraa, jota pidän varsin kohtuullisena, ehkä sitten on vaan käynyt säkä ja seos sopii moottorin säädöille hyvin.
En tiedä sitten, onko tuo säästö loppujen lopuksi vaivansa arvoista, säästä kertyy siis n. 3 euroa/100 km, 15 euroa/tankillinen, näillä ajokilometreillä ehkä 500-600 euroa/vuosi. Toisaalta tuolla säästöllä konversiokitin hankintakin alkaisi olla ehkä jo perusteltua, siis esim. Bioadapter tai vastaava, sillä silloinhan säästö periaatteessa voisi olla tuplat.
Vikavalo ei ole syttynyt kertaakaan, autossa on kohtuullisen uusi Boschin lambda-anturi, olisiko tuosta sitten apua. Sytkäpuoli tuntuisi muutenkin olevan hyvässä kunnossa, tulpat vaihdoin tän kokeilun alkajaisikisi ihan perus-Boscheihin, joita Volvoon suositellaan.
Auton käytössä ei oikeastaan ole mitään moitittavaa, lukuunottamatta tuota käynnistystä. Johtuen etanoilin nopeammasta palamisesta, käynti on pehmeämpää ja sivistyneemmän kuuloista, persdynotuntumalla auto kiihtyy siivommin kierrosalueella 2000-4000 rpm, joka mulla on se pääasiallisin kierrosalue, missä auto käy n. 95% käyntiajastaan. Erot nyt ei ole mitään selkeästi havaittavia ja psykologiakin saattaa selittää noi tuntemukset Eli tällä kokemuksella lambda pärjää seoksien säädössä varsin hyvin ainakin tässä automallissa. Saattaa olla sitten eri juttu, jos lähtisi kiskomaan raskasta kuormaa, esim. asuntovaunua tai tai ajamaan pitkää matkaa täyskaasulla.
Käynnistyvyys on selkeä ongelma, lähes aina vaatii kaksi lyhyttä starttausta ja mitä kylmempää, niin sitä huonommin käy ensin muutamat sekunnit käyntiinlähdön jälkeen, sekä vaatii useampia starttauskertoja. Eli etanolin huonompi leimahdus- ja höyrystymispiste aiheuttaa sen, että omasta kokemuksesta kannattaa ihan suosiolla ensin startata kerran, hetki odottaa ja sitten vasta se kunnollinen käynnistys.
Jonkinlainen ylimääräinen rikastussuutin tai sitten imusarjassa oleva hehkutulpan läpisyötettävä starttiannos tekisi tuollekin poikaa. Isommat suuttimet (esim. n. 20-25%) saattaisivat auttaa asiaa myös.
Omassa autossa yksi ongelman lähde tai ainakin siihen vaikuttava voi olla hieman puhditon vanha akku, nyt on ostettuna hopea-kalsium-akku, jossa kylmäkäynnistysvirta on luokkaa n. 700 A, toivottavasti kone saa sillä paremmin kyytiä.
Auto tuli myös katsastettua tämän kokeilujakson aikana, katsastukseen tietenkin kylmiltään ja pakokaasumittaus konttorilla: ei ongelmia. Katsastuksessa huomattiin, että polttoaineen paluuputki tankille tihkui hieman polttoainetta (tippa), en tiedä sitten olisiko etanoli liuottanut jotenkin jo ennestään huonokuntoisia putkia, asia ratkaistiin suoraviivaisesti katkaisemalla letkua ja putkea sopivasti huonon osan kohdalta ja liittämällä ne uudelleen yhteen. Polttoainesuodatin kuuluu myös vaihdettaviin huoltotöihin, kun vaan joskus tässä jaksaisi/ehtisi.
Nyt toiveena olisi, että joku innokas harrastaja tekisi Volvon bokseihin oman lastun näille etanolikonversioille tai sitten edessä varmaan on talven lähestyessä tuon Bioadapterin tilaus 85 eurolla ja sen säätäminen omiin tarkoituksiin sopivaksi. Tällä omalla kokemuksella olen melko varma, että näihin vapareihin etanoli on sekä turvallista että suositeltavaa käyttää 50/50 sekoituksiin asti normaalikäytössä. Ongelmana on etanolin pienempi energiasiältö ja huonommat palo-ominaisuusdet kylmänä eli kunhan noi käynnistysongelmat ja polttoaineensyöttömäärät saadaan kohdalleen, kun ohjaus on kartoilla, niin hyvä tästä tulee.