Ateho  Elekma

850 + x70 hammastangon vaihto

  • 0 Vastauksia
  • 4972 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
850 + x70 hammastangon vaihto
« : 26.09.2014, 21:08:20 »
Tulipa tuossa tuollainen homma tehtyä. Tai se on vielä hiukan kesken mutta kirjottelen muistiin tähän vähän ohjeita, jos joku muukin pähkäilee saman kanssa. Onnistuu myös siis ihan tunkin nokassa tehden....ei vaadi nosturia.

Lueskelin ensin täältä tuon topicin läpi : http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=6379.msg127906#msg127906

Sieltä löytyykin jo periaatteessa kaikki oleellinen, mutta lisäilen vielä oman version. Modet poistakoon, jossei ko. aiheelle ole tarvetta.

  • Keula ylös tunkilla, mitä ylemmäs sen parempi. Pukit tukevasti esim. kuskin lattian alle. Siten että apurungon kolmiopala jää näkyviin. Itse laitoin n. 30x30cm palasen paksua vaneria pukin päälle tasoittamaan kuormaa. Takapäätä en nähnyt tarpeelliseksi nostaa.
  • Etupyörät pois
  • Kallistuksenvakaajan koiranluut irti. Mieluusti alapäästä, mutta yläpäästäkin riittää, jossei tahdo alapää aueta.
  • Rattiakselin pultti auki. Pääsee pitkillä jatkoilla kuskinpuolen pyöräkotelosta vääntämään. Mutteri 13mm, pultin kanta 10mm. Pultin kannasta on aika hankala päästä pitämään kiinni, mutta kyllä sinne käsi taipuu.
  • Raidetangon päät irti. Näitähän ei ole pakko irrottaa, jossei vaihda raidetankoja.
  • Moottori kannatukselle. Itse käytin ketjutaljaa + bilteman moottorinnostolaitetta
  • Takimmaisen moottorinkannakkeen pultti irti alakautta.
  • Moottorin jakopään puoleinen kannake irti. Löytyy hantinpuolen pyöräkotelosta, kun avaa jakopään vaihtoa varten sisälokarissa olevan "läpän".
  • Varmuuden vuoksi laitoin toisen tunkin apurungon takapään alle.
  • Apurungon takapään pultit auki. Molemmin puolin kolme kappaletta
  • Apurungon etupään pultit löysälle, itse otin noin sentin verran löysää pulttiin.
  • Varovasti tunkilla laskee apurungon takapään alas. Hammastangon pitäisi irrota samalla kohtuuhelpolla rattiakselista. Bensalinjoja + lohkolämppärin piuhoja yms. kannattaa vähän tarkkailla jos on kovasti niputettu sekä apurunkoon, että koriin. Apurungon kiinnityspisteiden ja korin väliin pitäisi tulla arviolta vähän vajaa 10cm tilaa.
  • Kallituksenvakaajan pultit auki, ja koko tanko pois. Mahtuu nippanappa taittumaan pois välistä, vaikka koiranluut olisivat paikallaan. Itse muljautin ensin kuskinpuolelta vakaajan pois apurungon välistä, ja sitten takaviistoon pujottelemalla pois.
  • Tehostajan putket irti, toinen 19mm kannalla, ja toinen 17mm kannalla. Molempien putkien kannakkeet irti. Yksi kannake pitelee molempia putkia, ja lisäksi toiselle putkelle on tuki apurunkoon ja toiselle apurungon etupalkkiin. Joku kippo alle koska öljyä alkaa valua tässä vaiheessa. Putket kannattaa nostaa niin ylös kun mahdollista, nii ei ole tiellä kun hammastankoa vetää pois.
  • Hammastanko irti. Kaksi pulttia kummassakin päässä, ja keskellä yksi läpipultti.
  • Hammastanko pois, mahtuu vääntelemällä ainakin kuskin puolelta tulemaan kohtuunätisti.
  • Uusi tanko paikalleen ja kiinni.
  • Tehostajan putkiin uudet o-renkaat. (988120 o-rengas +969092 o-rengas) Löytyi mallin mukaan ihan tarvikkeena, ja maksoi 90c. Vihreät otin kun vanhatkin oli, en tiedä onko värillä merkitystä. Mittoja en tietenkään huomannut ottaa, ennenkun löin paikalleen. Putket paikalleen, ja kiristetään.
  • Rattiakseli irti sisäpuolelta. Pääsee kuskin jalkatilasta hyvin käsiksi irrottamatta mitään.
  • Rattiakseli alapuolelta kiinni hammastankoon. Ei sovi kun yhdessä asennossa paikalleen. Kiristetään.
  • Kallistuksenvakaaja pujotellaan takaisin väliin, ja kiristellään. En tiedä onko merkitystä missä vaiheessa vetää momenttiin. Vakaajan puslat ovat mallia kiinteät, eikä vakaajatanko "pyöri" niissä. Yleensähän puslat kiristetään auton paino päällä, mutta en tiedä miten oleellinen on tässä tilanteessa.
  • Apurunko tunkilla ylös, ja loput pultit saakin kiristellä haluamassaan järjestyksessä.
  • Lopuksi vielä rattiakseli sisäpuolelta paikalleen ja kiinni.

Uudet o-renkaat kannattaa hommata valmiiksi. Itsellä homma tyssäsi siihen, kun kuvittelin olevan kartioliitoksilla. Lisään o-renkaiden mitat tähän, jos löydän ne jostain. Aikaa meni reilu viisi tuntia siitä kun auto ajettiin talliin. Apuri on hyväksi varsinkin tuossa kun pujottelee vakaajaa tai hammastankoa pois. Yksinkin kyllä pärjää.
Toisella kertaa tuon tekisi varmaan neljään tuntiin....ainakin jos olisi nosturi :)
Loppuviimen huomattavasti helpompi työ mitä oletin.



Hakutageja : hammastanko, hammastangon vaihto, hammastangon irroitus, 850, s70, v70, c70, x70
« Viimeksi muokattu: 27.09.2014, 18:58:29 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo