Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset

  • 2749 Vastauksia
  • 886549 Lukukerrat

0 jäsentä ja 9 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jakkefp

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 588
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1830 : 24.02.2015, 19:41:43 »
Maalia päälle ni se on siinä

Poissa swiss

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Volvo 940 madallus
« Vastaus #1831 : 05.03.2015, 18:59:54 »
Onko kenelläkään tietoa sopiiko jostai muusta autosta korkeus säädettävä alusta takaveto volvoon kun tuntuu että ei meinaa mistään löytyä. Tai muita keinoja millä auton saisi laskettua kohti maata, viime kesä mentiin jo laikka jousilla ja meno vähän turhan epätasaista

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1832 : 06.03.2015, 21:37:55 »
Johan tässä on 124 sivua täynnä vaihtoehtoja.

Bolt-on ratkaisu löytyy mamasanilta, bc-racingin coilover alusta. Tekijämies sovittaa ainakin etutolpat autosta kuin autosta, esimerkiks s13 nissanin tms. coilover tolppia oon kaavaillu tulevaisuudessa sovittavani ysisataseen, niitä kun löytyy joka nurkalta, ei se vaadi kuin uuden ylälautasen ja olka-akselin muokkaamisen toiselle tolpalle sopivaksi. Lähinnä kunnon madallusta silmällä pitäen oon tällästä miettiny, kun esim just 200sx tolpat on suoraan huomattavasti volvon tolppia lyhemmät. Volvoon täytyy erikseen tilata "extreme drop" nimellä liikkuva setti mamasanilta jos sen haluaa kunnolla kenttään, noista perustolpista loppuu joustovara.


Itselleni tulee ens kesäks lyhennetyt vakiotolpat, audi 80 iskareilla ja rallyracen kierreholkeilla, mamasanilta tilaan bc racing jouset. Hintaa tulee n.250e korkeussäädettäville tolpille etupäähän. Vakio tolpista siis poistettu jousilautaset ja sorvattu kierreholkille sopiviks.
« Viimeksi muokattu: 06.03.2015, 21:41:06 kirjoittanut Juusoo »
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1833 : 06.03.2015, 22:33:31 »
Jos haluaa 185/65r15 kokosen nakin kaaren tasalle 745 volvosta, niin onnaako 240 iskarilla vai tarviiko olla audin iskari, että pysyy jousi jämptisti kupeissaan?

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1834 : 07.03.2015, 00:14:36 »
Luulisin että 240 iskari riittää, kun vakioiskarillakaan ei olla kaukana, joku 1,5cm tais olla pyöränkaaren ja renkaan välissä vielä katsastuskelpoisesti laikatuilla vakiojousilla.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1835 : 08.03.2015, 20:49:02 »
Volvoon täytyy erikseen tilata "extreme drop" nimellä liikkuva setti mamasanilta jos sen haluaa kunnolla kenttään, noista perustolpista loppuu joustovara.
Onko tästä kuvatodisteita? Minkä pitusella jousella ollut jne?
Revin nimittäin omat ja naapureiden peliverkkarit jos tolla normisetillä ei saa madallettua, kun huhupuheiden mukaan sitä joutuu nyt reilun kuukauden odottelemaan..

edit. Pistin tänään pullopostia mamasanille ja kyselin alustan perään ja samaan syssyyn myös mahdollisesti setin vaihtoa extreme drop-versioon nyt samoin tein..
« Viimeksi muokattu: 09.03.2015, 20:02:40 kirjoittanut Sawo »

Poissa Juusoo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 705
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1836 : 08.03.2015, 22:19:49 »
Onko tästä kuvatodisteita? Minkä pitusella jousella ollut jne?
Revin nimittäin omat ja naapureiden peliverkkarit jos tolla normisetillä ei saa madallettua, kun huhupuheiden mukaan sitä joutuu nyt reilun kuukauden odottelemaan..
Laitoin sulle yv.
-93 mkiv supra singleturbo 6spd 1057hv/1129nm

Poissa Tuntsa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 139
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1837 : 10.03.2015, 00:05:29 »
Asennusta vaille ;)

Poissa mass3

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 275
  • Sekakäyttäjä (allekirjoituksessa lääkitys)
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1838 : 11.03.2015, 10:11:52 »
Jos haluaa 185/65r15 kokosen nakin kaaren tasalle 745 volvosta, niin onnaako 240 iskarilla vai tarviiko olla audin iskari, että pysyy jousi jämptisti kupeissaan?

Itse rakentelin tuossa ~1vuosi sitten ko. madalluksen ysiin.

Elikkä
240 turbon patruunat eteen ja 17x40mm rosteriholkit patruunoiden päälle. Näiden kaveriksi tuli -2kierrosta leikatut vakiojouset = eivät pyöri ja katastuslaillinen.
Rengas kaaren tuntumassa , alla kuva.

195/65 15" 15x7 et18


Sama setuppi 195/45 16" 8" & 8.5" 16" vanteilla


Viimeistelemätön holkki


240 ja 940 Bilsteinin ero



Muutama viikko sitten tuli hommattua 8x18" et20 alut kesäksi , ylläolevalla madalluksella renkaan ja kaaren väliin jäi rako = liian korkea omaan makuun  :(

Joten päivitin alustaa taas... 240 turbon patruunat taas työnalle. Patruunat lähti sorviin = 25mm sorvattin lisää varaa ja kierrettä patruunoihin  ::)
Näiden kavereiksi tuli -1,5 leikatut Lesjöt = Pysyvät paikallaan eivätkä pyöri nostaessa Madallusta tuli lisää +2cm

195/65 15" -1,5Lesjöt & 25mm sorvatut 240 turbon patruunat.


225/40 18" et20 tällä madalluksella saatiin rengas menemmän kaareen sisään parisenttiä  ::)
« Viimeksi muokattu: 11.03.2015, 10:14:35 kirjoittanut mass3 »

volvons

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1839 : 16.03.2015, 09:46:09 »
morjesta, semmosta kysyisin että käyhän 945 kuormajouset suoraan 940 sedaniin? ja onko niissä varaa laikata että pysyy vielä paikoillaan? ???

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1840 : 16.03.2015, 09:51:30 »
Käy, vakioiskarilla huonosti varaa.

volvons

  • Vieras
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1841 : 16.03.2015, 09:56:02 »
selvä homma ja kiitos vastauksesta! :)

Poissa B-Man

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 317
  • 940 230FT -98
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1842 : 24.03.2015, 17:38:06 »

Joten päivitin alustaa taas... 240 turbon patruunat taas työnalle. Patruunat lähti sorviin = 25mm sorvattin lisää varaa ja kierrettä patruunoihin  ::)
Näiden kavereiksi tuli -1,5 leikatut Lesjöt = Pysyvät paikallaan eivätkä pyöri nostaessa Madallusta tuli lisää +2cm


Aika sopiva korkeus nyt, paljon navan keskeltä kaareen mitta?

Laitoitko noi "zx-shocks" pumput?
Ne sopii hyvin testikäyttöön mutta eivät ainakaan talviajoa kestäneet kuin muutaman tuhat kilsaa ennenkuin rupesivat vuotamaan. :-[
Tosin eivät maksakaan juuri mitään ;)

Poissa Juippi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 69
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1843 : 25.03.2015, 12:35:20 »
Alustan suunnittelua kun ei vielä ennen katsastusta pääse itseäni toteuttamaan, elikkäs tohon bossiin (760 89 vuosimallia) pitäs tehä jonkulainen slämmätty alustasysteemi eli maahan pitäs saada ja milläpä muullakaan kun halvalla.

Vanhoista 240 kokemuksista laikatut etujouset ajakoot asian keulassa ja varastosta heitän audi 80 iskarit sinne, lyhennän tolppien runkoa ja ostan yleismallin pohjaanlyöntikumit ja puukotan ne sopivan korkuseksi. Siinä olis etupää, eroaako noiden audin iskareiden laitto 700 ja 900 sarjalaisten keulalle kuinka paljon 200 sarjalaiseen laitosta?

Takapää onkin se missä tarvitsee hieman enempi pään raapimista, astra g:n iskarit on jo 200 sarjalaisessa paskat ja ilmeisesti tonne multilinkkiin tarvis jykevämmät iskarit, masuli:n topicista täältä vai cdlc:ltä luin että 99 saabin etuiskarit vois mennä jäykkäperäseen mutta miten multilinkkiin, tietääkö kukaan sanoa varmemmin? Toinen vaihtoehto mitä mietein on A Zafiran iskarit, luulisin niiden olevan jäykemmät ja enemmän painon alla sellasessa jalkapalloäidin munamallissa. Varsinkin jos ostais jotku sporttiversiot niin sais lyhemmät ja jäykemmät, eikös timo_r joskus myynyt sellaisia kun oli meinannut laittaa 200 sarjan taka-akselille, eroaako fyysisesti kuinka paljon g astran iskareista?
Jousiksi ajattelin laittaa takapäähän 200 sarjalaisen sedanin jouset lyhennettynä ja kierrettynä päällekkäin ja yhteen hitsattuna, kun ilmeisesti ne sopivat sinne paikalleen mutta ovat liian löysät yksistään.

Onko näissä suunnitelmissa jotain mätää ja multilinkkeihin perehtyneet osaatteko sanoa että toimisko tämmönen kokoonpano?

Kiitos jo etukäteen.   :hello:
760 Turbo "BOSSI"
242 Sotkettuna Saabin tekniikalla.

Poissa Sawo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1119
  • www.vrcf.fi
Vs: 700/900 alustasarjat, jousi- ja iskarimuutokset
« Vastaus #1844 : 25.03.2015, 15:19:06 »
Veikkaisin että nuo Zafiran ja Saabin iskarit on ihan yhtä tyhjän kanssa. Mulla on takana tällä hetkellä 245 kuormajouset ja Hiacen takaiskarit ja tuossa ikälopussa käyttiscorollassakin on jämäkämpi alusta mitä tuolla setillä Volvon perä.

Sinne saattaa mennä w123 etu- tai takajousi, mittojen perusteella on siinä ja siinä että mahtuuko tukivarteen ja ylälautaseen. Tämän kaveriks joku jäykkyyssäädettävä tarpeeksi lyhyt lenkki-lenkki iskari ja kötöstelee alapäähän kiinnikkeen.

Kunhan joskus Mamasan ja Itella sais tuon BC:n toimitettua mulle niin pääsee kertoilemaan kokemuksia kuinka tuo setti toimii multilinkissä. Tai noh, lähinnä takapäähän tuosta setistä käy iskari. Jos BC:n jousesta ei saa laikkaamalla sopivaa niin täytyy jostain ettiä sovitukseen w123 vietereitä mikäli tuo pelkkä iskari ei muuta tilannetta radikaalisti.

 

KL-varaosat  Race.fi