Race.fi  Puotilan autokorjaamo

B-ryhmän rallivehkeet ja muu entisajan moottoriurheilu

  • 71 Vastauksia
  • 29665 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #15 : 26.10.2011, 22:46:57 »
Täällähän kaikki on varsinaisia ralliexperttejä...  ;D Tuon ajan vehkeet oli hitaampia lähinnä sen ajan rengastuksen takia, ei noissa alustageometrisesti mitään kovin ihmeellisen perustavia virheitä ole. Tehoa oli rengastukseen nähden ja siihen nähden, että ajettiin soralla, yksinkertaisesti niin paljon että autoista tuli suhteellisen hankalia ajettavia. Mutta koska suoranopeudet olivat se mikä tuon ajan nopeillä pätkillä merkitsi, piti sitä tehoa olla. Tuon ajan pätkät oli aivan erilaisia kun nykyään, silloin ajettiin oikeasti kovaa ja keskinopeudet kasvoi todella suuriksi. Ei voi verrata nykyisiin hitaisiin pätkiin, missä keskinopeudet ovat paljon matalampia.

Tuossa yksi "modernisoitu" S4 esim. ajamassa mikroautoradalla http://www.youtube.com/watch?v=_iApE9CHHcs Taittuu se mutkaankin kun laitetaan säädöt ja renkaat siihen käyttöön sopivaksi.

Audi oli ensimmäinen neliveto, ei ainoa. Kaikki voittaja-autot lopussa olivat nelivetoja, 205T16, S4 jne...

Harmi kun tuo todellisten evoluutioautojen luokka, eli S-ryhmä ei koskaan nähnyt päivänvaloa. Siellä olisi autot saaneet olla täysin tuotantomalleihin perustumattomia ja insinööreillä oli käytännössä vapaat kädet.

Lancialla, Audilla ja Fordilla olisi autotkin jo tuonne olleet valmiina, Lancialla itseasiassa kaksikin kappaletta. ECV ja ECV2. ECV:ssä oli mm. vanteetkin hiilikuitua ja autossa oli kaksi pakosarjaa kummallakin puolella konetta, niissä ahtimet ja imusarja keskellä pystyssä. Ns. tri-flux moottori.

(Kuva poistettu lainauksesta.)

http://www.ecv1.com/e-home.htm

http://www.youtube.com/watch?v=omZ511tiUSk&feature=related


Sen muistan jostain lukeneeni, että Audin insinöörit kertoivat B-ryhmän lopettamisen jälkeen, että seuraavalla kaudella heillä olisi ollut n.1000hv käytössä.

Tuo Lancian mylly näyttää kyl melko katu-uskottavalta  S*
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5755
  • www.vrcf.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #16 : 26.10.2011, 22:47:02 »
Kyä mää trifluxin ja experimental composite vehiclen tiiän 8)
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #17 : 26.10.2011, 22:48:58 »
S-ryhmä olisi saattanut olla tehorajoitettu 300 hevosvoiman tienoolle, kuten nykyinen WRC:kin. Mutta tuosta on hankala sanoa, kun koko luokkaa ei koskaan edes tullut. Koneissa kyllä oli potentiaalia, tuo Lancian kone kehitti ~600 hevosvoimaa standardikuosissa. Ja se oli vasta lähtökohta. ;)

Tässä on Audin kohtalaisen vähän puhutusta keskimoottorisesta S-ryhmän autosta juttua.

http://www.motorworld.net/forum/showthread.php?t=51012
« Viimeksi muokattu: 26.10.2011, 22:51:08 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #18 : 26.10.2011, 22:52:44 »
Mites noi Pikes Peak-autot....mahtoko ne perustua noihin B-ryhmäläisiin vai johonkin protoihin?
esim. Ari Vatanen ja Peugeot 405T16
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #19 : 26.10.2011, 22:56:14 »
Audilla ja 205:lla on ainakin b-ryhmäläisistä ajettu Pikes Peakissa. 405 on jo uudempaa tuotantoa.

http://www.youtube.com/watch?v=TKgeCQGu_ug
http://www.youtube.com/watch?v=EKKfzR7dX-c
http://www.youtube.com/watch?v=-fHjdst3plU
http://www.youtube.com/watch?v=yQM5_wAU9dk

Hill Climb kisoihin ja Rallycrossiinhan tuo b-ryhmän kalusto pääasiassa siirtyi B-ryhmän kieltämisen jälkeen.

“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #20 : 26.10.2011, 23:01:33 »
Onhan sitä kehitystä tapahtunut joka osa-alueella: renkaat, alusta, vaihteistot, jarrut ym. Ei enää kuski polje kytkintä ja kepillä valitse sopivaa vaihdetta neljästä tai viidestä vaihtoehdosta. Pätkät on nykyään paljon hitaampia ja lyhyempiä, eikä ajeta yöllä tai kahta vuorokautta putkeen parin tunnin huoltotauolla.

Vatanen totesi jossain haastattelussa, että onneksi ne B-ryhmäläiset kiellettiin kun ne olisi ollut jo aivan hulluja vehkeitä. Uudessa Arin testaamassa Pösön kehitysversiossa tehoa yli 700 hv ja painoa 900 kg, ei enää ollut kuskin järki pysynyt vauhdissa mukana kun oli saanut alustan kuntoon. Audihan ei ollut ylivoimainen, aloitti vain nelivetoisten aikakauden, kuskien mukaan kärsi raskaasta keulasta ja oli vaikea ajaa.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #21 : 26.10.2011, 23:05:37 »
Jos kevyt off-topic sallitaan.

Tämä ei nyt B-ryhmäläisiin varsinaisesti liity, mutta tuohon aikaan oli kyllä kaikki moottoriurheiluluokat aika hurjissa teholuvuissa. Ennen kuin Dakarissa alettiin rajoittamaan huippunopeudet raskaalle kalustolle alle 200km/h, mentiin siellä rekoilla yli kahta sataa.  :pomo:

Tässä esim. kohdassa 2:40 eteenpäin Jan De Rooy ohittaa DAFfillaan kokonaiskilpailua johtavan Vatasen 405T16 pösön komean voimasavun saattelemana. ;D Loistava pätkä: http://www.youtube.com/watch?v=AdvWNkg26AU&feature=related

Tuo DAF ei ihan perinteinen rekka ollut sekään.. Nimeltään Daf Turbo Twin, autot X1 ja X2. Täysputkirunko, kaksi kappaletta 11.6l turbodieseleitä, yksi kummallakin akselilla, ensimmäisissä malleissa 600 hevosvoimaa kummastakin koneesta, eli yhteensä 1200 hevosvoimaa ja  viimeisissä kehitysversioissa tehot käytännössä tuplattiin.

Tämäkin päättyi kyllä sitten samaan kuin b-ryhmä, eli yksi ajettiin täysvauhdista romuksi ja ihmisiä kuoli.. Tuon jälkeen tuli nuo nopeusrajoitukset voimaan Dakarissa.
« Viimeksi muokattu: 26.10.2011, 23:12:16 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #22 : 26.10.2011, 23:06:29 »
Vatanen totesi jossain haastattelussa, että onneksi ne B-ryhmäläiset kiellettiin kun ne olisi ollut jo aivan hulluja vehkeitä. Uudessa Arin testaamassa Pösön kehitysversiossa tehoa yli 700 hv ja painoa 900 kg, ei enää ollut kuskin järki pysynyt vauhdissa mukana kun oli saanut alustan kuntoon.


Muistan kans kuulleeni vastaavantyyppisen haastattelun. Joku siinä totesi vaan, että vaiston varassa mennään. Mutkasta kun tullaan ulos ja painetaan kaasu pohjaan niin PAM, taas ollaan seuraavassa mutkassa sekunneissa. Sama toistuu, kunnes pätkä on ajettu...ei pysy järki mukana.

Lainaus
Audihan ei ollut ylivoimainen, aloitti vain nelivetoisten aikakauden, kuskien mukaan kärsi raskaasta keulasta ja oli vaikea ajaa.

Audi tosiaan usein muistetaan ylivoimaisena, mutta näinhän ei ollut. Liekö syy sitten se, että se oli ensimmäinen nelikko....vaiko muista erottuva vitoskoneen ääni?  S*
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #23 : 26.10.2011, 23:11:55 »
Tässä esim. kohdassa 2:40 eteenpäin Jan De Rooy ohittaa DAFfillaan kokonaiskilpailua johtavan Vatasen 405T16 pösön komean voimasavun saattelemana. ;D Loistava pätkä: http://www.youtube.com/watch?v=AdvWNkg26AU&feature=related

Tuo DAF ei ihan perinteinen rekka ollut sekään.. Nimeltään Daf Turbo Twin, autot X1 ja X2. Täysputkirunko, kaksi kappaletta 11.6l turbodieseleitä, yksi kummallakin akselilla, ensimmäisissä malleissa 600 hevosvoimaa kummastakin koneesta, eli yhteensä 1200 hevosvoimaa ja  viimeisissä kehitysversioissa tehot käytännössä tuplattiin.


Irstas peli....vaatii kenties kans vähän kylmää päätä ajaa tuollasella aavikolla reilut parisataa lasissa.

Tässä lisää ko. pelistä.
http://www.youtube.com/watch?v=fjpaFjLer8A&feature=related
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #24 : 26.10.2011, 23:13:11 »
Juu täytyy jo olla kohtalaisen kylmät hermot, koska tuossa vehkeessä on jo massaa ja kokoa sen verran.

Tuossa kyseiset autot vuonna 2010, ovat vielä täysin toimintakuntoisia.  8) Alun nostalgiaosuuden jälkeen alkaa uusi materiaali: http://www.youtube.com/watch?v=o_BhX4kDsFI
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #25 : 26.10.2011, 23:15:08 »
Jos kevyt off-topic sallitaan.

Tämä ei nyt B-ryhmäläisiin varsinaisesti liity, mutta tuohon aikaan oli kyllä kaikki moottoriurheiluluokat aika hurjissa teholuvuissa.

Niinhän ne oli, formuloissa oli turbokoneet ja heposia tuhannen paikkeilla.
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #26 : 26.10.2011, 23:21:45 »
Ne formuloitten koneet oli vissii aika kipeitä ku eikös ne ollu rakennettu siten et ei ollu mitään lohkoo ja kantta vaan yhtä räkää koko kone. Jos ahtoja on joku 4bar ja tilavutta se 1.5L nii aika kovia myllyjä on ollu. Tää on ihan kuulopuhetta eikä faktaa.

Mut jos näin on nii on siinä asentajilla ollu hieno tehä remonttia koneeseen  ;D
V70 TDI

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #27 : 26.10.2011, 23:24:11 »
Ei se kyllä aivan noinkaan ollut, melkein kaikki oli nelivetoja lukuun ottamatta Renu 5, Lancia Stratosta, myöhemmin 037 ja muutamaa muuta ei niin menestynyttä autoa. Eikä se Audi ollut niin ylivoimainen kuin kaikki muistelee ja "tietää".  ::)

Oliko toi stratos b-ryhmäläinen vai group 4? :( Musta upein yhdistelmä koko rallihistoriassa on Alen ja 037, ja jos kisa pitää nimetä niin jyväskylä -85. Maximum attack indeed!

Muistaakseni Henri Toivonen ajoi formularadalla suoritetuissa asfalttitesteissä delta s4:llä kierrosajan, joka saman vuoden f1-aika-ajoissa olisi riittänyt kuudenteen lähtöpaikkaan? ???
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #28 : 26.10.2011, 23:28:21 »
Ne formuloitten koneet oli vissii aika kipeitä ku eikös ne ollu rakennettu siten et ei ollu mitään lohkoo ja kantta vaan yhtä räkää koko kone. Jos ahtoja on joku 4bar ja tilavutta se 1.5L nii aika kovia myllyjä on ollu. Tää on ihan kuulopuhetta eikä faktaa.

Mut jos näin on nii on siinä asentajilla ollu hieno tehä remonttia koneeseen  ;D

Oli niissä kyllä kannet ja lohko, Bemarin 1,5l turbonelari perustui ihan tuotantolohkoon jopa.

Tuolla on fotoja ja speksejä myös noista turbokauden moottoreista. http://www.gurneyflap.com/engine.html

BMW:n koneen kohdalla voidaan puhua jo turbopiikistä, tehot pomppasi 450hp->800hp n. 1000 kierroksen sisällä.

Muokkasin hieman otsikkoa, ei liene haittaa alkuperäistä topicin tekijää jos tänne kokoaa juttua muidenkin luokkien laitteista?
« Viimeksi muokattu: 26.10.2011, 23:31:06 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: B-ryhmän rallivehkeet
« Vastaus #29 : 26.10.2011, 23:30:19 »
Muistaakseni Henri Toivonen ajoi formularadalla suoritetuissa asfalttitesteissä delta s4:llä kierrosajan, joka saman vuoden f1-aika-ajoissa olisi riittänyt kuudenteen lähtöpaikkaan? ???


Muistelen suunnilleen samanlaista....kyllä kulkee  :sundaydriver:
ja Toivosessa oli kyl kuskinvikaa aikalailla :)
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo