Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 940 turbokysymyksiä

  • 2226 Vastauksia
  • 733420 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1965 : 28.04.2017, 20:23:50 »
Mittarin tarkkuutta epäilisin itsekin kun vakiopaineinen B230FT menee siihen puolenvälin tienoille sekin eikä siellä ole kuin 0,55 baria. Muistaakseni vakiomittarin asteikko loppuu aika tarkkaan barin kohdille.

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1966 : 28.04.2017, 20:41:37 »
Mittaria epäilisin mäkin. Painettahan tuo selkeästi kaipaa. Mulla oli aikoinaan yksi FT-johdannainen joka tarjosi 52/56 siivitetyllä hyrrällä, D-nokalla, paremmalla kuulerilla ja putkistolla ~286hv / 410nm @ 1,2bar. Toi kone sitemmin muutti toiseen koriin ja sai T-nokan ja (tosi paljon) huonomman putkiston. Nyt se tarjosi 143hv @ 0,5bar ja 173hv / 250nm @ 0,65bar. Pikkiriikksellä nostolla siis 30hv lisää. Aiemmin käytössä ollutta 1,2bar ahtopainetta ei rullilla edes tarjottu onnettoman pakoputkiston vuoksi ja leimalappuahan sieltä penkistä haettiin.

IMM, sumut, lastut ja painetta, niin eiköhän tuolla sunkin omalla maitokauppaan kerkeä.

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1967 : 29.04.2017, 03:46:05 »
Paljonko tuossa lastutetussa vakiossa oli penkitystilanteessa ahtoja? Yli 400Nm väännön perusteella aika reippaasti.
Tasan 1bar ahdoilla vedetty  8)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1968 : 29.04.2017, 04:17:34 »
Mitäköhän säätöjä noissa jogiinin lastuissa on ollut sytkä ja bensapuolella tuossa penkkitilaisuudessa, jos ei ole noilla ahdoilla nakuttanut?

Ihan minun säädöt mitä nyt olen sattunut vakio-setille säätämään....     ::)
Säädöt on tehty 0,9 bar ahdoille, joihin jogiin teki luvattoman lisäyksen (0,1bar).   :nohnoh

Eli huitasenko syttykartasta 2-3.5krpm välillä 2-3 alinta riviä muutaman asteen myöhäisemälle ihan pokkana? Sillähän saisi mukavasti tuota minullakin jo lähelle 300Nm kasvavaa vääntöä rajoitettua. (Mitäs se M90 vakiokytkin kestää?)

Ja 4k+ rpm ko pitäisi ennakoa vielä tuosta 25.3 asteesta lisätä? :o

Seuraa nakutus-rikastusta tai naku-anturia, niin löydät sen rosetten kiven.

Wiinalla vähemmän on enemmän mutta tämä ei päde bensalla samalla tavalla!

Ennakoilla pystyt säätämään vääntöä, mutta älä unohda moottorin kumulatiivisia lämpökuormia jos myöhästät.
Säätö-ikkunan koon pienuus voi yllättää ja kierrosluvun/kuorman skaalaus myöskin.

Mutta tämä kuuluu näillä näkymin LH-säätö topicciin....
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=54173.0


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1969 : 29.04.2017, 10:07:35 »
Penkkilappusi viittaa nakutuksen aiheuttamaan syttymyöhäkköön. Saattaapi siinä olla myös nakurikastuskin käytössä mutta vakio suuttimista loppuu tuotto.

Tässä pelkästään lastutetun vakion penkkilappu.

https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=29350.msg1061011595#msg1061011595

Pelkästään lastutettu vakio.. mutta mitä nyt hieman muitakin muutoksia tehty, harhaanjohtavampaa ku pahimmat iltalehen klikkiotsikot  :2funny:

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1970 : 29.04.2017, 10:40:24 »
Pelkästään lastutettu vakio.. mutta mitä nyt hieman muitakin muutoksia tehty, harhaanjohtavampaa ku pahimmat iltalehen klikkiotsikot  :2funny:

Oliks muuta kuin väläri (ja putkisto luonnollisesti)? En muista/tiedä.

Mutta ohan noita 200hp/400nm bpu vireillä (väläri, putkistoa, lastut) dyno topic täynnä, ei kylläkään pelkillä lastuilla mahdollista...
« Viimeksi muokattu: 29.04.2017, 10:48:55 kirjoittanut puliukk0 »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1971 : 29.04.2017, 18:37:18 »
Pelkästään lastutettu vakio.. mutta mitä nyt hieman muitakin muutoksia tehty, harhaanjohtavampaa ku pahimmat iltalehen klikkiotsikot  :2funny:

No, coolerin vaihtoa en laske viritykseksi. Eikä katalysaattorin korvaamista suoralla putkella tehdä mitään ihmeitä. Coolerin vaihdon vaikutus tulee näkyville vasta siinä vaiheessa kun vedetään pitkä veto, millainen penkitys ei ole...

Pointti on siinä, että kysyjän penkkilapussa on selvästi osoitettavissa merkittävä puute toimivaan settiin (eli vääntöä yli 100Nm vähemmän).

Jogiinin katiskassa ei ole mitään ihmeellistä tai erikoita, jollei minun säätöjäni lasketa sellaisiksi. Vääntölukemat ovat kyllä yhdet kovimmista vakio-setillä saatavista baarin ahdoilla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 296
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1972 : 30.04.2017, 04:30:09 »
Ideoita mikä vois olla pielessä b230f+turbo rupee pätkimään vedossa kun menee ahdoille tökkää kerralla sekunniks pariks ja sit taas vetää ja tökkii isommalla vaihteella herkemmin.ecu,ezk,suuttimet,turbo yms on ft koneesta.ahtopainetta ei mitattu mutta ft:n hukkaportin kello.
Tankissa 98.
Tulpat vaihdan mikä olis hyvä lämpöarvo?
Onko vaparissa ja turbossa eri bensapumppu?tässä on vaparin vakio kahella pumpulla.
Vaparina ollessaan toimi normaalisti mutta voisko virranjakajan osat tai tulpan johot aiheuttaa?
Imuvuotoja ei ole.
Vikakoodeja ei anna.
Bypass toimii turbo vasta rempattu 13c.
Vai voiko olla vaan liikaa puristuksia?
Sytkä ennakkoa lisää?

Poissa Huikkoster

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5756
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1973 : 30.04.2017, 08:56:36 »
Liikaa puristuksia -> nakuttaa -> lh yrittää estää konetta hajoamasta.
Sytkäennakon lisääminen vain pahentaa asiaa ja sitäkään et voi säätää ilman ostrichia.
Vaihda alakerta turbosta tai vähennä ahtoja ja etanolisoi se.
242 GT. Se täytyy kokea että sen ymmärtää.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2398
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1974 : 30.04.2017, 09:15:47 »
B230F kyllä hyväksyy 13C ja 0.7 bar ahtopaineet kunhan kartat on kunnossa.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa sekokupu

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1788
  • Volvo Rapist Club Finland
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1975 : 30.04.2017, 10:42:49 »
B230F kyllä hyväksyy 13C ja 0.7 bar ahtopaineet kunhan kartat on kunnossa.

Juu pitäis toimia kyllä hienosti, ei muutamia kyseisiä tapauksia nähnyt kyllä.

Toki voisi kokeilla sitten tuota: http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php?page=HOWTO%3A+EZK+Selector+Pins

Poissa jon1.tur

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 296
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1976 : 30.04.2017, 16:57:48 »
Liikaa puristuksia -> nakuttaa -> lh yrittää estää konetta hajoamasta.
Sytkäennakon lisääminen vain pahentaa asiaa ja sitäkään et voi säätää ilman ostrichia.
Vaihda alakerta turbosta tai vähennä ahtoja ja etanolisoi se.

Kirjovirhe tarkotin et myöhästää sytkää.ei varmaa nuo vakio suuttimet ja pumppu taida riittää etanolille?eikä etanoli olis hyvä idea kun lähin asema 70km pääs.

Poissa 244L

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1977 : 03.05.2017, 18:55:26 »
Vakio kytkin kestää hetken alle 400nm. (+- yksilöerot)

N. 1bar bensalla rikkoo yleensä 400nm. Riippuen yksilöstä taas.

Sytkää kandee hakea ajamalla eikä arvuuttelemalla.  :P

Muuten Mikan sanoikin jo sen mitä ite olin sanomassa:

"Noilla paineilla td04 ahtimella ropisee 100 varmasti vakio sytkälastulla ja rypyt viittaisi tuohon n. 3500rpm nakuherkkään alueeseen...


Noinko paljon kestää vakiokytkin  :o Entäs se kaksoismassa?

3500kö on se nakuherkin alue vakio B230FT:ssä eikä 2000-3000 missä vakiosytkäkartassa vähiten asteita?

Onko semmosen "Guldboxin" Ostrichoinnissa mitään ihmeellistä? Näkeekö Ostrichilla nakurikastuksen/myöhäkön vai pitääkö alkaan viritteleen jotain nakuledejä/oskiloskooppeja?

Taitaa muuten olla LH säätötopicin kamaa tämä kuten Mikan tuossa mainitsi, vaikka tavallaan B230 turbokymysyskin...


Näyttääkö mittari oikein kun luulis 0.8bar olevan fuel cuttia lähellä jo?"

On toki mahdollista ettei näytä... Joku halpisskökkö mittarihan se on. Voisi kokeilla toisella.
244L-75 B254GT/MS1 v2.2/KKK29/ZF S5D-320Z 14.1s/174km/h, 244DL-75 B20F/BW35, 245-86 B6284T/MS2 v3.0/KKK29/AW72L, 945 -97 B230FT/AW71L, 945 -98 B230FT/M90, 945-95 B230FK/AW71L, 960-97 B6254F/M90

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4448
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1978 : 03.05.2017, 19:18:46 »
3500kö on se nakuherkin alue vakio B230FT:ssä eikä 2000-3000 missä vakiosytkäkartassa vähiten asteita?
Siellä on useita pisteitä 2700-4500rpm välillä. Sopituksesta ja polttoaineesta riippuen.

Onko semmosen "Guldboxin" Ostrichoinnissa mitään ihmeellistä? Näkeekö Ostrichilla nakurikastuksen/myöhäkön vai pitääkö alkaan viritteleen jotain nakuledejä/oskiloskooppeja?
[/quote]

Minkään lastutettavan EZK:n kohdalla ei ole vaikeuksia Ostrichin käyttämisessä/laittamisessa.

Nakurikastus/myöhäkkö asiat eivät ole näkyvissä missään jaossa olevissa EDF-tiedostoissa kummassakaan purkissa.
Syttymyöhäkkö näkyy EZK:n prosarin rammia seuraamalla (vaatii rakentamista). Nakurikastus näkyy sitten LH:n puolelta (ei julkista tietoa).

Naku-ledi on se simppelein systeemi nähdä nakutus. Samalla se kertoo erittäin paljon muutakin LH/EZK toiminnasta tai toimimattomuudesta.

Skoopit yms. jutut on mittamiehille (vaatii kokemusta em. laitteista paljon, jotta mittaustuloksista saa jotakin järkevää irti).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Twofortti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 102
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 940 turbokysymyksiä
« Vastaus #1979 : 08.05.2017, 21:59:55 »
Mitä bensapumppua suosittelette kun tehotavotteet on +400hp? 1000cc suuttimet jos sille merkitystä

 

Samppasport  Futurez