Tämän viikon kesälomalla olleena on taas tullut saatua autoon asioita aikaan.
Ensimmäinen homma oli selvittää lopullisesti se etuvalon säätö. Tarkoitus oli irrottaa umpio, tuoda se mukavasti sisään ja sitten ihmetellä ajan kanssa keittiön pöydällä että mitäs tämä on syönyt. No ei mennyt ihan niin. Sain kyllä umpion ruuvattua irti mutta siihen se sitten jäikin, sähköliittimet on kuin hitsattu kiinni ja lisäbonuksena valonpesurikin pistää vastaan. Vähän aikaa yritin ja sitten totesin että pääsen helpommalla kun puran umpion kenttäolosuhteissa tässä ja nyt. Näin tein, korjasin säätölaitteen jumituksen ja kokosin umpion sekä kasasin keulan. Kaikki toimii, korjaus todetaan onnistuneeksi.
Toisena oli sitten takaroiskeläppien asennus. Etuläpäthän oli laitettu jo aiemmin ja joku aika sitten olin apumiehenä väsäämässä jogiinin autoon takaläppiä, otettiin nyt samalla miehityksellä uusiksi kun oli jo kerran harjoiteltu ja kaverin pihassa on vähän paremmin tilaa kuin minulla. Siitä piti tulla pikainen asennus - meni kolme tuntia. Kahteen roiskeläppään. Koko operaatio oli sellainen epämääräisen säädön oppikirjaesimerkki ettei äärtä eikä rajaa mutta läpät saatiin kiinni ja asennus on siisti eikä peltiin tehty yhtään reikää joten auton omistaja on erittäin tyytyväinen. Huomenna käyn vielä ostamassa sen verran pidemmät ruuvit että saa prikat alle ja vedän mattamustaa päälle.
Ja kolmantena ensimmäinen "kunnollinen" kulutuksen laskeminen. Eka tankkaus meni tyylillä "siellä on jonkun verran, laitan lisää" mutta viimeksi bensavalon syttymisestä tankkaukseen meni viisi kilometriä joten nyt ajoin taas valon palamaan ja lisäsin senhetkiseen trippiin viisi kilometriä. Aika tarkalleen 50/50 kaupunkia ja maantietä, mukana jonkun verran tyhjäkäyntiä valoja säädellessä ja onhan noita reippaampia kiihdytyksiäkin tullut tehtyä mutta silti 40 litralla pääsi 420 km eli 9,5 litraa sadalle. Ei nyt kovin paha kun ohjekirja lupaa litran verran enemmän.