RallyBaron  Samppasport

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585270 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Turbo 242

  • Global Moderator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8918
  • Teiden tukko
Joo tuo on totta, mutta se säätö johtuu siitä että korin asento suhteessa renkaisiin muuttuu eikä.

Näinpä. Aiemmasta keskustelusta on saanut sen kuvan, että säätö tapahtuu korin liikkeiden mukaan vatupassiin nähden.
Volvo 242 -77 2.3T, Volvo 940 -98 2.3T, Volvo V60 -15 D4 AWD R-Design aut, Asuntovaunu Adria 613 UL -04 (SFC 141540)

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Tullaiset tulee vanhojen tilalle.  150€ joutuu köyhtyään.
Tiedä sitten onko n 120% kuinka epätodellisia prosentteja mutta koitetaan saada vertailukuvaa vanhoihin kun on paikoillaan..
Philips Xenon WhiteVision gen2 120%
Jotku homogeenipolttimot.. :o
http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/cpindex.pl?scy=IT&slg=EN&ctn=85126WHV2S1
« Viimeksi muokattu: 24.11.2016, 15:35:47 kirjoittanut Raid »
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Slerbahuuli

  • Vieras
Niin, jos kyse on sellaisesta, jossa on vain yksi anturi (ja se yleensä taka-akselilla), uusissa on kuitenkin sen anturin lisäksi paljon muutakin dataa, jota ajovalojen korkeussäädön ECU haistelee.
On toki. Tällöin valojen säätö saa dataa koritietokoneelta, joka saa dataa koriantureista (kiihtyvyysanturit, kiertoanturit, pyörien nopeusanturit, kallistuma-anturit).

Järjestelmähän voidaan toteuttaa juuri niin monimutkaisesti kuin halutaan, mutta todennäköisin (ja muistaakseni yleisin) ajovalojen säätö tapahtuu auton koritietokoneen tietojen perusteella. Tämä siis nimenomaan ajon aikana aktiivisesti pystysuuntausta säätävien valojen kohdalla.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
edit2: Vanhasta puhelimesta löytyi *taavih-> siirtelen ne tänne kun kerkiän


ennen




jälkeen




ennen




jälkeen



Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Huoh. Se on sitä samaa "automaattista tasonsäätöä", kyse ei ole siis mistään Matrix-valoista, vaan parempi versio automaattisesta tasonsäädöstä, kuten tuossa lukee ja kuten nykyään monissa autoissa on: kun auto kiihdyttää, valoja lasketaan, kun jarrutetaan, valoja nostetaan. Kun ollaan ylämäessä, valoja lasketaan, kun ollaan alamäessä, nostetaan, jne.

Tämä on sitä "automaattista tasonsäätöä" ja jos tuota tekee joku käsipelillä "yhtä hyvin" kuten kirjoitit, niin saa olla aika "fakiiri" kuten minä kirjoitin.

Alunperin tää koko säätöhommahan lähti siitä että mulla ei ole xenon umpiossa automaatti säätöä. Tietenkään mä en käsisäädöllä saa sitä yhtä tarkasti säädettyä kuin jokin dynaaminen valonsäätöjärjestelmä, mutta jos otetaan joku muu vastaava samanikäinen auto jossa olisi tehdas xenonit, niin eipä siinäkään olisi mitään hienoja dynaamisia säätöjä, vaan se perinteinen taka-akselissa olevan anturin perusteella pykälittäin valoja säätävä systeemi joka minimihinnalla täyttää lain kirjaimen.

Raskaassa kalustossa ei yhtä poikkeusta lukuunottamatta ole koskaan auton asentoon perustuvaa xenonvalojen säätöä, vaan xenonit ovat pultattu kiinni ja koko auton alustaa säädetään ilmajousin. Tämä täyttää yhtälailla lain vaatimuksen. Jokainen on varmasti nähnyt kuinka edessä liikennevaloihin pysähtynyt linja-auto reagoi asennon muutokseen: kaksi sekuntia pysähtymisen jälkeen järestelmä pudottaa auton perää 15cm alaspäin.

Eli vaikka markkinoilla on hienoja valosysteemejä, niin käytännössä suurin osa toteutuksista on pelkkää hehtaaripysyllä ampumista.
« Viimeksi muokattu: 24.11.2016, 22:31:17 kirjoittanut Jule »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Jokainen on varmasti nähnyt kuinka edessä liikennevaloihin pysähtynyt linja-auto reagoi asennon muutokseen: kaksi sekuntia pysähtymisen jälkeen järestelmä pudottaa auton perää 15cm alaspäin.

Tuolla ei ole mitään tekemistä valojen korkeudensäädön kanssa. Terv. pari vuotta raskaan kaluston "asentajana"

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Alunperin tää koko säätöhommahan lähti siitä että mulla ei ole xenon umpiossa automaatti säätöä. Tietenkään mä en käsisäädöllä saa sitä yhtä tarkasti säädettyä kuin jokin dynaaminen valonsäätöjärjestelmä, mutta jos otetaan joku muu vastaava samanikäinen auto jossa olisi tehdas xenonit, niin eipä siinäkään olisi mitään hienoja dynaamisia säätöjä, vaan se perinteinen taka-akselissa olevan anturin perusteella pykälittäin valoja säätävä systeemi joka minimihinnalla täyttää lain kirjaimen.

Raskaassa kalustossa ei yhtä poikkeusta lukuunottamatta ole koskaan auton asentoon perustuvaa xenonvalojen säätöä, vaan xenonit ovat pultattu kiinni ja koko auton alustaa säädetään ilmajousin. Tämä täyttää yhtälailla lain vaatimuksen. Jokainen on varmasti nähnyt kuinka edessä liikennevaloihin pysähtynyt linja-auto reagoi asennon muutokseen: kaksi sekuntia pysähtymisen jälkeen järestelmä pudottaa auton perää 15cm alaspäin.

Eli vaikka markkinoilla on hienoja valosysteemejä, niin käytännössä suurin osa toteutuksista on pelkkää hehtaaripysyllä ampumista.

Tällä tarkennuksella kyllä, juuri näin.

Mietinkin jo että tässä puhutaan omenoista ja vesimeloneista ja lippistä ei edes näy.

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
kuvaa riistakamerasta massikka ja ledit :o :D


kiitoos ja anteeks.

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
http://www.iltalehti.fi/iltvautot/201611250125604_v1.shtml

Mistäköhän ne on löytäneet noin kuppaset halogeenit.  itsellä ainakin ei ole suurta eroa kaukovaloissa jos xertaa H9 vs Xenon. ainoastaa väri.
Taasen työasutossa (Opel combo)  jossa on ihan normi H7 kaukovaloisa niin näyttää paremmin kuin esim v70 pitkät xenoneilla vaika umpion koko ei ole kuin 12cm.  Eli myös umpion suunnittelu vaikuttaa millaiset valot on.
« Viimeksi muokattu: 26.11.2016, 11:26:16 kirjoittanut Raid »
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

s73

  • Vieras
Onko kukaan testannut philipsin h4 +150% tai osramin night breakeria, ainakin philips on päivitetty, osram kanssa?

? ???

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Onko kukaan testannut philipsin h4 +150% tai osramin night breakeria, ainakin philips on päivitetty, osram kanssa?

Minulla taitaa olla 940:n nokalla tuollaiset uudenmalliset X-tremeVisionit, ei ne mitään mullistavaa tuoneet vanhoihin +130% versioihin verrattuna.

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Tullaiset tulee vanhojen tilalle.  150€ joutuu köyhtyään.
Tiedä sitten onko n 120% kuinka epätodellisia prosentteja mutta koitetaan saada vertailukuvaa vanhoihin kun on paikoillaan..
Philips Xenon WhiteVision gen2 120%
Jotku homogeenipolttimot.. :o
http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/cpindex.pl?scy=IT&slg=EN&ctn=85126WHV2S1
(Kuva poistettu lainauksesta.)
Ainakin tuon videon perusteella vaikuttaisi  ihan kohtuullisilta.
https://www.youtube.com/watch?v=dE4u03SQ_Ro
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Ja kyseinen käyttäjähän oli luximittarilla mitannut valotehon muutoksen polttimon vaihdon jälkeen? Olihan?

Viittaan ohuesti....  :pomo:

Minä en luota silmiin kirkkauden mittarinia, aivoista puhumattakaan, joten tyydyn ihan aitoon luksi-mittariin...   ;)

Sitten muistetaan tässä noista prosenttipolttimoista puhuttaessa se pirskatin neliön sääntö!
Kirkkauden nelinkertaistaminen tuplaa kantaman...   :o

Minulla taitaa olla 940:n nokalla tuollaiset uudenmalliset X-tremeVisionit, ei ne mitään mullistavaa tuoneet vanhoihin +130% versioihin verrattuna.

Kovana laskukoneena osaat varmasti kertoa, paljonko 130% vs. 150% tekee teoreettisesssa kantamassa...   ;)

Tuossakin nuo prosentit ovat repäisty jostain ihan oudosta seinästä.

http://www.iltalehti.fi/iltvautot/201611250125604_v1.shtml

Mistäköhän ne on löytäneet noin kuppaset halogeenit.  itsellä ainakin ei ole suurta eroa kaukovaloissa jos xertaa H9 vs Xenon. ainoastaa väri.

Ja väittämä laserin 600m kantamasta on soopaa.... Kuten sekin, että ksenonit kantaisivat 300m metriä.  :facepalm:

Eipä moisia 300m kantamia ole TM testeissä näkynyt.
Taisipa saabin 9-3:ssa on taitaa olla kaikkein parhaimmat viime vuosikymmenenä mitatut valot ja nekin jäävän alle 250m kantaman.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija
Mitenkähän arvon raati näkee tämän?  Minun mielestäni kuvassa on merkattu päin sitä itteä  nuo metrit. 
Ensinnäkin kuvassa eka tolppa on 50m mikä onkin oikein,  seuraava 100m sekin vielä menettelee mutta sitte repeää.  3. tolppa onki jo 200m  mukamas.
4. tolppa 600m !!?? .  Jos vertaa omaan kotitietehen niin tuo 600m merkki on 4:n tolpan  kohdalla on  oikeasti n 200m  ja myös jos laskee kuvassa tolpat niin 4 olis 200m kohdalla , 50m välein....



ja artikkeli löytyy täältä.
http://www.jussinmaki.net/blogi/lisavalovertailu-2016-2017/
« Viimeksi muokattu: 28.11.2016, 18:36:23 kirjoittanut Raid »
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Tuossa kuvassahan näkyy 20kV sähkölinja, joiden pylväsväli lienee jotain 50-60m, asteikon mukaan keskivälillä 200m  ;D

 

Futurez  Kulkukoira