RallyBaron  Samppasport

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585344 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Jos ei ole mitä räpsiä niin ajaisko räikän huudattaminen saman asian? ???
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Tämä keskustelu (talvirengastopicin kanssa) paljastaa varsin hyvin, miksi liikennekulttuuri Suomessa on sellaista kuin se on. On vain heitä, jotka toimivat oikein ja kaikki muut toimivat väärin.

Tämä viesti kiteyttää varsin hyvin molemmat ketjut. :D

En tiedä millaiset lasit osalla on päässä, mutta ainakin omissa autoissa kun olen pikkuhiljaa takavedoista päivitellyt nykyiseen niin koko ajan ne valot on kyllä olleet parantumaan päin. Itselle tulee enemmänkin vastaan niitä jotka vaihtavat pitkät pois liiankin aikaisin. Varsinkin kun kuorma-autolla pudottaa lyhyille ajoissa niin monet vastaantulijat vaihtavat samalla ja sitten saa ajella pitkään pimeässä.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Tämä keskustelu (talvirengastopicin kanssa) paljastaa varsin hyvin, miksi liikennekulttuuri Suomessa on sellaista kuin se on. On vain heitä, jotka toimivat oikein ja kaikki muut toimivat väärin.

No onhan se nyt paljon kivempaa tulla itse sokaistuksi, kuin tehdä asialle mitään  ::)

Poissa Raid

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 554
  • Entinen Volvoilija

Olen vähän haarukoinut tuota omien pitkien käyttöä ja sammutan ne n.150-200m ennen kohtaamista. Tässä vaiheessa mun silmiä ei vielä ainakaan häikäise vastaan tuleva auto, mikäli sen keulalla ei ole jotain 150w ledejä. Auton valotkaan ei ole mitenkään taivaalle suunnatut, kohtaamiskoeajo on tehty. Moni tuntuu isolla tiellä ajavan vallan lyhyillä vaivautumatta laittaa pitkiä päälle, mikä varsinkin v50:n valoilla tuntuu melkoiselta hypyltä tuntemattomaan. Sitten aletaan pitkän suoran päästä välkytellä pitkiä merkiksi.
Älä ihmettele jos ajat noin lähelle pitkillä, että vastaatulijat räpsyttelee.   Suosittelen optikolla käyntiä.
Ford Mondeo Hybrid Wagon 2019

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä

Entä jos autoissa on ollutkin näitä uusia mukautuvia ajovaloja, jotka vain kääntävät valosuuntaa kohdatessa. Mitäs niille mahtaa muuta kuin, ettei katsele niitä ::)

Näissä pitkät päällä päin ajavissa spedeissä ei taatusti ole näitä mainitsemiasi "mukautuvia" ajovaloja. Useimmiten ne ovat halogeenein varustettuja autoja.

Enkä minä kyttää sitä, vaihtaako vastaantulija lyhyille. Minua kiinnostaa ainoastaa se, ettei vastaantulijan valoissa näe lukea kabiinissa päivän lehteä!  >:(

Ja kun en voi kääntää katsettani 90 astetta tien sivuun, häikäisevät huonot halogeenitkin lähietäisyyksiltä.

Ne spedet, joiden henkilön olen nähnyt, ovat olleet vanhempia miehiä (+60v). Tosin niistä olen pystynyt näkemään vain aniharvan varmuudella.

En tiedä millaiset lasit osalla on päässä, mutta ainakin omissa autoissa kun olen pikkuhiljaa takavedoista päivitellyt nykyiseen niin koko ajan ne valot on kyllä olleet parantumaan päin.

Näin ei ole ainakaan TM:n mittausten mukaan. Varsinkin pitkät valot, jotka kantavat 150m ovat nykyautoissa todellinen harvinaisuus, johon volvon V/S90 tekee positiivisen poikkeuksen.

Autojen ajovalot ovat huonontuneet 2000-luvulla hyvin paljon.

Jos ajovalopesureita ei ole, kertoo se siitä, että valaisimen valovirta on alle 2000 lumenia.

Ksenonilla saa helposti sen +3000 lumenia, jolloin pitää olla pesurit. Tuohon +2000 lumeniin pääsee jo hyvillä viritetyillä halogeeneilla, ledeistä puhumattakaan.

Itselle tulee enemmänkin vastaan niitä jotka vaihtavat pitkät pois liiankin aikaisin. Varsinkin kun kuorma-autolla pudottaa lyhyille ajoissa niin monet vastaantulijat vaihtavat samalla ja sitten saa ajella pitkään pimeässä.
Olen huomannut sen, että mitä paremmat valot itselläni on, sitä nopeammin vastaantulija vaihtaa lyhyille (poislukien spedet).
Jolloin minä vaihdan samantein lyhyet, koska tulkitsen vastaantulijan kertovan häikäistyvänsä valoistani.

Itse vaihdana lyhyille viimeistään siinä vaiheessa kun välimatkamme suoraan mitattuna alittaa 500m, koska tiedän itsekkin häikäistyväni tuolta välimatkalta omista valoistani.

Mutta jos vastaantulija vaihtaa lyhyille yli kilometrin keskinäiseltä etäisyydeltä, vaihdan itsellin lyhyet, vaikka välimatka on mielestäni aivan liian pitkä vaihtamiselle.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Noista hyvistä valoista taitaa täälläkin olla kuvaa ja sellaiset oli halogeeninä 2000-luvun alun 9-5 saabissa  joiden pitkien kantama oli 250m luokkaa. Tainnut toinen hyvä olla sen ajan mondeo.

Tänään oli mökille mennessä yksi mielensä pahoittaja, joka välkytteli mun lyhyistä. Löin pitkät päälle, niin loppui välkyttely. Kyllä tuo lazeri on joka euron arvoinen. Noilla redeed linsseillä keila on myös mun makuun tarpeeksi leveä.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Jos tulee usein vastaantulijoilta valojen vilkutteluja vaikka ajelee lyhkäisillä, niin kannattaa ehkä tarkastella niitä omia valoa, jotain hämminkiä lienee silloin säädöissä.

Aika harvat autoilijat ovat sisäistäneet ajovalojen korkeudensäädön tarkoituksen. Tuskin täällä autofoorumilla paljoakaan on ihmisiä jotka ei sitä tajuisi, mutta autoiluun vähemmän teknisesti suhtautuvat eivät useinkaan tajua että niitä ajovaloja pitäisi säätää alemmas jos takapenkille tai takakonttiin on otettu kuormaa.

Jos ajovalopesureita ei ole, kertoo se siitä, että valaisimen valovirta on alle 2000 lumenia.

Tuo pesurien lumen raja koskee vain lähivaloja, tosin käytännössä ei siellä ole kunnollisia kaukovalojakaan tuolloin.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Jos tulee usein vastaantulijoilta valojen vilkutteluja vaikka ajelee lyhkäisillä, niin kannattaa ehkä tarkastella niitä omia valoa, jotain hämminkiä lienee silloin säädöissä.

Miksi? Xenonpolttimot on vasta vaihdettu tehokkaimpiin mahdollisiin, valot sopeutettu sekä saadetty (Ihan itse olin vieressä). Tämän lisäksi katsastettu huomautuksitta. Ja jos helpottaa, niin ensimmäinen joka välkytteli lyhyistä ja miksi niitä kyttää. Noissa on myös automaattinen korkeudensäätö joten en ymmärrä mitenkään sun pointtia. Syytön minä olen jos ajaa myrskylyhdyillä.

Ai niin tekniikan maailman mukaan täyden kympin valot!
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1874
  • 264GLE + 245GL + B10M
Ja jos helpottaa, niin ensimmäinen joka välkytteli lyhyistä ja miksi niitä kyttää. Noissa on myös automaattinen korkeudensäätö joten en ymmärrä mitenkään sun pointtia. Syytön minä olen jos ajaa myrskylyhdyillä.


No jos olet saanut ensimmäiset vilkuttelut, niin eihän tuo viesti ollut silloin sulle tarkoitettu, vaan yleisesti aihetta ajatteluun jos useampi vastaantulija vilkuttelee valoja vaikka itse ajelee lähivaloin.

Myös se korkeudensäätö oli ihan yleisellä tasolla, kuten kirjoitin, en ajatellut että täällä autofoorumilla olisi ihmisiä jotka eivät tajua sen funktiota. Vai aiheuttiko tuo postaus jotain kiristystä sielussa?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Tuo pesurien lumen raja koskee vain lähivaloja, tosin käytännössä ei siellä ole kunnollisia kaukovalojakaan tuolloin.

Juurikin näin, sillä en muista kertaakaan, että TM olisi moittinut lähivaloja ja kiitellyt kaukovaloja viimeisen kymmenen vuoden sisällä.

TM:n parhaat valot taisi omata 2000-luvun alun saab 9-3.

Valojen korkeudensäätö on yksi olennaisimmista asioista näkemisen kannalta. Liian ylös säädettynä niillä ei näe ja liian lähelle ne eivät kanna riittävästi.
Tästä syystä olen aina mutissut niistä tero-pettereistä, jotka työntävät ksenon polttimot H4 umpioihin. -> Valoa pirusti, mutta täysin väärässä paikassa. Turha niitä pöllöjä on siellä puun latvassa sokaista.

Ylipäätään tuntuu, että valojen kanssa pöljäily nousi eksponenttiin kun päivänajovalot tulivat.
Sen jälkeen näkee täysin pimeitä autoja, pimeässä päivänajovaloilla ajavia ja niitä, jotka eivät osaa vaihtaa pitkiltä lyhyille tai päinvastoin.

Lisäksi tuo valopönttöily tuntuu keskittyvän enemmän sinne suurten ikäluokkien ryhmään.  :facepalm:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Noista hyvistä valoista taitaa täälläkin olla kuvaa ja sellaiset oli halogeeninä 2000-luvun alun 9-5 saabissa  joiden pitkien kantama oli 250m luokkaa. Tainnut toinen hyvä olla sen ajan mondeo.

Tänään oli mökille mennessä yksi mielensä pahoittaja, joka välkytteli mun lyhyistä. Löin pitkät päälle, niin loppui välkyttely. Kyllä tuo lazeri on joka euron arvoinen. Noilla redeed linsseillä keila on myös mun makuun tarpeeksi leveä.

Ja jottei tarvitse mutuilla, niin faktaa:


« Viimeksi muokattu: 05.12.2017, 19:33:47 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Mistähän kannattais tilata D1S polttimot Volvoon? Meinasin Motonetista hakea, mutta Oulussa oli kaikkien hyvien osalta ei oota. Tai no niitä reilun satasen +150% olisi ollut, mutta en ihan usko että on tuplasti parempia kuin muut. Osramin teho versiot oli loppu. Netistä löytyy, mutta yllättävän paljon on väärennöksiä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4647
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Mistähän kannattais tilata D1S polttimot Volvoon? Meinasin Motonetista hakea, mutta Oulussa oli kaikkien hyvien osalta ei oota. Tai no niitä reilun satasen +150% olisi ollut, mutta en ihan usko että on tuplasti parempia kuin muut. Osramin teho versiot oli loppu. Netistä löytyy, mutta yllättävän paljon on väärennöksiä.

Wetteriltä orgineelit.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6867
  • Kaikkee sitä...
Mistähän kannattais tilata D1S polttimot Volvoon? Meinasin Motonetista hakea, mutta Oulussa oli kaikkien hyvien osalta ei oota. Tai no niitä reilun satasen +150% olisi ollut, mutta en ihan usko että on tuplasti parempia kuin muut. Osramin teho versiot oli loppu. Netistä löytyy, mutta yllättävän paljon on väärennöksiä.

Itse ostin tuolta: https://www.erikoistekniikka.fi/
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Mistähän kannattais tilata D1S polttimot Volvoon? Meinasin Motonetista hakea, mutta Oulussa oli kaikkien hyvien osalta ei oota. Tai no niitä reilun satasen +150% olisi ollut, mutta en ihan usko että on tuplasti parempia kuin muut. Osramin teho versiot oli loppu. Netistä löytyy, mutta yllättävän paljon on väärennöksiä.
Onko xenonejen kohdalla sama, että nuo plussaa jotain polttimot on tehty niin, että se on kestosta pois?
Halogenipolttimo +150% (Philips) paloaika on ainoastaan 250h :(
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

 

Elekma  Autoracing