Elekma  Autoracing

Keskustelua valoista ja niiden käytöstä (xenonit, ledit, päivävalot yms.)

  • 2267 Vastauksia
  • 585277 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Nyt kun myös xenonpolttimoista alkaa tulla ylitehoversioita Philips Xtremen ja Osram Night Breakerin tapaan, niin selittäkääs joku mulle, millä periaatteella luvattu +50% tai +70% valoteho otetaan pelkkää polttimoa vaihtaen?

Teknisesti väärin ballastina tunnettu invertteri on käsittääkseni vakiovirtalähde, joka määrää polttimolle tarjottavan maksimitehon, joten mistäs se ylitehopolttimon lisäteho saadaan?

Kun vielä vaikkapa Osramin 35 W vakiopolttimon ja Yönsärkijän valovirraksi ilmoitetaan sama 3200 lm, niin missä se lisäteho ilmenee:
http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/%22Osram%20D1S%204300K%22
http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/%22Polttimo%20D1S%20Night%20Breaker%22

Tulee ihan semmoinen olo, että joko prosentit lupaavat liikoja tai sitten mulle ei ole kerrottu ihan kaikkea? Uusi polttimo on vanhaa kirkkaampi, mutta onko joku kokeillut rinnakkain uutta tavallista ja uutta ylitehopolttimoa voidakseen vahvistaa tai kumota väitteen merkittävästä teholisästä vakioxenoniin verrattuna?
« Viimeksi muokattu: 02.09.2014, 00:10:16 kirjoittanut 740 GLE »
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Nyt kun myös xenonpolttimoista alkaa tulla ylitehoversioita Philips Xtremen ja Osram Night Breakerin tapaan, niin selittäkääs joku mulle, millä periaatteella luvattu +50% tai +70% valoteho otetaan pelkkää polttimoa vaihtaen?

Teknisesti väärin ballastina tunnettu invertteri on käsittääkseni vakiovirtalähde, joka määrää polttimolle tarjottavan maksimitehon, joten mistäs se ylitehopolttimon lisäteho saadaan?

Kun vielä vaikkapa Osramin 35 W vakiopolttimon ja Yönsärkijän valovirraksi ilmoitetaan sama 3200 lm, niin missä se lisäteho ilmenee:
http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/%22Osram%20D1S%204300K%22
http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Xenon/Products/%22Polttimo%20D1S%20Night%20Breaker%22

Tulee ihan semmoinen olo, että joko prosentit lupaavat liikoja tai sitten mulle ei ole kerrottu ihan kaikkea? Uusi polttimo on vanhaa kirkkaampi, mutta onko joku kokeillut rinnakkain uutta tavallista ja uutta ylitehopolttimoa voidakseen vahvistaa tai kumota väitteen merkittävästä teholisästä vakioxenoniin verrattuna?
Jos en ihan väärin muista niin joku täällä oli verrannu uutta D1S ja Phillipsin extreme vision versiota. Todella epäinsinöörimäinen vertaus oli, seinään heijastettuna ja siitä valokuva otettu. Vähän kirkkaampi oli ollut.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Omalla oli nyt mukava ajella kun ajovalot on kiiltävät ja paikoillaan on uudet extreme visionit. Pitää vähän suunnata valoja ylöspäin. Ei ihan istunu umpiot samalle paikalle takaisin ja näyttää aavistuksen alemmaksi kuin ennen. Niin pitää nakata pitkiin H9 xenonit  :P
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa 740 GLE

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 120
  • Pohjoinen Besserwisser
Jos en ihan väärin muista niin joku täällä oli verrannu uutta D1S ja Phillipsin extreme vision versiota. Todella epäinsinöörimäinen vertaus oli, seinään heijastettuna ja siitä valokuva otettu. Vähän kirkkaampi oli ollut.
Omaa kokemusta ei ole, joten en suinkaan kiistä, etteikö eroa voisi olla.

Minua askarruttaakin se, mista se ero johtuu, kun jännite, virta, teho ja valovirta ilmoitetaan samaksi? Ja onko se ero todellisuudessa tuo ilmoitettu 70% vai esimerkiksi 7%?

Laitoin kysymyksen Osramille heidän datalehteensä viitaten.
Pehmennetty E220 CDI Avantgarde
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Omaa kokemusta ei ole, joten en suinkaan kiistä, etteikö eroa voisi olla.

Minua askarruttaakin se, mista se ero johtuu, kun jännite, virta, teho ja valovirta ilmoitetaan samaksi? Ja onko se ero todellisuudessa tuo ilmoitettu 70% vai esimerkiksi 7%?

Laitoin kysymyksen Osramille heidän datalehteensä viitaten.
Todennäköisesti ero on lähempänä 7% kuin 70%. Vähän sama kuin noissa halogeeneissäkin. Periaatteessa jännitteet ja tehot on samat, mutta valotehoissa on eroa.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4647
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...
Laitoin tuossa toiseen autoon lisäpitkät. Melkeen meinas tulla ylilailliset. Referenssit jää alle, mutta polttimot olikin 100wattiset :P
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Todennäköisesti ero on lähempänä 7% kuin 70%. Vähän sama kuin noissa halogeeneissäkin. Periaatteessa jännitteet ja tehot on samat, mutta valotehoissa on eroa.

Mutta elinkaari on lyhyempi noissa +polttimoissa. Eli onko lanka ohuempaa ja sen vuoksi kirkkaampi valo, koska polttimon eliniällä pelaillaan.

100W polttimot, niin vanhanaikaista niin vanhanaikaista...

https://www.facebook.com/Erikoistekniikka/photos/a.269171126541192.1073741829.269133123211659/356579211133716/?type=1&theater
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Mutta elinkaari on lyhyempi noissa +polttimoissa. Eli onko lanka ohuempaa ja sen vuoksi kirkkaampi valo, koska polttimon eliniällä pelaillaan.

100W polttimot, niin vanhanaikaista niin vanhanaikaista...

https://www.facebook.com/Erikoistekniikka/photos/a.269171126541192.1073741829.269133123211659/356579211133716/?type=1&theater
Taas ihan helvetin hyvin kerrottu tuollakin teknisissä tiedoissa että mikä ledi noissa on käytössä. Cree 5w kertoo vain sen että Creen valmistama ledi. :idiot2: Tietty voi päätellä että viidellä ledillä jäädään aika vähäiseen lumen lukuun 3486. Viidellä Cree XM-L2 LEDillä pääsisi helposti sinne 5000lumen tehoon. Myös pieni referenssi luku kertoo ettei kantama ole pitkä.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Taas ihan helvetin hyvin kerrottu tuollakin teknisissä tiedoissa että mikä ledi noissa on käytössä. Cree 5w kertoo vain sen että Creen valmistama ledi. :idiot2: Tietty voi päätellä että viidellä ledillä jäädään aika vähäiseen lumen lukuun 3486. Viidellä Cree XM-L2 LEDillä pääsisi helposti sinne 5000lumen tehoon. Myös pieni referenssi luku kertoo ettei kantama ole pitkä.

Kuvia tulee, kun saan nuo FF200 tilalle.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Julma-Henri

  • Mr. Vika Koodi
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4647
  • Leuka rinnassa kohti uusia pettymyksiä...


100W polttimot, niin vanhanaikaista niin vanhanaikaista...

https://www.facebook.com/Erikoistekniikka/photos/a.269171126541192.1073741829.269133123211659/356579211133716/?type=1&theater

Voin antaa kyllä tilinumeron jos haluat lahjoittaa rahaa valojen hankintaan.
"Tietä käyden tien on vanki. Vapaa on vain umpihanki"

V70 945 S70 Kuvia

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Voin antaa kyllä tilinumeron jos haluat lahjoittaa rahaa valojen hankintaan.

Tuota kutsutaan laittomaksi keräykseksi ja 100W laittomiksi valoiksi. Itse en voi tuollaiseen osallistua  ;)
« Viimeksi muokattu: 02.09.2014, 16:28:35 kirjoittanut -karppa- »
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Laitoin tuossa toiseen autoon lisäpitkät. Melkeen meinas tulla ylilailliset. Referenssit jää alle, mutta polttimot olikin 100wattiset :P

Toivottavasti johdotus on mitoitettu polttimoiden mukaan, ettei tulos ole sellainen, jossa 60W halogeenilla saa suuremman kirkkauden!  :facepalm:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Omaa kokemusta ei ole, joten en suinkaan kiistä, etteikö eroa voisi olla.

Minua askarruttaakin se, mista se ero johtuu, kun jännite, virta, teho ja valovirta ilmoitetaan samaksi? Ja onko se ero todellisuudessa tuo ilmoitettu 70% vai esimerkiksi 7%?

Laitoin kysymyksen Osramille heidän datalehteensä viitaten.

TM:n pitäisi tehdä vertailu, kuten H4:sta aikoinaan.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Mä laitoin eilen vinkkiä TM:lle, että tekisivät uuden lisävalotestin missä olisi halogeenit, xenonit ja uudet led-lisäpitkät. Ainakin itsestä tuo testi olisi ajankohtainen ja herättäisi mielenkiintoa. Kumminkin edellisestä testistä on aikaa nelisen vuotta.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy