Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

Volvo 740 GL D5252T+HX35 & Volvo V70 TDI -00. 6.12.2023

  • 1224 Vastauksia
  • 492183 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3452
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Kun nyt näyttää vahvasti siltä ettei tämä 740 valmistukkaan ihan hetkessä johtuen pitkistä työpäivistä saapi se näin ollen luopua varsinaisesta käyttöauton roolistaan.
Edeltävä käyttiksenä palvellut -87 w201 mese kun otti kylkeen pahan tällin ja joutui purkuun niin piti sitten jotain keksiä, ja Dieselillä kulkevaa :P
Viime keskiviikkona tuli sitten haettua tutulta tuollainen -96 vuoden 850 2.5 TDI farkku.
Mittarissa 414tkm, manuaali askilla, puolinahat, sähkölasit edessä, sähköpeilit, vakkari, takapenkinlämmittimet muttei ilmastointia, vetokoukku, tavaraverkko takapenkin ja peräkontin välissä.
Pientä laittoa heti löytyi ja vaihtoon meni etujarrulevyt + palat sekä takapalat. Vielä pitäisi investoida uusiin takajousiin ja iskareihin kun perä lököttää alhaalla ja iskareista on mehut pellolla.
Tarkoitus tämä pitää henkilöautona kun tuo 740 kaksipaikkaisuus rupesi viimeisen vuoden sisällä jo kyrsimään urakalla.

Semmosta, loppuun muutamat kuvat.


Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa N1k5u

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 127
  • youtube.com/Thegreatfinn
    • YouTube
Vähä on kyllä perä tontissa, mutta muuten siisti peli  O0
EX: 245GLT B200f m47 -89 | 744GL B230k m47 -87
Nykyset: 745GLT B200et m46 -89 | 945GL D24Tic m46 -83 | 945GLT b230fk m90 -96
Työajokki: Volvo FM 450 ''Viirusilmä''

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Oikeaa korimallia!  ;)

Poissa J_Lanttola

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 754
    • Meratia Oy
Jollakin on selvästi jotain antipatioita 850 sarjaa vastaan  ;D Luotettavia pelejä on, kun ne vaan pitää kunnossa ;) Kaikissa autoissahan niitä vanhemmiten vikoja on, eikä siitä voi syyttää kuin itseään jos ajelee puolikuntoisella autolla :)
« Viimeksi muokattu: 05.05.2013, 18:15:51 kirjoittanut Ristus »
Opel Vivaro 2,5cdti
Opel Manta -83 6-syl
Opel Rekord Sprint HT Coupe -69

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4110
Meinasitko piristellä tätä?
« Viimeksi muokattu: 05.05.2013, 18:16:10 kirjoittanut Ristus »

Paikalla Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3452
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Meinasitko piristellä tätä?

Kyllähän sitä pitää kutitella kun ei ole koskaan mitään viritystä tehty.
Alkuun EGR tukkoon, imusarjan/imukanavien putsaus, katista sisukset pois ja lastutus jossain vaiheessa sitten kuhan rahatilanne sen sallii  :P Toivoa sopii vain ettei tuo kaksoismassa pyörä rupea pohjaamaan heti tai joutuu sinne deekun vauhtiksen vaihtamaan  :buck2:
« Viimeksi muokattu: 05.05.2013, 18:16:27 kirjoittanut Ristus »
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Paikalla Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3452
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Kukkuu vaan tännekkin pitkästä aikaa 740 merkeissä, Back Woods Cruisinkin ruisattu ja työmaallakin alkaa olla rengas sesonki ohi niin kerkesi tänään jopa jotain saada aikaana seiskalle. Vielä kun tuo hallin muutto urakka saadaan alta pois niin pääsee vauhtiin, ehkä  ;D

Vedin vänkärinpuolen johtosarjan takaisin konehuoneeseen ja kiinnittelin paikalleen.
Akulta moottoriin ja korin väriin tulevan maadoituskaapeli hässäkän tein valmiiksi 50 neliön piuhasta ja myös Startin virtapiuha tuli samanlaisesta mutta punaisesta kaapelista, loppui vaan rengasliittimet kesken joten ei saanut starttiin asti kiinni  :P
Myös asentelin paikalleen + akunkengän jossa on useampi johdon kiinnityspaikka valmiina niin sai nuo entiset rengasliitin kötöstykset pois. Käytin myös virtoja päällä ja mikään paikka ei ollut oikosessa ja kaikki toimi mitä testailin sähkölaitteista eli ei ilmeisesti isompia mokia tullut tehtyä.
Seuraavaksi loppujen moottorin tarvitsemien johtojen veto/johtosarjan teko.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Paikalla Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3452
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
850 rupesin öljyjä vaihtamaan ja samalla huomasin että vuotaa öljyä suodatin jalan ja öljynjäähdyttimen välistä, noh ei kun tiivisteen vaihto samalla siihen ja uudet ölpät koneeseen.

Tämän jälkeen pääsinkin 740 kimppuun johon tein valmiiksi päävirtakaapelit ja niputin osaksi paikalleen.
Alkuperäisen moottorin johtosarjasta irroittelin kuoret pois ja huomasin samalla että johtojen kuntohan on todella hyvä.
Eli siitä muokkaan sopivan johtosarjan koneeseen niin säästää mukavasti aikaa ja samalla säilyy johtojen väritkin alkuperäisenä mikä taas edes auttaa tulevaisuudessa mahdollisia korjauksia tehdessä.
Hehkunreleen lämpötila anturille pitäisi paikka keksiä ja ajattelin jos sen laittaisi ylävesi letkuun missä lämpömittarin anturikin on, olisi toinen anturin paikka vapaana siinä.


Starttikaapelin vetoa.


Päävirtakaapelit.


Moottorin johtosarja.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Paikalla Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3452
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Tänään jatkoin sähkötöiden merkeissä taasen ja sain niputettua johtosarjat uudelleen ja tehtyä suurimman osan valmiiksi.
Moottorin kaikki sähköjohdot kulkevat nyt vasenta laitaa pitkin ja ovat valmiita akulle asti, siitä sitten lähtevät niputettuna virtajohdon matkassa moottorille.


Pistin myös viimeiset polttoaine linjat kiinni ja täytin suodattimen, tämän jälkeen testailin sähköjä ja kaikki toimi, ei muuta kuin virta-avaimesta kääntämään ja perkeles sehän hörähti käyntiin. Fiilis oli mitä mahtavin tämän jälkeen.
Pikkaisen tuntuu jäävän kierrokset `leijumaan`kaasuttelun jälkeen mutta eiköhän tämä saada pois pumppua säätämällä, pikkujuttuja kaiken tämän jälkeen  :P
Huomaa myös tuon ulkoisen sammuttimen hitauden kun kerkeää avaimen kääntää nolliin niin sammuu vasta parin sekunnin päästä.

Mitenkäs tuon D5252T laturin kanssa eli kumpi on laturin heräte ja kumpi kierrosluku signaalin piuha kun laturilta lähtee Punavalkea ja Punamustat johdot alunperin ?
Tämä pitäisi saada tietoon jotta saa ne kytkettyä oikein.

Loppuun huonolaatuinen video
http://www.youtube.com/watch?v=56kdhbdM6ck&feature=youtu.be
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa oh850

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 890
  • TDI POWER
Onnea ensisavuista, nätistihän se käypi  O0

Poissa volovo mies

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1301
  • www.vrcf.fi
onnea eka savuista ;)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=3868.0

ite kun tekee niin saa just semmosen niinku sattuu tulemaan...

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6367
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Onnea savuista!

Voin yrittää muistaa illalla selvittää nuo johdot, mutta sen verran muistan ulkoa, että kumpikaan ei ole kierroslukumittarin signaali.

Paikalla Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3452
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
 -H-

Onnea savuista!

Voin yrittää muistaa illalla selvittää nuo johdot, mutta sen verran muistan ulkoa, että kumpikaan ei ole kierroslukumittarin signaali.
Ahaa, eli pitää siis tehdä tuohon laturin perään vain siis lähtö kiekkamittarin signaalia varten.
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6367
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
En malttanut iltaan asti ;)

Puna-valkoinen menee ihan normaalisti merkkivalolle ja puna-musta on ohjainyksikölle menevä laturin kuormitustieto.

Paikalla Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3452
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Kiitoksia. on muuten ihan sama väri koodi kuin alkuperäisessäkin moottorin johtosarjassa  :P
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

 

KL-varaosat  Race.fi