Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

M4X kytkinkoppaan Sre-765?

  • 13 Vastauksia
  • 6856 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
M4X kytkinkoppaan Sre-765?
« : 22.02.2016, 22:05:39 »
Sopiiko mihinkään vinokone ja m45/6/7 kytkinkoppaan 240mm sre-765 asetelma. Tuo koppa mikä itsellä on, on ilmeisesti m47:n ja sinne ei ainakaan tuo kytkin tunnu sopivan. Lamellilaikalla poistin jo tavaraa reilusti kopan sisästä, mutta ahdasta on.

Poissa reve

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: M4X kytkinkoppaan Sre-765?
« Vastaus #1 : 22.02.2016, 22:59:40 »
Sopii mut tavaraa pitää vähän poistaa. M47 kopassa on muutama kyttyrä joille pitää antaa kyytiä ja sit yleisesti vähän rälläkkää/pirraa koppaan. Asetelmaan voi kanssa nurkkiin tehdä vähän helpotusta.

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: M4X kytkinkoppaan Sre-765?
« Vastaus #2 : 23.02.2016, 00:07:47 »
Vastaan nyt periaatteessa osittain kysymykseen, koska et automallia kertonut.

300 sarjan volvon vinokoneen kytkinkoppaan tulee reijät, n. 13x3cm, että 765 astelma mahtuu siellä pyörimään. Näissä myös M45 ja M47 laatikot. :D Tosin 300 sarjan kytkinkoppa on hitusen pienempi.
 




Mutta asiaan, kyllä se varmaan paremmin 200/700/900 sarjan M4x koppaan menee, mutta aika hyvin joutuu tavaraa poistamaan.

Sitä sitten en tiedä mitä teet M4x kopassa 765 astelmalla, koska noi laatikot räjähtää jo 420-450Nm momentilla, ja SRE 765 välittää massalevyllä todistetusti 700nm shimmattuna.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: M4X kytkinkoppaan Sre-765?
« Vastaus #3 : 23.02.2016, 07:14:55 »
Kiitos näistä. Eiköhän toi sitten saada sopimaan. Mulla on Getrag 265, missä tuo koppa on kiinni. Viimekesänä oli 618+sintteri, mutta halusin nyt massalevyn, niin siitä johtuen tulee tuo -765

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: M4X kytkinkoppaan Sre-765?
« Vastaus #4 : 24.02.2016, 17:42:09 »
Asetelma saatiin sopimaan koppaa ja asetelmaa työstämällä. Nyt ei sitte irrota kunnolla. Käytössä 740/m46 sylinterit. M46 haarukka vähän muokattuna opelin painelaakerilla (korkeus sama ku m46 laakerissa). Kuulamutterin alla kolme milliä koroketta. Enempää ei voi kuulamutteria jatkaa koska käpälä ottaa kohta asetelmaan kiinni. Ilmaa ei ole.

618 asetelma irrotti hyvin noilla samoilla osilla ilman koroketta kuulamutterin alla.

Poissa reve

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: M4X kytkinkoppaan Sre-765?
« Vastaus #5 : 25.02.2016, 13:06:21 »
Ei oo kokemusta tuollaisesta kombosta mutta bemarin työsylinterillä ja haarukalla saa ainakin irroittamaan. Bemarin sylinteri on muistaakseni 3/4" eli ~19mm ja volvolainen muistin mukaan sama. Haarukan pitää olla kohtisuorassa asetelmaa vasten irroittaessa jos haluaa minimoida poljinvoiman. Vähän tapauksesta riippuen joutuu muuttamaan haarukan korkeutta kopassa, painelaakerin korkeutta haarukassa ja sylinterin tangon pituutta - yleensä noita kaikkia.

Kannattaa tehdä kierretangosta&muttereista&latikasta työkalu minkä voi pultata sylinterin tilalle ja jota kiertämällä voi hakea kohdalleen missä asennossa kytkin irroittaa. Mitoittaa sen jälkeen muut osat sen mukaan että sylinteriin saa vastaavan liikeradan.. Usein säästää omia hermojaan jos mitoittaa osat pöydällä irtolohkon kanssa valmiiksi ja pulttaa vasta sitten autoon.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: M4X kytkinkoppaan Sre-765?
« Vastaus #6 : 25.02.2016, 16:06:21 »
Asetelma saatiin sopimaan koppaa ja asetelmaa työstämällä. Nyt ei sitte irrota kunnolla. Käytössä 740/m46 sylinterit. M46 haarukka vähän muokattuna opelin painelaakerilla (korkeus sama ku m46 laakerissa). Kuulamutterin alla kolme milliä koroketta. Enempää ei voi kuulamutteria jatkaa koska käpälä ottaa kohta asetelmaan kiinni. Ilmaa ei ole.

618 asetelma irrotti hyvin noilla samoilla osilla ilman koroketta kuulamutterin alla.

Onhan kytkimen pää- ja työsylinteri samaa "paria"? Turbossa ja vaparissa on erilaiset. Turbon työsylkky on reilun pari milliä isompi. Pääsylkyn mitat on samat, mutta turbossa "iskunpituus" on pitempi. Kannattaa myös varmistaa, että työsylinterille menevä paineenalainen letku on vielä iskussa.



Itse tappelin myöskin jonkinaikaa ennenkun sain kytkimen irrottamaan kunnolla. Edelleenkin vaatii aika huolellisen kytkimen pohjaan painamisen. Teetin hydrauliikkaliikkeessä letkun orggiksen tilalle kun tuntui että se pullisteli painaessa.
Mulla tosin kytkinpoljin on modattu vaijerikytkimellisestä, joten se ei ole "tehtaan jäljiltä".
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: M4X kytkinkoppaan Sre-765?
« Vastaus #7 : 25.02.2016, 16:11:37 »
740 Turboon asenneltiin 940 Turbon M90 ja siinä on ongelmana myös surkea irrotus. Äkkiseltään järkäiltynä, jos lootan päähän vaihtaa vaparin sylkän niin pitäs vähän helpottua? Pienempi mäntä, niin liike pitenee.

Osaatko Timo sanoa kumpi tossa sun kuvassa on vaparin sylkkä?

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: M4X kytkinkoppaan Sre-765?
« Vastaus #8 : 25.02.2016, 16:19:24 »
740 Turboon asenneltiin 940 Turbon M90 ja siinä on ongelmana myös surkea irrotus. Äkkiseltään järkäiltynä, jos lootan päähän vaihtaa vaparin sylkän niin pitäs vähän helpottua? Pienempi mäntä, niin liike pitenee.

Osaatko Timo sanoa kumpi tossa sun kuvassa on vaparin sylkkä?

Alempi on vaparin. Siinä on tuo liikettä rajoittava osa pidempi.


Pienemmällä työsylkällä tosiaan liike pidentyy....tosin myös jäykistyy määrän X.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: M4X kytkinkoppaan Sre-765?
« Vastaus #9 : 25.02.2016, 19:41:35 »
Mulla näyttäs olevan tuo pääsylinteri tuollanen kuvan ylempi. Letku ei pullistu juurikaan, joten pitäs olla kunnossa. Työsylinteri liikkuu yli 2cm ja lähtee heti liikkumaan kun polkimeen koskee. Tänään taas käytetty laatikko lattialla, muttei sieltäkään mitään vikaa löytynyt. Pitää seuraavaksi koittaa mitata kierretangolla toi irrotuspiste. Jotenki tuntuu että tuo asetelma on keveämpi polkea ku entinen -618.  :idiot2:

Kävin mittaamassa irrotuspisteen. Kytkinkäpälän etäisyys sylinterin telineeseen poljin ylhäällä 33mm, painettuna 54mm. Asetelma alkaa irrottaa 56mm. Pitää koittaa kasvaako liike tuolla pienemmällä sylinterillä tarpeeksi.
« Viimeksi muokattu: 25.02.2016, 20:31:27 kirjoittanut pete881 »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: M4X kytkinkoppaan Sre-765?
« Vastaus #10 : 25.02.2016, 21:22:21 »
Mulla on vinokoneen perässä littu, M5 vakiokytkin (eli se, minkä tuo 765 korvaa), Timo_R kuvan mukaisesta osapaketista vaparin pääsylinteri ja turbon työsylinteri, jouduin muokkaamaan tuota topparia aika lailla turbon mukaiseksi jotta poljin meni lattiaan asti. Kytkin irrottaa täysin noin 3-4cm lattiasta ja on jumalaisen hieno käyttää, ja itse asiassa kevyempi kuin vakio 228mm turbon asetelma vaijerikäyttöisenä.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: M4X kytkinkoppaan Sre-765?
« Vastaus #11 : 27.02.2016, 18:11:41 »
Pääsylinterin vartta jatkoin 3mm ja vaihdettiin pienempi työsylinteri. Nyt irrottaa 2-3 cm ennen lattiaa.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: M4X kytkinkoppaan Sre-765?
« Vastaus #12 : 27.02.2016, 19:11:31 »
Pääsylinterin vartta jatkoin 3mm ja vaihdettiin pienempi työsylinteri. Nyt irrottaa 2-3 cm ennen lattiaa.


 O0 , osaatko sanoa että paljonko muuttui poljintuntuma jäykemmäksi?
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa pete881

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 551
  • www.vrcf.fi
Vs: M4X kytkinkoppaan Sre-765?
« Vastaus #13 : 27.02.2016, 19:16:02 »
Ei mun mielestä muuttunut mitenkään tuolla sylinterin vaihdolla. Raskashan se on normikytkimeen verrattuna, mutta keveämpi, ku entinen 618. Varmaan keveni koska haarukkaa ja haarukan kiinnityspistettä muokattu.

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo