Futurez  Kulkukoira

Tuiki tavallinen T5 850

  • 25 Vastauksia
  • 12854 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vaneju2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
Tuiki tavallinen T5 850
« : 13.10.2014, 23:29:40 »
Noniin!

Toukokuussa ostin ensiautokseni italiantuonti -95 850 2.0 T5 farkun manuaalilaatikolla. Auto oli sopivan matkan päässä, kohtuu vähillä kilometreillä ja teho-hintasuhde oli kunnossa :D Kahden katselu- ja testikerran jälkeen miellytti niin paljon nuorta kuskia, että oli pakko saada.

Faktoja autosta ostohetkellä:
- Ajettu 258 000 km, tuotu Italiasta 2003 (tuolloin kilometrejä noin 90 000)
- Huoltokirja (Italiassa kaikki huollot tehty liikkeessä, Suomessa ollut vain yhdellä omistajalla, joka tehnyt perushuollot itse, muut liikkeessä)
- Kahdet renkaat kohtuu kumeilla
- Ruosteeton
- Varusteina siistikuntoinen puolinahkasisustus, sähköikkunat ja -peilit, ajotietokone ja automaattinen ilmastointi.
- Auto oli kaikinpuolin siistissä kunnossa ikäisekseen

Kuva autosta ostohetkellä, pahoittelen huonoutta...



Laitan kuvia tänne foorumille kun jotain tapahtuu ja aiempia otoksia löytyy täältä: http://s1335.photobucket.com/user/aepv/library/Vole (koitan pitää ne aikajärjestyksessä)

Kaikenlaista pientä ja vähän isompaa olen tälle jo kerennyt tekemään, olisi ollut parempi tehdä tämä topicci jo aiemmin, mutta parempi kai myöhään kuin sillonkaan. Kilometrejä kertynyt tähän mennessä noin 7000 ja ilman suurempia murheita on selvitty.

Minun aikana tehtyä, kutakuinkin aikajärjestyksessä:
- Taakse iskarit ja jouset heti kun tuli mulle
- Öljyt ja suodatin
- Vanteiksi uudemman Volvon 17" monipuolaiset
- Soittimen päivitys halpaan, mutta tarpeeni täyttävään
- 12" subbari pienehköllä vahvistimella ja uusia erkkakaiuttimia
- Takalasinpyyhkimen poisto
- "Jenkkiparkit"
- Takaikkunoihin kalvot
- Tulpat ja imm
- Lastu, ensin sikana säkissä ostettu kiinan lastu ja myöhemmin TTracingin tekemä
- Taakse 22 mm spacerit
- Grilli maalattu mustaksi
- Kokonahkaiset sähköpenkit muisteilla eteen
- Ovien palat kankaisista nahkaisiin
- Halpa korkeussäädettävä alustasarja
- Takaa rengaskoteloiden pokkauksia ja muoveja muokattu, raapii vieläkin, kun takana painoa...
- V70 takavalot
- Keskikonsolin kansi ensin eteen olevilla mukitelineillä, myöhemmin eteen sekä taakse olevilla
- 18" R-vanteet
- Etuvalojen ja sivuvilkkujen lievä tummennus
- Asteikollinen ahtomittari

Loput löytyy uusista viesteistä

Näyttää nyt tältä:







Suunnitelmia:
- R-etupuskuri (jo hankittu, pitää maalata), samalla sumarit, osaako joku sanoa onko sähköt jo valmiina? Penkeille ei ainakaan ollut. sumareille ei ollut sähköjä
- Takalippa (sama homma ko puskurilla)
- Taaksekkin nahkajakkarat (jo hankittu) Tehty
- Kaiteettomat kattolistat (nekin jo tallissa oottelee) peruttu
- Edestä mahdollisesti "apujouset" pois, jotta saisi kiristää jousta. Tämä toivottavasti eliminoisi kovemmissa vauhdeissa ilmaantuvan höllymisen. Takaa säätöpalat pois niin madaltuu vielä sentin tai kaks. Tehty
- Kalvoja uusiksi
- Vanteiden ehostaminen (edellinen omistaja ajellut kaikki lahjakkaasti kanttareihin)
- Lootaöljyjen vaihto
- Vakkarin laitto (saa tarjota kohtuuhintaista koko systeemiä)
- Reiättömät listat valojen alle


Päivitellään kera kuvien aina kun jotain tapahtuu.
« Viimeksi muokattu: 09.12.2015, 20:23:07 kirjoittanut vaneju2 »

Poissa väsyttää

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 338
Vs: Tuiki tavallinen T5 850
« Vastaus #1 : 14.10.2014, 02:13:37 »
Ei ainakaan perus kasipätkässä ollu sumareille valmiina sähköjä. Joko sulla ne sumarit oli? Mulla olis tossa meinaan ylimääräsenä...

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 795
Vs: Tuiki tavallinen T5 850
« Vastaus #2 : 14.10.2014, 06:32:29 »
Omassa kasipätkässä näkyy olevan sumareiden piuhat valmiina. Toinen ainakin on kiinni pissapojan säiliön pohjassa olevassa pidikkeessä ja toinen sunnilleen vastaavalla kohdalla toisella puolella. Nappulan peitelevyssäkin on liitin valmiina kiinni, sen kuin laittaisi valot, releen ja kytkimen kiinni.
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa -Monni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 151
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuiki tavallinen T5 850
« Vastaus #3 : 14.10.2014, 08:21:40 »
Onpas pienillä muutoksilla saatu aikaan näyttävä volvo! Vielä tietenkin enemmän maanläheisemmäksi niin hyvä tullee ;)

Poissa vaneju2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
Vs: Tuiki tavallinen T5 850
« Vastaus #4 : 14.10.2014, 09:17:53 »
Juu kiitos tiedosta. Sumarit, katkaisija ja rele multa jo löytyykin, pitää tutkailla kun sais tuon puskurin maalattua.

Poissa Kenonit

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 986
  • Tornio
    • Flickr
Vs: Tuiki tavallinen T5 850
« Vastaus #5 : 14.10.2014, 12:42:24 »
Tästä on tulossa ihan siisti, finnittimät kilvet vielä ja reijättömät pesurien listat niin paranee keulan ilme vielä lisää  :)
Nykyiset: Bmw E39 ///M5 -00, V70 D4 -15
Entiset: S60 D4 AWD -17, V50 1.6d -09S80 D5 -05, 855 t-5r -95, S80 D5 -05, 3x Bmw ///M5 sekä kasa volvon ja vagin romuja...

Poissa Verkku

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 327
Vs: Tuiki tavallinen T5 850
« Vastaus #6 : 14.10.2014, 15:28:46 »
Mm omasta mielestä vois sopia kun vetäist listat ja kahvat mustalla?

Maston puolikiiltävä musta rubber compilla  :). Hyvännäkönen perus volvo kuitenkin jo nyt! 

Poissa vaneju2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
Vs: Tuiki tavallinen T5 850 x2
« Vastaus #7 : 19.10.2014, 17:28:37 »
Nonii!

Kilvet oon aatellu vaihtaa tosiaan finnittömiin ja listoillekkin ehkä tulevaisuudessa jotain tapahtuu. :)


Viime viikolla sen verran saatu aikaan, että alustaan tehtiin ne muutokset mitä oli suunnitelmissakin eli: "Edestä mahdollisesti "apujouset" pois, jotta saisi kiristää jousta. Tämä toivottavasti eliminoisi kovemmissa vauhdeissa ilmaantuvan höllymisen. Takaa säätöpalat pois niin madaltuu vielä sentin tai kaks".

Takaa madaltu kivasti. Eteen oli tarkotus hakea kireyttä, mutta ei sitä älyttömästi tullut, kun piti vielä vähän mennä madaltaanki :D Tällä hetkellä:



Takapenkin vaihdoin myös, ei ollut mikään pieni homma. Onneksi alfamerin kirjassa oli hyvät ohjeet!



Yllätyksekseni takapenkki oli varustettu integroidulla lastenistuimella.

Ahtomittarin asentoa myös vähän korjailin, osui käsi vaihdettaessa siihen aikaisemmin. Nyt sijoitettu näin:




Sitten tuli talvi, ja oli pakko laittaa talvirenkaat alle. Niissä mulla vanteina jotkut Volvon 16". Näyttää hieman eriltä niiden kanssa:



Pitää edestä vähän nostaa kun raapii käännettäessä vähän turhan paljon...


Viime viikolla tuli myös tehtyä uusi sijoitus. Oli sopivan matkan päässä myynnissä -94 850 farkku 2.3 T5 koneella. Kilometrejä yksilöllä on takanaan 350 tkm. ja varusteina automaattivaihteet, kahdet aluvanteet kohtuu kumeilla, vakionopeudensäädin, sähkölasit, automaatti-ilmastointi, sumarit, tupakkimuovit edessä ja kokonahkasisustus. Hinta oli alhainen ja sitähän oli pakko lähteä katsomaan.

Katsomiskerrasta tuli positiivinen yllätys: kasipätkä oli sisältä ja ulkoa kohtuu hyvässä kunnossa, myös pelleiltään. Onhan siinä tietysti vikojakin: ilmeisesti ahtovuoto, kun ei meinaa pysyä käynnissä tyhjäkäynnillä, röpeltää, eikä nosta ahtoja, takakontin luukun alareuna vähän ruosteessa, oikeassa takaovessa kunnon lommot, tuulettimen moottori mykkänä ja kuskin penkki puhki. Tuossa ne suurimmat, kyllähän vanhassa autossa tietysti aina muutakin.

Kuvia kulkineesta:







Tämän kohtalo on se, että laitan sen kuntoon ja myyntiin.

Todo-listalla ainakin:
- Käyntihäiriön korjaaminen
- Penkkien vaihto (Tuossa toisessa autossa alunperin olleisiin ehjiin puolinahkaisiin. Tästä siis otin itelle sen takapenkin)
- Ruostepaikkojen maalaaminen (ainakin takalunkun alareuna ja konepeiton etuosa)
- Kattolistojen maalaus/vaihto
- Oikean takaoven otan luultavasti varaosa-autosta ja maalaan samalla kun ruostehommat.
- Kuskinoven suunnattomalle narinalle tehtävä jotain.
- Kaikkea pientä hifistelyä

Kellään tietoa onko nuo etupuskurin nurkissa olevat muovipalat alkuperäiset? Myös sellainen kysysmys heräsi, että kun vikakoodeja luin niin seiskapistokkeesta antaa koodit, mutta mistään muusta ei. Kun laitan johdon vaikkapa kolmoseen, niin diodi syttyy himmeänä, ja palaa kokoajan sillätavalla, myös kun painaa nappia. Mistähän johtuu?


Mainitsin tuon varaosa-autonkin, niin tosiaan kesällä hankin huonokuntoisen mutta tekniikaltaan ehjän kasipätkän. Nuo ärrän vanteet siitä itselleni otin ja osina olen sitä myynyt. Sen myynti-ilmoitus täällä: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=54031.0

Autohommat saattavat jäädä nyt hieman vähemmälle, kun kelkat häätyy saaha kasaan kun lunta tulla tupruttaa. Koitan kuitenkin saada ainakin tuota myyntiprojektia eteneen.
« Viimeksi muokattu: 09.05.2015, 13:01:31 kirjoittanut vaneju2 »

Poissa vaneju2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
Vs: Tuiki tavallinen T5 850
« Vastaus #8 : 09.05.2015, 12:57:01 »
Tervehdys voorumille pitkästä aikaa.

Kaikenlaista on tapahtunut, mutta ei ole kerinnyt kirjoitteleen.

Myyntirojekti laitettiin alkutalvesta ajokuntoon. Käyntihäiriön syyksi paljastui edellisen omistajan halvalla kiinasta tilaama IMM. Penkit vaihdoin puolinahkaisiin ja ovesta korjasin tuulisalvan. Leimalla käytin myös ja käskivät vaihtaa toisen raidetangon pään ja herkistellä käsijarrua. Ajelin muutaman tonnin ja totesin toimivaksi. Nyt vehe siis myynnissä, ilmoitus ja sitä myöten kuvat nykykunnosta täältä: http://www.nettiauto.com/volvo/850/6888534


Käyttikseen tapahtunut sitä ja tätä:

-Alutalvesta vaihdoin talvikumit toisille vanteille. Talvilook siis tässä:



Kesän puskiessa päälle oli autokin laitettava kesäkuosiin. Seuraavat muutokset tehtiin:

- Pihalla odotellut R-puskuri maalattiin, samalla maalattiin myös takalippa, helmamuovit ja takapuskuri. Valolistat muovihitsattiin reijättömiksi kans.



Maalauksen lopputulos kotimaalamossa (maalaamon irvikuva) melko hyvä:



-Takapuskurin kiinnikeraudat tilasin siniseltä kun olivat ottaneet 20 vuodessa ruostetta pintaansa.

- Edellisen omistajan kolhimat vanteet ehostettiin pakkelilla (katotaan miten pysyy) ja maalattiin. Tulipa vahingossa vähän eri väriset kuin aiemmin. Hain maalin Titanien värikoodilla :D Lopputulos kuitenkin miellyttää ainakin itseäni.




- Syylärin vaihdoin käytettyyn kun vuosi vähän. Samalla pesin välijähyn sisältä ja ulkoa. Syyläri vaihto ei mikään älytön rasti. Helpommin ois alakautta tullut pois, mutta nostinta en omista.

- Vikisseet takajarrut kävin myös läpi. Molemmista satuloista oli toinen mäntä jämähtänyt kiinni. Paineilmalla pamahtelivat irti ja ruosteen/lian puhdistin hienolla vesihiomapaperilla. Molempiin satuloihin korjaussarjat ja uudet palat niin rupesivat pelaamaan.


 

- Sisävaloihin laitoin ledihehkut kaikkialle muualle paitsi kojelautaan. Takalukuvaloista joutui vaihtamaan navat toisin päin ja samoin hanskalokerosta, muuten menivät suoraan. Ledit myös sumareissa, takana kilven valoissa ja pakkivaloissa. Tästä ei vielä kuvaa, täytyy hämärässä räpsässä.

- Kilvetkin vaihtui finnittömiin

- Subbarille tein uuden kotelon ja siirsin kaiken vararengaskoteloon. Lisäsin myös diskantit takatolppiin sekä kojelautaan orkkispaikoille. Takaovien ja -tolppien kaijuttimet tulevat vahvarin kautta (myös vararengaskotelossa, ei kiinni kuvissa), edessä olevat mankalta. Kokonaisuus soi omaan korvaan hyvin. En ole mikään hifiexpertti enkä tavoittele äärimmäistä jytinää joten kelpaa mulle erittäin hyvin. Tärkeintä että peräkontti on nyt cliini.  8)



- Varastossa lojuneet kynnyslistat liimasin myös paikoilleen.



Lopputulema:




Lopputulos miellyttää ainakin itseäni. Takakaariin pitäis tehdä lisää tilaa. Raapii pokkauksiin, jos takapenkki täynnä. Lootaöljyt pitäis myös vaihtaa.

Mittariin pyörähti myös tovi sitten täysiä kymmeniä.



Tällä ois tarkotus nyt siis lähinnä ajaa.
« Viimeksi muokattu: 23.06.2015, 00:56:26 kirjoittanut vaneju2 »

Poissa -Monni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 151
  • www.vrcf.fi
Vs: Tuiki tavallinen T5 850
« Vastaus #9 : 09.05.2015, 15:33:09 »
Sulla on muuten bensa vähissä, kannattaa käyä tankkaamassa.
Joo finnittömät kilvet kyllä soppii ja muutenki ihan menevän näkönen kampe.

Poissa Kenonit

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 986
  • Tornio
    • Flickr
Vs: Tuiki tavallinen T5 850
« Vastaus #10 : 09.05.2015, 15:33:55 »
No tää on kyllä muuttunut oikeaan suuntaan! S*
Nykyiset: Bmw E39 ///M5 -00, V70 D4 -15
Entiset: S60 D4 AWD -17, V50 1.6d -09S80 D5 -05, 855 t-5r -95, S80 D5 -05, 3x Bmw ///M5 sekä kasa volvon ja vagin romuja...

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2284
Vs: Tuiki tavallinen T5 850
« Vastaus #11 : 09.05.2015, 16:09:10 »
Sulla on muuten bensa vähissä, kannattaa käyä tankkaamassa.

Ja ahtopainemittarin letku irti.. ;)
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa vaneju2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
Vs: Tuiki tavallinen T5 850
« Vastaus #12 : 15.05.2015, 11:51:46 »
No tää on kyllä muuttunut oikeaan suuntaan! S*

Eikai sitä väärään suuntaankaan kannata rakentaa  ::)

Ja ahtopainemittarin letku irti.. ;)

Joo tai siirretty asteikolliselle.

Poissa vaneju2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
Vs: Tuiki tavallinen T5 850
« Vastaus #13 : 23.06.2015, 00:54:50 »
Jotain on tällekin tapahtunut.

Poikain kans innostuttiin kalvojen laittamisesta niin paljon, että päräytettiin kerralla etulaseihinkin :D Takalasissa nyt 5%, takana sivulla 20% ja edessä sivulla 35%. Voi olla että sedillä sinivalkoisesta autosta on tähän jotain sanottavaa...  Kaikki muut kalvot menivät oikeastaan täydellisesti, mutta takalasiin jäi pari pientä ryppyä. Kuvassa näkyvät pisteet ovat vettä.




Hankin myös poikkituen, myyjän mukaan aito Volvolainen. Volvon logoa en mistään löytänyt, mutta tällainen tarra kuitenkin miellyttää tarpeeksi:



Muuten meni kivuitta paikoilleen, mutta abs-hässäkän kiinnitysrautaa täytyi vähän pienentää.




Kuva suihkunraikkaana uusimman hankinnan kanssa




Missäköhän mahtaa olla vika, kun jarrurempan jälkeen on alkanut täristää jarruttaessa. Tärinä voimistuu jarrutuksen loppua kohti, mutta rattia ei täristä. Tuon vian korjaamiseksi olen jo vaihtanut kaikki jarrulevyt purkuautosta, etujarrupalat ja puhdistanut sekä kuparitahnannut takajarrupalojen kiinniketapit. Liekkö nuo toisetkin levyt sitten kierot. Täytyy varmaan suosiolla hankkia uudet.


Oikeat jenkkivilkut ois myös tarkoitus tilata ja valoista hinkata tummennukset kokonaan pois kun ei meinaa tuo kilikolitummennus pysyä.


Ainiin, tuo vihreäkin meni vihdoin kaupaksi! :)
« Viimeksi muokattu: 23.06.2015, 00:57:21 kirjoittanut vaneju2 »

Poissa vaneju2

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 138
Vs: Tuiki tavallinen T5 850
« Vastaus #14 : 20.08.2015, 17:25:33 »
Iltapäivää voorumille!

Jenkkivilkut on tilailtu ja asenneltu jo aikoja sitten. Paljoa muuta ei olekkaan sitten tehty kuin ajettu kunnes eräänä kauniina sunnuntaiaamuna lähdin peruuttamaan pihasta ulos, mutta auto ei liikkunut taakse kuin noin parikyt senttiä. Eteenpäin auto liikkui ja arvelin käsijarrun jumittuneen. Peruutinpa sitten hieman reilummasti ja siitähän se liikahtikin. Lähdin ajamaan ja noin viidenkymmenmetrin ajon jälkeen kurkkasin peiliin ja järkytyin:



Tämmönen rantu seuraili perässä. Noh, peruutin takaisin pihaan ja totesin, että nyt valuu muuten laatikosta öljyä ja paljon. Auto ylös, ja näky oli tällainen:



Siinä todettiin kaverin kanssa, että taidettiin joutua laatikkokaupoille. Ilmeisesti tasauspyörästöstä on joku osa halunnut pihalle. Vielä samana iltana pyörähdettiin reilun 800 kilometrin lenkki ja tuliasina oli 850R:n 210tkm ajettu laatikko. Seuraavana päivänä auto naapuriin nosturille ja 12 tunnin kahden miehen työn tuloksena oli laatikko käsissä.

Siihen asti remppa oli sujunut ehkä liiankin hyvin, ja enteili selvästi tulevista vastoinkäymisistä. Siinä laatikkoja vertaillessa huomattiin heti, että toinen vetoakseli on aivan erilainen kuin ärrässä. Soitto laatikon myyjälle ja ärrän vetarit olivatkin muutamassa päivässä MH:ssa noudettavissa.

Intoa uhkuen takaisin pajalle. Vanhojen vetareiden päätymutterit irtosivat helposti 1" pulttikoneella. Seuraavaksi huomasin, että "kuningasmutterit" olivat liian pienet ärrän vetareille. Mutterit löytyivät paikallisen varaosapuljun/korjaamon miljoonalaatikosta. Vetarit upposivat napoihin nätisti, mutta sitten aloin sovittamaan vetareita laatikkoon ja jouduin huomaamaan, että vieläkin puuttuu jotain:



Pidempi vetari on siis kuvassa niin syvällä kuin sen kuulukin olla.



Tuosta taitaa siis puuttuua holkki (osa nro 29) joka ottaa tasauspyörästössä ulkobooriin ja ilmeisesti tuossa vetarissa olevaan booriin. Olenkohan oikeilla jäljillä? Jos jollain kyseistä osaa ylimääräisenä niin voisi pikaisesti tarjota, jotta auto saataisiin kasaan.  :)

Semmosta tälläkertaa, aina ei kaikki mene niinkuin teeveessä...  :(


Loppuun vielä pari projektikuvaa nyrkkipajalta ja sen ulkopuolelta:







PS. Tähänkin projektiin löytyy erittäin hyvät kuvalliset ohjeet täältä: http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=53437
« Viimeksi muokattu: 20.08.2015, 17:28:11 kirjoittanut vaneju2 »

 

Futurez  Kulkukoira