Race.fi  Puotilan autokorjaamo

turbokäyttöön 16valveen männät

  • 4 Vastauksia
  • 3193 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhnu-79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
  • www.vrcf.fi
turbokäyttöön 16valveen männät
« : 24.08.2011, 20:16:52 »
tarvis laittaa tehden mäntiin kolot venttiileitä varten! ja nyt olis mietinnän alla että tarviiko männissä olla "pyöreitä" reunoja ?vai voiko olla suoraan esim. jyrsityt reunat venttiileiden koloissa? nehän on vähän ehkä terävät kolonreunat jyrsittynä..
ihan tämmönen on vaan mielessä :)
kyl mää ny jotain siinä sitten koitin oikeinkin tehdä..:)

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: turbokäyttöön 16valveen männät
« Vastaus #1 : 24.08.2011, 20:32:45 »
Kaikki sanoo että palotilassa ei saisi olla teräviä reunoja mutta kukaan ei sano miksi?

Vakio porauksella venttiili kolot tulee niin lähelle reunaa että pyöristyksille ei ole sijaa.
Itse jätin tarkoituksella terävät reunat niin mäntiin kuin kanteenkin

Alla olevassa kuvassa näkyyy ykköspytyssä minun käyttämäni mäntä, kakkosessä hiemän pyöreämmäksi koneistettu mäntä ja kolmosessa on vakio 16v mäntä



OT: tarkkasilmäinen huomaa että kone on strömsö tyyliin olohuoneessa
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: turbokäyttöön 16valveen männät
« Vastaus #2 : 24.08.2011, 23:17:39 »
Kaikki sanoo että palotilassa ei saisi olla teräviä reunoja mutta kukaan ei sano miksi?

Vakio porauksella venttiili kolot tulee niin lähelle reunaa että pyöristyksille ei ole sijaa.
Itse jätin tarkoituksella terävät reunat niin mäntiin kuin kanteenkin


Terävät reunat lisäävät nakutusherkkyyttä...joku viisaampi osaa varmasti kertoa, että miksi näin tapahtuu. Mun mäntiin
sorvattiin hieman lisää monttua, ja levennettiin samalla. Viistosin itse käsipelillä reunan hieman pyöreämmäksi, ja
ainakin toistaiseksi tuntuis pelittävän ihan hyvin :)

Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa juhnu-79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 360
  • www.vrcf.fi
Vs: turbokäyttöön 16valveen männät
« Vastaus #3 : 29.08.2011, 23:49:02 »
mites timo_R, onko sulla tossa montun pohja terävä reunainen? ku ihan tosta kuvasta osaa kattoo.. ku mulla on itelle tossa alakerrassa semmoset männät missä on jyrsitty monttua leveemmäks ja siitä on jääny se reuna melko teräväks.. siis suoraan sanottuna 90 asteen reuna.. ajattelin vaan et kun noi männät meinaan  ottaa pois vielä ni vois jollain pallopäisellä terällä ne reunat jyrsiä vielä, tai sorvata :) nämä männät on ne paksuimmat lakipinnastaan..
toisaalta mulla olis samalla porauksella olevat 16v männätkin et jos ne laittas sorviin ja vaikka leventäs montun et sais puristusta vähän laskettua.. kunpi siinä nyt sitten olis parempi
kyl mää ny jotain siinä sitten koitin oikeinkin tehdä..:)

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: turbokäyttöön 16valveen männät
« Vastaus #4 : 30.08.2011, 00:19:01 »
mites timo_R, onko sulla tossa montun pohja terävä reunainen? ku ihan tosta kuvasta osaa kattoo.. ku mulla on itelle tossa alakerrassa semmoset männät missä on jyrsitty monttua leveemmäks ja siitä on jääny se reuna melko teräväks.. siis suoraan sanottuna 90 asteen reuna.. ajattelin vaan et kun noi männät meinaan  ottaa pois vielä ni vois jollain pallopäisellä terällä ne reunat jyrsiä vielä, tai sorvata :) nämä männät on ne paksuimmat lakipinnastaan..
toisaalta mulla olis samalla porauksella olevat 16v männätkin et jos ne laittas sorviin ja vaikka leventäs montun et sais puristusta vähän laskettua.. kunpi siinä nyt sitten olis parempi

Montun pohja on tosiaan ihan teräväreunainen. En hoksannut noita teettäessä sanoa, että olis samantien sorvannut reunat pyöreämmäksi. Hyvin tuo noinkin kyllä on toiminut...veikkaisin, että aika kovista paineista ja tehotavotteista puhutaan ennenkun tulee ongelmaksi.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

 

Kulkukoira  Proturbo