Autodiagnoosi  Carcom Oy

Kirjoittaminen foorumille

  • 96 Vastauksia
  • 29088 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #15 : 07.11.2013, 11:15:32 »
Ymmärrän kyllä aloittajan huolen siitä, että selkeä kirjoitusasu auttaa saamaan paremmin selvää mitä tarkoitetaan. Väärinkäsitykset lisääntyvät jos tekstiä on vaikea tulkita. Olisi hyvä, että mahdollisimman moni kirjoittaja panostaisi hieman siihen, miten asiansa tuo esille. Sekä kirjoitusasu että myös tyyli millä kirjoitetaan. Pienet kielioppi- ja pilkkuvirheet sen sijaan ovat aika toissijaisia tässä asiassa.

Toki ymmärrän myös sen, mitä Ribbe toi esille. Kirjallisen tekstin tuottaminen vaan on vaikeampaa toisille, syitä on monia. Liiallisella pilkunviilauksella kieliasun kanssa varmasti säikäytämme joitain käyttäjiä pois, joilla voisi olla paljonkin annettavaa. Sellaisia mistä Kivinjuh kertoi ylempänä.

PS. Aku Ankan kieliasu on erinomaista ja myös useaan kertaan palkittua ja huomioitua. Aku Ankan toimitus tekee erinomaista työtä suomen kielen eteen.

PPS. Koska aloittaja itse toi esiin huolensa kieliasusta, haluaisin kiinnittää huomion seuraaviin seikkoihin:

PPPS. Nämä pikku korjaukset eivät tosin mitenkään lisänneet tekstin ymmärrettävyyttä. Asia tuli selväksi vaillinaisella kieliasullakin. Itsekin kirjoitan ns. huolittelematonta tekstiä yleensä tänne. Halusin vain osoittaa, että mihin tämä johtaisi jos liikaa nipotetaan asiasta.

Ideahan ei ole nussia pilkkua, vaan tulla ymmärretyksi. Hyviä asioita on tullut jo julki kuitenkin muiden kirjoittajien taholta. Onko se ihan pakko kirjotella niillä älyluureilla, eikä tarkastaa mitä on kirjottanut.

Taavilla on hyvät pointit, ja kiitos tuosta mun vaillinaisen tekstin korjauksesta.
V70 TDI

Poissa desire.

  • Hallituksen varajäsen, kympin tyttö
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2365
  • Big things come in small packages.
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #16 : 07.11.2013, 11:27:34 »
Ideahan ei ole nussia pilkkua, vaan tulla ymmärretyksi. Hyviä asioita on tullut jo julki kuitenkin muiden kirjoittajien taholta. Onko se ihan pakko kirjotella niillä älyluureilla, eikä tarkastaa mitä on kirjottanut.

Taavilla on hyvät pointit, ja kiitos tuosta mun vaillinaisen tekstin korjauksesta.

Keräilepäs itseäs vähän ja mieti, kuka tässä nyt sitä leppäkerttua rakasteleekaan... Oma tekstintuottamisesi ei edelleenkään ole sitä akuankkatasoa jo ihan ylläolevan lainauksenkin perusteella. Voit itse lukea tekstisi uudelleen ja korjata sieltä virheet ja ajatusvirheet, palaa sen jälkeen länkyttämään samasta aiheesta jos koet sen tarpeelliseksi. Nää ei oikeesti oo mitään äidinkielen ylioppilaskirjoitusten tekstitaidon kokeita, vaan aivan täysin vapaamuotoisia foorumipostauksia joissa kirjoitetaan asiasta ja asian vierestä kukin omalla tyylillään.

Näiden lukeminen on vapaaehtoista. Kukaan ei pakota sua täällä notkumaan, jos noin tiukkaa tekee muiden kirjoituksien lukeminen.
S40 2006 1,8 Summum "Ässä" S* (massamadallettu) | V40 2015 D2 Veksi Veenelkyt a.k.a. "punainen paska" | S60 D4 2014 asusteauto

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #17 : 07.11.2013, 11:30:13 »
Onneksi kirjoitukset ovat pääosin selkeitä. Virheitä sattuu, pääasia on että viestin sisällön ymmärtää. Toki virheettömyyteen pitäisi aina pyrkiä. Mutten usko että ainakaan minulla on mahdollisuutta heittää kiviä tekstin sisällön tai virheettömyyden osalta.

EDIT: Typo..

Poissa QalaP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #18 : 07.11.2013, 11:39:03 »
Ideahan ei ole nussia pilkkua, vaan tulla ymmärretyksi. Hyviä asioita on tullut jo julki kuitenkin muiden kirjoittajien taholta. Onko se ihan pakko kirjotella niillä älyluureilla, eikä tarkastaa mitä on kirjottanut.

Taavilla on hyvät pointit, ja kiitos tuosta mun vaillinaisen tekstin korjauksesta.

Kuka virtsasi lassiin aamumuroihin?

Joo se on ihan turha rupee tämmöistä tääl selittämään jos ei osaa edes ite kirjottaa....
Ja ite käytän ehkä foorumia enemmän puhelimella ku tietokoneella... Puhelin korjaa mitä korjaa... Jos ei osaa yhtää lukea tääl näitä tekstejä ni kannattaa varmaa mennä jonnekki muulle foorumille...

( pahoittelen kaikkia virheitä koska kirjotan puhelimella )
( anteeks tämähän onki älyluuri eikä puhelin )
- Volvo 440 1.7 Turbo -94
- Volvo V70 D5 -06
- Volvo 855 T5 2.3 -94 RIP! - Volvo 854 T5 2.3 -96 RIP! - Volvo 440 2.0 -95 RIP! - Volvo 940 2.0 -92 RIP!

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #19 : 07.11.2013, 11:39:14 »
Pakko sen verran kommentoida, että varsinkin tuolla Kierrätyskeskuksen puolella törmää välillä melkosiin ilmoituksiin; tyyliin:

moottori60 vaihdelaatikkoautomaatti35 turpo500 soita niin kerron lisää 350-5322845 Helsinki


Tämän tyylisissä tuskin on kyse mistään muusta kun omasta viitseliäisyydestä. Onneksi täällä foorumin puolella kirjoituksista lähes aina saa selvän. Joskus saattaa joutua jonkun tekstin lukemaan pariin kertaan ennenkun ymmärtää mutta kaikki niitä virheitä tekevät....lisäksi omille virheilleen on usein aika sokea.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Slowman

  • Mr. Kanttari
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4085
  • www.vrcf.fi
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #20 : 07.11.2013, 11:43:07 »
lisäksi omille virheilleen on usein aika sokea.

Tässä olen hyvä, ellen paras :D
Forester XT -06    Symmetrical AWD
760 Turbo -90 Ikuisuusprojekti
V70R -98 Paali vai mahdollisuus?

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #21 : 07.11.2013, 11:47:25 »
Onko tämä aihe jo käsitelty? Joistain viesteistä vaan ei saa mitään selvää.
V70 TDI

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #22 : 07.11.2013, 12:04:56 »
Onko tämä aihe jo käsitelty? Joistain viesteistä vaan ei saa mitään selvää.

Tämä aihe ei tuskin koskaan tule käsitellyksi.

Eikä siitä kannata ressiä ottaa, jos jostai tekstistä ei saa itse selvää, sehän on kysyjän/kirjoittajan ongelma, jos kyse on avuntarpeesta.
Sitäpaitsi joku toinen lukija voi siitä selvän saada ja vastata ja antaa avun.

Eli tulee vaikka tänne kitisemään niistä epäselvistä kirjoituksista, ennenkuin alkaa asiatopiceissa asiaa jauhamaan, eiks je. :hello:
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12495
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #23 : 07.11.2013, 12:10:27 »
Joistain viesteistä vaan ei saa mitään selvää.
Volvo foorumilla tullut norkoiltua jo "pari" vuotta ja aika harvoin semmoisia viestejä tullut vastaan joista ei vain saa mitään selvää. Tietty jos repii joka asiasta ressiä niin puuttuva kirjain tai välimerkki voi suututtaa.

Eikä siitä kannata ressiä ottaa, jos jostai tekstistä ei saa itse selvää, sehän on kysyjän/kirjoittajan ongelma, jos kyse on avuntarpeesta.
Sitäpaitsi joku toinen lukija voi siitä selvän saada ja vastata ja antaa avun.
Juurikin näin  O0
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #24 : 07.11.2013, 12:20:04 »

Ja yksinkertaisesti kirjoitusvirheet.


Entäs se kielioppi?

Lausetta ei aloiteta ja sanalla. Virkkeestä puuttuu myös verbi. Eli parempi olisi jättää kokonaan kommentoimatta kirjoitusvirheistä, jos ei itsekään pysty parempaan.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #25 : 07.11.2013, 12:25:54 »
Hyvät foorumilaiset.

Yhä kasvavassa määrin olen kiinnitänyt huomiotani siihen, että samoja asioita käsitellään eri viestiketjuissa. Olen myös huomannut, harmikseni, että jopa samoissa viestiketjuissa kysytään samoja asioita uudestaan. Panee WITUTTAMAAN. Kuvaavina esimerkkeinä käyvät mm. 240 alusta, Vähäpäästöisen ajoneuvon muutoskatsastus ja RE85-viestiketjut. WITTU ikunen banni niille jotka jotka aloittaa viestinsä kertomalla "en jaksanut lukea topikkia läpi."

Hauskaa syksyä kaikille

T The_OttoB
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa Tonskulii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1430
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #26 : 07.11.2013, 13:12:31 »
Entäs se kielioppi?

Lausetta ei aloiteta ja sanalla. Virkkeestä puuttuu myös verbi. Eli parempi olisi jättää kokonaan kommentoimatta kirjoitusvirheistä, jos ei itsekään pysty parempaan.

En mä mitään ylioppilaskirjoitusten tasoista tekstiä ole ajanut takaa.

Kyllä mä pystyn kirjoittamaan ihan "virheetöntä" kieliopillisesti korrektia tekstiä, JOS haluan. Tähän asti oon luottanut siihen, että kykenen kirjoittamaan edes siinä määrin selkeää tekstiä, että mut ymmärretään oikein.

Oletettavasti mun omasta tekstistä on ihmiset saaneet edes siedettävissä määrin selkoa, joten en näe syytä, miksi yrittäisin tekstitapaa muuttaa. Siispä jatkan tällä linjalla. Ei herneitä.
EX: 850 2.5 10V -95 10/09 - 7/10
EX: C70 2.5T -99 7/10 - 10/10
NYK: 855 2.0 T-5 10/10 -->

Poissa lassii

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1289
  • www.vrcf.fi
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #27 : 07.11.2013, 13:18:42 »
Hyvät foorumilaiset.

Yhä kasvavassa määrin olen kiinnitänyt huomiotani siihen, että samoja asioita käsitellään eri viestiketjuissa. Olen myös huomannut, harmikseni, että jopa samoissa viestiketjuissa kysytään samoja asioita uudestaan. Panee WITUTTAMAAN. Kuvaavina esimerkkeinä käyvät mm. 240 alusta, Vähäpäästöisen ajoneuvon muutoskatsastus ja RE85-viestiketjut. WITTU ikunen banni niille jotka jotka aloittaa viestinsä kertomalla "en jaksanut lukea topikkia läpi."

Hauskaa syksyä kaikille

T The_OttoB

Hyvä esimerkki, kiitosta vaan tuesta. Tuossa tulikin ilmi toinen juttu. Hemmot kirjottaa välillä ihan mitä sattuu, ja vielä väärään osioon. Osiossa takavetoiset, ei pitäs kysellä renkaista, eikä vanteista yhtään mitään kun sille on jo oma aihealue.

En viitti välittää kirjotusvirheistä kun ei muutkaan viitti.
V70 TDI

Poissa QalaP

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 202
  • www.vrcf.fi
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #28 : 07.11.2013, 13:43:11 »
Hyvä esimerkki, kiitosta vaan tuesta. Tuossa tulikin ilmi toinen juttu. Hemmot kirjottaa välillä ihan mitä sattuu, ja vielä väärään osioon. Osiossa takavetoiset, ei pitäs kysellä renkaista, eikä vanteista yhtään mitään kun sille on jo oma aihealue.

En viitti välittää kirjotusvirheistä kun ei muutkaan viitti.

Tämä tekstihän ei vissiin sitte tähän topickii edes kuulu...

Vituttaa kyl tommoset ketkä kirjottaa väärää topickii...

Ja onko viitti nyt oikea sana vai olisikohan viitsi parempi sana?

Ihan vaan näin btw ku ite alotit tän topickin...

Vaikee saada kyl sun teksteistä selvää joutuu aina 14 kertaa lukee et ymmärtää
« Viimeksi muokattu: 07.11.2013, 13:46:31 kirjoittanut QalaP »
- Volvo 440 1.7 Turbo -94
- Volvo V70 D5 -06
- Volvo 855 T5 2.3 -94 RIP! - Volvo 854 T5 2.3 -96 RIP! - Volvo 440 2.0 -95 RIP! - Volvo 940 2.0 -92 RIP!

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kirjoittaminen foorumille
« Vastaus #29 : 07.11.2013, 14:49:10 »
Tälläistä asiaa ei ikinä saa korjattua. Kuten ei saa myöskään sitä että, vastataan asiattomasti huonosti kirjoitettuihin viesteihin.
Kaikki eivät ole lukeneita ihmisiä kuten Lassi. Meitä on moneen junaan.  ;)

Kukaan ei ole täydellinen. Täällä autetaan osaamattomiakin ihmisiä, mutta kirjoittaminen vaan on joillekkin vaikeaa. Kuten joillekkin suun kiinni pitäminen.

Mun ohjenuora on se, että jos en ymmärrä viestiä, en siihen kommentoi . . . paitsi tämä juurikin on sellanen.  :pomo:
Jos aloitetaan siitä että, karsitaan ne omat viat pois.

 

Autoracing  KL-varaosat