Autoracing  KL-varaosat

850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto

  • 25 Vastauksia
  • 69611 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa (Miksu)

  • Yhteistyökumppani
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5276
  • www.carcom.fi
850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
« : 29.10.2010, 17:20:15 »
Lainaus käyttäjältä: Lankku Volvolandia
Tässä englanninkielinen sivu operaation suorittamisesta MKa:n laittamana:
http://volvospeed.com/Repair/timingbelt.php


Ja sitten minun kirjoittama ohje em. sivuston kuvilla linkitettynä:

Itse en ole koskaan purkanut koneen päälimuoveja pois jakohihnaa vaihtaessa, toisin kuin tuossa ohjeessa neuvotaan. Hihnan saa pois välistä ja sinne takaisin ilman irrotteluakin.

Eli jos päälimuoveja ei irrota, tarvitsee 10, 12 ja 30mm hylsyt, lyhyen T45(muistaakseni tämä koko) Torx-pään sekä lyhyen ja pitkän jatkon räikkään. Hydraulisen kiristimen lukitsemiseen sopivan naulan/popniitin sekä pihdit naulan irroittamiseen kiristimen ja hihnan asentamisen jälkeen. Nokka-akselin hihnapyörien asennon merkkaamista varten tarttuva tussi tai vaikka paikkamaalipullo pikkupensselillä. Jos haluaa enemmän tilaa pyöränkotelon puolelle, varaa tunkki sekä pukki jotta saat auton nostettua ja tuettua siksi aikaa kun pyörä on irti.

Työvaiheet noin vm. -99 asti hydraulisella kiristimellä:
1. Moniurahihna pois, kiristimen saa käännettyä räikällä tai sitä varten tehdyllä työkalulla. Piirrä hihnan kulkureitti paperille jollet ole varma että muistat sen. Pyöräytä kiristin- ja ohjainrullaa jotta kuulee tarvitsevatko vaihtoa.
1.1 Moniurahihnan ohjainrullan vaihto. Kampea rullan keskellä oleva muovisuoja pois ja avaa pultti.
2. Paisuntasäiliö irti nostamalla ylöspäin. Nestemääräanturin johto irti pohjasta ennen ylemmäs nostamista. Säiliö letkuineen taipuvat kyljelleen koneen päälle, varmista että korkki on kiinni ettei nesteet valu ulos.
3. Lisätilan saamiseksi moniurahihnan kiristinmen voi irrottaa. Kiinni kahdella 12mm kantaisella pultilla. Vanhemmissa 850:ssä tämä väli on hieman ahtaampi kuin uudemmissa.
3.2. Rullan vaihto. Rulla on kiinni Torx-pultilla. Pultti auki ja uusi tilalle. Rullaa saa myös erillisenä ainakin kun käy mallin kanssa varaosatiskillä, eli ei tarvitse vaihtaa koko kiristintä.
4. Jakopään suojamuovin kiinnityspultti(10 tai 12mm kanta) auki koneen päädystä ja muovi ylöspäin nostamalla pois paikoiltaan.
5. Nosta auton oikea etunurkka ylös, poista pyörä tai vaihtoehtoisesti käännä äärioikealle(vähemmän tilaa). Avaa sisälokarista taaempi kahdesta muovimutterista, kanta 10 tai 15mm ja taita alareuna, muovissa näkyy valmis taitoskohta. Sisälokasuojan päällä saattaa olla metallinen suojalevy, jonka poistamiseksi täytyy myös toinen mutteri irroittaa. Jos lokarinnurkan jatkuva siirtely häiritsee työn aikana, käännä se täysin auki ja ruuvaa pienellä ruuvilla kiinni lokasuojan etureunaan. Varmista ettei etureunan takana ole mitään.
6. Käännä moottori yläkuolonkohtaan. Nokka-akseleissa on pienet pystyviivat merkkinä YKK:sta ja hihnapyörien päällä olevassa muovissa on pienet lovet siinä osassa joka on hihnapyörien välissä. Hihnapyörien merkkien tulee osoittaa yläviistoon näitä lovia kohti. Asentomerkit voi tehdä ko. kohtiin ja/tai nokkapyöriin ja päälimuoviin klo 12:sta. Kampiakselin merkki on pieni nystyrä lohkossa hammashihnapyörän vieressä. Hammashihnapyörän hampaissa on kaksi pientä lovea, jotka tulevat merkin molemmin puolin tai sitten uran pohjalla on yksi pieni lovi. Sen lisäksi hammashihnapyörässä on nystyrä hihnapyörän puoleisella reunalla ja se tulee samalle kohtaa lohkossa olevan nystyrän kanssa(ei näy kunnolla kun ulompi hihnapyörä paikallaan).
7. Tässä työvaiheessa on kaksi vaihtoehtoa. Joko alahihnapyörän tai jakohihnaa suojaavan puolikuunmuotoisen pellin irroittaminen.
7.1 Suojapelti on alahihnapyörän ja koneen välissä alapuolella. Pellin kiinnityspultit(kanta 10mm) sijaitsevat suoraan eteenpäin ja eteen alaviistoon. Pulttien aukaisun ja irroituksen jälkeen pelti lähtee pois eteenpäin ja alas. Suoraan kampiakselin alapuolella on tappi, jossa on kumirengas ympärillä. Sekin jää hihnapyörän taakse, mutta sormituntumalla löytää helposti. Kumirengas pitää poistaa jotta hihna mahtuu tulemaan kunnolla pois.
7.2 Alahihnapyörä lähtee irti avaamalla neljä 10mm kannalla olevaa pulttia sekä keskimutterin(pulttikoneella). Normaalisti hihnapyörä on sen verran tiukassa, että sen irrottamiseen tarvitsee rengasraudan tai muun sopivan vääntimen. Hihnapyörän saa kammettua irti jakohihnan kiristinrullan pidintä vasten, eli toinen pää hihnapyörän ja koneen väliin ja tuki Torx-kantaisen pultin kohdalta(kuvassa oikeanpuoleinen, vasemmanpuoleinen pultti on kiristimen ylempi). Kun hihnapyörää on saanut kammettua pois, lähtee se hieman heiluttelemalla irti, tarvittaessa voi kammeta alapuolelta etukehtoa tai muuta sopivaa kohtaa vasten(muista ettet painata em. suojapeltiä koska sen reuna on lähellä hihnapyörän reunaa). Hihnapyörän asentoa ei tarvitse merkata, koska se kohdistuu putkisokalla.
8. Seuraavaksi hydraulisen kiristimen irroittaminen, joka samalla löysää jakohihnan. Kiristin on kahdella 12mm kantaisella pultilla kiinni lohkossa ja sijaitsee alahihnapyörän vasemmalla puolella. Avaa ensin ylempi pultti ja sen jälkeen alempi. Ylempi on helpompi avata yläkautta ja alempi jatkovarren kanssa alakautta. Voi olla, että ½" hylsyä ei saa mahtumaan alempaan pulttiin mikäli hihnapyörä on paikallaan. Tällöin vaikka lenkkiavaimella. Pulttien irroittamisen jälkeen kiristin alakautta pois ja hihna on löysällä.
9. Hihna pois joko katkaisemalla tai sitten kokonaisena ensin pois vesipumpulta ja sen jälkeen nokkapyöriltä ja viimeisenä kampiakselilta.
10. Rullat: Kiristinrulla on muistikuvan mukaan kiinni T45 kantaisella Torx-pultilla, ohjainrulla kahdella 12mm kantaisella pultilla. Torx-pultti voi olla tiukassakin, kannattaa tarkkailla ettei pultinpää pääse nylppäytymään. Pultit auki, rullat pois ja uudet tilalle.
11. Vesipumpun tarkastus. Jos pumppu ei pidä ääntä pyöräyttäessä, takertele tai ei ole kovasti välystä, on se kelvollinen. Pieni välys ei haittaa vielä. Pumppu on kiinni 10mm kantaisilla pulteilla, pultit auki, tiivisteenjämät pois, pintojen puhdistus ja uusi pumppu tilalle. Ei sen kummempaa.
12. Hydraulisen kiristimen puristaminen kasaan onnistuu isossa ruuvipenkissä. Poista muoviohjuri ensin ja katso ensin että tapin reikä on samassa linjassa rungossa olevien reikien kanssa, jos ei ole niin käännä tappia. Painata rauhakseltaan kasaan ja laita sopivankokoinen naula, tms. lukitukseksi.
13. Seuraavaksi hihnan ujuttaminen paikalleen. Ensin kampiakselille kunnolla hampailleen. Jos poistit hihnan irrottamalla suojapellin, etkä hihnapyörää, laita hammashihnapyörän alla olevaan tappiin kumirengas takaisin. Sen jälkeen hihna imunokalle eli oikeanpuoleiselle. Tällä välillä hihnassa ei saa olla löysää, äläkä päästä hihnaa hyppäämään kampiakselilla hampaiden yli. Sen jälkeen hihna pakonokan yli, vesipumpulle ja viimeiseksi kiristinrullalle. Tarkasta että nokka-akselien hihnapyörät sekä kampiakseli ovat oikeassa asennossa. Jos kampiakselin asentoa tarvitsee muuttaa, kierrä keskimutteri paikalleen ja käännä räikällä.
14. Hihnakiristimen asentaminen. Laita kiristimen päälle tuleva muoviohjuri paikoilleen ja aseta kiristin paikalleen pyöräkotelon kautta, tarkasta että kiristin painattaa kiristinrullaa oikeasta kohtaa(rullanpitimen pohjassa on pyöreä nystyrä). Nostata kiristintä niin paljon ylöspäin, että saat alemman kiinnityspultin paikoilleen, sen jälkeen laita myös ylempi pultti. Poista kiristimen lukitustappi. Pyöritä konetta kampiakselilta kierros tai kaksi ja tarkasta että merkit ovat oikein. Jos eivät, pura kiristin ja hihna pois, aseta merkit kohdalleen ja kasaa uudestaan.
15. Tästä eteenpäin kasaus käännetyssä järjestyksessä. Muista laittaa paisuntasäiliön anturijohto takaisin paikalleen.


Ja tekemiset todellakin omalla vastuulla ;)

Mekaanisella kiristimellä olevaan tarvitsee kuusiokoloavaimen kiristimen asennon säätämiseen(tuli muistaakseni vm. -99).
Uudemmissa pieniä eroavaisuuksia, mutta pääpiirteittäin samalla tavalla.

Parin tekokerran jälkeen aikaa menee alle tunti :)



Lainaus käyttäjältä: Grand-Tourer Volvolandia
Lankulle kiitokset hyvistä ohjeista.

Ensikertalaiselle tarkistuslista - tarvitsetko vielä
   - vesipumpun tiivisteliima
   - kierrelukite
   - uudet pakkasnesteet ( onko vaihdettu koskaan )
   - T45 + hylsy + räikkä - tarkista mahtuuko väliin
   - momenttiavain
   - kameralla kuvat jakopää + kampiakselin merkeistä

1. Mitä eroa ottaako kampakselin pyörän pois ? - Kampiakselin laturinhihnan pyörän irroittaminen on nopeampi tapa, jos löytyy tarpeeksi järeät työkalut ( iso pulttikone ). Hihna mahtuu tulemaan pois pyörä paikallaan, mutta menee värkkäämiseksi.
2. Paisuntasäiliön anturin lukitus vapautetaan puristamalla. U-mallinen sokka jota puristetaan ja vedetään.
3. torx T45 ihan oikein. Älä pyöristä kantaa, pistä kiintoavain lokasuojan ja räikän väliin ja paina kiintoavaimella räikkää pulttia vasten ja väännä räikkää.
4. Jos vaihtaa vesipumpun ja vaihtaa nesteen,  jäähdyttimen alareunassa kuskin puolella 13mm mutteri, johon saa letkun kiinni, josta voi tyhjentää. Onko tiivisteliimaa vesipumpulle + uudet nesteet. ( Puhdas vesi kuluttaa pumppua )
6. Muista katsoa miten päin kiristimen päälle oleva muoviihjari tulee ennen kuin otat pois

Projektin kynnykset ensikertalaisella
1. Hihnan poistaminen kampiakselilta laturin pyörä paikallaan - kumirinkula pois. Voi sen vanhan hihnan katkaistakkin.
2. Hihnan asennus takaisin ( kiristäjä paikalla ) - kampi-nokka väli oltava kireä, muuten ei mene kiristäjälle. Itse otin nokka hampaan verran takaisin, ja pyöräytin nokasta kireälle. Varo ettei hyppää kampiakselilta hampaalla. Eli toinenkaan puoli ei saa olla löysä.
3. Varaa aikaa ekalle kerralle - esim viikonloppu


Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
« Vastaus #2 : 10.04.2013, 21:01:57 »
Mikäs on suositeltava hihnanvaihtoväli? Vissiin 120tkm mutta entäs vuodet?
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
« Vastaus #3 : 11.04.2013, 00:18:49 »
Mikäs on suositeltava hihnanvaihtoväli? Vissiin 120tkm mutta entäs vuodet?
4 vuotta  ;)

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
« Vastaus #4 : 11.04.2013, 07:09:30 »
4 vuotta  ;)

Tätä mie vähän pelkäsinkin. Uudessa hankinnassa on hihna vaihdettu 65tkm sitten, mutta vuonna -02 :/ Vissiin ois aika! Edellinen omistaja oli viel käyttäny korjaamolla tarkistuttamassa, mutta siellä oli vaan sanottu ettei tartte vaihtaa, ku ei oo kilometrit täynnä.
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

hevonen

  • Vieras
Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
« Vastaus #5 : 11.04.2013, 07:56:38 »
Kyllä mulla on ollut samanverran ajetussa orkkisremmissä jo kuuden vuoden jälkeen alkavia murtumia hammaspohjissa.

Jeep, en ite ajele kuutta vuotta hihnalla mutta satuin semmosen ostamaan jossa noin oli ja lähti remmi aikas lujaa vaihtoon. Yleensä rullat menee vielä tuossa vaiheessa jos on edelliskerralla vaihdettu.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
« Vastaus #6 : 11.04.2013, 08:08:56 »
Kyllä mulla on ollut samanverran ajetussa orkkisremmissä jo kuuden vuoden jälkeen alkavia murtumia hammaspohjissa.

Jeep, en ite ajele kuutta vuotta hihnalla mutta satuin semmosen ostamaan jossa noin oli ja lähti remmi aikas lujaa vaihtoon. Yleensä rullat menee vielä tuossa vaiheessa jos on edelliskerralla vaihdettu.
En nyt taaskaan varmaksi mee sanoman, mutta eikö noi rullat/kiristimien hajoaminen ole suurin syy, kun se remmi poikii ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

hevonen

  • Vieras
Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
« Vastaus #7 : 11.04.2013, 09:16:53 »
En nyt taaskaan varmaksi mee sanoman, mutta eikö noi rullat/kiristimien hajoaminen ole suurin syy, kun se remmi poikii ::)
Varmaan, jos on normaali-ikäinen hihna, on siis viallinen rulla tai uudemman mallin ollessa kyseessä kiristin, tai se on kiristetty väärin..
Harva kai niitä rullia muutenkaan vaihtaa esim. 60 tuhannen välein jos remminvaihtoväli on vaikkapa 120 tuhatta, ennemmin toisinpäin jos vuodet on täynnä. Saahan ne tietysti samalla vaihtaa jos haluaa. :P

Poissa Suoli

  • Vastarannan kiiski
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1745
    • "T5RS70XC"
Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
« Vastaus #8 : 11.04.2013, 09:27:41 »
Rupesin miettii tarkemmin nykysiä kilometriä ja tuota vuotta mitä luulin vaihtovuodeks. Kattelin muitakin huoltopäivämääriä ja tulin siihen tulokseen että Ruotsalaiset laittaa vuosluvun ekaks eikä vikaks  :2funny: Eli onneks neljä vuotta tulee vasta nyt täyteen.
874 2.3 T5 -96          V70R 2.4T AWD -00          V60 3.0 T6 AWD -11

IG: @streetspiritgarage

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
« Vastaus #9 : 11.04.2013, 09:33:27 »
4 vuotta  ;)

Lähteestä riippuen voi olla myös 10. :smoke:
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa coolower

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 546
  • LANSSI.COM
Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
« Vastaus #10 : 11.04.2013, 10:56:32 »
Eikö tähän vaihtoväliin vaikuttanut tuo pakkanen, se että meillä on tuo mikä se on ja muualla se voi olla pidempi.
Pakkanen haurastuttaa hihnaa enempi kuin jossain välimerellä ta Floridan lämmössä.

Jostain olen mielestäni tuonkin lukenut, "in cold areas...." jne.
Käyttis: Volvo V70 -00, B5244T, AW50-42
Harraste: Volvo 965 AMB -91, 2.8 (B280F), AW-71
Diesel/ Löpömörkö: Volvo 944 -91, D24T, ZF22
Rojekti: Production 69

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
« Vastaus #11 : 11.04.2013, 11:01:48 »
Eikö tähän vaihtoväliin vaikuttanut tuo pakkanen, se että meillä on tuo mikä se on ja muualla se voi olla pidempi.
Pakkanen haurastuttaa hihnaa enempi kuin jossain välimerellä ta Floridan lämmössä.

Jostain olen mielestäni tuonkin lukenut, "in cold areas...." jne.
Pitänee paikkansa, mutta käsittääkseni Ruottalaisilla on kanssa pidemmät vaihtovälit, kuin meillä ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
« Vastaus #12 : 17.04.2015, 14:15:20 »
En täältä löytänyt mekaanisella kiristimellä olevan jakopään kiristysohjetta, niin tässä on :

Use the following procedure when adjusting the mechanical camshaft belt tensioner on 1998 Volvo S70/V70/C70 (B52X2/B52X4) vehicles with engine serial number 1266128-on.



Service Procedure:
1. Install the timing belt.

2. Ensure that the belt is tight between the crankshaft and the intake pulley; if not, reinstall it.

3. Tighten the center screw to 5 Nm (4 ft.-lb.).

4. Holding the center screw stationary, turn the eccentric (A) with a 6 mm Allen wrench counter-clockwise until the tension indicator passes the right side of the adjustment window (B). See Fig. 1.

5. Turn the eccentric (A) back clockwise until the indicator (C) reaches the correct position based on the temperature of the engine (see Fig. 1).

6. Hold the eccentric secure and tighten the center screw to 20 Nm (15 ft.-lb.).
Note: When setting the final adjustment, the needle (C) must enter the adjustment window (B) from the right. If the needle exits the window to the left, it must be readjusted past the window so that it enters from the right. See Fig. 1.

7. Press on the timing belt and verify that the indicator moves in response to the pressure.

8. If the bolts holding either cam wheel had been loosened, tighten them at this time to 20 Nm (15 ft.-lb.).

9. Press the camshaft belt and check that the belt tensioner needle moves freely.

Needle Position at Different Temperatures:
Note: This adjustment is always carried out on a cold engine. A suitable temperature is approximately 20°C/68° F.



At higher temperatures, for example with engine at operating temperature or at higher ambient temperature, the indicator is farther to the right. See Fig. 2 which shows the needle position when adjusting the camshaft belt tensioner at different engine temperatures.

Courtesy of IDENTIFIX.

ALKUPERÄINEN LINKKI : http://www.underhoodservice.com/volvo-tech-tip-adjusting-mechanical-camshaft-belt-tensioner/#

For additional information, visit www.identifix.com.
The following two tabs change content below.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
« Vastaus #13 : 01.01.2016, 21:46:18 »
850 jakopäässä kampiakselin ajoitusmerkki on pikkaisen hankala bongata, kuvassa punaisella korostettu merkit:





Eli öljypumpun rungossa olevan nystyrän kanssa kohdakkain laitetaan hihnapyörän ura, jossa on pikkuruinen kolo. Jos koloa ei meinaa löytyä, on hihnapyörässä myös selkeämpi nystyrä, joka tosin tahtoo jäädä isomman moniurahihnapyörän varjoon.

Poissa Tome-

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1681
Vs: 850 & C/S/V70 jakopäänhihnan vaihto
« Vastaus #14 : 18.07.2017, 21:40:22 »
Jakopään huollon hinnat noin 470-600€, osat motonetista noin 160-170€.

Vaihto houkuttaa siis tehdä itse. Linkit tuli katsottua, mutta vähän jäi epäselvää.

Mitä työkaluja tarvitsen? Minkä pituista jatkovartta, pulttien, avaimien halkaisijat ja tarviiko huomioida noi ahtaat tilat jotenkin työkalujen kanssa?

Onko hyvä hankkia jokin momenttiavain? Esim. biltemassa muistan että on ollut joku hyvä ja edullinen kapistus myynnissä.

Biltemassa myös lie nokkien lukitukseen työkalusetti, olikohan noin 70€?

Aikaa on hyvä varata, mutta ei kai tuo tekemätön paikka oo? Koskaan en oo jakopään remppaa tehny, enkä kiristimiä liioin vaihdellut.. Eniten ehkä häiritsee tuo vesipumpun vaihto, miten sen saan tiivistettyä kunnolla ja miten saan kiristettyä oikein (ei jää vajaaksi, eikä mee yli...)?

Millainen homma on poistaa tuo kampiakselin pyörä? Tarviiko siinä mitä huomioida ja tarviiko esim. uuden pultin? Kumpaan suuntaan aukeaa?


Ilmeisesti näitä tarviin ainakin:
Nokkien lukitustyökalu
1/2" räikkä, siihen 10,12mm hylsyt ja ilmeisesti lyhyt n. 5-7cm jatko riittää?
30mm hylsy
1" räikkä?
jatkovarret? Pituus?
45 Torx?
Lenkkiavaimia?
Kierrelukite, onko väliä mistä ja millaista?
Jäähdytinnestettä, paljonko?

Paljon tulee kysymyksiä kun ekaa kertaa menossa :D Mielellään sais kuitenkin yhden päivän aikana tehtyä... Muitakin vinkkejä, ohjeita ja kuvia saa mielellään laittaa. Yritän dokumentoida oman vaihdon ja huomioida kompastuskivet jos hommaan rupean.
Menneitä ja nykyisiä Volvoja ~aikajärjestyksessä:
144 '72, 242 '79, 240 '85, 240 '86, 740 '85, 740 '89, 850 '96/97, 940 '95, S70 '99, S80 '07, V70 '05, 850 '95/96, V70 '00, V70 '07, V70 '05, V70 '07, XC90 '13 / 854R '96/ 855 T-5R '95 / XC60 T8 Inscription '19

 

RallyBaron  Samppasport