Samppasport  Futurez

B234F turbo C kadettiin

  • 181 Vastauksia
  • 68693 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jesse47

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
B234F turbo C kadettiin
« : 02.10.2014, 12:24:33 »
Tervee!

B234F olis nyt palasina ja mietitään mitä kannattais tehä.
Eli moottori tulossa C kadettiin, sovitettukin jo ja nyt nostettu takasi pöydälle.
Lähinnä kysymystä noista vakio osista eli vakio männät sorvattu tasalakiseks tulis sopiva puristus, ylimmästä renkaasta lakeeen jäis +4mm, kestääkö?
Millasia vääntöjä kestää vakio kiertokanget, meinasin että jos niistä siistis törstöt pois ja kiillottais mutta mahtaako kestää..
Männät vähän kevenee, tapit hieman kevenee ja kangetkin ihan hitusen kun ylimääräset otetaan pois kuitenkaan heikentämättä. mahtaako kestää 400-450Nm jos oletetaan ettei nakuta tms.
Vai joutuuko pistää H profiilin kanget.
« Viimeksi muokattu: 19.10.2014, 20:29:57 kirjoittanut jesse47 »

Poissa Paskakuski

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 200
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F turbo
« Vastaus #1 : 03.10.2014, 08:51:21 »
En tiedä miltä 16v mäntä näyttää ja onko männässä minkälainen muotoilu? Mietin vaan, että jos laki sorvataan tasaiseksi niin meneekö paljealueet vituilleen ja seokset eivät sekoitu kunnolla (tämä siis mutuilua)? Omasta mielestä noista männistä ja tapeista ei kannata rueta tavaraa hävittämään kun vaakakupissa on muutama kymmenen grammaa painonsäästöä vs kestävyys. Riippuu noista kiertokangista onko "linnunluut" eli 9mm leveät vai 13mm leveät. Itse tuohon 450nm laittaisin jo h-kanget. Minkälaisella kokoonpanolla koko komeus on takoitus kasata? Mietin tässä, että onko tuo puristussuhde vakiona välttämättä liian kova jos alkaisi etanolilla peliä käyttämään?

Poissa Miuzo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1166
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F turbo
« Vastaus #2 : 03.10.2014, 09:05:00 »
Kovasti mutuilisin että 13mm kanki kestäs sen +400Nm. Ohan paljon pikkuviritettyjä fk/ft mosia mitkä luovuttaa ~400Nm melko helposti eikä kukaan niissä pikkuviritetyissä kankia vaihda. En nyt silti väitä etteikö h-profiili olis aina varmempi ratkasu...
245 DL 87', b23 turbo
945 SE 92', b230fb turbo
V70 99', b5252s

Poissa jesse47

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F turbo
« Vastaus #3 : 03.10.2014, 09:51:28 »
joo eli 13mm kanget. minusta ne on suht vankan näköset mutta kun vertaankin japanilaisiin neliömoottoreihin niin asia onkin ihan eri tässä luhytiskuseessa koneessa, samalla väännöllä kanki huomattavasti lujemmalla.. Joutuukohan ne sitten hommata vaan h-profiilin kanget.
Kokoonpanosta sen verran että:
B234F lohko ja kampi
kiertokanget ja männät on tällähetkellä vakiot mutta kukkaron kans keskustellaan ainakin kangista ja ehkä männistä.
Kanavat tehdään, venttiilejä hieman muotoillaan, seetit ja palotilojen tarkka muotoilu.
jaettu pakosarja ja ainakin aluksi garretti joka riittää kyllä hyvästi 500hp
50mm hukkis luultavasti omalla putkella kun turbolta alas ei taida 3" isompi sopia.
imusarja tulee kanssa omavalmiste 10-15cm 50mm runnereilla jossa kunnon kartiot ja isolla painekotelolla. (teen prässiin työkalut että tulee kummatkin päät niin noita saa kyllä kerralla painettua enempikin jos on tarvetta.)
450x300x75 cooleri ja 2.5-3" ahtoputket
Eli tarkoitus olis saada suht hyvin voimaa pienellä paineella ja myös isoille kierroksille.
niin ja mega tulee ruiskuksi.

Mutta onko nää kanget kestäny 450Nm? periaatteessa vähäkin kevennetty osia ja puristusta laskettu niin vähän myös keventää kuormaa.

Puristus vakiona 10:1, soravilin jo männät kun tarkoitus olis ihan bensalla käyttää sen takia kun lähin tankkaus 40km ja pumppu yms ei oo etanolin kestäviä.. voihan tässä vielä suunnitelmat muuttua. männät on nyt tasalakiset, eli keskeltä ei lähtenyt yhtään mutta reunat pois.
Ylimmästä renkaasta jää +4mm lakeen, toivottavasti ei lähde murtumaan.
Paljealueesta sen verran että omasta mielestä ja kokemuksesta 16v ei ole paljealuetta nimeksikään eikä ole mitään merkitystä vaikka se vähäkin otetaan pois. Ainakin näin oon itse aina punninnut asian että oon tehnyt palotilan sellaiseksi ettei ole mitään ylimääräsiä kulmia tms. kuitenkin turbokäytössä on tärkeämpää poistaa terävät kulmat yms palotilasta ja saada puristus oikeaksi. tokihan 96mm männällä palotila jää kovinkin laajaksi..

tuli vähä sekava teksti kun oli tuossa kiljuvas häiriötekijä vieressä. :D

Poissa jesse47

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F turbo
« Vastaus #4 : 03.10.2014, 09:55:03 »
kuinka tuosta kirjoitettavasta varmenteesta pääsee eroon?

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F turbo
« Vastaus #5 : 03.10.2014, 10:03:43 »
Mulle tehtiin tuollaiset männät b234f:n vakiosta. Eli kuoppaa levennettiin, ja syvennettiin milli koko alueelta. Toistaiseksi ainakin on pysynyt nipussa ihan hyvin :)
Tarkasti kun katsoo, nii tuossa näkyy vielä alkuperäisen kuopan raja. Jälkiviisaana kannattaisi montun reunat sorvata / jyrsiä viistoon. Tosin eipä tuollakaan ole nakuongelmaa ollut.


Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa jesse47

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F turbo
« Vastaus #6 : 03.10.2014, 10:33:35 »
Joo elikkä ite tein niin että on ihan tasanen ja keskeltä ei lähteny yhtään. tuo on toisaalta parempi kun reuna kääntyy ylös mutta taasen keskeltä ohuempi. 8mm tais olla vahvuus keskellä vakiona.

Toki kiertokankien kestävyyteen vaikuttaa muukin moottori että kuinka helpolla saadaan haluttu vääntö/teho. esim 16v hengittää huomattavsti paremmin kuin 8v, sopivalla turbo, pakosarja ja imusarja kokonaisuudella päästään hyviin lukuihin huomattavsti paremmalla hyötysuhteella/pienemmällä paineella jolloin myös osien rasitus on pienempi. ja lämpökuorma matalampi.
Kyllähän nuo aika paljonkin kevenee kun tapit kevennetty, männistä pois ja kanget yläpäästä siistitty turhat pois.
nokista en vielä tiedä meneekö vaihtoon, alkuun koitetaan vakioiden ajoitusta rukkaamalla josko pyöris nätisti 7500-8000rpm. luultavasti menee vakioilla, mikäli päästään haluttuun lopputulokseen :D

on tietysti vaikea sanoa mitä kanget kestää, mutta onko kellään vääntynyt/katkennut ja missä lukemissa pyörittiin?
« Viimeksi muokattu: 03.10.2014, 15:54:29 kirjoittanut jesse47 »

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F turbo
« Vastaus #7 : 03.10.2014, 16:16:11 »
Myö yhdet B234F:n männät sorvuutettiin tasaseks ja ne kesti nipussa melkein kaks kuukautta  :'(

( Ja  auto oli penkissä AMW:llä säädetty jottei se kolaus säädöistä varsinaisesti ollu kiinni ) Männästä lohkes ylimmän renkaan yläpuolelta pala irti,  ilmeisesti  oli vaan liian vähän tavaraa tähteellä.

Poissa jesse47

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F turbo
« Vastaus #8 : 03.10.2014, 17:12:28 »
Myö yhdet B234F:n männät sorvuutettiin tasaseks ja ne kesti nipussa melkein kaks kuukautta  :'(

( Ja  auto oli penkissä AMW:llä säädetty jottei se kolaus säädöistä varsinaisesti ollu kiinni ) Männästä lohkes ylimmän renkaan yläpuolelta pala irti,  ilmeisesti  oli vaan liian vähän tavaraa tähteellä.
Oliko ne ihan tasalle vaan otettu vai vielä keskeltäkin pois? tätä itekkin mietin ettei murtuis tuosta renkaan yläpuolelta. paljonko oli painetta ja voimaa? mitkä kanget?
Kuinka hajos, normi päristelyssä vai kovan revittelyn päätteeks?

Paikalla jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6584
  • 1% Hybridi
Vs: B234F turbo
« Vastaus #9 : 03.10.2014, 17:25:24 »
kuinka tuosta kirjoitettavasta varmenteesta pääsee eroon?

Tarpeeksi monta juttua kun kirjoittaa  ei off-topic alueelle  ;)
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F turbo
« Vastaus #10 : 03.10.2014, 17:46:28 »
Oliko ne ihan tasalle vaan otettu vai vielä keskeltäkin pois? tätä itekkin mietin ettei murtuis tuosta renkaan yläpuolelta. paljonko oli painetta ja voimaa? mitkä kanget?
Kuinka hajos, normi päristelyssä vai kovan revittelyn päätteeks?
Tasattu montun pohjan korkoon.  H-profiiliveivit. Penkityksessä oli 1.8 bar ja 402 hv, normiajoon puotettiin about 1,5 max ahdot. Sai se kone pariin otteeseen kenkää radalla mut lopullinen kolaus kävi ihan matka-ajossa

Poissa jesse47

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F turbo
« Vastaus #11 : 03.10.2014, 18:19:13 »
1.8bar ja 402hv? pyörältä? mikäs muuten oli kokoonpano? millä kierroksilla ja paljonko vääntöä? vaikuttaa jotenkin vähältä teho nähtynä paineeseen?
Ei vittuiluna :)
Edelline kone minkä tein oli 2.0 16v, vakiona 133hp. kanavat, nokkien ajotukset muutettiin ja imusarja/pakosarja. 0.7 paineella 273hp/308Nm pyörältä. alue vietiin tarkoituksella korkealle mikä kylä näkyy miedossa väännössä.. tuo penkissä joka ei todetusti anna ylimääräsiä. joten odotukset volvon koneesta on aika korkealla.... tipunko yhtä korkealta :D
« Viimeksi muokattu: 03.10.2014, 18:21:04 kirjoittanut jesse47 »

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F turbo
« Vastaus #12 : 03.10.2014, 18:44:30 »
1.8bar ja 402hv? pyörältä? mikäs muuten oli kokoonpano? millä kierroksilla ja paljonko vääntöä? vaikuttaa jotenkin vähältä teho nähtynä paineeseen?
Ei vittuiluna :)
Edelline kone minkä tein oli 2.0 16v, vakiona 133hp. kanavat, nokkien ajotukset muutettiin ja imusarja/pakosarja. 0.7 paineella 273hp/308Nm pyörältä. alue vietiin tarkoituksella korkealle mikä kylä näkyy miedossa väännössä.. tuo penkissä joka ei todetusti anna ylimääräsiä. joten odotukset volvon koneesta on aika korkealla.... tipunko yhtä korkealta :D
No siit on palttiarallaa 10 vuotta kun toi kone tehtiin ja 16v viriosien ja turbojen saatavuus oli jotain muuta ku nykyään  ;) Se oli periaatteessa vakio 234 puotetuilla puristuksilla, ti-pakosarjalla ja (aivan liian) isolla ahtimella. Penkkipaprut on hukkunu mut jotain löyty arkistoista:
-se olikin 403hv/6280 ja 468 Nm/5920
- max ahdot oli 1,5   ja kilo meni rikki 4750 rpm kohdalla
Eihän se mikään optimi kombinaatio ollu, liian iso puhallin ja lyhyet välitykset vielä korosti ongelmaa: aina kun alko turbo herätä ni tartti taas vaihtaa  ;D

Poissa jesse47

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 94
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F turbo
« Vastaus #13 : 04.10.2014, 11:15:54 »
vakio imusarja? minkä kokonen pakoputki oli?
 joo no vielä ei tullut muutoksia suunnitelmiin.. vielä mennään vakioilla.. :D

Tänään olis tarkotus punnita hilut ja laittaa samoihin painoihin.
Sitten kun osat tulee ja saa lohkon hoonattua niin saa laittaa alakerran nippuun ja jos vähä heittäis maalia päälle. :)
« Viimeksi muokattu: 04.10.2014, 11:18:47 kirjoittanut jesse47 »

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B234F turbo
« Vastaus #14 : 04.10.2014, 11:23:34 »
Jos käytät vakio kankia niin älä nyt ainakaan niitä ala modailemaan. Itse laittaisin suosiolla h profiilit. Vakiokangilla ja vakio männillä on otettu  +500 hv / nm kunhan kone ei  vaan nakuta.

 

Futurez  Kulkukoira