Race.fi  Puotilan autokorjaamo

vapari viitoskoneet

  • 18 Vastauksia
  • 8010 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jvVolvo

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 334
  • www.vrcf.fi
vapari viitoskoneet
« : 09.01.2014, 01:10:42 »
Millain noissa vitoskoneissa on vapaastihönkivänä virityspotentiaalia? Löytyis tallin nurkasta joku vanha volvon vapari vitoskone, ja ajattelin jos siitä alkais tekemään 244:n keulalle vapaastihönkivänä moottoria :idiot2: Onhan kuitenkin jo glt mallin kasipötkössä 170hv ja 220nm niin on nuo lukemat vinokoneelle ja kasivena kannelle aika roplaamisen takana..

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: vapari viitoskoneet
« Vastaus #1 : 09.01.2014, 05:00:05 »
850 BTCC mylly luovutti vissiin jotain 280hp nopeella googletuksella. Muistasin nähneeni siitä koneesta jotkut aika tarkat speksitkin. Oli jossain pdf filussa.

Poissa ImportTuning

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 389
  • BBS & OZ Only
Vs: vapari viitoskoneet
« Vastaus #2 : 09.01.2014, 07:23:46 »
Niin ja tuo btcc moottorihan oli TWR virityspajan tekemällä billet kannella....eli toisin sanoen ei mitään tekemistä vakio moottorin kanssa. Joskus tuota tutkin ja löysin kuvatkin missä vertailtiin tota kisakantta ja vakioo, olis pitäny sillon tallentaa ylös se sivu en ole nimittäin sen jälkeen löytänyt enää sitä vaikka olen etsinytkin.
T-GUL 740R B284T+gs6-53dz, Volvo S40 Racecar, Golf mk2 GTI 16v, Käyttökulkine Volvo S60R AWD, Manual -04
Low is a lifestyle :D
Power was the only question, with the answer being ‘all the power you can get’.

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: vapari viitoskoneet
« Vastaus #3 : 09.01.2014, 16:44:11 »
Eikös AtAi:lla ole se ratakiree vapari kasipätkä? Ja joku projektipäiväkirjakin siitä.



Edit: http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=5765.0
« Viimeksi muokattu: 09.01.2014, 20:33:31 kirjoittanut Makru »
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa Volvo Setämies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
Vs: vapari viitoskoneet
« Vastaus #4 : 09.01.2014, 18:18:02 »
Vapari vitosen virittäminen kiinnostaa kovasti minuakin ;)
Laittakaahan reseptejä ja linkkejä erinlaisista setupeista jos niitä on eteen sattunut tulemaan
Amazon 20v
850R
P1800

Poissa vpernu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 595
  • www.vrcf.fi
Vs: vapari viitoskoneet
« Vastaus #5 : 09.01.2014, 19:34:38 »
Eikö se vaparikoneen viritys oo aina vaparikoneen viritystä.20v kansi ja kanavat viilaten ja sopivat nokat ja ruisku/sytkä säätöihin ym.En oo ko koneesee perehtyny joten kansipajasta ois ehkä paras lähtä liikkeelle jollei ite omaa taitoja.

Poissa Hannu_264

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: vapari viitoskoneet
« Vastaus #6 : 10.01.2014, 11:38:22 »
Taitaa nämä moniventtiili kannet hengittää ihan aika hyvin vakionakin, eli ei taida olla ensimmäinen virityskohde tuossa moottorissa. 

Nokka-akselit ovat varmaan ensimmäinen virityskohde mihin pitäisi puuttua. Päästöjen pienentämiseksi ajoitukset ja asteet ovat niin pienet ettei over lapiä ole, jolloin pakopuoli ei pääse auttamaan imupuolta. Imunokan ajoituksen muuttamisella uskoisin saavan tuosta koneesta vakionakin hieman lisää vääntöä ja tehoa. Kireämmät nokat auttavat kummasti, tällöin myös pakosarjan merkitys rupeaa kasvamaan. Vakiona pakosarjan putket ovat varsin lyhyet, jotka ehkä kannattaisi korvata pidemmillä noin 800 mm, jolloin imu-pulssi huuhtelutahdin aikana vahvistuu. Imusarjan riittävyydestä ei ole tietoa, on tekniikaltaan kumminkin hyvän oloinen 2-pituuksinen joten uskoisin että se voisi ehkä riittääkin 100 hv/l tehoihin.



Poissa 850V70

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 87
  • www.vrcf.fi
Vs: vapari viitoskoneet
« Vastaus #7 : 11.01.2014, 11:14:04 »
Jos puhdas kilpakone, niin puristukset sinne 12 päälle takoalakerralla, kisanokat, jouset, mekaaniset nostinkupit, läppärungot, pitkä peltipakosarja, säädettävä ruisku ja kovaa ajoa.

Kannen hierominen ilman noita yllämainittuja toimia on ajan ja rahan hukkaa.

Kannattaa muistaa, että tuo BTCC moottori oli vain 2 litrainen sääntöjen takia ja kierrokset rajattu jonnekin 8000 tietämille (myös sääntöjen vuoksi) . 2.5 litraisesta saman tehon kaivaminen vapain säännöin ei ole kovin erikoinen temppu, peruskauraa rata-ralli-cross -piireissä.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2014, 11:18:53 kirjoittanut 850V70 »

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: vapari viitoskoneet
« Vastaus #8 : 11.01.2014, 23:05:45 »
Saiskohan vaparivitosen kiertämään sen 10k rpm? Ainakin T5:sia kierrätetään reiluun 9k rpm :)
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: vapari viitoskoneet
« Vastaus #9 : 12.01.2014, 08:39:21 »
Lainaus
Saiskohan vaparivitosen kiertämään sen 10k rpm? Ainakin T5:sia kierrätetään reiluun 9k rpm
En nyt ihan ymmärrä mitä tarkoitat, mutta kyllähän sen voi rakentaa siten, että voi kierrättää 10krpm tai enemmänkin. Tarvii kyllä hiukan jo perehtymistä ja massia että saa vetoalueen ulos tuolla 7-10krpm.
raw d

Poissa Leo

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1121
  • www.vrcf.fi
Vs: vapari viitoskoneet
« Vastaus #10 : 12.01.2014, 15:10:33 »
En nyt ihan ymmärrä mitä tarkoitat, mutta kyllähän sen voi rakentaa siten, ett. voi kierrättää 10krpm tai enemmänkin. Tarvii kyllä hiukan jo perehtymistä ja massia että saa vetoalueen ulos tuolla 7-10krpm.
Varmasti siinä ei ole enää halpoja hevosia noilla kierroksilla. Olisi se vain mukava reilu 10k kiertävä ja huipputeho tulisi juurikin lähellä sitä 10k rpm. Järkevyydestä en tiiä sitten. Isolla ahtimella sinne reiluun yhdeksään tonniin on hyvä kiertää vetoalueen takia. Mutta kireä vapari kierroskone olisi hieno.
Ex: Volvo V70 D5 -02, Volvo V40 T4 -98, Toyota Yaris T-Sport -05 Flexfuel, Volvo V70 T6 AWD -09, Volvo V50 1.6D Drive -11, Volvo 940 B230FT aut. -97, Volvo V40 1.8 ph 1.5 -00, Toyota Celica ST182 GTi -91

Poissa juhoket

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 28
Vs: vapari viitoskoneet
« Vastaus #11 : 13.01.2014, 21:18:01 »
En tiedä mitä tähän mottiin oli tehty mutta 2011 Ruotsin puolella Ngk-Masters kisassa oli Daniel Wallilla 200-sarjalainen farmari 5-koneella.

http://www.bilcross.no/images/galleri/large/81_BC11_NGK_000%20copy.jpg

Kulkuja oli hyvin, voittokin näköjään tuli ja äänet on kyllä aika mahtavat

http://www.youtube.com/watch?v=yfp3btOLzz8
Harrastuksia pitää olla!
V90 2017 & 544 PV 1962

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: vapari viitoskoneet
« Vastaus #12 : 13.01.2014, 21:32:28 »
Tuomistollahan oli joskus muinoin sprintti-Ritmossa Volvon vitoskone....tais olla kylläkin 10v-kannella  ???
Joskus melkein 20-vuotta sitten muistan autoa katselleeni, kun oli esillä jossain. En jaksa kyl muistaa, että paljonko siitä oli kaivettu voimaa.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Sittana

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
  • www.vrcf.fi
Vs: vapari viitoskoneet
« Vastaus #13 : 13.01.2014, 22:20:59 »
Tuomistollahan oli joskus muinoin sprintti-Ritmossa Volvon vitoskone....tais olla kylläkin 10v-kannella  ???
Joskus melkein 20-vuotta sitten muistan autoa katselleeni, kun oli esillä jossain. En jaksa kyl muistaa, että paljonko siitä oli kaivettu voimaa.

Muistaakseni päätyivät käyttämään 10v konetta, 20v kannesta ei hyötyä ollut ja 10v oli halvempi tehdä. Voi olla ihan harhaakin, mut semmonen muistikuva jäänyt. Missähän tuokin auto majailee.. paljon meni hukkaan hienoja ss-autoja tulipeltisäännön takia  :(

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: vapari viitoskoneet
« Vastaus #14 : 13.01.2014, 22:31:51 »
Muistaakseni päätyivät käyttämään 10v konetta, 20v kannesta ei hyötyä ollut ja 10v oli halvempi tehdä. Voi olla ihan harhaakin, mut semmonen muistikuva jäänyt. Missähän tuokin auto majailee.. paljon meni hukkaan hienoja ss-autoja tulipeltisäännön takia  :(


En osaa sanoa missä auto majailee....Tuomisto majailee edelleen kyllä täällä. Täytyykin käskeä kaverin kysästä, kun tuntee paremmin.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

 

Proturbo  Autodiagnoosi