Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

244 -84 "Saffron R-Sport" (B234T+Getrag 260/6) Koneen kasausta..

  • 220 Vastauksia
  • 138696 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6)
« Vastaus #165 : 21.05.2014, 23:19:53 »
Noniin, nyt on asennettu "TVS-letku" ja bensansuodattimien sisäänmenoihin laitettu banjoliittimet. Tuli hyvä ja tiivis. :)



Ja sitten kokeilemaan miten käy vai käykö mitenkään! Ensin hieman pyörittelyä suuttimien johdot irrallaan että öljyt kiertää. Sitten laitoin johdot paikalleen ja BRÖM! Heti kävi noin puoli sekuntia ja sammui. Noh, heti uusi yritys eikä enää edes luvannut. :buck2: Ei muutakuin vikakoodeja lukemaan ja sieltähän tulikin 2-2-3 eli tyhjäkäyntimoottorilta ei tule signaalia. Ja siellä olikin johto vääntynyt poikki heti liittimen tyvestä. Lainasin vanhasta johtosarjasta liittimen ja pätkän johtoa ja taas yrittämään. ELK
Ja jälleen sama BRÖM ja heti sammui eikä luvannut. Nyt ei tullut enää edes vikakoodeja. Noh siinä pyörittelin ja ihmettelin, ja vartin päästä uusi yritys ja taas BRÖM ja siihen jäi. :idiot2:
Meinasin jo heittää hanskat tiskiin ja lähteä kattoon viidakon tähtösiä, mutta sitten hoksasin säätää bensanpaineita pienemmälle. Ja sehän auttoi!!! Heti alkoi käymään mutta aika mustaa kampetta tuli pakoputkesta ja tukehtui kun kaasutti liian nopeasti. Säädin bensanpaineita pienemmälle ja käynti parani ja alkoi vastaamaan kaasuun, ja pakokaasutkin oli siedettävät. ;D ;D ;D Tuossa videon pätkää:

http://s964.photobucket.com/user/KarstaMasa/media/WP_20140521_21_13_20_Pro_1.mp4.html

Heti löytyi korjattavaakin, toisen nokka-akselin stefa vuotaa ku mahoton ja öljyä roiskuu pitkin konehuonetta :o Mutta olihan mulla siinä kannessa muutakin laitettavaa niin menee siinä samalla... ::) Lisäksi bensanpainemittari näyttää nollaa ja sen taustavalo vilkkuu, ja monenlaista muutakin näprättävää ennen testiajoa. Ja polariksille pitäisi hommata kesärenkaatkin. Ja nyt alkoi taas semmonen työputki ettei hetkeen kerkeä tallille, ääh!! :P
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Rusakko

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2996
  • Nautin autoni kulmikkaina ja naiseni kurvikkaana
    • Vesan Volvo-sivut
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) "SE KÄY!!!"
« Vastaus #166 : 22.05.2014, 19:31:06 »
Onnittelut! :hello: O0
V70R FWD Manual -98,     V70R AWD Automatic -00,  740 B6304 Manual -87,      240 16v turbo Manual -88

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) "SE KÄY!!!"
« Vastaus #167 : 22.05.2014, 20:46:58 »
Hienoa  O0
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) "SE KÄY!!!"
« Vastaus #168 : 10.06.2014, 22:36:13 »
Kiitos kiitos!  :)
Aikoinaan kun kokosin kantta niin tursutin ihan liikaa tiivisteliimaa varsinaisen kannen ja välikannen väliin ja siitä jäi epäilys että öljy ei virtaa joka paikkaan. Välikannen öljykanavathan ovat tiivistepintaa vasten. :P
Venakoppa auki ja näytti kyllä hyvältä, ei kuivia paikkoja.



Mutta kun homma tuli aloitettua niin pakkohan se on tehdä loppuun asti, siis välikansi pois myös ja sieltä paljastui että liimaa kanavissa, mutta missään ei niin paljon että olisi tullut tukosta. Toki pidemmän päälle olisi voinut ongelmia tulla joten ei tämä turha remontti ollut. ::)



Samalla herkistelin hydrauliset venttiilinnostimet, osa niistä olikin aivan kunnolla jumissa. (Tämänkin homman opin täältä foorumilta vasta sen jälkeen kun kansi oli nipussa :D) Hommahan tapahtuu paukuttamalla nostinkuppia lautaa vasten, jolloin nostimessa oleva mäntä tippuu pois. Jos mäntä ei tahdo irrota, kannattaa siihen laittaa esim CRC:n penetraatio-öljyä ja koittaa koputella mäntää enemmän sisään ja pyöritellä sitä. Kun mäntä on irrotettu ja osat puhdistettu, kaadetaan kuppiin tuoretta moottoriöljyä ja painetaan mäntä takaisin, samalla varoen nostimen kyljestä ruiskuavaa öljyä. ;) Yöksi jätin kootut nostimet vielä öljykylpyyn.



Tänään sain osat putsattua, huomenna kansi kasaan taas. Niin se nokka-akselin stefan vuoto johtui siitä kun stefa oli huonosti asennettu, oli yhdestä kohdasta pullauttanut metallirenkaan pois ja oli vähän kierossa.

Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Husky.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) "SE KÄY!!!"
« Vastaus #169 : 11.06.2014, 02:10:48 »
Hieno vehje, pakko myöntää. Onko nuo virgojen levitykset toteutettu ihan hitsaamalla?

Itseäni aina kiehtonut ajatus virgoista 3-osaisina. Harmi vaan että keskiön malli on semmoinen ettei siitä kasattavaa oikein voi tehdä :(

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) "SE KÄY!!!"
« Vastaus #170 : 11.06.2014, 23:31:46 »
Hieno vehje, pakko myöntää. Onko nuo virgojen levitykset toteutettu ihan hitsaamalla?

Itseäni aina kiehtonut ajatus virgoista 3-osaisina. Harmi vaan että keskiön malli on semmoinen ettei siitä kasattavaa oikein voi tehdä :(

Nuo virgot on edellisen omistajan tekemät. Niistä on leikattu huuli pois ja väliin on laitettu levityspalat, sitten hitsattu kasaan ja sorvattu tasaiseksi. Varmasti ollut kova homma mutta onhan ne hienotkin.  :)

Tänään kävin laittamassa kannen nippuun. Nyt laitoin liimaa maltillisesti ettei tursua öljykanaviin. Kuva valehtelee, liimaa on tosi ohuesti. :D



Ihan valmista ei tullut vieläkään, nyt alkoi vastustaan jakohihnan paikalleen laitto. Hankala saada kaikkia hihnapyöriä yhtä aikaa kohdilleen kun en ole irrottanut siimapyörää enkä ottanut mitään muutakaan pois edestä. Hihna pitäisi vaan yrittää saada ujutettua oikein kaikille hihnapyörille ja sitten laittaa kiristin paikalleen. Muutaman kerran yritin ja aina oli joku ratas hampaan verran vinossa. Totesin ettei nälissään kannata jatkaa, lähdin kotiin. Kenties viikonloppuna jatkuu.. :)
« Viimeksi muokattu: 11.06.2014, 23:35:28 kirjoittanut KarstaMasa »
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) "SE KÄY!!!"
« Vastaus #171 : 12.06.2014, 08:56:44 »
Tuo liima kuuluis valmistajan ohjeiden mukaan tasoittaa telalla.
Ite oon sormella tasoittanut, ettei jää palkoja, jotka sitten pursuavat kanaviin.
Mut tuo neljä puttyisen kansi ei oo näemmä ollenkaan yhtä paha, kuin 5 ja 6 pyttyisten kannet.

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2286
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) "SE KÄY!!!"
« Vastaus #172 : 12.06.2014, 09:04:17 »
Tuo liimahan on juuri tuohon tarkoitettua ja kovettuu vasta puristuksessa. Eli yli tursuava pitäisi liueta öljyn sekaan. Ainakin kannen kupeeseen välistä pursonnut liima on juoksevaa vielä viikonkin päästä.
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Justus

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2500
  • C70 T5, XC70 OR 2,5T, V70 Classic 2,4 & 960 B6304
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) "SE KÄY!!!"
« Vastaus #173 : 12.06.2014, 09:15:39 »
Ei se oman kokemukseni perusteella ole öljyyn liuennut, kovettunut palko siellä kanavassa on kyllä ollut.

Poissa Xuppo

  • Hallituksen jäsen
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 1521
  • Priimaa yritetään mutta sutta ja sekundaa tulee
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) "SE KÄY!!!"
« Vastaus #174 : 12.06.2014, 21:31:11 »
Nyt näyttää liiman määrä sopivalta  O0
965 -93 "B6284" turbo
S70 -98
V70 -08 t6

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) "SE KÄY!!!"
« Vastaus #175 : 12.06.2014, 23:23:05 »
Laitoin viime kerralla ainakin tuplamäärän liimaa (ajatuksissaan liimasin sinne alemmalle pinnalle) ja silläkään ei mennyt kanavat tukkoon, joten eiköhän tuo nyt menettele... :)
Harmittaa kun on taas niin paljon muuta kiirettä ettei kerkiä tekemään autoa valmiiksi ja ajoon, kun on enää niin pienestä kiinni! ELK
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) "SE KÄY!!!"
« Vastaus #176 : 15.06.2014, 02:05:47 »
Tänään kävin laittamassa venttiilikopan paikalleen ja jakohihnan oikein. Pakopuolen hihnapyörä ja turbo olivat millin päässä toisistaan joten rakoa piti kasvattaa. Hihnapyörässä olisi ollut kavennusvaraa mutta helpommalla pääsin kun rälläkällä hioin turbiinikotelosta vähän pois. Nyt ei tarvi jännittää pakosarjan elämistä lämpenemisen takia.





Huomiselle jäi vielä pikkunäperrettävää ja sitten saakin käyttää koneen kuumaksi ja vaihtaa uudet öljyt. :)
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) "SE KÄY!!!"
« Vastaus #177 : 15.06.2014, 20:20:47 »
Tänään Volvo tuli taas käyntikuntoon. Käytin koneen kuumaksi ja vaihdoin uudet öljyt ja suodattimen. Motor oiliksi tuli Castrol FST 10W-60. Muuten kone käy hyvin, mutta kun kovempien kierrosten jälkeen löysää kaasun niin kierrosluku laskee hetkellisesti tosi alas tai sammuu. Mikähän siinä vois olla vikana? Vaikuttaako se, että ruiskuboksi ei saa auton nopeustietoa? :P Vähän auttoi kun sääti kaasuläppään lisää rakoa, mutta silloin tyhjäkäyntikin nousee. Tuossa videota...
Nopeusmittarin hyppely johtuu siitä että takarenkaat pyöri hiljalleen mukana kun perä on pukkien päällä, vaikka vaihde on vapaalla. ::)

http://s964.photobucket.com/user/KarstaMasa/media/WP_20140615_16_17_02_Pro.mp4.html
« Viimeksi muokattu: 15.06.2014, 20:23:31 kirjoittanut KarstaMasa »
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7976
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography

Poissa KarstaMasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 152
Vs: 244 -84 "Saffron R-Sport" (B234FT+Getrag 260/6) "SE KÄY!!!"
« Vastaus #179 : 15.06.2014, 23:56:58 »
Tuo sammuminen kuulostaa enemmän kuin tutulta.

Onko siihen mitään helppoa ratkaisua? Pitääkö vaan jättää kaasuläppää enemmän raolleen tyhjäkäynnillä?
Vanhat: 242 DL -79, 245 TD -84, 744 GLE -88, 944 TDIC -94, 945 SE -92, V70 TDI -98, Jeep Cherokee 4.0 -92, Dodge Ram 2400 4x4 5.9TD -00, Plymouth Belvedere -67 440, Suzuki GSX-R 1100 -92.
Nykyiset: 244 Turbo 16V -84, S60 D5 -03, Dodge Challenger -70 Slant six (RT-look+440cid tulossa).

 

Proturbo  Autodiagnoosi