Autodiagnoosi  Carcom Oy

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882941 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Itsok

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 770
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1530 : 22.10.2015, 15:46:31 »
2014 vuoden TM talvirengastesti oli mielenkiintoinen Norman4 ja R2 välillä. R2 antoi paremman pidon silloin jäällä, jos en nyt aivan höpöjä muista. Jännä juttu että kun vaihto 60tkm ajetut Nordmanit kitkoihin niin pito ei tuntunut ainakaan heikkenevän :)

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13517
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1531 : 22.10.2015, 15:49:54 »
https://www.youtube.com/watch?v=elP_34ltdWI

tossa oli related noille R2 videolle... Jos kitkan puolustajat tarvii argumentteja niin tossa vähän apuja.
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1532 : 22.10.2015, 16:01:45 »
Kasvattaa jalkansakin takaisin? En tiennytkään, pitääpä kysyä sukulaiselta, joka on Suomen matelijaeläinten ehdoton asiantuntija, professori, tohtori :)

Kysy rauhassa, voit yllättyä vastauksesta!  :)

Niin, mitä ne tulokset kertoi? Kertoiko ne, että jäällä kitkoilla ajettiin ojaan ja itse asiassa kun jääkoe oli suoritettu ja kuljettaja noussut autosta, auto syöksyi täysin itsestään ojaan tasaisella jääpinnalla?

Minulle tärkeä asia on jarrutus/vetopito jäällä.

TM:n testissä vielä sellainen ongelma, että testitilanteen nastaulkoneman kasvua ei huomioida mitenkään.

So what? Asian merkitys on x%  ???

Ja jos esimerkiksi kiihdytys jäällä on sinulle tärkeä tapahtuuko se sekunnin nopeammin vai pari hitaammin, miksi ajelet takavetoisella ja etupainoisella autolla?

Kiihdytyksestä lopultakin viis veisaan, mutta mökin pihasta on mukava nousta ilman lumiketjuja (siit on niin pal vaivaa).
Jarrutuspito on se kaikkein merkittävin asia ja siinä kitka ottaa pataan nastalta ja paljon.

Painojakauma on aika tarkasti 52/48% ja kaikella romulla mitä takalattian alla kulkee se on 50/50 punnitusti.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1533 : 22.10.2015, 16:09:28 »
Omaan volvoon ostin Goodriden Extreme nastarenkaat 215-60-16", eiköhän noilla pärjää.
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1534 : 22.10.2015, 16:49:28 »

Minulle tärkeä asia on jarrutus/vetopito jäällä.


Onko se tärkeää, että voit ajaa ylinopeutta?  ;D

Jos on peilijäinen tie (kuten todella usein on), ajamalla viittä kymppiä pysähdyt uusine nastoinesi matkalla X.

Kun ajan samaista tietä kitkoilla, mutta ajankin vajaata neljää kymppiä, niin pysähdyn kitkarenkailla matkalla < X.

Samoin, kun pitää ajaa slalomia jäällä, olen 10% hitaammin perillä kitkoineni, mutta silti perillä. Esimerkiksi tunnin matkalla jäisellä slalom-radalla se tarkoittaa peräti kuuden minuutin eroa.

Tässä voisi sarvet päässä sanoa, että nastarenkaat on niille, jotka haluavat ajaa jäiselläkin tiellä kuten kesällä ;) Kitkarenkaat on niille, joilla löytyy älyä sovittaa ajotapansa ja ajonopeutensa vallitsevaan keliin.

Eikä niin, että jos on peilijäätä, kitkarenkaallinen auto katoaa itsestään tieltä ojaan ja vain nastarenkainen pysyy tiellä.

Poissa TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5901
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1535 : 22.10.2015, 16:55:13 »
Onko se tärkeää, että voit ajaa ylinopeutta?  ;D



Tässä voisi sarvet päässä sanoa, että nastarenkaat on niille, jotka haluavat ajaa jäiselläkin tiellä kuten kesällä ;) Kitkarenkaat on niille, joilla löytyy älyä sovittaa ajotapansa ja ajonopeutensa vallitsevaan keliin.


Itse asiassa minulle on!

Ja luonnehdintasi osuu ainakin minun kohdallani nappiin. :sundaydriver:


Hei -tämä on sentään Volvo RACING jne.... 8)

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1536 : 22.10.2015, 16:57:41 »
Itse asiassa minulle on!

Ja luonnehdintasi osuu ainakin minun kohdallani nappiin. :sundaydriver:


Hei -tämä on sentään Volvo RACING jne.... 8)

Enkä epäile yhtään! :) Rehellisyys maan perii, jne.

Poissa Spoileri

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 464
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1537 : 22.10.2015, 17:43:16 »
Tässä voisi sarvet päässä sanoa, että nastarenkaat on niille, jotka haluavat ajaa jäiselläkin tiellä kuten kesällä ;) Kitkarenkaat on niille, joilla löytyy älyä sovittaa ajotapansa ja ajonopeutensa vallitsevaan keliin.

Pyrin olemaan osallistumatta näin tyhjänpäiväisiin nollanolla väittelyihin, mutta koska täällä on muistaakseni useampaan kertaa heitelty ilmaan tätä nastarenkaiden käyttäjien mahdollista tarvetta ajaa talviolosuhteissa kesätyyliin; tahtoisin nyt tuoda tiettäväksi, ettei ole olemassa nastarengasta, joka antaisi jäisillä tai lumisilla pinnoilla kitkarenkaaseen verrattuna kesäolosuhteisiin rinnastettavan pitoedun. Termillä "kesäolosuhteet" viittaan tässä yhteydessä kuivapintaiseen kestopäällysteeseen yli 278 K lämpötiloissa. Nastarengas tarjoaa vain hiukan ylimääräistä pelivaraa odottamattomiin tilanteisiin liukkaimpien olosuhteiden vallitessa.
Mercedes-Benz 190E 2.6 -89, Mercedes-Dents 190E 2.0 -83, 960 3.0 -95 "Silver Sand", 244GL B23E -75 "Andes Copper", Toyota AE86 r.F & KP62 r.SS, Välikotelo -78, BSA A65 Thunderbolt 650 -71, Triumph Spitfire 1500 -79 "Vermillion Red"

Loose Unsoldered Connections And Splices

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1538 : 22.10.2015, 17:52:08 »
Pyrin olemaan osallistumatta näin tyhjänpäiväisiin nollanolla väittelyihin, mutta koska täällä on muistaakseni useampaan kertaa heitelty ilmaan tätä nastarenkaiden käyttäjien mahdollista tarvetta ajaa talviolosuhteissa kesätyyliin; tahtoisin nyt tuoda tiettäväksi, ettei ole olemassa nastarengasta, joka antaisi jäisillä tai lumisilla pinnoilla kitkarenkaaseen verrattuna kesäolosuhteisiin rinnastettavan pitoedun. Termillä "kesäolosuhteet" viittaan tässä yhteydessä kuivapintaiseen kestopäällysteeseen yli 278 K lämpötiloissa. Nastarengas tarjoaa vain hiukan ylimääräistä pelivaraa odottamattomiin tilanteisiin liukkaimpien olosuhteiden vallitessa.

Kirjoitinhan, että "sarvet päässä voisi sanoa".

Viittasin juurikin siihen, että esimerkiksi käsittelyradalla kitkarenkailla oltiin 10% hitaampia, mikä ei yleensä ole kenellekään mahdoton tilanne, kun huomioi että siinä ajettiin jäällä. Samoin jääjarrutuksessa kitkarenkainen autokin pysähtyi eikä jatkanut maapallon ympäri, ja jarrutusmatkaeron saa nollattua kun tuollaisella jäisellä kelillä ajelee sen viidenneksen...neljänneksen hitaampaa.

Jos voisi laskea montako prosenttia vuodessa ajetaan tuollaisella jääpinnalla ja että onko mahdollista silloin ajaa hitaampaa, voi varmaan nähdä, että asia ei ole mitenkään mustavalkoinen vaikka keskityttäisiin vain jääpitoon.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1539 : 22.10.2015, 18:00:19 »
Jos on peilijäinen tie (kuten todella usein on), ajamalla viittä kymppiä pysähdyt uusine nastoinesi matkalla X.

Kun ajan samaista tietä kitkoilla, mutta ajankin vajaata neljää kymppiä, niin pysähdyn kitkarenkailla matkalla < X.

Jos rengasvalinnan takia joutuu ajamaan alinopeutta pitääkseen jarrutusmatkat kohtuullisina, niin rengasvalinta on keliin nähden väärä.

Nuo vajaata ajavat myös heikentävät täysin syyttömien vastaantulijoiden liikenneturvallisuutta aiheuttamalla huomattavan paljon ohitustarvetta verrattuna siihen, että ajaisivat rajoituksen mukaan. Ohitukset kun ei aina onnistu kaikilta suhareilta. Vaikka oma jarrutusmatka olisi kunnossa, niin jos ei pysty ajamaan muun liikennevirran mukana, varikolle mars.

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1540 : 22.10.2015, 18:10:29 »
Ja suurimmalla osalla "vajaata" ajavista on nastat alla. Toki jos tähän väittelyyn ottaisi vielä kesäpyörätkin mukaan voisi todeta että niitä alinopeutta ajavia on melkein enemmän kesällä.

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1541 : 22.10.2015, 18:20:20 »
Ja suurimmalla osalla "vajaata" ajavista on nastat alla. Toki jos tähän väittelyyn ottaisi vielä kesäpyörätkin mukaan voisi todeta että niitä alinopeutta ajavia on melkein enemmän kesällä.

EIkö näissä tapauksissa 10 vuotta vanhoilla nastarenkailla (Tai kitkarenkailla) köröttävät ole väärillä renkailla liikenteessä  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1542 : 22.10.2015, 18:23:10 »
EIkö näissä tapauksissa 10 vuotta vanhoilla nastarenkailla (Tai kitkarenkailla) köröttävät ole väärillä renkailla liikenteessä  ;)

Näinhän se on  :)

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1543 : 22.10.2015, 18:31:46 »
Näinhän se on  :)

Seuraava odotettava vasta-argumentti on, että hyvillä renkailla ajavat automaattisesti ulosmittaavat hyödyn kaahaamalla  ;).
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1544 : 22.10.2015, 19:03:40 »
Seuraava odotettava vasta-argumentti on, että hyvillä renkailla ajavat automaattisesti ulosmittaavat hyödyn kaahaamalla  ;).
Ja mitenkäs nämä joilla on ajonvakautus autossa niin ulosmittaavat sekin ajamalla 10% lujempaaa kuin muut.
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

 

Kulkukoira  Proturbo