Futurez  Kulkukoira

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882938 Lukukerrat

0 jäsentä ja 7 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa ToniJH

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1953
  • Volvo V70 2.4D
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1545 : 22.10.2015, 19:16:18 »
Jo on keskustelut vaihteeks :D
- Nyk: Volvo V70 2.4D 2004 - - EX: - Volvo V70 D5 2002 - EX: - Volvo V70 2001 -EX: - Volvo V70 1998 -

Liikenteessä vanha – mutta yhä vain toimiva – kikka on hankkia auto, jonka ratissa lukee Volvo. Automerkin nimessä v on vasemmalla, o oikealla

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1546 : 22.10.2015, 19:44:03 »
Jo on keskustelut vaihteeks :D

Älä muuta sano..

Sama asia kun kiisteltäisiin siitä kumpi maistuu paremmalle liete vai kuivalanta?  :idiot2:

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1547 : 22.10.2015, 22:13:37 »
Jos rengasvalinnan takia joutuu ajamaan alinopeutta pitääkseen jarrutusmatkat kohtuullisina, niin rengasvalinta on keliin nähden väärä.

Nuo vajaata ajavat myös heikentävät täysin syyttömien vastaantulijoiden liikenneturvallisuutta aiheuttamalla huomattavan paljon ohitustarvetta verrattuna siihen, että ajaisivat rajoituksen mukaan. Ohitukset kun ei aina onnistu kaikilta suhareilta. Vaikka oma jarrutusmatka olisi kunnossa, niin jos ei pysty ajamaan muun liikennevirran mukana, varikolle mars.

Ajonopeuden sopeuttaminen vallitsevaan keliin ei ole alinopeudella ajamista. Mainittu peilijää tarkoittaa, että myös nastarenkailla täytyy ajaa hitaampaa, mutta kitkarenkailla vielä hitaampaa.

Entä kesärenkailla, kun vettä sataa niin paljon, että auto nousee vesipatjalle mitarinopeuksissa,onko silloinkin sama väite?

Onko kesärenkaissasi aina väh. 7 mm pintaa ja nastarenkaat max. vuoden vanhat?

Jos edesauttaa tuhansien ihmisien ennenaikaista kuolemaa tuhoamalla asvalttia nastoilla, on silloin liikkeellä väärillä renkailla. Nastat sallittava vain hiekkateillä.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1548 : 22.10.2015, 22:19:29 »
Ajonopeuden sopeuttaminen vallitsevaan keliin ei ole alinopeudella ajamista. Mainittu peilijää tarkoittaa, että myös nastarenkailla täytyy ajaa hitaampaa, mutta kitkarenkailla vielä hitaampaa.

Arvelin että edes sinä olisit ymmärtänyt mitä tarkoittaa rengasvalinnan takia mutta ilmeisesti lost cause tässä topikissa olettaa luetun ymmärtämistä?

Jos edesauttaa tuhansien ihmisien ennenaikaista kuolemaa tuhoamalla asvalttia nastoilla, on silloin liikkeellä väärillä renkailla.

Saattaa olla, mutta mä ajan kitkoilla.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1549 : 22.10.2015, 22:26:10 »
Jos edesauttaa tuhansien ihmisien ennenaikaista kuolemaa tuhoamalla asvalttia nastoilla, on silloin liikkeellä väärillä renkailla.

Milläs perusteella minkään onnettomuuden syynä on ikinä ollut huono tie, jonka todistetusti on tuhonnut nastarenkaat?

Jotakin linkkiä mistä asia varmistuu, kiitos  ::)

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1550 : 22.10.2015, 23:11:17 »
Ei pitäisi olla mitään epäselvää. KitKat takaa täysin riittävän pidon kaikissa tilanteissa, lopettaa autojen ruostumisen, korjaa nuo ajourat joiden syvyys on monesti reilusti yli päällysteen paksuuden ja nastat ainoastaan murhaavat ihmisiä. Ajan siis tällä hetkellä kitkarenkailla.
Vaihdan kyllä talvirenkaat alle ennen joulua
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1551 : 22.10.2015, 23:13:17 »
Ajan siis tällä hetkellä kitkarenkailla.
Vaihdan kyllä talvirenkaat alle ennen joulua
Vissiin paremmat talvirenkaat ennen joulua?

Kitkarengashan on talvirengas... ;)

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1552 : 22.10.2015, 23:23:13 »
lopettaa autojen ruostumisen

Tälle ehdottomasti perusteluja! :)

korjaa nuo ajourat joiden syvyys on monesti reilusti yli päällysteen paksuuden

60tn (ja nyt uuden säädöksen tultua voimaan 100tn) yhdistelmillä ei siis ole mitään vaikutusta tien kuntoon pitkällä aikavälillä? ???

Vissiin paremmat talvirenkaat ennen joulua?

Kitkarengashan on talvirengas... ;)

Vissiin nastat ::)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1553 : 22.10.2015, 23:42:01 »
Onko se tärkeää, että voit ajaa ylinopeutta?  ;D

Ohituksessa on ehdottomasti!  ;D  :3/4 jättää sen:

Kun en viitsi odottaa ohituspaikkaa vuosia, vaan menen ensimmäisessä paikassa ohitse niin nopeasti kuin olosuhteet sallivat haittaamatta ohitettavan ajamista, talvellakin!

Tänäänkin pyyhkäisin pirkka-audista (A6 2TFSI) ohitse 2*hitaimman nopeudella, kun autisti ei osannut millään mennä siitä hitaasta ohitse 10km matkalla vaikka paikkoja oli montakin. Minulla ei vaan papu riitä ohittamaan yhdistelmää ja sen takana runkuttelevaa keskiviivalla roikkuvaa autistia turvavälini takaa, koska se vaatisi minun tavallani +500hv ja +700Nm tai vaihtoehtoisesti 1km vapaata suoraa.

Jos on peilijäinen tie (kuten todella usein on), ajamalla viittä kymppiä pysähdyt uusine nastoinesi matkalla X.

Kun ajan samaista tietä kitkoilla, mutta ajankin vajaata neljää kymppiä, niin pysähdyn kitkarenkailla matkalla < X.
No, esim. tänne pöndelle matkalla kitkoilla keskinopeus pysytteli vaikeissa oloissa siinä 35km/h nurkissa ja natsoilla painelin menemään samassa kelissä ilman hikeä 60km/h keskinopeudella. Kun matkaa kertyy se +40km, niin aikaeromme alkaa olla merkittävä.

Joten jos tulet kitkoilla perässäni, sinua odottaa lämmin sauna ja entercore-paistikin on ollut uunissa jo hetken, joten saunan jälkeen pääsemme nauttimaan hyvästä ruuasta.

Samoin, kun pitää ajaa slalomia jäällä, olen 10% hitaammin perillä kitkoineni, mutta silti perillä. Esimerkiksi tunnin matkalla jäisellä slalom-radalla se tarkoittaa peräti kuuden minuutin eroa.

Kyllä se nopeusero nousee yli 10% matka-ajasta vaikeissa oloissa.

Ja muista, että tuossa rengastestissä nopeusero on per kierros!
Jos nastoilla jättää joka kierroksella 10% ajasta, niin mitähän se lopultakin tekee vaikkapa 40km matkalla?

Ja käsittelykoerata on vain pieni pätkä olosuhteita, joka kertoo erotuksen eri renkaiden välillä.

joilla löytyy älyä sovittaa ajotapansa ja ajonopeutensa vallitsevaan keliin.

Tämä on kokemuksen syvä rinta-ääni!  :pomo:

Tai niille, jotka eivät mökin pihasta lähtiessään jaksa joka kerran kaivaa niitä lumiketjuja alle. Ne kun pitää vielä irroittaakin, koska niillä nopeusrajoitus on maksimissaan 30km/h.

Puhun tässä jokusen tuhannen liikkeellelähdön kokemuksesta täältä pöndeltä talvella.

Eikä niin, että jos on peilijäätä, kitkarenkaallinen auto katoaa itsestään tieltä ojaan ja vain nastarenkainen pysyy tiellä.

Kuka niin väitti?  :o

Mutta tuo on totta sinällään!  :2funny:
Nimittäin tämäkin on koettu ihan itse!  :2funny: :2funny:

Jos pöndeltä lähdettäessä joutuu jyrkimpään mäkeen pysähtymään ja ottamaan uusiksi! Kitkoilla pitää toivoa penkan pitävän tai sitten peruutetaan ari vatasen tyylillä vauhdilla ja natsoilla pysähdytään mäkeen ja sorvataan varovasti pakkia päälle ja lähdetään mäen alle keräämään vauhtia varoen!  ;)

60tn (ja nyt uuden säädöksen tultua voimaan 100tn) yhdistelmillä ei siis ole mitään vaikutusta tien kuntoon pitkällä aikavälillä? ???

Yksi erittäin positiivinen vaikutus talvella suolaamattomilla teillä!

Tie nimittäin kuivuu pika vauhtia tuollaisten yhdistelmien renkaiden kehittämällä lämmöllä (sublimaatio)!  :hello:

Metsäteille vaikutukset ovat savi-pohjaisilla mailla negatiivisia jos tien runko ei kanna kesällä.
« Viimeksi muokattu: 22.10.2015, 23:49:38 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1554 : 23.10.2015, 00:13:40 »
Milläs perusteella minkään onnettomuuden syynä on ikinä ollut huono tie, jonka todistetusti on tuhonnut nastarenkaat?

Jotakin linkkiä mistä asia varmistuu, kiitos  ::)

Ootko koskaan aatellu että ihmisiä kuolee muuhunkin kuin auto-onnettomuuksissa.

http://uutiset.helsinki.fi/2014/04/07/katupoly-tekee-sairaaksi

Lainaus
Pienhiukkaset aiheuttavat 1800 ennenaikaista kuolemaa Suomessa. Se on järkyttävän iso luku, sanoo 20 vuotta ympäristöterveyttä tutkinut Juha Pekkanen, joka aloitti kansanterveystieteen professorina helmikuun alussa.

Keväinen katupöly koostuu pääosin nenää ja keuhkoputkia ärsyttävistä karkeista hiukkasista. Sen pahimpia aiheuttajia ovat hiekotushiekka ja nastarenkaat. Myös katupöly lisää sydänkohtauksia ja pahentaa keuhkosairauksia silloin, kun pölyä on ilmassa paljon, mutta sen pitkäaikaisvaikutuksia ei tunneta.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2907
  • "Noku mä haluan"
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1555 : 23.10.2015, 00:41:09 »
Ootko koskaan aatellu että ihmisiä kuolee muuhunkin kuin auto-onnettomuuksissa.

http://uutiset.helsinki.fi/2014/04/07/katupoly-tekee-sairaaksi

Olen, ei tullut tuo vaihtoehto mieleen :facepalm:

Mutta toisaalta, kuka käskee asua kaupungissa? Käsittääkseni vapaavalintainen päätös, niinkuin sekin millä renkailla ajaa. Haja-asutusalueella ei tuota pölyongelmaa ole.
« Viimeksi muokattu: 23.10.2015, 00:43:15 kirjoittanut razori »

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1556 : 23.10.2015, 06:55:44 »
Eikä niin, että jos on peilijäätä, kitkarenkaallinen auto katoaa itsestään tieltä ojaan ja vain nastarenkainen pysyy tiellä.

Miten tuli sellainen Matti Nykänen Dejavu, että tämä argumentti on esitetty jo useasti.

Tuuli suisti bussin ojaan. Olisiko nastat pelastaneet tilanteen?
http://yle.fi/uutiset/tiet_ovat_nyt_liukkaat_linja-auto_suistui_tuulen_voimasta_ojaan_huittisissa/7733750

Ja nyt popcornit esille...
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1557 : 23.10.2015, 08:24:45 »
Miten tuli sellainen Matti Nykänen Dejavu, että tämä argumentti on esitetty jo useasti.

Tuuli suisti bussin ojaan. Olisiko nastat pelastaneet tilanteen?
http://yle.fi/uutiset/tiet_ovat_nyt_liukkaat_linja-auto_suistui_tuulen_voimasta_ojaan_huittisissa/7733750

Ja nyt popcornit esille...
Laitetaan nyt varmuudeksi, että uutinen ei ole tuore, ettei kukaa vaan luule, että Huittisissa on liukasta ;D
13.1.2015 klo 9:54
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1558 : 23.10.2015, 11:58:00 »
Arvelin että edes sinä olisit ymmärtänyt mitä tarkoittaa rengasvalinnan takia mutta ilmeisesti lost cause tässä topikissa olettaa luetun ymmärtämistä?

Saattaa olla, mutta mä ajan kitkoilla.

Onhan sekin valinta, että ajaako tuoreilla vai kaksi vuotta vanhoilla. Tai ajaako sateessa 245-leveillä, vai vaihtaako sadekelin ajaksi kapeammat, jotta voi ajaa kovempaa motarilla ilman pelkoa vesiliirrosta.

Miten tuli sellainen Matti Nykänen Dejavu, että tämä argumentti on esitetty jo useasti.

Tuuli suisti bussin ojaan. Olisiko nastat pelastaneet tilanteen?
http://yle.fi/uutiset/tiet_ovat_nyt_liukkaat_linja-auto_suistui_tuulen_voimasta_ojaan_huittisissa/7733750

Ja nyt popcornit esille...

Mitenkä mulle tuli sellanen olo, että tässä topicissa kitkarenkaat tarkoittaa henkilöauton nastattomia talvirenkaita eikä raskaan kaluston renkaita.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8966
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #1559 : 23.10.2015, 12:07:50 »
Onhan sekin valinta, että ajaako tuoreilla vai kaksi vuotta vanhoilla.

Ei vaan vaikuta ajonopeuteen.

 

Ateho  Elekma