Elekma  Autoracing

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882940 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa TimoV8

  • Kaksonen Sr. - Kuplautunut
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5901
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1815 : 25.12.2015, 12:09:22 »
Lisäksi ainakin Nokian Hakkis R2 SUV-mallissa pintakuvio ja lamellien määrä poikkeaa merkittävästi normaaliR2:sta. Voisi olettaa, että ovat toki tukevammat ajaa, mutta vastaavasti pito poikkeaa normaaliR2:sta.

Jokaisen oma asia onko se hyvä vai huono asia, kunhan tiedostaa, että eroa on muutakin kuin aramid-kyljessä. Ymmärtääkseni myös tavalliset r2:set on xl-merkinnän myötä kylkivahvistetut.

Alkoikin kiinnostamaan. GLS:ään on tulossa 20-tuumaiset Nokian nastarenkaat.
Lieneekö niissä tuo aramid-vahvistus aina?  (Autokauppiasta ei nyt jouluna viitsi häiritä.)

Luota minuun -tiedän mitä teen!

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1816 : 25.12.2015, 12:24:53 »
Lisäksi ainakin Nokian Hakkis R2 SUV-mallissa pintakuvio ja lamellien määrä poikkeaa merkittävästi normaaliR2:sta. Voisi olettaa, että ovat toki tukevammat ajaa, mutta vastaavasti pito poikkeaa normaaliR2:sta.

Jokaisen oma asia onko se hyvä vai huono asia, kunhan tiedostaa, että eroa on muutakin kuin aramid-kyljessä. Ymmärtääkseni myös tavalliset r2:set on xl-merkinnän myötä kylkivahvistetut.
Tuossa emännän V40:ssä on juurikin tuollaiset xl-merkinnällä olevat R2:set., jotka on kantavuusluokaltaan 95.
Kovemmassa kiihdytyksessä esim. rampilta, niin vetelyyttä tuntuu, mutta ihan ok kuivalla asfaltillakin. Toki 215/50/17 on varmasti erilainen ajettava, kun pykälää huojuvampi 205/55/16 tuolla rengastuksella V40:kin alla ::)
 Vielä noihin Hakkapeliitan 8 Suveihin, että taisi nastat olla pitemmät tuon  Aramid vahvistuksen lisäksi versus normi Hakka 8. Ois hieno nähdä cittareiden talvirenkaitakin testissä. Esim. yleisessä 235/65/17 kossa 8)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1817 : 25.12.2015, 13:04:13 »
Hakka Suv 8:ssa on 108 ja tuossa V40:ssä näkyisi olevan turhankin jykevät 95 luokkalaiset noi R2:t

Aikas ala-rajoilla tuo kantavuusluokka 108 (1000kg) alkaa XC60:ssä olemaan. Itse kaivelisin jotain 112-116 luokituksella olevaa gummia. Tavis-gummeissa ei kantavuusluokka riitä millään XC sarjan sotanorsujen massoille.

Omien kokemusten perusteella renkaan ajettavuutta parantaa se, että kantavuusluokka on riittävän suurella erolla minimiin. Omassa merikontissa on talvi-gummit kantavuusluokassa 95 (690kg), vaikka 88 (560kg) vaaditaan miniminä. 88 on tolkuttoman veltto vs. 95. Ja jos autoa ajetaan joskus edes maksimikantavuuteen kuormattuna, kannattaa tuo kantavuusluokka pitää mielessä piparin lisäksi.  ;)

C-renkaat ovat sitten ihan oma lukunsa jämäkkyyden osalta verrattuina tavallisiin renkaisiin. On sellaisillakin tullu hurjasteltua henkilöautossa ja voin sanoa, että jämäkät on!  :D

Ero tavis-hlö auton renkaissa SUV versioihin on kantavuusluokassa. Taviskumirinkilöitä kun ei löydy vianorilta (hakka 7) kuin kovimmillaan kantavuusluokassa (245/50R18 104T XL) (104=900kg) ja SUV versioissa kantavuutta löytyykin sitten jo luokitukseen (275/65R17 119T XL) (119=1360kg).

Niin tai parin talven kestoinen kylmempi jakso ei paljon tunnu kun suunta on lämpöisempään.

Lintujen luonnollinen pesimäaluekin on siirtynyt 160 km pohjoisempaan, joten periaatteessa keskieurooppakitkojennkäyttöaluekinmon siirtynyt saman verran, oli se raja sitten missä tahansa itse kullakin.

Sinä armon vuonna, kun muorini minut maailmaan päästi, pysyvä lumi tuli kouvostoliiton seudulle helmikuussa, joten aivan tavattomasta talvesta ei ole kysymys vieläkään, vaikka IPCC yms. hörhöt kovasti uskottelevatkin.

Ja mitä tuohon lintujen muuttamiseen tulee, niin höpö höpö!
Lainaus
Linnut ovat siirtyneet pohjoiskoilliseen keskimäärin 37 kilometriä eli noin puolitoista kilometriä vuodessa 1980-luvulta 2010-luvulle. Samanaikaisesti lajeille sopivat ilmasto-olot ovat siirtyneet keskimäärin peräti 186 kilometriä.
http://yle.fi/uutiset/uusi_tutkimus_lintujen_muuttoliikkeista__30_vuodessa_37_kilometria_pohjoiseen/8547660

When the facts change, I change my mind.
Ihan hyvin olisi pärjännyt meidän ajoilla tähän asti keskieurooppakitkoilla. Pärjäsi aikoinaan ylä-baijerissakin, joten en omalta osalta näe ongelmaa miksei pärjäisi nykyään Helsingissä.
Jos lämpeneminen jatkuu ja omat tarpeet jatkuu samana, on tukevammat kitkat seuraavaksi yhtenä vaihtoehtona.

Tuolla 30-vuoden jaksolla "lämpenemis-tahdilla" (ilman mitään muutosta) kestää vielä vähintään seuraavat 100 vuotta, ennenkuin meillä on ne keski-euroolla kitkoille sopivat olosuhteet talvella. Mutta 100 vuoden kuluttua en ole asiaa todistamassa, etkä sinäkään, joten se siitä.

Tosin ilmastouskovaisille kukaan ei ole muistanut kertoa, että rakas telluksemme on menossa hyvää vauhtia kohden uutta jääkautta. Joten kyllä se talvi tulee näillä leveysasteilla väistämättä.
http://ilmatieteenlaitos.fi/lumitilastot
http://ilmatieteenlaitos.fi/talvitilastot


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1818 : 25.12.2015, 13:46:22 »
Aikas ala-rajoilla tuo kantavuusluokka 108 (1000kg) alkaa XC60:ssä olemaan. Itse kaivelisin jotain 112-116 luokituksella olevaa gummia. Tavis-gummeissa ei kantavuusluokka riitä millään XC sarjan sotanorsujen massoille.

Xc60:sen  kokonaismassa näkyisi olevan rekisteriotteessa 2505kg, niin jopa 93 luokan rengas täyttää sen ;)
108 kyllä pitäisi riittää oikeisiin maastureihinkin.
Eikös tuollaiset 116 luokkalaiset ole tarkoitettu noihin C kortilla ajettaviin Jenkki monstereihin?
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1819 : 25.12.2015, 13:53:00 »
Xc60:sen  kokonaismassa näkyisi olevan rekisteriotteessa 2505kg, niin jopa 93 luokan rengas täyttää sen ;)
108 kyllä pitäisi riittää oikeisiin maastureihinkin.
Eikös tuollaiset 116 luokkalaiset ole tarkoitettu noihin C kortilla ajettaviin Jenkki monstereihin?

Mutta katsoppa ne akselimassat.
Ei välttämättä mene niin suoraviivaisesti kokonaispainon mukaan.
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1820 : 25.12.2015, 14:53:02 »
Mutta katsoppa ne akselimassat.
Ei välttämättä mene niin suoraviivaisesti kokonaispainon mukaan.
Tuollaiset näkyi tarrassa olevan :P
1. 1280kg
2. 1275kg
Mutta edelleenkin, niin eikö 108 luokan kantavuus riitä mennen tullen vaikka Xc90 tai X5 kokoisille autoillekin?
Onhan täällä virallinen katsastusinsinöörikin :pomo:
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Stinger

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 222
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1821 : 25.12.2015, 14:58:20 »
Riittää vaikka en ole katsastusmies :)
Tesla S75D '17

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1822 : 25.12.2015, 15:42:17 »
Riittää vaikka en ole katsastusmies :)
Sitähän minäkin vaikka tuossa mikan sanoikin, että ala-rajoilla on Xc60:kin :pomo:
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1823 : 25.12.2015, 17:37:07 »
Höpö höpö mika itsellesi. Kirjoitin luonnollinen pesimäalue on siirtynyt pohjoiseen, en kirjoittanut että linnut ovat. Saman uutisen luin ja siitä muistin.

Linnutkin ovat hitaita adaptoitumaan, mutta muutos on selvää ja linnutkin pikku hiljaa siirtyvät.

Ilmastofoliohattutarinat voinee kertoa toisessa topicissa, täällä voi kertoa faktoja vain, ja fakta on, että taas on ollut lämpimämpi talvi kuin aikoihin ja samoin koko vuosi.

Itse en suunnittele rengasostoksiani tuhannen vuoden aikajänteellä, vaan parin vuoden jänteellä :)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1824 : 25.12.2015, 17:43:36 »
Minun pointti tossa "ei tavatonta" -kommentissa oli, ettei nyt liian hätiköidysti tee rengasvalintoja.

Kuten Jyväskylässä muutamat joitain vuosia sitten. Alkutalvi oli samanlainen kuin nyt, niin keskieurooppaa alle vain. Sitten tuli tammikuu ja talvi. Kaksi tuttua ajoi vitelikkoon, molemmilla keskieuroopan kitkat "koska kyllähän nämäkin tämmöseen talveen riittävät".

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1825 : 25.12.2015, 17:51:48 »
Keskieurooppakitkoilla ei todellakaan tee yhtään mitään jos pinta on jotain muuta kuin asvalttia. Kokemusta on, ei ne kiihdytyksessä mitenkään ihmeellisesti käyttäytyneet (koska lukoton etuveto pyrkii sutimaan oli renkaina melkein mitä vaan) mutta ekassa jarrutuksessa aavistuksen kiillottuneeseen risteykseen kyllä huomasi että autossa on absit ja vielä toimivat sellaiset. Rutina vaan kävi ja onneksi ei ollut ketään edessä koska olisi saattanut mennä epämiellyttävän tiukalle. Ei nyt ihan yhtä huonot kuin M+S (North America only) merkinnöillä olevat Nokian Hakka i3, nykyään nimellä Nordman SX, muttei paljoa paremmatkaan.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1826 : 25.12.2015, 18:24:47 »
Minun pointti tossa "ei tavatonta" -kommentissa oli, ettei nyt liian hätiköidysti tee rengasvalintoja.

Kuten Jyväskylässä muutamat joitain vuosia sitten. Alkutalvi oli samanlainen kuin nyt, niin keskieurooppaa alle vain. Sitten tuli tammikuu ja talvi. Kaksi tuttua ajoi vitelikkoon, molemmilla keskieuroopan kitkat "koska kyllähän nämäkin tämmöseen talveen riittävät".

Jyväskylä onkin hieman eri kuin etelä-rannikko meren rannalla...

Itse osaan katsoa ennusteet ja kelin ja tarvittaessa jättää auton kotiin. Mitään pakkoa ei ole päästä joka päivä ajamaan omaa autoa. Julkinen liikenne ja taksit toimii.

Merenkulkijana osaan kunnioittaa sään jumalia ja ymmärrän, että joka säähän ei ole pakko mennä puskemaan, jos haluaa kuolla vanhuuteen.

Kerran oltiin opastetulla melontareissulla, saaressa tauolla. Sanoin, että kohta alkaa sataa ja myrskyää, vartti aikaa. Opastajat olivat, että ei tässä mitään hätää, ollaan rauhassa. Kun tauko oli ohi ja lähdettiin liikkeelle, alkoi sataa ja tuulla ja sitten mentiinkin rantoja pitkin takaisin. Tämä siis ilman apuvälineitä. Olisi kannattanut kuunnella...
« Viimeksi muokattu: 25.12.2015, 18:29:33 kirjoittanut Rodion »

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1827 : 25.12.2015, 18:27:02 »
Alkoikin kiinnostamaan. GLS:ään on tulossa 20-tuumaiset Nokian nastarenkaat.
Lieneekö niissä tuo aramid-vahvistus aina?  (Autokauppiasta ei nyt jouluna viitsi häiritä.)

Eiköhän siinäkin ole XL eli vahvistetut kyllä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1828 : 25.12.2015, 18:30:03 »
Sitähän minäkin vaikka tuossa mikan sanoikin, että ala-rajoilla on Xc60:kin :pomo:

Kyllä, kantavuusluokka 93 on sen verran veltto rengas, etten huoli sellaisia edes ysin alle talvigummeina, mutta ne kyllä riittävät lain puolesta, jopa xc60:n.

Omakohtaisesti olen asiaa tässä "muutamien" talvirengas-sarjojen kanssa kokeillut ja tullut siihen tulokseen, että laitan kantavuusluokkaan vähintään 5 numeroa lisää, jotta rengas on riittävän tukeva.
Kesärenkaissa sama juttu, sillä 88 riittäisi lain puolesta ysiin, mutta meikäläisen ajossa ne kuluvat reunoistaan yllättävän nopeasti, koska "kaatuvat" alle.

Riuskassa ajotyylissä kurvissa ulompi rengas joutuu kantamaan selvästi enemmän kuin puolet akselimassasta, mikä korostuu korkeassa ajoneuvossa entisestään, vaikka ajotyyli olisi kopioitu eläke-mummolta.

Lainaus
Usein rengasmalleissa on valittavana sekä korkean kuormitusluokan että normaalin kuormitusluokan rengas. Korkeamman kuormitusluokan rengas kantaa painavamman kuorman autossa, joten kesälomareissullakaan ei tarvitse huolehtia, että rengas rikkoutuisi liian suuren kuorman takia tai se kuluisi tavallista nopeammin. Korkeamman kuormitusluokan renkaan jämäkämpi rakenne merkitsee pienempää lämmönkehitystä, minkä ansiosta se kestää paremmin kulutusta. XL-renkaat tulevat yleistymään kun autojen kokonaispainot kasvavat tulevaisuudessa.
https://www.nokianrenkaat.fi/innovatiivisuus/rengastietoa/rengasmerkinnat/

Linnutkin ovat hitaita adaptoitumaan, mutta muutos on selvää ja linnutkin pikku hiljaa siirtyvät.
Ilmastofoliohattutarinat voinee kertoa toisessa topicissa, täällä voi kertoa faktoja vain, ja fakta on, että taas on ollut lämpimämpi talvi kuin aikoihin ja samoin koko vuosi.

No, empä minäkään jaksa väitellä asiasta uskovaisten kanssa....



Viimeisen 110 vuoden ajanjakson perusteella voinemme olla varmoja, että meidän elinaikanamme talvi tulee joka vuosi ja keskieurooppa kitka voi suosiolla jättää sinne minne ne kuuluvat.

http://blogi.foreca.fi/2014/11/varma-ennuste-talvi-tulee/
Lainaus
Juha Föhr says:   
19.11.2014 at 23.51   

Ensimmäinen on mitattu asia, ja monenkinlaisia syitä ja selityksiä kuullaan vielä. Minä en tutki ilmastoa.

Kaksi muuta lienevät otoksia ns. skenaarioista, joita on sitten pitkin maailman mediaa ja politiikkaa mielummin suurenneltu kuin pienennelty. Yksi tapa ”lisätä” ns. ääri-ilmiöitä tai niiltä kuulostavia on esim. rukata tilastollista sääpuhetta niin, että ”harvinaiseen” vaadittiin aiemmin 2,5 tapausta sadasta tai vähemmän, nyt riittää 10 tapausta sadasta rajaksi. Se entinen harvinainen on nyt ”poikkeuksellinen”. Täydestä menee. Ja mittaushistoria on hävettävän ja onnettoman lyhyt, varsinkin globaalisesti, mutta totta kai on tahoja, jotka ilman muuta esittävät asiat niin, että ”…kuin koskaan aikaisemmin” tai ”mittaushistorian lämpimin tai sateisin” jne. kertomatta samalla, kuinka pitkä se vedottu mittaushistoria on.
En minä ole ns. ilmastonmuutoskriitikko, mutta myötähäpeää on tunnettava ns. tiedeyhteisön puolesta.

Jyväskylä onkin hieman eri kuin etelä-rannikko meren rannalla...

Itse osaan katsoa ennusteet ja kelin ja tarvittaessa jättää auton kotiin. Mitään pakkoa ei ole päästä joka päivä ajamaan omaa autoa. Julkinen liikenne ja taksit toimii.

Merenkulkijana osaan kunnioittaa sään jumalia ja ymmärrän, että joka säähän ei ole pakko mennä puskemaan, jos haluaa kuolla vanhuuteen.

Niin, tässä päästään taas siihen, että puhut vain omasta hyvin pienestä liikkumisalueestasi ja sen näkökulmasta.
Minulla se on hitusen suurempi omalla autolla ajettuna, eli karrikoidustu puoli suomea korkeussuunnassa.

Säällä ei ole jumalia, kuin uskovaisten mielestä! :facepalm:

Sää on ainoastaan fysiikkaa, mutta pirun monimutkaista sellaista.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1829 : 25.12.2015, 19:17:52 »
Kyllä, kantavuusluokka 93 on sen verran veltto rengas, etten huoli sellaisia edes ysin alle talvigummeina, mutta ne kyllä riittävät lain puolesta, jopa xc60:n.

Omakohtaisesti olen asiaa tässä "muutamien" talvirengas-sarjojen kanssa kokeillut ja tullut siihen tulokseen, että laitan kantavuusluokkaan vähintään 5 numeroa lisää, jotta rengas on riittävän tukeva.
Kesärenkaissa sama juttu, sillä 88 riittäisi lain puolesta ysiin, mutta meikäläisen ajossa ne kuluvat reunoistaan yllättävän nopeasti, koska "kaatuvat" alle.

Lähinnä tätä alla olevaa kommenttiasi tarkoitin  :D
Aikas ala-rajoilla tuo kantavuusluokka 108 (1000kg) alkaa XC60:ssä olemaan.
Eli millä tavalla ne alkaa olemaan alarajoilla, jos jopa 93 riittää Xc60:sen alla? Nythän mulla on 15 pykälää korkeampi kantavuusluokka :pomo:
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron