Elekma  Autoracing

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882949 Lukukerrat

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1830 : 25.12.2015, 20:12:15 »
Eli millä tavalla ne alkaa olemaan alarajoilla, jos jopa 93 riittää Xc60:sen alla? Nythän mulla on 15 pykälää korkeampi kantavuusluokka :pomo:

Lain mukainen kantavuusluokka on jotain muuta kuin ns. sopiva/järkevä.
88=560kg
93=650kg
95=690kg
108=1000kg

Eli itse lasken asian näin, että yhden renkaan tulisi kantaa 60% akselimassasta (täyteen lastattusta massasta).

Siinä akselimassassa meillä on hämmentävän pieni ero (1280kg vs. 1080kg), joten autosi akselimassa ilmoitus on auttamattoman pieni omapainoon nähden (1873kg vs. 1535kg). Omastani mittasin etuakselimassaksi 1100kg normaalilastissa ja ajopainoksi 1650kg, joten samansuuntaisia arvoja oletan sinultakin löytyvän.

Autosi on kuitenkin 28cm korkeampi kuin minun, raidevälin ollessa vain 17cm enemmän, joten väitän kaarteissa ulkosyrjän renkaille tulevaan lisää painoa samassa suhteessa kuin meillä on korkeus/painoeroa, joten minimi kantavuusluokka on auttamatta liian löysä kaarteissa. Meillä erona on myös se, että minulla korkeus on matalampi kuin raideleveys ja sinulla taas päinvastoin.

Nopeusluokka jäykistää rengasta sivusuuntaisesti siten, ettei renkaan keskikohta nouse donitsille nopeuden ollessa sallituissa rajoissa. Kantavuusluokka taas jäykistää rengasta sivuista, osin pyörimiskehältä ja kierojäykkyyden osalta.
Tässä on se pointtini, eli kantavuusluokaltaan kovempi rengas on tarkempi ja napakampi ajaa kuin vähäisemmän kantavuusluokan rengas.

Mainintana vielä se, etten korottajana laske talvirenkaiksi mitään alle 55 profiilisarjaista.  :P


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1831 : 25.12.2015, 20:27:59 »
"viikko sitte tulin mökiltä kotiin Kotalassa pemari ojassa aivan läjässä, linja  autopysäkki palasina. ki..ki.kitkat alla. Sanoin tänään,oli paikoin asvaltti jäässä. Joku farkku ojassa katollaan, merkkiä ei näkynyt, mutta kitkat kohti täysikuuta. :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1832 : 25.12.2015, 20:32:54 »
"viikko sitte tulin mökiltä kotiin Kotalassa pemari ojassa aivan läjässä, linja  autopysäkki palasina. ki..ki.kitkat alla. Sanoin tänään,oli paikoin asvaltti jäässä. Joku farkku ojassa katollaan, merkkiä ei näkynyt, mutta kitkat kohti täysikuuta. :hello:

Nastarenkailla ajavat ulosmittaavat automaattisesti tuon turvallisuus efektin... Vai miten se menikään??
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1833 : 25.12.2015, 21:13:35 »
"viikko sitte tulin mökiltä kotiin Kotalassa pemari ojassa aivan läjässä, linja  autopysäkki palasina. ki..ki.kitkat alla. Sanoin tänään,oli paikoin asvaltti jäässä. Joku farkku ojassa katollaan, merkkiä ei näkynyt, mutta kitkat kohti täysikuuta. :hello:

Auton merkkiä ei nää, mutta kitkat ehtii näkemään  O0
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1834 : 25.12.2015, 21:16:18 »
Lain mukainen kantavuusluokka on jotain muuta kuin ns. sopiva/järkevä.
88=560kg
93=650kg
95=690kg
108=1000kg

Eli itse lasken asian näin, että yhden renkaan tulisi kantaa 60% akselimassasta (täyteen lastattusta massasta).

Siinä akselimassassa meillä on hämmentävän pieni ero (1280kg vs. 1080kg), joten autosi akselimassa ilmoitus on auttamattoman pieni omapainoon nähden (1873kg vs. 1535kg). Omastani mittasin etuakselimassaksi 1100kg normaalilastissa ja ajopainoksi 1650kg, joten samansuuntaisia arvoja oletan sinultakin löytyvän.

Autosi on kuitenkin 28cm korkeampi kuin minun, raidevälin ollessa vain 17cm enemmän, joten väitän kaarteissa ulkosyrjän renkaille tulevaan lisää painoa samassa suhteessa kuin meillä on korkeus/painoeroa, joten minimi kantavuusluokka on auttamatta liian löysä kaarteissa. Meillä erona on myös se, että minulla korkeus on matalampi kuin raideleveys ja sinulla taas päinvastoin.

Nopeusluokka jäykistää rengasta sivusuuntaisesti siten, ettei renkaan keskikohta nouse donitsille nopeuden ollessa sallituissa rajoissa. Kantavuusluokka taas jäykistää rengasta sivuista, osin pyörimiskehältä ja kierojäykkyyden osalta.
Tässä on se pointtini, eli kantavuusluokaltaan kovempi rengas on tarkempi ja napakampi ajaa kuin vähäisemmän kantavuusluokan rengas.

Mainintana vielä se, etten korottajana laske talvirenkaiksi mitään alle 55 profiilisarjaista.  :P
Ilmeisesti et ole hokannut sitä, että tuo renkaassa oleva indeksi on yhden renkaan kantavuus! Eli autossani olevat Hakkapeliitan SUV 8:t 108 kantavuusluokassa tarkoittaa teoriassa yht. 4000kg kantavuutta ;)
Tuskin sentään tarvin ehdottamaasi 116 kantavuutta tuossa Xc60:ssa missään tilanteessa. En edes anoppia kyydittäessä  ;D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa janne81

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4108
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1835 : 25.12.2015, 21:32:00 »
Ei jumalauta, laitatteko te oikeesti henkilöautoihin jotain pakun renkaita  :2funny:

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1836 : 25.12.2015, 21:38:53 »
Ei jumalauta, laitatteko te oikeesti henkilöautoihin jotain pakun renkaita  :2funny:
En tiedä että pitäisikö, kun jonkun mielestä 108 indeksillä oleva rengas on siinä ja siinä, että riittää Xc60:sen alla! Onneksi sentään saa vielä ajaa B-kortilla ;D
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1837 : 25.12.2015, 22:01:19 »
Lienee foorumin turhin ketju :D

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1838 : 25.12.2015, 22:19:31 »
Auton merkkiä ei nää, mutta kitkat ehtii näkemään  O0
..ei niin, oli niin syvällä ojassa.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1839 : 25.12.2015, 22:21:17 »
..ei niin, oli niin syvällä ojassa.
Kerkesitkö katsomaan minkä merkkiset olivat....
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1840 : 25.12.2015, 22:28:27 »
Kerkesitkö katsomaan minkä merkkiset olivat....
tottakai, samat kuin sinulla. ;) :hello:
 käy katsomassa, siellä se varmaan on vielä.
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa sheiggi

  • Niki Lauda
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1375
  • Fire Walk with Me
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1841 : 25.12.2015, 22:30:55 »
tottakai, samat kuin sinulla. ;) :hello:
 käy katsomassa, siellä se varmaan on vielä.

Katoitko paljon oli pintaa jäljellä?

e: ja paistoleimaa?
850 sedan harmaa 2.4 10v manuaali 1995, 2008--2010
"Hopee nopee"
C70 safran 2.3 T5 automatic 2000, 2010--2013 "Upee cupee"
S60 musta D5 manuaali 2004, 2013-->2015

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1842 : 25.12.2015, 22:34:33 »
Kerkesitkö katsomaan minkä merkkiset olivat....

Paistoleima ja kuluneisuus myös tärkeitä  :nohnoh

 :)

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1843 : 25.12.2015, 22:56:40 »
Mitä, eikös se nyt ollutkaan niin että siinä missä nastarenkaiden pito romahtaa hengenvaarallisen huonoksi heti liikkeestä ulos ajettaessa kitkat säilyttävät ylivertaiset ominaisuutensa koko käyttöiän ajan.

Tai sitten kyseessä on vaan se yksinkertainen fakta että se pelkkä kumi nyt ei peilijäällä paljoa pidä sanoi kuka vaan mitä vaan.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #1844 : 25.12.2015, 23:24:14 »
Mitä, eikös se nyt ollutkaan niin että siinä missä nastarenkaiden pito romahtaa hengenvaarallisen huonoksi heti liikkeestä ulos ajettaessa kitkat säilyttävät ylivertaiset ominaisuutensa koko käyttöiän ajan.

Tai sitten kyseessä on vaan se yksinkertainen fakta että se pelkkä kumi nyt ei peilijäällä paljoa pidä sanoi kuka vaan mitä vaan.

Kumma kun kolmostiellä oli tunnistamattomaksi rutistunut rusina ojassa, nastarenkaat siellä kimalteli pimeydessä poliisisiiman lisäksi. Nastarenkaat eivät siis pidä vesikelissä ja +6 asteessa ???

Vai olisiko niin, että on hölmöä miettiä mistä onnettomuus on johtunut jos vain näkee auton ojassa?

 

Ateho  Elekma