Ateho  Elekma

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882941 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2085 : 26.02.2016, 17:35:18 »
Pitäisköhän nyt nastakuskien herätä ja päästää kissa ulos. Se tunne että nasta piti jäällä jarrutuksessa paremmin olikin vain yöllistä märkää unta. :'(
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2086 : 26.02.2016, 17:44:10 »
Pitäisköhän nyt nastakuskien herätä ja päästää kissa ulos. Se tunne että nasta piti jäällä jarrutuksessa paremmin olikin vain yöllistä märkää unta. :'(
Nasta pitää jäällä jarrutuksessa kumia paremmin. Se nyt vain on fakta. Tästä syystä esimerkiksi talviralleja ajetaan "piikkipyörillä".

Nastarengas vs. kitkarengas edm. tilanteessa on varmastikkin vaihteleva ja riippuu täysin vertailtavista renkaista.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2087 : 26.02.2016, 17:51:25 »
Nasta pitää jäällä jarrutuksessa kumia paremmin. Se nyt vain on fakta.

Äläs nyt, muistaakseni tästä topicista löytyy jostain historian hämäristä helmi "mutta täytyyhän nyt joissain olosuhteissa kitkan pitää märällä jäällä nastaa paremmin" tyylillä - onneksi sen sammakon päästänyttä sankaria ei ole hetkeen näkynyt.

Tuossa on ehkä se suurin ajatusmaailmaero. Nastoilla ajava tiedostaa että kyllä, joissain tilanteissa kitka olisi yhtä hyvä ellei parempi, esimerkkinä puhdas asvaltti (märkä tai ei) tai kunnon pakkasluminen tie. Kitkoilla ajavista, tai ainakin täällä niistä jumaloivista, suurimmalle osalle ei tunnu mahtuvan päähän että on niitäkin tilanteita joissa se nasta yksinkertaisesti on parempi.

Ylläoleva rallivertaus on osuva. Myönnän kitkarenkaan ylivertaisuuden heti kun joku voittaa Ruotsin rallin, Tunturirallin tai jonkun vastaavan ns. oikean talvirallin renkailla joissa ei ole piikin piikkiä.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2088 : 26.02.2016, 18:01:02 »
Toisesta topicista poimitusta uutisesta, TM:n sanomaa:

Test World saa toki valmistajilta parhaat mahdolliset renkaat, valmistajan parhaalta tuotantolinjalta.

- Tottakai valmistajat valitsevat kokeisiin valioyksilöitä. Esimerkiksi nastarenkaiden osalta tuloksiin vaikuttavat nastaulkonemat ovat testiin luovutetuissa renkaissa keskimääräistä suuremmat

"Honkanen kertoo, että Tekniikan Maailman testeissä käyttämä alihankkijayhtiö Testworld ostaa testeissä käyttämänsä renkaat kaupasta – milloin se vain on mahdollista.

”Talvirengastestit julkaistaan syksyn numerossa ja testit tehdään keväällä. Ei näitä renkaita saa mistään kaupasta, ne tulevat valmistajalta.”

Honkasen mukaan vilpin mahdollisuutta eliminoidaan muun maussa jälkikäteen tehtävillä kontrolleilla. Renkaat ostetaan jälkikäteen myös kaupasta ja niiden tuloksia verrataan valmistajalta saatujen renkaiden ominaisuuksiin.

”Nokian Renkaiden kohdalla eroja ei ole havaittu testirenkaitten ja kaupasta saatujen välillä.”
"http://www.kauppalehti.fi/uutiset/tekniikan-maailman-rengastestivastaava-huijaus-ei-tullut-yllatyksena/4R8RqQxi
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2089 : 27.02.2016, 15:36:21 »
Ylläoleva rallivertaus on osuva. Myönnän kitkarenkaan ylivertaisuuden heti kun joku voittaa Ruotsin rallin, Tunturirallin tai jonkun vastaavan ns. oikean talvirallin renkailla joissa ei ole piikin piikkiä.

Oikeastaan millään autourheilussa kilpailukäyttöön tehdyllä ei ole mitään tekemistä siviililiikenteen kanssa.

Tuota rallivertausta voisi vääntää vaikka mihin suuntaan, mutta mitään järkeä siinä ei ole.
Mm. Loeb takavuosina piti etuvetoCitroenillä pilkkanaan nelivetoisia WRC-autoja asfalttiralleissa mutta en silti menisi sanomaan yleisesti että etuvetoinen on parempi ralliauto kuin nelivetoinen. Edes asfaltilla.

Poissa Ristus

  • Puheenjohtaja - Tossavainen - Teiden ritari
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 13517
  • "I reject your reality and substitute my own"
    • Kotisivut
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2090 : 27.02.2016, 15:45:11 »
Oikeastaan millään autourheilussa kilpailukäyttöön tehdyllä ei ole mitään tekemistä siviililiikenteen kanssa.
Tästä olisin vahvasti eri mieltä. tosin jos tarkoitat just nyt rallirenkaita ja siviili renkaita niin juu ei ole ei, mutta jos puhutaan että tuli nelikko rallin ja mitä siitä seurasi siviililiikenteelle?
S40 Racing -99 man, (855 2.5 10V -96 man),V70 XC 2.4T AWD Aut -01, V70 2.4T -02 man, V70 2.4T -02 aut, V70 2.5T AWD aut -07, V70 2.5FT man -08 ja XC90 T8 -16 Ristus Garage jos oli muita autoja en muista, osa on lapsien imissä ja päin vastoin.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10762
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2091 : 27.02.2016, 16:37:32 »
Nasta pitää jäällä jarrutuksessa kumia paremmin. Se nyt vain on fakta.

Kukaan tervejärkinen tuskin kiistää tätä.

Jos jarrutuspito jäällä olisi ainoa kriteeri, tätä tappelua tuskin tarvisi käydä.

Mutta kuten tämänkin topicin kestosta nähdään, asiaan vaikuttaa monta muutakin kriteeriä. Joista osa on vielä keskenään ristiriidassa.

Kyse on aina kompromissista. Todellisessa maailmassa kaikki tekevät kompromisseja, myös oman ja perheen turvallisuuden suhteen, vaikka sellaista joku tässäkin on väittänyt ettei tekisi.

Koetan sanoa, että loppua tälle "keskustelulle" tuskin nähdään. Mutta itsestäänselvyyksistä lienee turha jankata. Kitkarengas kuluttaa vähemmän tietä ja nastarengas pitää jäällä paremmin. :D
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Volv0 S80

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2092 : 27.02.2016, 22:58:15 »
Tästä olisin vahvasti eri mieltä. tosin jos tarkoitat just nyt rallirenkaita ja siviili renkaita niin juu ei ole ei, mutta jos puhutaan että tuli nelikko rallin ja mitä siitä seurasi siviililiikenteelle?

Niin mitä seurasi?

Varmaan samaa voi sanoa turvavöistäkin, ja turbosta, ja niin monesta muustakin asiasta.

Ja samaa voi silti sanoa ralliauton nelivedosta verrattuna siviiliauton nelivetoon kuin noista renkaistakin.

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2093 : 27.02.2016, 23:19:43 »
Suurimmalla osalla teistä, ei ole edes edellytyksiä puhua asiasta, anteeksi vain. Kannattaa kuunnella niitä, joilla on asiasta jotain tietoa!
Mielipiteet on niinkuin persereiät, semmonen on jokaisella!

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2094 : 27.02.2016, 23:48:18 »
Suurimmalla osalla teistä, ei ole edes edellytyksiä puhua asiasta, anteeksi vain. Kannattaa kuunnella niitä, joilla on asiasta jotain tietoa!
Mielipiteet on niinkuin persereiät, semmonen on jokaisella!
Mistä asiasta ja mitä tietoa?

Eiku ainiin sori, soumifinlandperkele eikä kerrota

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissaa
« Vastaus #2095 : 28.02.2016, 00:17:18 »
Anteeksi, se koskee kokonaísuutta! Mielestäni on turha selvitellä mitään, jos ei ole kokemusta? Omat tunnelmat on turhia, kun niitä ei ole? Näin mä tän asian nään?

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissaa
« Vastaus #2096 : 28.02.2016, 00:50:25 »
Anteeksi, se koskee kokonaísuutta! Mielestäni on turha selvitellä mitään, jos ei ole kokemusta? Omat tunnelmat on turhia, kun niitä ei ole? Näin mä tän asian nään?
Tässä on totuuden jyvä joukossa. Paljon kommentoidaan asioista joista ei ole kokemuksia.
Silloin pitäisi osata myös olla hissukseen jotta meidän modejen homma myös helpottuisi. Usein ne omat mielipiteet menee henkilökohtaisuuksiin.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2097 : 28.02.2016, 12:13:33 »
Kukaan tervejärkinen tuskin kiistää tätä.

Jos jarrutuspito jäällä olisi ainoa kriteeri, tätä tappelua tuskin tarvisi käydä.

Mutta kuten tämänkin topicin kestosta nähdään, asiaan vaikuttaa monta muutakin kriteeriä. Joista osa on vielä keskenään ristiriidassa.

Kyse on aina kompromissista. Todellisessa maailmassa kaikki tekevät kompromisseja, myös oman ja perheen turvallisuuden suhteen, vaikka sellaista joku tässäkin on väittänyt ettei tekisi.

Koetan sanoa, että loppua tälle "keskustelulle" tuskin nähdään. Mutta itsestäänselvyyksistä lienee turha jankata. Kitkarengas kuluttaa vähemmän tietä ja nastarengas pitää jäällä paremmin. :D

Niin, minäkin olen tehnyt kompromissin omassa rengas valinnassani, koska:

- Valitsen renkaan sen heikoimman olosuhteen perusteella:
    - Ilman tuota, kesärenkaallakin voisi ajella suurimman osan talvesta
    - Suomen talvi ei ole pelkästään kuivaa/märkää asfalttia
    - Keliolosuhteet eivät saa pysäyttää liikkumistani, paitsi metrinen lumihanki
    - Minua ei kiinnosta, kuluttaako renkaani 25% enemmän tietä, kuin se vähemmän kuluttava, jos se
      ei tarjoa samaa tai parempaa pitoa heikoissa olosuhteissa.

Jos kuiva/märkä-asfaltti olisi se ainoa renkaan valintakriteeri, sillä perustelevat ajavat varmasti TM:n talvirengastestin kiinalaisilla renkailla, jotka olivat ylivoimaiset kuivalla/märällä asfaltilla verrattuna mihin tahansa muuhun pohjoismaiseen talvirenkaaseen.

Ja jännä juttu, juuri noissa heikoissa olosuhteissa "vanha" HKPL5 selätti jopa doupatun R2:n, joka oli luokkansa voittaja. Testissä ollut HKPL5 oli taatusti hankittu kaupasta ja oli douppamaton.   :P

Kuinka monta mokaa on täytynyt tehdä, että kuivalla/märällä asfaltilla tarvitsee renkaan täyttä jarrutuspitoa?

Heikoimmissa mahdollisissa olosuhteissa (märkä jää) noita mokia ei vastaavasti tarvitse tehdä ensimmäistäkään kun voi joutua hyödyntämään sitä renkaan maksimipitoa, jolloin sen kitkan/nastan ero tulee näkyviin selvästi sillä, että toisella kopsahtaa ja toisella ei.

Ihan uusimpiin uutuuksiin en sorry, sillä testimenestys ei esim. kerro renkaan kestosta käytössä yms. jutuista.  :buck2:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Paikalla dneproshin

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1640
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2098 : 28.02.2016, 12:54:04 »
Testaako joku renkaiden kulutuskestävyyttä vai mistä saa selville mikä on kestävä rengas?

Poissa Orlov

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1715
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa
« Vastaus #2099 : 28.02.2016, 13:35:43 »
Hyvä kysymys!

Vastauksia ei asiaan kuitenkaan ole, muutakuin kokemukset. Jos ajattelee valmistajan kantilta asiaa, niin "kestävän" renkaan valmistaminen ei varmaan ole prioriteetti 1.?

Itse ajelen autoilla, joilla vedetään 200tkm+ vuodessa, enkä osaa sanoa, mitään "voittajaa"
« Viimeksi muokattu: 28.02.2016, 13:37:41 kirjoittanut Orlov »

 

Elekma  Autoracing