KL-varaosat  Race.fi

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882925 Lukukerrat

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #375 : 02.12.2013, 15:11:39 »
Vakuutusyhtiö Folksam on tutkinut kolmen lehden talvirengastestejä ja laskenut keskiarvo jarrutusmatkan  nasta- ja nastattomilla talvirenkailla eri tienpinnoilla. Tuloksia on sitten vertailtu onnettomuustilastoihin.

Folksamin lopputulos on että  nastattomat talvirenkaat soveltuu paremmin silloin kun ajetaan suurin osa talvesta paljaalla maalla.

Uusien nastarenkaiden lyhyemmästä jarrutusmatkasta huolimatta suurin osa talvesta  paljaalla maalla ajettaessa nastat kuluu ja renkaat  lähestyvät nastattomia renkaita jo jonkun vuoden päästä.

Jos ajokeli on suurimmaksi osaksi jäätä ja pakkautunutta lunta silloin nastat ei kulu samassa suhteessa ja nastoilla saadaan lyhyempi jarrutusmatka joten nastarenkaiden käyttö on suositeltavaa.
Folksam suosittelee nastarenkaiden käyttöä aina talvisaikaan.

http://www.vibilagare.se/nyheter/folksam-dubb-i-norr-dubbfritt-i-soder
« Viimeksi muokattu: 02.12.2013, 15:48:27 kirjoittanut gubbe »

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #376 : 02.12.2013, 15:19:41 »
Mielestäni tuo on aika uskomaton tulos, ainakin itse olen kuvitellut, että jopa vanha "paska" nastarengas olisi käytettyä kitkarengasta parempi jäällä.
Kyllä paska nastarengas on paska, kuten kitkakin. Mulla oli viimetalven alla paskat nastat mutta olis kyllä huono kitkakin varmaan pitäny paremmin. Tapauskohtaistahan se on.

Mulle se nastojen rapina ennen luistoa antaa ainakin turvallisuuden tunnetta ja tuntumaa tiehen. Muuutenhan tuo alkaa olemaan melko etäinen nykykärryissä, ei nämä mitään mikroautoja enää ole.
Nastarenkaathan ovat kädettömiä varten. Tosimiehet ajaa kitkoilla.  :pomo:

Paikalla ErkkiXC

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1012
  • XC70 D4 AWD -16, aito ruotsalainen
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #377 : 02.12.2013, 15:23:31 »

Folksamin lopputulos on että  nastattomat talvirenkaat soveltuu paremmin silloin kun ajetaan suurin osa talvesta paljaalla maalla.


Kyllä ne ruotsalaiset on viisaita P>

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #378 : 02.12.2013, 16:26:02 »
mikan: nelivedossa vähän yli yhden talven jäljiltä renkaat oli kuluneet alle 1mm (oli siis yli 8mm joka nurkassa jäljellä), vaikka en minäkään kamalan nätisti niillä ajellut. Yksikään nasta ei ollut irronnut. Olivat nokialaiset... kantavuus 103 XL, jos sillä nyt jotain merkitystä oli.

Tuo kulutuspinta on selvästi saanut meikäläisellä enemmän niitä maileja taakseen (arviolta 15tkm) tai sitten se on pehmeämpää kumia.

Mainintani nastojen irtoamisesta on lähinnä siinä, että ihmettelen vähäistä irtoamaa vaikka tossua kotterolle on annettu huolella, eikä luistojakaan ole varottu. Kuskin takarenkaan nasta irtosi alumiiniseen ramppiin, kun se sutaisi hitusen. Repsikan puolen nasta on lähtenyt normaalissa ajossa jonnekkin.

Yhteistä meillä taitaa olla tuo korkeahko kantavuus-luokka, jonka vuoksi nastoja on kadonnut vähemmän. Ainakin omien kokemuksien mukaan tuolla on merkitystä kontissa. Ja se pirun matala nopeusluokka sitten antanut kumeille kyytiä sitten muuten.



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa ässäarpa

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2067
  • -Team Karvavako Racing- Valiomaisteri
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #379 : 02.12.2013, 16:42:06 »
Nostan käden ilmaan  :hello: viime talvena lankun alla oli moiset... Ysiin ostin ihan uudet sentään kun silloinen vaimo sillä sattui lasten kanssa ajamaan... :)
Herranjestas 4mm on vielä kuin uusi!
Vielä jos löytyy yli 30% nastoista niin pärjää!
V70 D5
850 T5
145 T5

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #380 : 02.12.2013, 16:58:24 »
Nastarenkaathan ovat kädettömiä varten. Tosimiehet ajaa kitkoilla.  :pomo:

Tuotahan täällä on useasti hoettu, aikanaan ajoin 740:llä talvella kesärenkailla lumisateessa ilman suurempia ongelmia ja todella huonoilla nastarenkailla tai kitkathan en jo oli. Nyt yli 20v myöhemmin ei enää riitä intoa, mielummin pitää renkaat kunnossa. Omaksi ja muiden turvaksi.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #381 : 02.12.2013, 17:15:49 »
 Kaikki kunnia kitkojen käyttäjille. Mutta, kesärenkaille mentiin ennen kesät talvet ja hyvin pärjäsi 60-luvun lopupuolelta  aina tuonne vuoteen 74 jolloin työsuhdeauto toi tullessaan ensimmäiset nastarenkaat elämääni ja nastoilla tullut siitä lähtien ajeltua. Toki kitkoja harkinnut, mutta nastat vaan tuli hankittua viime talvena kun tuli 4mm kulutuspinnoilla ja kaikki nastat paikoillaan heitettyä kierrätykseen.
« Viimeksi muokattu: 02.12.2013, 17:53:25 kirjoittanut gubbe »

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #382 : 02.12.2013, 17:24:04 »
Tuotahan täällä on useasti hoettu, aikanaan ajoin 740:llä talvella kesärenkailla lumisateessa ilman suurempia ongelmia ja todella huonoilla nastarenkailla tai kitkathan en jo oli. Nyt yli 20v myöhemmin ei enää riitä intoa, mielummin pitää renkaat kunnossa. Omaksi ja muiden turvaksi.
Oot sä hurja!  :o Mä oon ajanu kesärenkailla koko talven. Olivat ameriikan m+s merkinnällä.
Ja vanha nastarengas ei ikinä ole kitka. Et oo tainnu ikinä kunnolla ajaa kitkoilla, esim koko talvea?

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #383 : 02.12.2013, 17:34:09 »
Mä oon ajanu kesärenkailla koko talven. Olivat ameriikan m+s merkinnällä.

Tuollaisia kokeilin kerran, Nokian Hakka i3 eli oman 240:n kesärenkaat. Olin menossa parinsadan metrin päähän vaihtamaan talvirenkaita alle niin kävin tyhjällä parkkipaikalla testaamassa miten huonot ne on ja "huono" ei riitä kuvaamaan. Toki pinta oli sellaista kovaksi kiillottunutta lunta mutta kakkosnelonen meni pienen kakkosella tallaamisen jälkeen kuin jääkiekko pitkin pihaa, ihan tuurista kiinni mihin se pysähtyi. Sen jälkeen olen ymmärtänyt niitä jenkkien videoita joissa autoja tulee mäkeä alas ja ihmiset pomppii vauhdissa pihalle. :idiot2:

Poissa estate

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1421
  • Lahajattomat reenaa
    • ahtua.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #384 : 02.12.2013, 17:38:08 »
Kitkat on kissinruokaa ;D Eivät sovi jäälle eikä sulalle tielle, lumessakin tykkäävät tukkeentua ja sitten katuaa pito :P. Kai niillä ajettaisiin kilpaa jos niillä oikeesti jotain tekis  ;)
Jeep Grand Cherokee 3.0 CDR
Citroen C5
Paljo on kalustoo käsien kautta kulkenu

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #385 : 02.12.2013, 17:53:35 »
Niillähän on ajettu vuosia kilpaa. Esim Monte Carlon rallissa oli valittavana sliksien lisäksi, kitkaa ja sitten kitkaa johonka laitettiin huollossa nastoja.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #386 : 02.12.2013, 17:59:54 »
Niillähän on ajettu vuosia kilpaa. Esim Monte Carlon rallissa oli valittavana sliksien lisäksi, kitkaa ja sitten kitkaa johonka laitettiin huollossa nastoja.

Ja erikoisuus muistaakseni oli, että kulutuspinnan auton keskiviivan puoleiselle puolelle vain laitettiin nastat. Ulompi puoli kun hoitaa pidon mutkissa (kun pitoa on) ja sitten sisäpuoli toimii lähinnä jarrutuksissa ja kiihdytyksissä nastan avulla paremmin. Näin siis joskus silloin kun Mäkisen Tommi ajoi :)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #387 : 02.12.2013, 18:01:24 »
Tuo kulutuspinta on selvästi saanut meikäläisellä enemmän niitä maileja taakseen (arviolta 15tkm) tai sitten se on pehmeämpää kumia.

Mainintani nastojen irtoamisesta on lähinnä siinä, että ihmettelen vähäistä irtoamaa vaikka tossua kotterolle on annettu huolella, eikä luistojakaan ole varottu. Kuskin takarenkaan nasta irtosi alumiiniseen ramppiin, kun se sutaisi hitusen. Repsikan puolen nasta on lähtenyt normaalissa ajossa jonnekkin.

Yhteistä meillä taitaa olla tuo korkeahko kantavuus-luokka, jonka vuoksi nastoja on kadonnut vähemmän. Ainakin omien kokemuksien mukaan tuolla on merkitystä kontissa. Ja se pirun matala nopeusluokka sitten antanut kumeille kyytiä sitten muuten.

Minulla sai aika tarkalleen 9000km kyytiä, näillä sulilla ja kuivilla PK-seudun teillä, eli aika vähän oli "lumiajoa" tuosta 9000km:sta :)

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #388 : 02.12.2013, 18:11:38 »
Tuollaisia kokeilin kerran, Nokian Hakka i3 eli oman 240:n kesärenkaat. Olin menossa parinsadan metrin päähän vaihtamaan talvirenkaita alle niin kävin tyhjällä parkkipaikalla testaamassa miten huonot ne on ja "huono" ei riitä kuvaamaan. Toki pinta oli sellaista kovaksi kiillottunutta lunta mutta kakkosnelonen meni pienen kakkosella tallaamisen jälkeen kuin jääkiekko pitkin pihaa, ihan tuurista kiinni mihin se pysähtyi. Sen jälkeen olen ymmärtänyt niitä jenkkien videoita joissa autoja tulee mäkeä alas ja ihmiset pomppii vauhdissa pihalle. :idiot2:
Ne renkaat millä ajoin ja nuo Nokiat on kaks eri asiaa.
Jää pito oli kehnohko, ei toivoton, mutta lumipito tautinen. Eräs vanhempi taksikuski sano mulle joskus että, ai sää ajat kesärenkailla.
Alettiin myöhemmin siirtämään autoja kohtalaiseen ylämäkeen, jossa vielä kohtuullisen jyrkkä mutka. Moni jäi siihen sutimaan, myös hän. Mä menin sutimatta -65 Mustangilla yhellä pysähdyksellä ylös. Ei ne sen mielestä ollukkaan sitten ihan kesärenkaat.  :D
Kuviokaan ollu mikää ihmeellinen, mutta pehmeehköö seosta. Oikeasta eturenkaasta näkee jos näkee. Takimmaisilla ei ajettu talvella.

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #389 : 02.12.2013, 18:13:17 »
Ja erikoisuus muistaakseni oli, että kulutuspinnan auton keskiviivan puoleiselle puolelle vain laitettiin nastat. Ulompi puoli kun hoitaa pidon mutkissa (kun pitoa on) ja sitten sisäpuoli toimii lähinnä jarrutuksissa ja kiihdytyksissä nastan avulla paremmin. Näin siis joskus silloin kun Mäkisen Tommi ajoi :)

Näin mäkin muistelin ja juurikin noita samoja ajan jaksoja  :)

 

Futurez  Kulkukoira