Elekma  Autoracing

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882941 Lukukerrat

0 jäsentä ja 4 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #465 : 08.02.2014, 14:54:12 »
No kyllä ne nastat tuo joissakin olosuhteissa muutakin hyötyä, kuin ropinan tuomaa turvallisuudentunnetta. Lapin reissulla kävin siinä matkalla Keski-Suomessa kaverin tiluksilla kahvilla ja siinä kun ajoi sen ~10km päätieltä kääntyessä hiekkateitä, joissa pinta on aivan jäässä ja tien profiili on tuollainen sulkumerkki ( oikealle kyljelleen käännettynä ja jään pinnassa vielä vesi, niin ymmärrän hyvin kaverin näkemyksen asiasta että kitkoja ei hänelle tule. Ei tulisi itsellenikään jos tuollaisia teitä ajaisi jokapäivä, kun nastoillakin tuossa sai jo vähän miettiä ajamistaan että ei ajaudu ojaan.

Ja kahden vuoden päästä ne renkaat nyt voi vaihtaa jo muutenkin. Eihän kesärenkaatkaan kestä monella kuin sen yhden kesän, niin ei se talvirenkaiden vaihto uusiin vaikka pintaa olisikin jäljellä, ole kovin iso investointi. Varsinkin kun se on investointi turvallisuuteen.

Omat talvirenkaani on seuraavaksi kitkat varmaankin, ihan kokeilun vuoksi. Jos pitoa riittää, niin mitä sitä turhaa rouhimaan nastoilla pk-seudulla. Jos ei riitä, niin sitten vaihdetaan takaisin.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2014, 15:02:39 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #466 : 08.02.2014, 15:47:54 »
Ja viimeistään kahden vuoden päästä niiden nastojen pito on jäälläkin surkeampaa kuin samanikäisillä kitkoilla. Mutta ei se mitään, koska nastojen ropina turruttaa turvallisuudentunteeseen.

Yhden tutkimuksen mukaan!
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #467 : 08.02.2014, 16:50:11 »
Vieläpä tutkimuksen jonka ajatuksella lukemalla huomaa että kitkarengas kuluu melkein tuplaten nastarengasta nopeammin, siinä on 20.000 km jälkeen pari milliä pintaa jäljellä. Asiaa ei toki missään kohdassa noteerata koska se vesittäisi testin shokkiotsíkon täysin.

http://www.teknikensvarld.se/2010/10/15/11259/gamla-dubbdack-ar-farliga/

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #468 : 08.02.2014, 16:53:52 »
Mulla ei ole lukuja käsillä, mutta ottakaa renkaiden jarrutusmatka jäällä uutena ja sama kuluneena. Uusilla ero on nastan hyväksi huomattava, mutta käytettynä kitkan ja nastan ero on pienehkö, vaikka kääntyisikin toisinpäin.

Minäkin toivoisin että käytettyjä renkaita tutkittaisiin kattavammin...

Poissa rommitommi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 171
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #469 : 08.02.2014, 17:45:15 »
Vieläpä tutkimuksen jonka ajatuksella lukemalla huomaa että kitkarengas kuluu melkein tuplaten nastarengasta nopeammin, siinä on 20.000 km jälkeen pari milliä pintaa jäljellä. Asiaa ei toki missään kohdassa noteerata koska se vesittäisi testin shokkiotsíkon täysin.

http://www.teknikensvarld.se/2010/10/15/11259/gamla-dubbdack-ar-farliga/

En tiedä mitä kitkoja olet käyttänyt, mutta edellisessä Saabissa oli 2.5 talvea ajetut kitkat ja mulle tullessaan autolla oli ajettu 58tkm(Kitkoissa 6mm merkki jäljellä). Itse ajoin kitkoilla vielä n. 15tkm lisää ja pintaa oli jäljellä reilut 5mm, kun tänä vuonna laittelin ne alle ennen auton vaihtoa. Renkaat Nokia Hakkapeliitta R.

Ajossa: BMW 530d GT -12

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #470 : 08.02.2014, 17:48:58 »
En tiedä mitä kitkoja olet käyttänyt, mutta edellisessä Saabissa oli 2.5 talvea ajetut kitkat ja mulle tullessaan autolla oli ajettu 58tkm(Kitkoissa 6mm merkki jäljellä). Itse ajoin kitkoilla vielä n. 15tkm lisää ja pintaa oli jäljellä reilut 5mm, kun tänä vuonna laittelin ne alle ennen auton vaihtoa. Renkaat Nokia Hakkapeliitta R.

Kaverin isä ajoi vielä viime vuonna 2003 vuoden nokian (RSI?) kitkoilla. Eli 10 vuotta. Ajoi vielä viime kesänkin ja pintaa oli 3mm jäljellä.

Onko mitään järkeä, niin voin sanoa ettei ole.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #471 : 08.02.2014, 18:00:30 »
Omilla kokemuksilla kitkoista ne menettävät pitoaan jyrkemmin kuluessaan ja varsinkin ne "sulavat" alle jos käyttää avosandaaliatm ja keli on lämmin talvisääksi.

Nastoilla ilmiö on lievempi jos nastakato on kurissa. Nastakadon alettua niitä voi sanoa luistimiksi muualla kuin kuivalla asfaltilla.

Mutta todellakin. Uudet renkaat ovat uudet vain lyhyehkön ajan ja meistä pirun harva vaihtaa renkaat 10tkm välein vain pidon vuoksi. Minkä ajan niitä voisi vielä pitkin hampain harkita pitävänsä uusina.

Minua kuluttajana kiinnostaa erityisesti se, miten pitkään ominaisuudet säilyvät mahdollisimman alkuperäisinä, eikä se hetkellinen huippuarvo omaa lopultakaan suurta merkitystä itselle.

Kaverin isä ajoi vielä viime vuonna 2003 vuoden nokian (RSI?) kitkoilla. Eli 10 vuotta. Ajoi vielä viime kesänkin ja pintaa oli 3mm jäljellä.

Itse piirsin mustina viiruina keväiselle asfaltille omat RShit kumit kaksi talvea sitten, liekö neljäs talvi niille ja pintaakin niissä oli runsaasti tuolla hetkellä, mutta pidosta ei enää tietoakaan, varsinkaan jäällä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #472 : 08.02.2014, 18:06:15 »
Minua kuluttajana kiinnostaa erityisesti se, miten pitkään ominaisuudet säilyvät mahdollisimman alkuperäisinä, eikä se hetkellinen huippuarvo omaa lopultakaan suurta merkitystä itselle.

Nimenomaan tasaisuus. Ihan sama ovatko lipoisat uutena kunhan ovat lipoisat myös kuluneina, niin eipähän yllätä  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #473 : 08.02.2014, 18:47:43 »
Yhden tutkimuksen mukaan!

No odotellaan muita yhtä tuoreita tai tuoreempia tutkimuksia ja katsotaan sitten uudestaan? Toistaiseksi tuo on se tutkittu totuus  ;)

Itse muutuin kyllä kitkarengamieheksi täysin, vaikka olen aina ennen ajanut nastoilla ja pitänyt kitkarenkaita huumorivaihtoehtoina.

Poissa gubbe

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 393
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #474 : 08.02.2014, 18:48:31 »
Tässä on numerotietoa jarutusmatkoista jäällä, lumella ja märällä tienpinnalla. Mukana nastat, kitkat ja  korkeanopeuskitkat (lienee eurooppalaiset kitkat).Uudet,  käytetyissä 3mm  ja 6mm pintaa jäljellä nastallisissa ja 5mm jäljellä kitkoissa.  Testi on jo vanha vuodelta 2010.

https://shop2.textalk.se/shop/21152/files/dacktester/Vinterdack_Auto_Motor_&_Sport.pdf
« Viimeksi muokattu: 08.02.2014, 21:08:10 kirjoittanut gubbe »

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #475 : 08.02.2014, 18:50:34 »
Yhden tutkimuksen mukaan!

Niin, lisätään vielä, että aalto-yliopiston tutkimuksen mukaan, eli toinen tutkimus, nastat saavat perusteetonta hyötyä rengastesteissä, koska nastaulkonemat kasvavat testin aikana, ja tuota nastaulkoneman kasvua ei tapahtu tavanomaisessa liikenteessä.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #476 : 08.02.2014, 18:53:36 »
Tässä on numerotietoa jarutusmatkoista jäällä, lumella ja märällä tienpinnalla. Mukana nastat, kitkat ja  korkeanopeuskitkat (lienee eurooppalaiset kitkat). Uudet, 3mm  ja 6mm kuluneet.  Testi on jo vanha vuodelta 2010.

https://shop2.textalk.se/shop/21152/files/dacktester/Vinterdack_Auto_Motor_&_Sport.pdf

No siinähän se on myös, että jäällä käytetty kitkarengas pesee käytetyn nastarenkaan. Ylläri, ylläri...

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #477 : 08.02.2014, 19:04:31 »
No odotellaan muita yhtä tuoreita tai tuoreempia tutkimuksia ja katsotaan sitten uudestaan? Toistaiseksi tuo on se tutkittu totuus  ;)

Itse muutuin kyllä kitkarengamieheksi täysin, vaikka olen aina ennen ajanut nastoilla ja pitänyt kitkarenkaita huumorivaihtoehtoina.

Yhden tutkimuksen perusteellako  ;D ;D ;D  ;)?
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #478 : 08.02.2014, 19:09:58 »
Yhden tutkimuksen perusteellako  ;D ;D ;D  ;)?

16 talvea nastoilla ja yksi kitkoilla -> kitkat on paremmat kokonaisuutena.

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #479 : 08.02.2014, 19:24:54 »
Jos kitkat olisi paremmat talvirenkaat niin nastarenkaat olisi jo kielletty. Toistaiseksi molemmilla on etunsa, kuten kaikilla tuotteilla.

Testit on ihan hauskoja, mutta yhden vertailuparin perusteella ei voi tehdä kattavia johtopäätöksiä. Lisäksi tuo on jo "vanhojen" mallien vertailu. itsellä oli 2 talvea kitkat toisessa autossa, muutoin pääosin "testivoittaja" nastoilla.

 

Elekma  Autoracing