Futurez  Kulkukoira

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882958 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #480 : 08.02.2014, 19:35:16 »
En tiedä mitä kitkoja olet käyttänyt, mutta edellisessä Saabissa oli 2.5 talvea ajetut kitkat ja mulle tullessaan autolla oli ajettu 58tkm(Kitkoissa 6mm merkki jäljellä).

En minkäänlaisia mutta ennen kuittailuyrityksiä kannattaisi lukea se artikkeli josta kyseinenkin asia ilmeni.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #481 : 08.02.2014, 20:45:18 »
Niin, lisätään vielä, että aalto-yliopiston tutkimuksen mukaan, eli toinen tutkimus, nastat saavat perusteetonta hyötyä rengastesteissä, koska nastaulkonemat kasvavat testin aikana, ja tuota nastaulkoneman kasvua ei tapahtu tavanomaisessa liikenteessä.

Linkkaatko viittaamasi tutkimuksen?

Tai selitä tyhmälle perusteellisesti, kuinka se nastaulkonema kasvaa testissä, muttei tavanomaisessa liikenteessä?

Elämäni parhaat talvirenkaat ovat olleet 80-profiiliset vanhan nastasäännön mukaiset piikkipyörät, C-merkinnällä varustettuna ja "kevyt-peräisessä" takapotkusedanissa vieläpä.
Tarttuivat jäällä ja lumella kuin tauti mutta lämpimällä ja kuivalla asfaltilla olivat kuten kaikki muutkin kitkakumit.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #482 : 08.02.2014, 21:23:31 »
Linkkaatko viittaamasi tutkimuksen?

Tai selitä tyhmälle perusteellisesti, kuinka se nastaulkonema kasvaa testissä, muttei tavanomaisessa liikenteessä?

Elämäni parhaat talvirenkaat ovat olleet 80-profiiliset vanhan nastasäännön mukaiset piikkipyörät, C-merkinnällä varustettuna ja "kevyt-peräisessä" takapotkusedanissa vieläpä.
Tarttuivat jäällä ja lumella kuin tauti mutta lämpimällä ja kuivalla asfaltilla olivat kuten kaikki muutkin kitkakumit.

Olen sen täällä jo linkannut, mutta linkataan nyt uudestaan tyhmälle. Huom. ilmaisu oli lainattavan itse itsestään käyttämä ilmaisu.

http://users.tkk.fi/atuonone/files/Nastavirta_raportti.pdf

Tuolta löytyy:

Nastaulkoneman hienoinen kasvaminen tämän tyyppisessä testauksessa on normaalia eli tois- tuvat voimakkaat jarrutukset ja kiihdytykset lisäävät nastaulkonemaa testin aikana. Sama ilmiö on nähtävissä lehtitesteissä ja se osaltaan tarpeettomasti vahvistaa mielikuvaa nastaren- kaiden ylivoimaisuudesta jäällä. Normaaliliikenteessä ulkonema ei kasva samalla tavalla.
Tuulilasi-lehti kertookin nastaulkoneman kehityksen talvirengastestien eri vaiheissa, joka aivan keskeistä jääpitoa arvosteltaessa. Rengastestauksessa kasvavat nastaulkonemat voivat lisätä pitoa helposti saman verran kuin uusien kitka- ja nastarenkaiden pitoero on jäällä.



Nyt tietenkin puututaan metodologiaan tms. epäolennaiseen, kun oikeasti pitäisi tulla nyt nastajengiltä tutkimusraporttia tai vaikkapa ihan tieteellistä julkaisua päinvastaisesta    ;)
« Viimeksi muokattu: 08.02.2014, 21:28:52 kirjoittanut Rodion »

Poissa volvo nro 5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #483 : 08.02.2014, 21:54:03 »
16 talvea nastoilla ja yksi kitkoilla -> kitkat on paremmat kokonaisuutena.
23 talvea nastoilla ja yksi kitkoilla -> paremmuus päinvastainen, niin uusilla kuin kuluneilla verrokeilla. Onneksi meillä on tässäkin asiassa täysi valinnanvapaus mitä pääasialliset olosuhteet, ajotyyli, alla oleva auto vetotapoineen jne. vaatii.

Jos kitka parempi kuin nasta kaikissa olosuhteissa kaiken ikäisenä, niin miksei jääradalla tai jääspeedwayssä mennä tällä mullistavalla teknologialla? Hyvä on, näissä lajeissa "nastat reilulla ulkonemalla". Mutta edelleen piikki vs. kitka  :hello: :2funny: :idiot2:
Paljon näitä on tehty, mutta harvoin ne on onnistunu...

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #484 : 08.02.2014, 23:28:05 »
Olen sen täällä jo linkannut, mutta linkataan nyt uudestaan tyhmälle. Huom. ilmaisu oli lainattavan itse itsestään käyttämä ilmaisu.
Kyllä, minä voin täysin avoimesti olevani tyhmä ja myös usein typerä. Joten en loukkaannu asiasta yhtään.

Ja jokaista lehteilemääni tutkimusta en muista ulkoa, sillä olen jo itsekkin kirjoittanut viittaamaasi tutkimusta monin verroin enemmän mittausraportteja sen ilmestymisen jälkeen ja saattoipa sellaiseen pikkuiseen tutkimukseenkin jotain pientä tulla rustattua.

http://users.tkk.fi/atuonone/files/Nastavirta_raportti.pdf
Näin sitä pitää! Jos viitataan johonkin tutkimukseen, niin on asiallista linkata se, jotta uudetkin keskustelijat tietävät mistä on kyse, koska tämä ei ole vain muutaman tyypin keskustelukerho, jossa kaikki tuntevat toisensa ja tietävät täsmälleen mistä puhutaan.

Tuolta löytyy:
Nastaulkoneman hienoinen kasvaminen tämän tyyppisessä testauksessa on normaalia eli tois- tuvat voimakkaat jarrutukset ja kiihdytykset lisäävät nastaulkonemaa testin aikana. Sama ilmiö on nähtävissä lehtitesteissä ja se osaltaan tarpeettomasti vahvistaa mielikuvaa nastaren- kaiden ylivoimaisuudesta jäällä. Normaaliliikenteessä ulkonema ei kasva samalla tavalla.
Tuulilasi-lehti kertookin nastaulkoneman kehityksen talvirengastestien eri vaiheissa, joka aivan keskeistä jääpitoa arvosteltaessa. Rengastestauksessa kasvavat nastaulkonemat voivat lisätä pitoa helposti saman verran kuin uusien kitka- ja nastarenkaiden pitoero on jäällä.

Tässä on mielestäni epäkohta, koska tässä oletetaan, ettei testien tapaista ajokäytöstä esiinny normaalissa ajossa.
Voi pitää paikkansa vaikka meikäläisen mutsilla ja tuppukylän sivuteillä, muttei varmasti kenelläkään, joka käyttää yli 50% moottorin voimasta pidon salliessa sen.

Kaupunkiliikenteessä myös voimakkaat kiihdytykset ja jarrutukset ovat melko normaaleja ajotilanteita, joten hitusen kyseenalaistan tuota tutkimuksessa mainittua asiaa.

Nyt tietenkin puututaan metodologiaan tms. epäolennaiseen, kun oikeasti pitäisi tulla nyt nastajengiltä tutkimusraporttia tai vaikkapa ihan tieteellistä julkaisua päinvastaisesta    ;)

Minä puutun mielipiteeseesi tässä asiassa siksi, että muistaakseni olet vaihtanut autoa samoihin aikoihin, kuin olet kitkoihin siirtynyt, joten vertailupohjasi on hyvin hatara yhden talven osalta. Kilometreistäsi en tiedä, joten niihin en ota kantaa.

Jäät kitkakokemuksissasi kakkoseksi kirkkaasti kilsoissa ja talvissa. Ja pitäydyn edelleen nastoissa.

Jos kitka parempi kuin nasta kaikissa olosuhteissa kaiken ikäisenä, niin miksei jääradalla tai jääspeedwayssä mennä tällä mullistavalla teknologialla?

Tai edes ihan uutena jääradalla?

Onko talviralleissakaan edes kitkoja käytössä yleisesti missään luokassa, jos on vapaus valita?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #485 : 08.02.2014, 23:43:21 »
Tässä on mielestäni epäkohta, koska tässä oletetaan, ettei testien tapaista ajokäytöstä esiinny normaalissa ajossa.
Voi pitää paikkansa vaikka meikäläisen mutsilla ja tuppukylän sivuteillä, muttei varmasti kenelläkään, joka käyttää yli 50% moottorin voimasta pidon salliessa sen.

Kaupunkiliikenteessä myös voimakkaat kiihdytykset ja jarrutukset ovat melko normaaleja ajotilanteita, joten hitusen kyseenalaistan tuota tutkimuksessa mainittua asiaa.


Hehheh, ettei nyt vaan olisi tässä sitä kuuluisaa mutua, ja sitä mitä et nyt usko, on sitä toista kuuluisaa, eli Mitattua Dataa :)

Lainaus
Minä puutun mielipiteeseesi tässä asiassa siksi, että muistaakseni olet vaihtanut autoa samoihin aikoihin, kuin olet kitkoihin siirtynyt, joten vertailupohjasi on hyvin hatara yhden talven osalta. Kilometreistäsi en tiedä, joten niihin en ota kantaa.

Muistat väärin, joten kommentillasi ei ole oikein perustaa. Sen toki myönnän, että tänä talvena ei nyt erityisen pahoja kelejä ole ollut. Tai jos on ollut, ne on hoitunut kitkoilla siinä missä viime talvena nastoilla (samalla autolla).

Lainaus
Jäät kitkakokemuksissasi kakkoseksi kirkkaasti kilsoissa ja talvissa. Ja pitäydyn edelleen nastoissa.

Valinnanvapaus on meillä kaikilla. Mutta en pidä hyvänä lähtökohtana tyrmätä tutkimusraporttien ja testien havaintoja siksi mikä omaa persusta miellyttää. Kukin ajakoon millä lystää, mutta faktat pitäisi pystyä hyväksymään. Ja fakta näyttää olevan se, että kulunut kitkarengas pitää jopa jäällä paremmin kuin kulunut nastarengas. Ja uutenakin jäällä pitoero on pieni, mutta sitä eroa korostaa testeissä nastaulkonemien kasvaminen. Mielestäni tämä on aikalailla olemassaolevien testien ja raporttien perusteella Q.E.D.

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 826
  • XC90 T8 TwinEngine
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #486 : 08.02.2014, 23:50:52 »
Kitkoja on ollut aina yleisesti käytössä niin WRC:ssä, kuin vanhassa A-Ryhmässäkin. Monte Carlo lienee yleisin käyttöpaikka nuille, kun oli vaihtelevat olosuhteet. Aiheesta oli joku sivu sitten myös puhetta.

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #487 : 09.02.2014, 10:28:34 »
Jos kitkat olisi paremmat talvirenkaat niin nastarenkaat olisi jo kielletty.


Nastarenkaat on kielletty mm.  Saksassa ja Ukarissa....

Ja Norjassa nastojen käytöstä joutuu maksamaan aika paljon lisähintaa, Esim. Oslossa 3,73 €/päivä (eli 100 päivää = 373 €, halpaa)
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288617040262.html

Ja muistutetaan että Suomessa raskasliikenne saa ajaa kulahtanailla kesärenkailla läpi talven joten tässä valossa kitka- vs nastakeskustelu on toissarvoista
http://kuljetusnet.fi/666-raskaan-liikenteen-osuus-liikenneonnettomuuksissa-kasvussa.html

Talvirengaspakosta eri maissa: http://www.autobild.fi/artikkeli/uutiset/lue_ulkomaiden_talvirengasmaaraykset_ennen_matkaa
« Viimeksi muokattu: 09.02.2014, 10:47:18 kirjoittanut v6omega »

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #488 : 09.02.2014, 11:07:01 »
Saksa - Unkari ja Suomi, herätkää nyt oikeasti kun vertailette ;D

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #489 : 09.02.2014, 11:26:21 »
Nastarenkaat on kielletty mm.  Saksassa ja Ukarissa....

Ja Norjassa nastojen käytöstä joutuu maksamaan aika paljon lisähintaa, Esim. Oslossa 3,73 €/päivä (eli 100 päivää = 373 €, halpaa)
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288617040262.html

Ja muistutetaan että Suomessa raskasliikenne saa ajaa kulahtanailla kesärenkailla läpi talven joten tässä valossa kitka- vs nastakeskustelu on toissarvoista
http://kuljetusnet.fi/666-raskaan-liikenteen-osuus-liikenneonnettomuuksissa-kasvussa.html

Talvirengaspakosta eri maissa: http://www.autobild.fi/artikkeli/uutiset/lue_ulkomaiden_talvirengasmaaraykset_ennen_matkaa

Tulevaisuudessa mm. Suomessa ei enään rekoillakaan ajeta kulahtaneilla renkailla. Varmaan tarkoituksella tuon unohdit.

http://www.ksml.fi/mielipide/paakirjoitukset/rekkoihin-kunnolliset-talvirenkaat/1275225
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #490 : 09.02.2014, 11:55:23 »
Tulevaisuudessa mm. Suomessa ei enään rekoillakaan ajeta kulahtaneilla renkailla. Varmaan tarkoituksella tuon unohdit.

http://www.ksml.fi/mielipide/paakirjoitukset/rekkoihin-kunnolliset-talvirenkaat/1275225

Siis jos Ruotsissa tiukennetaan raskaan liikenteen rengasvaatimuksia niin Suomessa vain toivotaan näin tapahtuva tulevaisuudessa  - minäkin toivon raskaalle liikenteelle parempaa rengastusta talvikeleille vaan mitään lakia ei asiasta ole joten mitä olen tarkoituksella unohtanut?

Sinänsä oli hyvä linkki, tässäpä lainauksia siitä
"Raskas liikenne on liukkailla talvikeleillä suuri turvallisuusriski.
Suomessa on syytä herätä ongelmaan. Raskaan kaluston huonot renkaat ovat liikenneturvallisuusriski kaikille teillä liikkuville ihmisille.
Asiaan kannattaa puuttua lainsäädännöllä. Raskaalle liikenteelle on Ruotsin mallin mukaan asetettava talvikaudelle 5 millimetrin urasyvyysvaade. Samalla on järkevää tuoda talvirengaspakko myös raskaalle kalustolle. Henkilöautoihin talvirenkaat on vaadittu vuosikymmeniä."

ja em. juttu jo vuodelta 2012
« Viimeksi muokattu: 09.02.2014, 13:44:20 kirjoittanut v6omega »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #491 : 09.02.2014, 12:25:31 »
Hehheh, ettei nyt vaan olisi tässä sitä kuuluisaa mutua, ja sitä mitä et nyt usko, on sitä toista kuuluisaa, eli Mitattua Dataa :)

Itseasiassa tuo raportin sivun 8 lopulla esitetty lause; "Normaaliliikenteessä ulkonema ei kasva samalla tavalla." on pelkkä väittämä, eikä mitattua dataatm :juhau:

Tai ainakin olisi säällistä viitata tutkimukseen, johon tuo merkittävä väittämä perustuu. Etsippä minulle se lähdeviite tuon väitteen tueksi!

Tämä on tyypillinen tutkimus rahoittajasta riippuen. Tupakkateollisuus esittää, ettei tupakointi ole niin haitallista kuin sen vastustajat väittävät. IPCC-paneeli ja muut "ympäristö-tutkijat" väittävät, että ilmasto lämpenee hirvittävästi ja nyt on kuitenkin meneillään 17 vuosi, kun IPCC:n ennusteet ovat päin persausta!
Minä väitän, että ilmasto muuttuu, on oikea tapa sanoa asia ja sen suunta ja ihmisen vaikutus olisi objektiivisen tutkimuksen aihe, eikä se YK:n 70-luvulla tilaama malli ja sen kiivas puolustaminen tutkimusmäärärahojen saamiseksi.

Tuon tutkimuksen lähdeviitteitä kun katselee, niin kovin paljon ne liittyvät pienhiukkasiin yms. päästöihin.

Ja muistini (hatara) mukaan tuo tutkimus on tilattu, liittyen selvitykseen voisiko nastarenkaat kieltää Tzadissa ympäristösyistä.
Jossain toisessa vastaavassa tutkimuksessa sitten todettiin, että hiekoitussepeli on suuriosasyy tuohon pölyyn, eikä nastat. Ja hiekoituksen poisjättäminen ei tule kysymykseen monestakin syystä.

Muistat väärin, joten kommentillasi ei ole oikein perustaa. Sen toki myönnän, että tänä talvena ei nyt erityisen pahoja kelejä ole ollut. Tai jos on ollut, ne on hoitunut kitkoilla siinä missä viime talvena nastoilla (samalla autolla).

Tämä talvi ei ole ollut kovin vertailukelpoinen viime talveen verraten, tai edellisiin, joten pidän mielipidettäsi pelkkänä satunnaisotantana. Tänä talvena olisi siellä rannikolla pärjännyt vaikka suvi-gummeilla suurimman osan ajasta.
Kritiikkini perustan juuri tuohon väittämääsi, 16 nastoilla ja yksi kitkoilla ja kitkat ovat ylivoimaiset tuolla perusteella. Mielipide, joka on minusta enemmän uskoa kuin faktaa.
Sitten kun kokemukset ovat 5/5 talvea samalla auto-mallilla, niin se on jo huomattavasti todellisempaa.

Valinnanvapaus on meillä kaikilla. Mutta en pidä hyvänä lähtökohtana tyrmätä tutkimusraporttien ja testien havaintoja siksi mikä omaa persusta miellyttää. Kukin ajakoon millä lystää, mutta faktat pitäisi pystyä hyväksymään. Ja fakta näyttää olevan se, että kulunut kitkarengas pitää jopa jäällä paremmin kuin kulunut nastarengas. Ja uutenakin jäällä pitoero on pieni, mutta sitä eroa korostaa testeissä nastaulkonemien kasvaminen. Mielestäni tämä on aikalailla olemassaolevien testien ja raporttien perusteella Q.E.D.

Tuota renkaiden valinnanvapautta ovat juurikin tuo NASTA-hanke (Tzadin kaupunki ja Trafi) yrittäneet vähentää, toinen ympäristösyistä ja toinen asfaltointikustannusten vuoksi, joten ne ovat likipitäen samassa sarjassa kuin tupakkateollisuuden väittämät haitattomuudesta. Tutkimus kun ei ole aina absoluuttinen totuus, vaan tulos siitä, mitä on haluttu tutkia ja millä tavoin.

Syy miksi minä pitäydyn nastassa taas, on erittäin vaihtelevat ajo-olosuhteet, joissa liikun. Toki kitkoilla ja lumiketjuilla pärjää pitkälle, mutta laiskana laitan ketjut vasta sitten kun nastoilla ei pääse etenemään.
Tämä on täällä pöndellä kokeiltu niin monesti, että uusilla kitkoilla ei mäkeen nousta ilman hiekkaa tai ketjuja ja nastoilla mennään ilman hikeä.

Mikä tämä kulunut nastarengas on? Nastatonko? Jos niin, niin olen täysin samaa mieletä kanssasi! Mutta jos nastoista on 95% olemassa, niin en enää yhdy mielipiteeseesi, eikä rengas ole yli vuosikymmenen ajettu.

Siis mikä tutkimus näyttää, että kulunut kitka on parempi kuin kulunut nasta?
Ainakaan nasta-raportti ei näin osoita (kuva 3) ja kaikkinensa nasta-rengas on tuon nasta-raportin mukaan parempi kuin kitka.

Ja mitä tähän nastaulkonemaan tulee, niin miksi se tapahtuisi vain testeissä, eikä normaalissa ajossa?

Lainaan tähän nasta-raportin lausetta:
Lainaus
Kitkarenkaiden kehityksen myötä olemme nyt jo tilanteessa, jossa parhaat kitkat ovat vähintään
heikompien tai kuluneiden nastarenkaiden veroisia talvisissa olosuhteissa
.
Tässä ilmeisesti tarkoitetaan uutta huippukitkaa vs. uudet/käytetyt nastat....

En kyllä ymmärrä kommenttisi lopun viittausta Kvanttisähködynamiikkaan?  :o
Tai kyllähän kitka menee kyllä sille alueelle kaikkinensa! Yleistä kitkateoriaa odotellessa...   ;)

Mutta selkeästi tuossa nasta-raportissakin on havaittavissa se seikka, että kitkat ovat heti luistimia jäällä kun niiden osuus on +75% renkaista ja liikennevirta on kohtuullinen. Tämä tilanne kohtuullinen liikennevirta/kitkat vaikutus on nähtävissä jo nyt monissa paikoin liikenteessä ihan omin silmin! Nimenomaisesti jarrutuspito on se, mikä kitkoilla romahtaa (kuva 11, 12)

Ja niin edelleen....   M.O.T.

Kitkoja on ollut aina yleisesti käytössä niin WRC:ssä, kuin vanhassa A-Ryhmässäkin. Monte Carlo lienee yleisin käyttöpaikka nuille, kun oli vaihtelevat olosuhteet. Aiheesta oli joku sivu sitten myös puhetta.

No, varsinaiseksi talviralliksi en tuota Monte carloa laske ainakaan kelien osalta.  :D
Mutta ymmärrän kyllä hyvin sen, miksi niitä kitkoja käytetään sekakeleissä siellä.


Raskaankaluston talvirengaspakottomuuden ymmärrän kyllä lähinnä siksi, että samoilla kumeilla on saatettu lähteä espanjasta ja päätyä ivaloon. Rengas-ruletti ei siinä välissä oikein onnitu helposti.
Lienen EU-sopimuksetkin tekevät omat kommervenkkinsä tähän (tavaroiden vapaa liikkuvuus), mutta pitäisin raskaiden talvirengaspakkoa ihan tervetulleena!  :hello:

Se, täytyy sanoa, että Suomalaisissa raskaissa näkee jo nykyisin jopa nastakumeja! -H-


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #492 : 09.02.2014, 15:32:36 »
Ja muistutetaan että Suomessa raskasliikenne saa ajaa kulahtanailla kesärenkailla läpi talven joten tässä valossa kitka- vs nastakeskustelu on toissarvoista
http://kuljetusnet.fi/666-raskaan-liikenteen-osuus-liikenneonnettomuuksissa-kasvussa.html

Niin, silti raskaassa kalustossa esim. maitoautoissa on useasti nastarenkaat alla, miksiköhän...  ::)

Edelleen ne OLOSUHTEET MISSÄ AJETAAN. Täällä väännetään ties mistä tutkimustuloksista, omista subjektiivisista näkökohdista katsottuna, kun eniten merkkaa edelleen se missä kukin itse ajaa. Ihan sama minulle jos käytetty kitkarengas on parempi kaupunkiolosuhteissa, jos olosuhteet missä ajaisin päivittäin olisivat vaikka tuo edellisessä postauksessa kuvaamani 10+10km peilijäistä metsätietä jne... Sama tietysti myös toisinpäin ja siksi viimeisen postauksen viimeisessä lauseessa sen totesinkin, että kokeilen kitkoja seuraavaksi ja mikäli pito niissä riittää pk-seudun keleihin, ilman että minun tarvitsee muuttaa ajotapaani liian radikaalisti, niin sitten turha on rouhia niillä nastoilla.

Iso osa suomalaisista asuu kuitenkin keskellä metsää kirjaimellisesti, missä ei ole tienhoitoa ja suolausta siihen malliin kuin täällä. Monasti vedetään tiet auki päätielle asti omilla koneillakin, niin ei tuo kitka ole todellakaan mikään jeesus ja aivan älyvapaata touhua alkaa kieltämään jotain rengastyyppiä kaupunkiolosuhteiden takia, kun iso osa suomalaisista ei siellä asu, tai halua asua.

« Viimeksi muokattu: 09.02.2014, 15:42:11 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa volvo nro 5

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 86
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #493 : 09.02.2014, 15:46:23 »
Niin, silti raskaassa kalustossa esim. maitoautoissa on useasti nastarenkaat alla, miksiköhän...  ::)

Edelleen ne OLOSUHTEET MISSÄ AJETAAN. Täällä väännetään ties mistä tutkimustuloksista, omista subjektiivisista näkökohdista katsottuna, kun eniten merkkaa edelleen se missä kukin itse ajaa. Ihan sama minulle edelleen jos käytetty kitkarengas on parempi kaupunkiolosuhteissa, jos olosuhteet missä ajaisin päivittäin olisi vaikka tuo edellisessä postauksessa kuvaamani 10+10km peilijäistä metsätietä. Sama toisinpäin ja siksi viimeisen postauksen lauseessa sen totesinkin, että kokeilen kitkoja seuraavaksi ja mikäli pito niissä riittää pk-seudun keleihin, ilman että minun tarvitsee muuttaa ajotapaani liian radikaalisti, niin sitten turha on rouhia niillä nastoilla.

Iso osa suomalaisista asuu kuitenkin keskellä metsää kirjaimellisesti, missä ei ole tienhoitoa ja suolausta siihen malliin kuin täällä. Monasti vedetään tiet auki päätielle asti omilla koneillakin, niin ei tuo kitka ole todellakaan mikään jeesus ja aivan älyvapaata touhua alkaa kieltämään jotain rengastyyppiä kaupunkiolosuhteiden takia, kun iso osa suomalaisista ei siellä asu, tai halua asua.
P>  O0  komppaan. Yhtä älyvapaata olisi määrätä etelärannikon autoilijoille nastat alle toukokuussa koska lapissa on lunta. Silloin teillä etelässä uimarannat jo käytössä ku Nilla Ivalossa nykii päissään Lynxiä käyntiin kauppareissua varten. Tai toisinpäin, me täällä Rollossa laitettais suvikumit alle kun etelässä kesä ja täällä kelkkakelit parhaimmillaan ja lunta tulee taivaan täydeltä, sillain että osa tulee tiellekkin. Päivällä sulaten, yöksi ja aamuksi jäätyen peilijääksi, tuolloin nastat tekevät muutakin kuin rohisevat. On hyvä että kaikki saavat valita oman tarpeen mukaiset gummit alle.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2014, 16:01:49 kirjoittanut volvo nro 5 »
Paljon näitä on tehty, mutta harvoin ne on onnistunu...

Poissa v6omega

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 367
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #494 : 09.02.2014, 16:21:24 »
Saksa - Unkari ja Suomi, herätkää nyt oikeasti kun vertailette ;D

Olihan siinä mukana myös naapurimaa Norja joten?

Ja lisää aiheesta
http://www.hs.fi/kaupunki/a1364960107565

 

Ateho  Elekma