Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882979 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #675 : 18.02.2014, 16:08:07 »
Nyt taitaa olla jo kitkalasit Bemarilasien päällä :D

Ei ole kuin kitkarenkaat autossa ja silmälasit päässä.

Tässäkin menee kuten kahvissa: se perinteinen Juhla Mokka alkaa maistua kuralta, kun on saanut maistaa "mannermaista" tummempaa paahtoa. Ja nyt pikkuhiljaa Suomessa myydään enemmän ja enemmän tummaa paahtoa, koska paluuta vaaleampaan ei ole kun sitä on vähän juonut.

Kaikki ovat varmasti huomanneet kahvihyllyllä Juhla Mokan tumman paahdon, Presidentin tumman paahdon ja monien ulkolaisten merkkien tummemmat paahdot, kuten http://tummapaahto.blogspot.fi/2010/06/arvid-nordqvist-franskrost.html




Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #676 : 18.02.2014, 16:42:24 »
Väitän että tämä vastakkainasettelu jatkuu niin kauan kun kaikki kuskit pakotetaan ajamaan molemmilla renkailla niin että alla olevia renkaita ei pysty tietämään kun niillä ajaa, eli autossa pitää olla niin hyvä äänieristys ettei alla olevia kumeja voi päätellä äänen perusteella. Vasta tämän jälkeen nykyinen nasta-uskovaisuus muuttuu, aivan varmasti. Siltikin jää vielä niitä jotka tarvitsevat sinne pääkoppaan sitä valheellista varmuuskerrointa niistä nastoista.

Huomatkaa, kitkarenkailla ajavat tietävät mistä puhuvat kun on sitä 2 eri rengastyypin kokemusta. Monilla nastoilla ajavilla ei ole mitään omakohtaista kokemusta kitkoista ja silti luullaan että pystytään uskottavasti niistä mitään lausumaan, mutta heidän uskonsa onkin erittäin vahvaa, koska sitä on riittävän kauan auktoriteeteilta vahvistettu. Tätä ei liene kukaan kieltämässä.

Onko muuten olemassa toista asiaa missä ollaan yhtä "tietäviä", vaikka ei ole mitään omaa kokemusta, kun näissä rengasasioissa?  :hello:

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #677 : 18.02.2014, 17:24:02 »
Väitän että tämä vastakkainasettelu jatkuu niin kauan kun kaikki kuskit pakotetaan ajamaan molemmilla renkailla niin että alla olevia renkaita ei pysty tietämään kun niillä ajaa, eli autossa pitää olla niin hyvä äänieristys ettei alla olevia kumeja voi päätellä äänen perusteella. Vasta tämän jälkeen nykyinen nasta-uskovaisuus muuttuu, aivan varmasti.

Ja sitten tulee niitäkin tapauksia joissa menisi toisin päin kun ihminen on ajanut viimeiset 15 vuotta kitkoilla ja perustaa nastakokemuksensa sinne 15 vuoden taakse eikä suostu ajamaan millään muulla kuin kitkoilla koska nastat on niin huonoja. No ihan varmasti nykykitka on parempi kuin mitä nastarenkaat oli edes uutena silloin 15 vuotta sitten, syytä ollakin. Jos ei ole niin jotain on tehty todella väärin.

Mistä toisaalta tulikin mieleen. Jos kerran nastarengas on parempi tuliteränä ja kitka kuluneena miksei kukaan nastoita kitkarengasta? Enkä nyt tarkoita näitä "kitkanastoja" vaan siis ihan oikeaa kitkarengasta johon mättäisi nastat kiinni. Toki ne nastat katoaisi aika hätäisellä vauhdilla siitä koska kumi on liian pehmeää niiden kiinnipysymiseen mutta väliäkö sillä jos ne kerran menettää parhaan pitonsa kuitenkin hyvin nopeasti. Jotenkin tuntuu että logiikka ei ole ihan näin yksinkertainen mutta tuollaisen kuvan noista jutuista saa.

Huomatkaa, kitkarenkailla ajavat tietävät mistä puhuvat kun on sitä 2 eri rengastyypin kokemusta.

Ei se ihan siltä näytä. Eiköhän jokainen nastarengaskuski ymmärrä että lumella ja asvaltilla nastoista ei ole mitään hyötyä koska pito niissä tilanteissa tulee renkaan rakenteesta sekä kuviosta ja kitkallakin pärjäisi hienosti mutta harvassa on ne kitkarengaskuskit joiden päähän mahtuu että kaikissa tilanteissa se kitkarengas yksinkertaisesti ei pärjää. Tuossa Rodionin laittamassa testissä se käy aika selkeästi ilmi, mittayksiköillä arvosteltavat suorituskykyyn liittyvät asiat menee 5-5 molemmille. Melu ei liity suorituskykyyn ja ajettavuus on kuskista sekä autosta kiinni, sitä en sitten tiedä miksi sohjoliirrosta ei ole mittaustulosta ellei se ole fiilispohjalta tehty. Silti kitkarengaskuskit jaksaa toitottaa sitä oman valintansa ylivertaisuutta - no kun ei se ole ylivertainen, tasavertainen se on. Lukuja katsomalla ymmärtää jos haluaa mutta moni ei edes halua koska oma valinta on paras ja piste.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #678 : 18.02.2014, 18:41:08 »


Tässäkin menee kuten kahvissa: se perinteinen Juhla Mokka alkaa maistua kuralta, kun on saanut maistaa "mannermaista" tummempaa paahtoa. Ja nyt pikkuhiljaa Suomessa myydään enemmän ja enemmän tummaa paahtoa, koska paluuta vaaleampaan ei ole kun sitä on vähän juonut.

Kaikki ovat varmasti huomanneet kahvihyllyllä Juhla Mokan tumman paahdon, Presidentin tumman paahdon ja monien ulkolaisten merkkien tummemmat paahdot, kuten http://tummapaahto.blogspot.fi/2010/06/arvid-nordqvist-franskrost.html
http://www.pirkka.fi/artikkeli/129797-pirkka-kahvi-ylivoimaiseen-voittoon
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #679 : 18.02.2014, 18:52:04 »
Pakko toistaa itseäni:

Minulle on ihan sama kummilla renkailla porukka ajaa kunhan eivät vaaranna minun tai perheeni henkeä liikenteessä ja täyttävät lain vaatimukset (Lue: Ajavat hyväkuntoisilla talvirenkailla jotka soveltuvat Suomen talveen).

Itse ajan "parhailla" nastarenkailla ja merkki kesärenkailla, koska renkaat on väärä paikka säästää.

BTW: 10 päivän päästä voi jo ajella kesärenkailla...  ;)
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #680 : 18.02.2014, 19:01:33 »
Se on täysin totta että joku kauan kitkoilla ajanutkin saattaisi valita myös nastat, varsinkin kun ikää alkaa karttumaan, mutta sehän on jokaisen oma valinta ja ei siinä mitään, mutta onpahan ensin sitä omakohtaista kokemusta mille sitten voi paremmin perustaa sen rengasvalinnankin.

Itselläni tuo kokemus molemmista pysyy aika hyvin nykypäivän tasolla, koska joka vuosi tulee ajeltua myös muillakin autoilla joissa on alla nastat ja siksi tiedän jotain myös tämän päivän nastojen pidosta. Itse en vaan ole huomannut niiden parantumisessa kovinkaan suurta eroa eri vuosina, toki siihen vaikuttaa myös kitkojen jatkuva paraneminen, eli kun molemmat kehittyy koko ajan paremmiksi, eroa ei aina ehkä huomaa niin helposti. Ajan kuitenkin nastoilla paljon vähemmän kun kitkoilla ja silti niitä lipsumisia tulee enempi juuri nastarenkailla varustetuilla autolla ja ajotapa kuitenkin on koko ajan sama. Mistä lie sitten johtuu, jos ei kitkan paremmuudesta. Tämän vuoksi en ole saanut nastoista millään tavalla ylivertaista kuvaa edes jäällä. Myös minun järki sanoisi että nastojen pitäisi pitää paremmin jäällä, mutta kun käytäntö on osoittanut aivan muuta, niin minkä minä sille voin.

Voiko olla sitten niin että en ole ajanut tuliterillä nastoilla vaan ne on olleet vähän kuluneita, niin kuin suurin osa renkaista käytännön liikenteessä on, eli suurimman pitonsa jo menettäneitä niin kuin täällä on monesti todettu asian olevan nastojen kohdalla. Kitkojen kohdalla pito on hyvin pitkään samalla hyvällä tasolla, eli siksi niihin on helppo luottaa.

Tämä on minun henkilökohtaisesti kokemaa "faktaa" ja en sille voi mitään, kuitenkin edelleen luotan siihen mitä kulloinenkin ajosuorite minulle kertoo. 

Poissa Ville500

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #681 : 18.02.2014, 19:25:19 »
Mä olen aina ajanu halvimmilla mahdollisilla renkailla talvella ja hyvin oon pärjänny. Tietty autotkin on ollu halvimmasta päästä.  8) Uudet renkaat olis ehdottomasti kitkat!  :)

Poissa kenkee

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 453
  • 1,5bar
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #682 : 18.02.2014, 20:47:26 »
1.3 laitan kesärenkaat alle, hyvin pärjää... ::)
Nothing beat's SEX but, BOOST!!


Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #684 : 19.02.2014, 00:12:37 »
Ajan kuitenkin nastoilla paljon vähemmän kun kitkoilla ja silti niitä lipsumisia tulee enempi juuri nastarenkailla varustetuilla autolla ja ajotapa kuitenkin on koko ajan sama. Mistä lie sitten johtuu, jos ei kitkan paremmuudesta. Tämän vuoksi en ole saanut nastoista millään tavalla ylivertaista kuvaa edes jäällä. Myös minun järki sanoisi että nastojen pitäisi pitää paremmin jäällä, mutta kun käytäntö on osoittanut aivan muuta, niin minkä minä sille voin.
Hm...  Oletko ajellut ja ajatellut kitkan ja nastan eroja käytöksessä eri tilanteissa? Et ilmeisesti tai ainakaan analyyttisesti.
Kitkalla ei toimi sama ajotapa kuin nastalla ja päinvastoin.
Minulle käytäntö on osoittanut, että nastat toimivat märällä jäällä paremmin kuin kitkat. Nimittäin nastojen alle laiton jälkeen en ole lumiketjuja käyttänyt kuin eilen kaverin pihassa, kun ei ylämäkeen pääse ilman vauhtia nuoskassa lumessa.
Yksi ketju kiinni ja matka jatkui ilman ongelmia keskeltä mäkeä. Siinä ei auttanut kitkat, eikä nastat, mutta lumiketjut veivät homman himaan ilman hikeä.

Nastat ovat ylivoimaiset tietyissä asioissa ja kitkat toisissa. Lumiketjut hakkaavat molemmat mennen tullen tietyissä tilanteissa. Kyse on painotuksista!

Ja tässä ketjussa mainittu kumimateriaalin kehitys nanotasolla koskee ihan yhtälailla molempia rengastyyppejä. Lumiketjuissa nanotason kehitystä ei ole tapahtunut, kun sitä ei ole tarvittu pidon saamiseksi.
Moniko huomasi, että nastoissa on tapahtunut esim. hakkapeliitta 8:ssa melkoista kehitystä, vaikka ns. nastapaine on pienentynyt, mutta niin on 8:n nastankin on pienentynyt.  Jokainen, joka ymmärtää fysiikan alkeita, tajuaa, että paine*pinta-ala=voima   :pomo:

Kilpajuoksua, jossa vuoroin vieraissa käydään.

Kitka voittaa yhdessä asiassa ylivoimasesti, nasta toisessa ja lumiketju kesärenkaassa yhtälailla.

Voiko olla sitten niin että en ole ajanut tuliterillä nastoilla vaan ne on olleet vähän kuluneita, niin kuin suurin osa renkaista käytännön liikenteessä on, eli suurimman pitonsa jo menettäneitä niin kuin täällä on monesti todettu asian olevan nastojen kohdalla. Kitkojen kohdalla pito on hyvin pitkään samalla hyvällä tasolla, eli siksi niihin on helppo luottaa.
Tämäkin on pelkkä mielipide. Mielipiteesi saa uskottavuutta, kun dokumentoit asiat kunnollisesti ja jaat kaikki tulokset kanssamme. Se olisi sitä mitattua dataatm!    :D

Tämä on minun henkilökohtaisesti kokemaa "faktaa" ja en sille voi mitään, kuitenkin edelleen luotan siihen mitä kulloinenkin ajosuorite minulle kertoo.

"Faktaa" lainausmerkeissä nimenomaisesti. Eli pelkkää MUTUa (MUsta TUntuu), joten antaa mustan tuntua:D
Subjektiivinen kokemuksesi on pelkkä kokemus, eikä sillä ole mitään tekemistä oikean mitattavan faktan kanssa. Volttimittarilla ei ole mielipidettä jännitteestä, vaan se kertoo mitattavan suureen sillä tarkkuudella, mikä on em. mittarille ominaista.

Sama asia on rengastesteissä. Ne mittaavat jollakin toleranssilla joitakin asioita. Autojen ero poistetaan testeissä käyttämällä samaa mallia testissä. Tällöin tulos on on puhtaasti renkaista riippuva.

Se, että onko jarrutustestissä tulos ABS:llä optimi pysähtyvyys, onkin toinen juttu. Mutta tulos on tulos mittauksessa!

Ajosuoritteeseesi en ota mitään kantaa, kuten en kädettömään posetiivariinkaan!  ;D


Ps. mitä kahveihin tulee, niin juhla-mokkaa tms. en ole kotona juonut sitten vuoden 1990. Valtion päämies pauliggia senkin edestä. Ja kun on erikuisuuksia haluttu maistella, niin saman suvun Robertin paahtoja.
Ja kun tässä ei puhuta kahveista, niin palataan kumeihin!  :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa D5GT

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2638
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #685 : 19.02.2014, 07:58:43 »

Moniko huomasi, että nastoissa on tapahtunut esim. hakkapeliitta 8:ssa melkoista kehitystä, vaikka ns. nastapaine on pienentynyt, mutta niin on 8:n nastankin on pienentynyt.  Jokainen, joka ymmärtää fysiikan alkeita, tajuaa, että paine*pinta-ala=voima   :pomo:

Toi on mielenkiintoinen aihe - kun nastapaine on jo alkuaan pienentynyt niin miten käyttäytyy vanhetessaan, voisi kuvitella ettei ulkonema pääse rasituksessa samalla tavalla kasvamaan (ja parantamaan testituloksia) ja toisaalta pito säilyy tasaisempana vanhetessaan?
« Viimeksi muokattu: 19.02.2014, 08:56:34 kirjoittanut D5GT »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #686 : 19.02.2014, 13:08:02 »
Toi on mielenkiintoinen aihe - kun nastapaine on jo alkuaan pienentynyt niin miten käyttäytyy vanhetessaan, voisi kuvitella ettei ulkonema pääse rasituksessa samalla tavalla kasvamaan (ja parantamaan testituloksia) ja toisaalta pito säilyy tasaisempana vanhetessaan?

Ylipäätään tuo eco stud8 nasta on muutenkin mielenkiintoinen muotoilultaan. Muodosta voisi päätellä, että nastan leikkausvoimat jäähän ovat lisääntyneet muotoilun ja pintapaineen vuoksi.

Nastaulkonema lienen kasvaa samantyylisesti kuin aikaisemmissa malleissakin, nastatyynyn tuodessa oman lisänsä siihen.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #687 : 20.02.2014, 20:55:56 »
N.8000km hakkapeliitta 8:lla takana. Kuin uudet pinnaltaan ja kaikki nastat tallella. Tuli vaihdettua edestä taakse ja tein pientä tutkimusta.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4140
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #688 : 21.02.2014, 08:55:51 »
N.8000km hakkapeliitta 8:lla takana. Kuin uudet pinnaltaan ja kaikki nastat tallella. Tuli vaihdettua edestä taakse ja tein pientä tutkimusta.
Ei muuta, kuin  jostain kitkarenkaat alle ja jäälle jarruttelemaan ;)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa -karppa-

  • Valoisin ajatuksin
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1100
  • Keski-ikäinen jeesustelija
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #689 : 21.02.2014, 09:19:09 »
Ei muuta, kuin  jostain kitkarenkaat alle ja jäälle jarruttelemaan ;)

Höpöhöpö.
EX: 1.8 Tbo sedan luupää (Tupla tehot/vääntö), 1.9 TDI Skoda Octavia Combi Laurin & Klement  (Melkein tupla tehot/vääntö), 2.4 D5 Volvo XC70 (Traktori), Skoda Octavia 2.0TDI Scout (MTM)
Suzuki GSX-R 1100 (Lama-ajan Ohjus -Vase)
Neliveto diesel farkku vajaa 250 ja melkein 450 sekä AITO neliveto bensa farkku 450Hp/580Nm (Vakio)

 

Samppasport  Futurez