RallyBaron  Samppasport

Kitkat vs. nastat pysytään suomen oloissa

  • 3746 Vastauksia
  • 882949 Lukukerrat

0 jäsentä ja 9 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #930 : 27.10.2014, 16:55:11 »
En ole huomannut kuin erään kitka fanaatikon hokevan matraansa ja sivusta toiseen ;)

Mutta huomaatko, olen pysynyt hyvin aiheessa, sitä samaa ei aina voi kaikista muista sanoa.  :hello:

Ja huomaatteko, mulla ei meno hermo vaikka kitkaa tietämättömänä parjattaisiinkin, toisin kun tietämättömillä nastamiehillä jos nastasta tuo mitään heikkouksia esiin.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2014, 16:57:15 kirjoittanut Volvo-car »

Poissa sjos

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5879
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #931 : 27.10.2014, 16:56:11 »
Mulla on muuten ihan sama aatos, eli noi nastat vaihtuu Contin vanhoihin kitkoihin jos auto ei vaihdu lähiaikoina

Ja mulla se aatos,  että oli ensimmäiset ja samalla viimeiset kitkarenkaat mulla.

Ainut + on, ettei ne rapise.
- sitten tuntuukin olevan pitkä lista.

Stanan kalliiksi vaan tulee tällaiset kokeilut/hairahdukset  >:(
Chrysler PT Cruiser :smoke:

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #932 : 27.10.2014, 16:57:05 »
Miksi kysyä, kun oma persdyno sanoo, että alla olevat kitkat (nokian r2 235/45-18 ) on ihan surkeat ajaa nyt kesäkelillä.

Rumba rengaspaineiden kohdilleen etsiminen aloitettava.
Nyt kyllä vaihtuu kesärenkaat takaisin, niin kauan kuin oikea talvi tulee.

Eihän noilla aja erkkikään !!!

R2 alkaa tuntua tukevalta kesärengasmaiselta vasta kun on -20 celsiusta. Siihen saakka käytös on huojuvaa ja epämääräistä. Kun katsoo kulutuspintaa ja painaa sitä sormella, ymmärtää miksi.

http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/10/25/leudot-talvet-pilaavat-suomalaisten-talvirenkaat/201414764/304

Eipä näillä heinäkuukeleillä talvirengasta kannatakaan käyttää. Nyt olisi sopiva "välikeli" käyttää eurooppalaista kitkarengasta.

Lisäys: noin matalalla profiililla suosittelen kokeilemaan noin 3,0 bar paineita.

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #933 : 27.10.2014, 16:58:43 »
R2 alkaa tuntua tukevalta kesärengasmaiselta vasta kun on -20 celsiusta. Siihen saakka käytös on huojuvaa ja epämääräistä. Kun katsoo kulutuspintaa ja painaa sitä sormella, ymmärtää miksi.

http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/10/25/leudot-talvet-pilaavat-suomalaisten-talvirenkaat/201414764/304

Eipä näillä heinäkuukeleillä talvirengasta kannatakaan käyttää. Nyt olisi sopiva "välikeli" käyttää eurooppalaista kitkarengasta.

Tämä on muuten tosi juttu ja se koskee myös nastaa, tälläinen plussa-keli on huono talvirenkaalle kun ne on suunniteltu pakkaskeleille.
Mulla oli joskus Nokian R, mutta se oli suuri pettymys pitonsa suhteen, siksi olenkin välttänyt Nokian renkaita ja ajellut etupäässä Continentalin tuotteilla.
« Viimeksi muokattu: 27.10.2014, 17:00:22 kirjoittanut Volvo-car »

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #934 : 27.10.2014, 16:58:52 »
Aina yhtä hienoa katsoa kun joku puhuu itsensä pussiin. No, uskovaisuus on kova juttu. Sitä en missään tapauksessa käy kiistämään ja tällä kertaa todellakin omiin kokemuksiin perustuen.

Muutamia ikäviä pikku faktoja aiheesta "kitkarenkaan ja nastarenkaan rakenteellinen ero":

1. sitä ei tänä päivänä juurikaan ole

Kas perhana, tulipa lyhyt lista.

Mutta lukemalla niitä testejä sillä usein peräänkuulutetulla avoimella mielellä ja käyttäen järkeä sokean kiihkon sijaan tuon tajuaa tyhmempikin. Saman merkin nastarengas ja kitkarengas eroavat toisistaan suorituskyvyltään hyvin vähän niin kauan kuin pinta ei anna toiselle teknistä etua (lue: jää) mistä on varsin selvästi pääteltävissä että niin renkaan runko kuin kumiseoskin on joko sama tai hyvin lähelle sama. Nastoista ei lumella ole hyötyä jolloin nastarengaskin toimii kitkarenkaana ja jos, käytännössä pikemminkin kun kuin jos, se suorittaa samalla tavoin kuin nastaton sukulaisensa voidaan todeta että samaa kamaa mutta toisessa on mukana vähän ylimääräistä rautaa ja toisessa ei. Sama juttu asvaltilla, jos nastarengas olisi rungoltaan pehmeämpi kuten yleisesti luullaan se olisi pahasti alakynnessä mutta jälleen testit osoittavat että näin ei ole. Ainoa tilanne jossa tulee suurta eroa puoleen tai toiseen on jääpito ja siinä ennalta-arvattavasti nasta voittaa, täytyy olla opetellut jonkun muun maailman fysiikan lait jos jotain muuta edes odottaa. Jääpiikeillä nyt edelleenkin pääsee avannosta aika paljon helpommin kuin kumihanskoilla.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #935 : 27.10.2014, 17:01:40 »
Ite tullut käytettyä 0,5-0,7bar kovempia paineita talvipyörässä, vähän autosta ja renkaasta riippuen.

Ja kitka on löllerömpi (=pehmeämpi) ajaa kuin nasta. Syynä kumiseoksen pehmeys ja rungon pehmeys. Jos nasta on "liitelevä ja huojakka", niin tuskin löytyy edes DOT -leimaa kun ovat niin vanhat.

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #936 : 27.10.2014, 17:16:50 »
Muutamia ikäviä pikku faktoja aiheesta "kitkarenkaan ja nastarenkaan rakenteellinen ero":

1. sitä ei tänä päivänä juurikaan ole

Kas perhana, tulipa lyhyt lista.


Kas perhana. Kuitenkin käytettynä jäällä kitka pysähtyy lyhyemmällä matkalla kuin nasta.

Samoin misukan kitka pysähtyy nopeammin uutenakin jäällä kuin nasta.

Jos ovat täysin samanlaiset, miksi niistä piikeistä ei ole enää hyötyä käytettynä, vaan pikemminkin haittaa (jos siis käytettynä nastan jääpito heikkenee 30% ja kitkan 3%?).

Ja kun analogiat on kivoja, niin eikö kukaan ajattele asvalttia?

Otatko mieluummin perseposkeesi lääpäisyjä kumiläpyskästä vai teräspiikistä? :D

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #937 : 27.10.2014, 17:19:21 »
Aina yhtä hienoa katsoa kun joku puhuu itsensä pussiin. No, uskovaisuus on kova juttu. Sitä en missään tapauksessa käy kiistämään ja tällä kertaa todellakin omiin kokemuksiin perustuen.

Muutamia ikäviä pikku faktoja aiheesta "kitkarenkaan ja nastarenkaan rakenteellinen ero":

1. sitä ei tänä päivänä juurikaan ole

Kas perhana, tulipa lyhyt lista.

Mutta lukemalla niitä testejä sillä usein peräänkuulutetulla avoimella mielellä ja käyttäen järkeä sokean kiihkon sijaan tuon tajuaa tyhmempikin. Saman merkin nastarengas ja kitkarengas eroavat toisistaan suorituskyvyltään hyvin vähän niin kauan kuin pinta ei anna toiselle teknistä etua (lue: jää) mistä on varsin selvästi pääteltävissä että niin renkaan runko kuin kumiseoskin on joko sama tai hyvin lähelle sama. Nastoista ei lumella ole hyötyä jolloin nastarengaskin toimii kitkarenkaana ja jos, käytännössä pikemminkin kun kuin jos, se suorittaa samalla tavoin kuin nastaton sukulaisensa voidaan todeta että samaa kamaa mutta toisessa on mukana vähän ylimääräistä rautaa ja toisessa ei. Sama juttu asvaltilla, jos nastarengas olisi rungoltaan pehmeämpi kuten yleisesti luullaan se olisi pahasti alakynnessä mutta jälleen testit osoittavat että näin ei ole. Ainoa tilanne jossa tulee suurta eroa puoleen tai toiseen on jääpito ja siinä ennalta-arvattavasti nasta voittaa, täytyy olla opetellut jonkun muun maailman fysiikan lait jos jotain muuta edes odottaa. Jääpiikeillä nyt edelleenkin pääsee avannosta aika paljon helpommin kuin kumihanskoilla.

Oliko tämä tietoa vai luuloa, itse sain aika kattavan tietopaukun maahantuojalta eri renkaiden rakenteellisista eroista koskien 4-5 kärkipään rengasmerkkiä. Nastarengas on kuulemma nykyään hyvin notkeaa ja se nastojen kanssa aiheuttaa sen että se on tosi huojakka ajettava, mutta kun se kuluessaan kovettuu ja nastat uppoavat syvemmälle kumin sisään, ajokäytöskin muuttuu hieman paremmaksi ja lisäksi tähän ajotuntumaan tottuukin. Kitkassa on taas lamelleja enemmän joilla se tarttuu jäähänkin yhtä hyvin kun ne metallipiiikit, juuri "tahmeutensa" takia. Lamelleja on paljon ja jos oikein ymmärsin, niin niiden takia ote on hyvä ja ajotuntuma napakampi kun vetelässä nastakumissa. Tämä on hei muutaman eri merkin maahantuojan kertomaa tietoa, ei siis minun. Se ei ole enää nykypäivänä mikään totuus että nasta pitäisi AINA jäällä kaikkein parhaiten, jossain olosuhteissa kuten esim. yllä kerroin, näin voi olla, mutta se ei koske kaikkia jääolosuhteita.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #938 : 27.10.2014, 17:45:45 »
Eipä näillä heinäkuukeleillä talvirengasta kannatakaan käyttää. Nyt olisi sopiva "välikeli" käyttää eurooppalaista kitkarengasta.

Riippuu varmasti siitä missä päin liikkuu.....   :pomo:

Jossain nuorgamin seutuvilla suvi-gummeilla voi olla hitusen vaikeuksia aamusella. 

Mutta siellä Tzadissa voi suvi-gummeilla pärjäillä pitkäänkin.  ::)

Ja huomaatteko, mulla ei meno hermo vaikka kitkaa tietämättömänä parjattaisiinkin, toisin kun tietämättömillä nastamiehillä jos nastasta tuo mitään heikkouksia esiin.

Nyt trollisi menee jo vähän mauttomaksi....  ???

Haukkua nyt toisia tietämättömiksi, totaalisen tietämättömyyden suomalla varmuudella!     :uglystupid2:

Kas perhana. Kuitenkin käytettynä jäällä kitka pysähtyy lyhyemmällä matkalla kuin nasta.
Samoin misukan kitka pysähtyy nopeammin uutenakin jäällä kuin nasta.

Hm....   Vain yhden viitatun testin perusteella, jossa ei nyt muistin virkistykseksi mainittu mitkä renkaat olivat kyseessä ja minkä ikäisenä.  :pomo:

Ja misukan kitka voitti 2014 testissä vain Sunny:n joka oli tulokseltaan nastoitettu kesärengas. Jinyu:n ja nordman 5 sen, vaikka oli paras kitkakumi jäällä. :juhau:

Tarkkuutta siihen saivarteluun!  ;)


Jos ovat täysin samanlaiset, miksi niistä piikeistä ei ole enää hyötyä käytettynä, vaan pikemminkin haittaa (jos siis käytettynä nastan jääpito heikkenee 30% ja kitkan 3%?).

Viittaat edelleen tuohon testiin, jonka renkaita/paistoleimoja emme tiedä. :juhau:
Ja mistäs nuo 30% vetäisit?

Ja kun analogiat on kivoja, niin eikö kukaan ajattele asvalttia?
Otatko mieluummin perseposkeesi lääpäisyjä kumiläpyskästä vai teräspiikistä? :D
Kylläpäs tämä nyt kovin analistiseksi menee!  :börs:   :o

Tiedän, että ihmisillä on outoja mieltymyksiä, mutta minä ainakin pidän renkaat kaukana ahteristani!  ::)  :D




Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Rodion

  • Koeajaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 942
  • BMW X3 TwinPower Turbo
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #939 : 27.10.2014, 18:02:27 »
Riippuu varmasti siitä missä päin liikkuu.....   :pomo:

Jossain nuorgamin seutuvilla suvi-gummeilla voi olla hitusen vaikeuksia aamusella. 

Mutta siellä Tzadissa voi suvi-gummeilla pärjäillä pitkäänkin.  ::)

Totta kai :)


Lainaus
Hm....   Vain yhden viitatun testin perusteella, jossa ei nyt muistin virkistykseksi mainittu mitkä renkaat olivat kyseessä ja minkä ikäisenä.  :pomo:

Ja misukan kitka voitti 2014 testissä vain Sunny:n joka oli tulokseltaan nastoitettu kesärengas. Jinyu:n ja nordman 5 sen, vaikka oli paras kitkakumi jäällä. :juhau:

Tarkkuutta siihen saivarteluun!  ;)

Dubbade ContiWinterViking 2, nordiska dubbfria ContiVikingContact 5

Prosenttilukema oli 20, ei 30, joten hyvä kun huomautit: "Det dubbade däcket presterar plötsligt sämre än det nordiska dubbfria och har tappat nästan en femtedel av sin bromskapacitet"

Ja misukan kitkoista ja nastoista kirjoitin nimenomaan jarrutuspitoa jäällä, en muuta :)


Lainaus
Kylläpäs tämä nyt kovin analistiseksi menee!  :börs:   :o

Tiedän, että ihmisillä on outoja mieltymyksiä, mutta minä ainakin pidän renkaat kaukana ahteristani!  ::)  :D

Mutta asvaltilla ei ole mahdollisuuksia pitää renkaita pois pinnastaan! :D

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #940 : 27.10.2014, 18:07:34 »
Jos ovat täysin samanlaiset, miksi niistä piikeistä ei ole enää hyötyä käytettynä, vaan pikemminkin haittaa (jos siis käytettynä nastan jääpito heikkenee 30% ja kitkan 3%?).

Ei ole enää hyötyä, vai ei ole enää niin paljoa hyötyä? Myönnän vetäväni seuraavat tulokset hatusta (koska en omista sitä TM:ää jossa tuo uusin testi oli mutta varmistus asiaan varmaan saadaan) mutta jos nastarengas pysähtyy pakasta vedettynä jäällä 40m matkalla ja kitka 50m matkalla niin jopa tuolla 20% heikentymisellä nasta pysähtyy edelleen 48m kohdalla kun kitka menee 51 metrin päähän. Johtopäätös, mieluummin stoppi metri ennen estettä vai pari metriä siitä läpi? Ja tämä siis niillä ilmeisesti lähinnä loppuun ajetuilla nastoilla. Jos nyt kerran puhutaan siitä ääritilannepidosta niin tuo kolme metriä on sopivassa paikassa aika paljon.

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #941 : 27.10.2014, 18:14:56 »
Linkin takana maahantuojien, rengasmyyjien ja valmistajien edustajien näkemyksiä siitä kumpi kiotka vai nasta.
http://contentviewer.adobe.com/s/Teknavi/056a38267d2744faacd9ae74f65cc51f/Teknavi_18_2014/16%20renkaat.html
Näiden perusteella sanoisin että lienee nimerkin volvo-car soitot suuntautuneet kiinalaisvalmistajien edustajille. :2funny:
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Poissa Volvo-car

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 71
  • www.vrcf.fi
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #942 : 27.10.2014, 18:31:01 »
Linkin takana maahantuojien, rengasmyyjien ja valmistajien edustajien näkemyksiä siitä kumpi kiotka vai nasta.
http://contentviewer.adobe.com/s/Teknavi/056a38267d2744faacd9ae74f65cc51f/Teknavi_18_2014/16%20renkaat.html
Näiden perusteella sanoisin että lienee nimerkin volvo-car soitot suuntautuneet kiinalaisvalmistajien edustajille. :2funny:

Tällä tasolla on nastamiehen arkumentointi kun alkaa kitkat näyttämään liian hyvältä ja nastan asema horjuu...varo vaan.  :pomo:

Milloin kiinalaisvalmistajan renkaat ovat olleet suomalaisessa rengastestissä 4. sijalla?

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12497
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #943 : 27.10.2014, 18:48:11 »
Pitäisköhän Nokian renkaille kertoa että kitkoilla olisi helpompi ja varmempi ajaa? ???
https://www.youtube.com/watch?v=TS3zx8NMlr8
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Kitkat vs. nastat
« Vastaus #944 : 27.10.2014, 18:59:27 »
Eipä näillä heinäkuukeleillä talvirengasta kannatakaan käyttää. Nyt olisi sopiva "välikeli" käyttää eurooppalaista kitkarengasta.

Lisäys: noin matalalla profiililla suosittelen kokeilemaan noin 3,0 bar paineita.
Kokeilussa juurikin nyt. Ei valittamista. Nopeusluokka V. Hankook iCept W310. Autona V40 -98. Paljastinkohan nyt liikaa??  :P

Kyllä, ja vaikka ylikin.

Dubbade ContiWinterViking 2, nordiska dubbfria ContiVikingContact 5
Kokemusta muuten noista molemmista malleista. 2:n Mazda 323:sen ja 5:n V70I:sen alla, ei valittamista. Kummillakin ajoin n. talven joten ei kokemusta kuluneempana. Jos Conti pysyy noin hyvänä jatkossakin niin on on yksi varteen otettana ehdokas mun renkaaks. Nyt V40:seen tulee Contin nastat kun sain sopivasti lähes uudet gummit.

 

Carcom Oy  Ateho