Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Volvosterix - 04.01.2024, 05:08:16
-
Tervehdys! Tuttava vinkkasi että tällainen foorumi löytyy kun en facebookin mailmaa oikein siedä nykyisin saati käytä.
Elikkäs edesmenneeltä ystävältä jäi nyt ylimääräiseksi volvo ja sain sen itselle.
Kysymys kuuluukin mikä on näiden koneiden mahdollinen ikä sekä kesto?
Jakopää pitäisi laittaa tähän, mutta korjaamo sanoi että ei kuullemma kannata enään kun mittarissa 403tkm että menisi rahat hukkaan vain, joka pisti miettimään kun eikös yleensä bisnes pyöri rahalla?
Auto on siis Volvo S60 2.4 vapari 2001 vuosimallia, bensakoneella
Huoltohistoria on aikalailla täydellinen että öljyt vaihdettu aina ajallaan sekä tulpat kuluvat osat jne, tähän on uusittu jouset eteen, taakse sekä jarrut 7kk sitten ja muistaakseni tulpat myös. Sekä imm uusittu 8kk sitten uuteen.
Jos tähän nyt jakopään teen niin tarkotus ajella loppuun asti koko auto ei myydä pois, muutenkin välillä ollut auttamassa kyseisen auton laitossa mitä nyt osannut.
Joskus ollut käytössä V70 ja sillä ei matka tyssännyt kuin kerran kun bensa loppui kun mittaristo simahti ja muutamasta kolaristakin selvisi vain muutamalla naarmulla. Bensaahan nämä kyllä vie mutta auto tarjonta on ollut aika hemmetin huonoa viimeaikoina.
-
Kukaanhan nyt ei ole ennustaja, mutta kyllä näillä on yli 500 ajeltu aika paljon. Kaverikin myi hiljan oman V-70 tällä koneella 508 ajettuna ja juuri leimattuna.
-
Oma on T5 ja vielä ohjelmoitu eli kovempi ahtopaine. Just meni 500 000 raja rikki. Vielä sama vuosimalli niinkuin allekirjoituksessa on.
Jos auto huollettu hyvin eikä kilinöitä kuulu niin kyllä pitäis matkan vielä jatkua reilusti.
Tämä vielä ilman turboa niin on päässyt melko helpolla.
Eikä kannata ihan heti päästää tuota käsistä jos toimii, on sentään vielä volvo eikä mikään :tickedoff: voortti.
Onkohan se korjaamo nyt sekoittanut jotakin ja ajatellut ranskanperunoita? :D
Vie toiseen paikkaan joka osaa asiansa eikä ala neuvomaan asiakasta aivan oudosti. :idiot2:
-
Tervetuloa foorumille -H-
Tokihan Volvo kannattaa huoltaa ja pitää iskussa, todennäköisesti paljon vielä kilometrejä edessä.
Olisi kiva kuulla vaikka YVllä että mikä korjaamo noin käsittämättömän kommentin heitti?
2.4 moottori on kestävässä maineessa.
Ja eihän näihin jakohihnan vaihto ole edes kovin kallis. Sitten se on kallis remppa kun päästää kilahtamaan. En ainakaan itse miettisi hetkeäkään jos auto muuten on ryhdissään ja sitä on tarkoitus pitää.
-
Tervetuloa foorumille -H-
Tokihan Volvo kannattaa huoltaa ja pitää iskussa, todennäköisesti paljon vielä kilometrejä edessä.
Olisi kiva kuulla vaikka YVllä että mikä korjaamo noin käsittämättömän kommentin heitti?
2.4 moottori on kestävässä maineessa.
Ja eihän näihin jakohihnan vaihto ole edes kovin kallis. Sitten se on kallis remppa kun päästää kilahtamaan. En ainakaan itse miettisi hetkeäkään jos auto muuten on ryhdissään ja sitä on tarkoitus pitää.
Kiitos vain tosiaa kun en facebookkia käytä niin ennemmin tänne :) Toki vielä vähä opettelua vaikka ikää on alle 40v vielä ;D
Voin YV kyllä kertoa jos osaan sellaisen täällä lähettää. Ihmettelen itsekkin kyseisen korjaamon kannanottoa.
Tarkoitus siis vaihtaa jakopää, vesipumppu, kaikki stefat samalla kun auki on voihan se olla et tulee kallis paukku mut ompahan sit hetkeksi siitä huolet pois.
Ruostetta ei ole paljon mitään kun näyty auto läpi nyt.
Tiedän omistushistorian nyt ainakin 10v ajalta ja öljyt vaihettu 10-15tkm välein, yleisesti 10tkm välein.
Ja tulpat jakopäät jne ei ole venyneet ja kuluvat odat vaihettu ajallaan.
-
Eihän tuollaista kannata hävittää jonkun korjaamon lausunnon takia, vie sitten toiseen korjaamoon kyllä niitä löytyy kun rahasta tekevät.
Jakopään osat ei paljoa maksa näihin jos sinne kaikki osatkin sattuu vaihtamaan.
Jos Volvo on koriltaan siisti ja muuten toimiva niin pistää kuntoon ja ajaa vaan..
-
Eihän tuollaista kannata hävittää jonkun korjaamon lausunnon takia, vie sitten toiseen korjaamoon kyllä niitä löytyy kun rahasta tekevät.
Jakopään osat ei paljoa maksa näihin jos sinne kaikki osatkin sattuu vaihtamaan.
Jos Volvo on koriltaan siisti ja muuten toimiva niin pistää kuntoon ja ajaa vaan..
No sitten otan tämän autoksi itselle, vaikka bensaa vie niin halvemmaksi varmasti tämä auto tulee kuin että ostaa käytetyn nettiautosta ja sit onkin hirveät korjaukset edessä. Näin käynyt jo kolmesti..
Sellainen kysymys et uskaltasko tuohon pistää 0-40w öljyä kun ajettu noin paljon? Ainakin olisi pakkasilla hyvä kun omassa työpaikassa tolppien käyttö kiellettiin.. Ja ei tuossa ole kuin säteilylämmitin ilmeisesti.
Kävin muuten huvikseen tuon auton nyt leimaamassa ja meni läpi ilman mitään kehoituksia, ainoastaan takajarrut uusittava meni vielä rajoissa, mutta muistelen että tuolla on se paskamainen rumpu käsijarru jos oikein muistan onkohan kallis korjata?
Niin ja tuli vielä vinkki että alapallot kannattaa näissä vaihtaa, en tiedä onko kallista. Itse pystyn öljyt vaihtamaan tällä hetkellä muu ei oikein onnistu. Ja kun ei ole enään ketään ketä voisi jeesailla.
Sekä se vielä että yksi volvo korjaamo sanoi että OEM stefat vaihtaa niin eikö sillo vaiheta kaikki kampiakselista lähtien?
-
Kai se 0-40 menee, ite pistäny aina 5W/40 mut tuo nolla vois olla notkeempaa kylmällä.
Vaikka ei se käyntiinlähtö siittä oo kiinni vaan akusta.
Se käsijarru ei oo kallis kun uusii takalevyt niin siinähän ne rummut on. Kengät maksaa 20-30€ ehkä suunnilleen ja hommaa sinne ne säätöruuvit kenkien väliin niin saa timmin.
Tunnin homma apaut.
https://www.motonet.fi/tuote/kasijarrukenkien-saadinpari-23-01608?product=23-01608
Alapallot voi vaihtaa mutta eipä niitä huvikseen viitti vaihtaa. Korjaamolla pitäis onnistua 1-1.5 tunnissa korkeintaan.
Se on näin vanhassa tuolla isolla kartiolla. https://aeromotors.fi/kataloog/article/8724007/825-0218-10-fag
Täältä aeromotorsilta oon paljon tilannu ja homma toiminut hyvin. Nivelet ja tukivarret saa melkeen puoleen hintaan vertaa suomi.
Iskarit myös halpoja...siis kaikki. :D
OEM stefat tarkottaa vain alkuperäislaatuista stefaa. Ne vaihdetaan mitä haluat. Harvoin menee kampuran stefa, nokan stefa useammin.
Ps. Hommaa Aisin vesipumppu, se on alkuperäinen. Esim. KL-varaosista saa tuota pumppua reilu 50€ kun volvolla taitaa olla 150€. Sama pumppu mutta hiottu volvo logo pumpusta pois. :2funny:
Oho, näkyy aisinin pumppu olevan aeromotorsilla vähä reilu 36€.
-
Kai se 0-40 menee, ite pistäny aina 5W/40 mut tuo nolla vois olla notkeempaa kylmällä.
Vaikka ei se käyntiinlähtö siittä oo kiinni vaan akusta.
Se käsijarru ei oo kallis kun uusii takalevyt niin siinähän ne rummut on. Kengät maksaa 20-30€ ehkä suunnilleen ja hommaa sinne ne säätöruuvit kenkien väliin niin saa timmin.
Tunnin homma apaut.
https://www.motonet.fi/tuote/kasijarrukenkien-saadinpari-23-01608?product=23-01608
Alapallot voi vaihtaa mutta eipä niitä huvikseen viitti vaihtaa. Korjaamolla pitäis onnistua 1-1.5 tunnissa korkeintaan.
Se on näin vanhassa tuolla isolla kartiolla. https://aeromotors.fi/kataloog/article/8724007/825-0218-10-fag
Täältä aeromotorsilta oon paljon tilannu ja homma toiminut hyvin. Nivelet ja tukivarret saa melkeen puoleen hintaan vertaa suomi.
Iskarit myös halpoja...siis kaikki. :D
OEM stefat tarkottaa vain alkuperäislaatuista stefaa. Ne vaihdetaan mitä haluat. Harvoin menee kampuran stefa, nokan stefa useammin.
Ps. Hommaa Aisin vesipumppu, se on alkuperäinen. Esim. KL-varaosista saa tuota pumppua reilu 50€ kun volvolla taitaa olla 150€. Sama pumppu mutta hiottu volvo logo pumpusta pois. :2funny:
Oho, näkyy aisinin pumppu olevan aeromotorsilla vähä reilu 36€.
Katselin youtubesta vähän ohjeita tuosta käsijarrusta ja ei kyllä tuollaisten jousien kanssa vääntö varmaan itsellä suju, harmittaa kun ei ole ketään tuttua täällä pks alueella kenen kanssa opetella näitä enemmän.
Nyt löytyi järvenpäästä joku volvo korjaamo joka aika edullisesti ottas työnalle auton.
Toki ihmettelen kävin tuossa öljypisteellä kun on aina lähellä niin ei suostunut laittanaan 0-40w öljyä, hekin sitä mieltä että tuler vielä ulos tiivisteistä?
-
Niihin jarruhommiin löytyy hyvät videot youtubesta niin uskaltaa itsekin tehdä. Käsijarrun kun laittaa kerran kuntoon säätöpaloilla ja käyttää sitä aktiviisesti pysäköidessä, ei siihen tarvitse joka vuosi koskea. Takajarrut kuluu aika hitaasti, etujarrun paloja saa enemmän vaihdella. 0w-40 on kyllä aika ohutta öljyä näin vanhaan autoon, moni ajaa tarkoituksella paksummilla.
-
Ne jarrujouset saa parhaiten paikoilleen ihan sopivalla meisselillä.
Meisselin :D kärki sinne jousen aukkoon kengässä ja jousen koukku siihen varteen, sitten vaan väännetään niin jousen pää liukuu paikalleen.
-
Täältä myös rohkaisu tekemään YouTube videoiden ohjeiden mukaan. O0
Itsellänikään ei ole mitään koulutusta tai sen kummempaa käsitystä näistä remppahommista mutta sitä varten nämä foorumit ovat olemassa. Ajattelen monesti myös että ellei itse osaakaan niin sittenhän voi viedä liikkeeseen, onpahan ainakin yritetty.
Pitäisi myös itse käydä seuraavaksi S60 käsijarrun kimppuun. Osat ajattelin hakea Motonetista tai Biltemasta, kummasta nyt halvemmalla saa.
-
https://www.youtube.com/watch?v=phO0arqqxRM&t=683s
(https://www.youtube.com/watch?v=phO0arqqxRM&t=683s)
Tolla ohjeella mä taisin tehdä, en kyllä mitään rasvannut ja 5 vuotta se on ainakin toiminut, venettä laskiessa ton on toimittava
-
https://www.youtube.com/watch?v=phO0arqqxRM&t=683s
(https://www.youtube.com/watch?v=phO0arqqxRM&t=683s)
Tolla ohjeella mä taisin tehdä, en kyllä mitään rasvannut ja 5 vuotta se on ainakin toiminut, venettä laskiessa ton on toimittava
On tämä foorumi kyllä huikea paikka :) Joo täytyy pohtia kokeilenko itse noi jarrut vai en. Se vaan kun toinen käsistä vieläkin vähän rikki niin ei oikein ole ”voimaa” siinä.
Täytyy joo pysyä 5-40w öljyssä ja varmaan heittää tuonne se motulin moottorinpesu aine ja vaihdattaa.
Pitää ilmeisesti oikealle uusia se vetonivel mikä on pyöränlaakerissa kiinni muista nyt oikeaa nimeä sille. Vasemalle vaihdettu ja nyt oikea puoli täristää. Pyöränlaakerit on eteen uusittu kuitenkin.
-
Jos vaan kiihdyttäessä täristää. Pyörät kannattaa tasaisessa vauhdissa täristäessä tsekata ensin, vaihtamalla niitä toiselle akselille tms.
-
Oon kai vaan tyhmä mutta mitä toi naaras tossa videolla selitti ettei voi vaan painaa mäntää sisälle kun on abs vaan pitää avata ilmausruuvi?
Aina oon ite vaan painanu männän eikä mitään ongelmia ole ollut. :pomo:
-
Oon kai vaan tyhmä mutta mitä toi naaras tossa videolla selitti ettei voi vaan painaa mäntää sisälle kun on abs vaan pitää avata ilmausruuvi?
Aina oon ite vaan painanu männän eikä mitään ongelmia ole ollut. :pomo:
Niin mutta hän on Amerikkalainen.... täytyy koittaa ymmärtää.
Oli tuossa nyt kaikkee muutakin. Ihan helvetin paskaseks jätti satulan ym. lopuks tietty suhautti breikkaria siihen päälle että varmasti kaikki paskat valuu uusille paloille. ;D Ja jumankekka mihin momenttiin nykäs ilmausnipan. :o Oikeen narahdus kuulu. :buck2:
Satula heilu ja roikku jarruletkun varassa vapaana.
-
Itsekin olen pelannut ABS jarrullisissa autoissa ns.varman päälle ja avannut sen ilmausruuvin kun olen työntänyt männän sisään.
Ideana se ettei sinne abs pumpulle päin menisi likaa.
Ilman parempaa tietoa olen näin toiminut.
-
Aika pitkä matka satulalta pumpulle. Eikä siä likaa pitäis olla jos säännöllisesti vaihettu nesteet.
-
Mäkin monesti avaan ilmausruuvin samalla, joskus oli niin huonot takasatulat että muuten ei meinannut saada edes mäntää sisään mut toi lian pelko on tainnut tulla alfamerin oppaasta, ja tuleehan ne nesteet helposti vaihdettua samalla parin vuoden välein.
-
Jos vaan kiihdyttäessä täristää. Pyörät kannattaa tasaisessa vauhdissa täristäessä tsekata ensin, vaihtamalla niitä toiselle akselille tms.
Täytyy kokeilla kun kesä tulee. Kesärenkaat ainakin tietojen mukaan tasapainotettu yms.
Ihan perus ajossakin täristää sillein oudosti oikeapuoli.
-
Mäkin monesti avaan ilmausruuvin samalla, joskus oli niin huonot takasatulat että muuten ei meinannut saada edes mäntää sisään mut toi lian pelko on tainnut tulla alfamerin oppaasta, ja tuleehan ne nesteet helposti vaihdettua samalla parin vuoden välein.
Ehkä vian pajalle vaan ni tekevät siellä oikein :D katsoin juuri et noi tee itsehallitkin jo aina hinnoissaan et melkein sama et vie johonkin. Ennen oli kiva kun sai pikkuremontit autoon kun autoon tehtyä mut nyt ei ole paikkaa :)
Öljyt saa aina käydä toki ite vaihtaa tossa huoltomontulla jos on tilaa :)
-
Täytyy kokeilla kun kesä tulee. Kesärenkaat ainakin tietojen mukaan tasapainotettu yms.
Ihan perus ajossakin täristää sillein oudosti oikeapuoli.
Mulla joskus oli rengasliike tasapainottanut myöhemmin kieroksi todetun vanteen. Täristi yli satasessa ja kyllä se keulan nivelien kestossa näkyi kunnes vika selvisi. Jos täristää ratissa, vika on etuakselilla ja jos täristää koko korissa vika on taka-akselilla.
-
Täristipä kerran ihan vaan sen takia että iskari oli korkannu. :D
-
Mulla joskus oli rengasliike tasapainottanut myöhemmin kieroksi todetun vanteen. Täristi yli satasessa ja kyllä se keulan nivelien kestossa näkyi kunnes vika selvisi. Jos täristää ratissa, vika on etuakselilla ja jos täristää koko korissa vika on taka-akselilla.
Talvirenkaat menee ens talvena vaihtoon kyllä.
En tiedä mistä tuo vika johtuu mut ihan 100km/h vauhissa täristää ja etuakselilla. Iskarit on kunnossa se on varma.
-
Renkaan vaihto ei mulla auttanut kun vika oli vanteessa, piti sanoa seuraavalla kerralla rengasäijille että tarkistaa vanteet. Äijät muuten ampuu renkaan vaikka superkierolle vanteelle.
Jos ratissa täristää, ja vaihtaa etupyörien ja takapyörien paikkaa keskenään, ja tärinä siirtyy koriin, silloin vika on taakse siirtyneessä pyörässä.
-
Mitenkäs muuten tässä volvossa voi alkua ladata? Kun ei taida saada ovia kiinni/auki eikä konttia ilman virtaa?
-
Kontin saa avaimella auki kun ottaa sen suojan rekisterikilven
valon vierestä. Kannattaa vain pitää huolta että se lukko myös toimii.
Apuvirtaa pystyy antamaan myös konehuoneen puolelta.
(https://img.aijaa.com/m/00052/15211742.jpg) (https://aijaa.com/DbhxzN)
Apuvirtapistoke.
(https://img.aijaa.com/m/00665/15211737.jpg) (https://aijaa.com/P2zcon)
Lukon suojamuovi.
(https://img.aijaa.com/m/00066/15211738.jpg) (https://aijaa.com/xgfAWB)
Suoja poistettuna.
-
Kuskin oven avaimenreikä kun toimii niin ovi ja konepelti auki ja moottoritilassa on sulakerasian vieressä plussapistoke myös ja maadoituksen saa moottorin korvasta tai iskarin pulteista. Jos ei saa konepeltiä auki, niin sitten alakautta käytävä muoveja irti ja tavoiteltava vaikka startin napaa.
-
Jestas tää foorumi on kyllä tälläselle keltanokalle pelastus! Iso kiitos et jaksatte vastailla niin oppii jotain.
Kuskin lukko toimii niin sen siis saa lukkoon ja auki ilman akkua?
Kontin lukko ei toimi kokeiltu kahdella avaimella eikä tapahdu mitään.
Nyt tuo jakopää vaan huolettaa et onko hemmetti VVT pyörät sit menny.. Pientä mustaa paskaa siellä oli kun kurkisti mut ei ainakaan näytä että vuotaisi.
No maanantaina selviää mitä tässä vielä käy.
Jarrupoljin toki tuntuu hieman löysälle et olisko järjestelmässä ilmaa?
-
Kuskin oven saa ilman akkua siis lukkoon ja auki kuskin avaimenreiästä, muut pitää sisänupista lukita jos haluaa koko auton lukkoon. Takaluukun lukko voi rloyä kun laittaa lukkoöljyä/aseöljyä ja varovasti nitkutaa avainta vuoron vasta- ja myötäpäivään.
Jarruihin harvemmin pääsee ilmaa itsestään, jos satuloiden jouset on väärin se huonontaa myös poljintutumaa. Mutta kannattaahan niitä nesteitä vaihdella niin ei ruostu jumiin satulat ja ilmaus hoituu samalla
-
Meillä tuossa italiantuonnissa rauta-avain avaa kaikki ovet. :)
Omassa on se kuskin oven lukkopesä niin jumissa että ei liiku. Se jumittuu sieltä ihan päädystä, ei auta vaikka kuinka voitelis ja nitkuttais. Pitäs purkaa ovi mut ei jaksa.
-
Itselläni ollut tapana muutaman kerran viikossa avata ja lukita ovet rauta-avaimella ihan sen takia että ei mene käyttämättömyyttään jumiin. Keskuslukkohan toimii kuskin ovesta kovalla avaimella aivan kuten säätimestäkin, avaten kaikki ovet ja takaluukun.
Aseöljyä kannattaa laittaa ihan säännöllisesti lukkopesiin.
-
Meillä tuossa italiantuonnissa rauta-avain avaa kaikki ovet. :)
Oikeasti avaa jos ei ole akku kiinni? Oletin että siitä puhutaan kun tuohan on muuten helppo testata
-
Oikeasti avaa jos ei ole akku kiinni? Oletin että siitä puhutaan kun tuohan on muuten helppo testata
No sillä oletuksella ei tietenkään avaa kuin sen yhden oven.
-
Täytyy jossai kohtaa ladata tuo akku, en toki tiedä kenen tekele tuo MTX on akuissa, väittävät vartan tekeleeksi.
Nyt alkoi jännittää tuo jakopää remppa ettei VVT pyörät olis rikki.. Puolien päällä on meinaan öljyt ja varsinkin tuossa VVT solenoidin kohilla. Katsoin et mistään ei kyllä tihku öljyä eikä tuo jakopää pidä sellaista ääntä kuin youtubessa.
Muuten on ollut kyllä ihana ajaa tuolla autolla, vrt tuohon uudenpaam mersuun josta luovuin jonkun aikaa sitten.
-
Oisko noi öljyt vaan volvon tyypillisestä öljynlisäyksestä moottoriin tai öljynvaihdosta.
Porukat kun luhraa sitä öljyä ohi täyttöaukosta niin se mukavasti leviää tuonne muovien alle.
Eikäs siellä oo kuin imunokalla vvt pyörä niin ei se kamalan kalliiksi tule. Lukitustyökalu helpottaa hommaa, se joka tulee nokkien takapäähän. On se vvtn keskipultti aika kovassa momentissa.
Jos pajalla ei ole semmosta joka noita on tehnyt niin rempan jälkeen tulee sitten herja vvt solenoidista vaikka siinä se vika ei olekaan vaan jako väärin jos pyörä lukittu väärin.
-
Oisko noi öljyt vaan volvon tyypillisestä öljynlisäyksestä moottoriin tai öljynvaihdosta.
Porukat kun luhraa sitä öljyä ohi täyttöaukosta niin se mukavasti leviää tuonne muovien alle.
Eikäs siellä oo kuin imunokalla vvt pyörä niin ei se kamalan kalliiksi tule. Lukitustyökalu helpottaa hommaa, se joka tulee nokkien takapäähän. On se vvtn keskipultti aika kovassa momentissa.
Jos pajalla ei ole semmosta joka noita on tehnyt niin rempan jälkeen tulee sitten herja vvt solenoidista vaikka siinä se vika ei olekaan vaan jako väärin jos pyörä lukittu väärin.
Tervashonka järvenpää on huolto mihin menee ainakin volvoon erikoistuneet. Mulle vaan väläytettiin et toi VVT homma tulee hiton kalliksi et 600€ pitäs varautua jopa.
Toki tää korjaamo kysy et mihin haluan stefoja vaihdettavan.
Täytyy kuivata tuo öljy ja katsoa onko ollu vahinko vai mistä sitä tulee
-
No jos se vvt menee uusiksi niin ainakin sen stefa, samalla sen pakonokan stefa kun on auki, nopee homma siinä samalla.
Tuskin tarvii kampuran stefaa mutta makuasia.
Kyllä toi 600€ voi olla kun maksaahan se pyöräkin... ehkä parin sadan hujakoilla tarvikeliikkestä+sit jakopään osat.
-
Nii ja aina tän ikäseen ja hintaseen autoon pitää ainakin se touhutonni olla varattuna mutta sitten voikin vuosiksi olla hyvä auto.
Oman T5 hommasin sillä mielellä että jos nyt vuoden kestäis mutta piru kun kohta jo kolme vuotta vedelty meneen. Iskaria, jarruosaa, puolat ja tulpat. Siinä ne melkeen on, lisäks öljyjä ja suodattimia.
Ei o autoilu kovin kalliiks tullu ja kyyti on hyvää kun vertaa vaikka pikkuvolvoihin. S, V, C 40-30 mallit.
Niissä rempatkin taas hankalampia jos on vitoskoneella kun kaikki on kenkälusikan kanssa ujutettu paikoilleen jollain kätilön käsillä. Ala sitä sitten aikuinen mies lapioillaan rassaamaan.
Hyvät hermot pitää olla jos ei yhtään **ttua kuulu. >:D
-
Nii ja aina tän ikäseen ja hintaseen autoon pitää ainakin se touhutonni olla varattuna mutta sitten voikin vuosiksi olla hyvä auto.
Oman T5 hommasin sillä mielellä että jos nyt vuoden kestäis mutta piru kun kohta jo kolme vuotta vedelty meneen. Iskaria, jarruosaa, puolat ja tulpat. Siinä ne melkeen on, lisäks öljyjä ja suodattimia.
Ei o autoilu kovin kalliiks tullu ja kyyti on hyvää kun vertaa vaikka pikkuvolvoihin. S, V, C 40-30 mallit.
Niissä rempatkin taas hankalampia jos on vitoskoneella kun kaikki on kenkälusikan kanssa ujutettu paikoilleen jollain kätilön käsillä. Ala sitä sitten aikuinen mies lapioillaan rassaamaan.
Hyvät hermot pitää olla jos ei yhtään **ttua kuulu. >:D
No toivotaan parasta pelätään pahinta. Mites muuten 5-40w mobil 3000 tota tarjottiin öljypisteeltä tarjous hinnalla niin tulis halvemmaks vaihtaa siellä öljyt kun itse lähteä vaihtelemaan, en äkkiseltää vaan löytäny et täyttääkö luokituksia tuo mobil S60 toki niin vanha auto et melkein varmaan sama et meneekö paistorasvaa vai mobiilia :D
Ku olis täällä uudellamaalla jollai talli mis ropailla ni oppis itekkin huutelee noita ärräpäitä.
-
Kai tuo moppiili sinne käy. Ite en oo mobilin ystävä mutta monet sillä tuntuu ajelevan.
-
No katsotaan tossa yks lähipaja tekis 20€ vaihdon kun omat ölpät. Mikähän näihinkin on se paras.
Toki huomenna jännitää sit tota jakopätä :D
-
Hei
Mobil oil suosittelee ko moottoriin Mobil 1 FS 0W-40 öljyä
Castroil suosittelee Castrol EDGE 0W-30 öljyä
vaihtoväli 20tkm tai 1v
-
0W-30 tai 0W-40 taisi olla ohjekirjassa kuten harald kirjoitti. Castrolin öljynhakutyökalu antaa myös 5W-40 vaihtoehdoksi ja se viskositeetti tuntuu myös toimivan ainakin vähän enemmän ajetuissa koneissa.
-
Näissä acea a3/B4 luokitusvaade kai niinkuin dieselissä samalta iältä?
-
Joo. Tota on käytetty monessa ja tuntuu sopivan hyvin volvoon, ei mitään ongelmia ole ollut eikä ole hinnan kiroissa
https://www.motonet.fi/tuote/motox-fullsyn-5w-40-smcf-5-l-moottorioljy?product=59-9501
-
Joo. Tota on käytetty monessa ja tuntuu sopivan hyvin volvoon, ei mitään ongelmia ole ollut eikä ole hinnan kiroissa
https://www.motonet.fi/tuote/motox-fullsyn-5w-40-smcf-5-l-moottorioljy?product=59-9501
Nyt on kovemmilla pakkasilla valitettavasti jo aika monta, automerkistä riippumatta olevaa tapausta jossa Motoxit.
Huohottimet jäässä nimittäin. Tuo tuntuu tekevän samaa kuin Mobilin ölpät. Toimivat kyllä lämpösemmällä kelillä ihan ok.
Pahvia nokalle ja lisää lämpöö koppiin, sano Kouhia!!!
-
Johtuuko se oikeasti öljymerkistä vai siitä että ajetaan kylmänä kaupunkiajoa
-
Noniin 1050€ tulee lapuksi hintaa.. VVT täysin rikki jakopää uinu öljyssä pidempään ihme ettei ole ollut poikki.
Nyt menee siis uusiksi VVT:T jakopäähihna, vesipumppu ja stefat kaikkineen.
Ja korjaaja sano kun ajettu 400tkm niin ei osaa luvata kestoa tuon jälkeen.
En sit tiedä paljonko saa jos myy korjattuna pois.
-
Sanoit että veeveeteet. Eiks tuos oo vain yksi vvt.
Kyllä se kestää jos ei tahallaan riko.
Jos myymään alat niin et oikeen mitään tienaa. Kilometrit säikyttää ostajat kun ne ei ymmärrä näitä volvon koneita. Alle kaks tonnia tommosen hinta täysin ehjänä.
Jos myyt niin sitten ajelet taas jollain ihme keksinnöllä... :o
-
Sanoit että veeveeteet. Eiks tuos oo vain yksi vvt.
Kyllä se kestää jos ei tahallaan riko.
Jos myymään alat niin et oikeen mitään tienaa. Kilometrit säikyttää ostajat kun ne ei ymmärrä näitä volvon koneita. Alle kaks tonnia tommosen hinta täysin ehjänä.
Jos myyt niin sitten ajelet taas jollain ihme keksinnöllä... :o
Totta, kyllä vaan pisti vituttaa makiasti. Se vaan et korjaaja viel kysy et haluutko kuntoon et kilsoja on reippaasti.
Mitähän vielä tulee tuohon.
Toki nyt sit on tuossa melkeen kaikki isoimmat uusittu ellei sit kone leivo kiinni
-
Toki korjaaja sano et toi VVT korjaus jne tois vähä pirteyttä autoon. Se on kyllä jännä et öljyn taso ei ole hävinny mihinkään. No jos nyt sais 4-5 vuotta viel ajaa tuolla ja sit paaliin :D
-
Nyt on kovemmilla pakkasilla valitettavasti jo aika monta, automerkistä riippumatta olevaa tapausta jossa Motoxit.
Huohottimet jäässä nimittäin. Tuo tuntuu tekevän samaa kuin Mobilin ölpät.
Melko vaikeaa on löytää syy-seuraussuhdetta öljymerkin ja jäätymisongelmien välillä ELK.
-
Melko vaikeaa on löytää syy-seuraussuhdetta öljymerkin ja jäätymisongelmien välillä ELK.
Väittävät että tuo on Commaa tuo motonetin ölppä.
Ota nyt sit selvää mikä litku tuonne pistää, itse toki vaihdan öljyt usein.
Jostain jos saisi ohutta muovia ni askartelisin itse tuon keula suoja
-
Melko vaikeaa on löytää syy-seuraussuhdetta öljymerkin ja jäätymisongelmien välillä ELK.
Commaa ja Helix HX8 ei ole ollut vielä ainakaan yhtäkään hyytymistä. Ja siis mulla käy aika hemmetisti öljynvaihdattajia. Ja pidän kirjaa laaduista ym kun on niin pirun utelias luonne. :D
Kaikkihan voi olla sattumaakin tietysti mutta nyt näin ihan omaa dataa käyttäen on tällainen kyllä havaittu. Ja ihan kaikkia automerkkejä käy siis paljon.
Osa väestä tuo omat öljyt ja osa kuuntelee suosituksia.
-
Commastahan ne höpisee juu että on motoxia. Kumma jos se ei jäädy kun on eri nimi pänikässä. Mä nyt oon monessa volvossa käyttäny motoxia jonkun 10-15v eikä ykskään oo jäätyny. Toki itekin vaihtelen öljyt n. 6-7 tuhannen välein. :o
Siis parhaimmillaan meillä pyöri neljässä autossa motoxit yhtäaikaa ja yhden moottori oli vieläpä mazdan valmistama. Eikä sekään jäätynyt.
Veikkaan että liittyy vaan tuohon lyhyeen ajoon jolloin kosteus ei ehdi häipyä koneesta pois.
Ps. Semmonen muutaman euron retkipatja jostain helkkarin tokmannilta on hyvä maskisuoja-aihio jos haluaa askarrella. Pehmeää eikä välitä vedestä.
Taas karkas piru vie kun tää ei oo öljytopikki. :-[
-
Keulasuojasta tulee mieleen että jäätyykö näissä bensakoneissa se huohotin ikinä ajoviimasta, aika kiuas se kone kumminkin, vai onko se jo jäässä kun aamulla auton starttaa ja öljyt lentää kaaressa ulos
-
En tiiä kun ei oo jäätyny. Aika viileessä paikassahan tuo huohotus on.
Ehkäpä siihen liittyy tukkoinen huohotus niin pääsee jäätymään herkemmin kun on pienemmät reiät mistä huohottaa?
En tiedä.
-
Omiin autoihin olen vaihtanut aina kerran vuodessa öljyt. Ihan sama onko tullut pari tuhatta tai kymmenen tuhatta kilometriä. Laadukkaan, suosituksen mukaisen öljyn kun vaihtaa suodattimineen kerran vuodessa niin ei ole mitään ongelmia.
Näissä öljyhommissa olen pitäytynyt laatumerkeissä ja aina Volvon orkkis suodattimissa.
(https://img.aijaa.com/m/00774/15212963.jpg) (https://aijaa.com/lA2fBQ)
Omaan S60 askartelin maskin ala-aukkoon tuollaisesta 1cm paksusta solumuovista viimasuojan.
(https://img.aijaa.com/m/00188/15212960.jpg) (https://aijaa.com/LSaS2y)
Puuilosta ostin tuollaiset maskisuojan pidikkeet 4,90€/kpl. Motonetissa niitä näytti olevan eri kokoisiakin.
-
Joo ne pidikkeet on sikahintaisia. Jos tekee ylös ja alas suojan niin tulee maksaan jo puolet tammersuojasta.
Nippusiteethän on halpoja.
Jajuu, volvon orkkissuodattimia mäkin käytän, ei ne nyt niin kalliita oo. Oisko möpönetissä jonkun 12€ luokkaa.
-
Omassa tungin retkipatjan palan puskurin alla olevaan isoimpaan reikään, peittää puolet viimasta eikä se ilman kiinnitystäkään sieltä karkaa.
-
Omiin autoihin olen vaihtanut aina kerran vuodessa öljyt. Ihan sama onko tullut pari tuhatta tai kymmenen tuhatta kilometriä. Laadukkaan, suosituksen mukaisen öljyn kun vaihtaa suodattimineen kerran vuodessa niin ei ole mitään ongelmia.
Näissä öljyhommissa olen pitäytynyt laatumerkeissä ja aina Volvon orkkis suodattimissa.
(https://img.aijaa.com/m/00774/15212963.jpg) (https://aijaa.com/lA2fBQ)
Omaan S60 askartelin maskin ala-aukkoon tuollaisesta 1cm paksusta solumuovista viimasuojan.
(https://img.aijaa.com/m/00188/15212960.jpg) (https://aijaa.com/LSaS2y)
Puuilosta ostin tuollaiset maskisuojan pidikkeet 4,90€/kpl. Motonetissa niitä näytti olevan eri kokoisiakin.
Tää oli hyvä viesti, täytyy itsekkin hommata solumuovia, se vaan et mulla tuossa 2001 malissa ei tuolla alla edes ole ritilää niin siihen vaikea saada mitään. Tuohon volvon logon ritilään ylls saisi.
Niin ja pohjapanssaria tuossa ei ole.
-
Olikos mitään muita isoja vikoja mihin kannattaa varautua nyt tulevaisuudessa vielä tuon vollen kanssa?
Ainakin RVS yleensä käytän ja auttanut paljonkin, yksi kylän mies meinaan avasi koneen ja näytti ihan ettei ole ostos tv juttuja.
-
Huohotin on mikä nämä tappaa jos sitä ei koskaan uusi ja jakohihna kannattaa pitää kunnossa, oliks tää automaatti, sen öljyjen huuhteluvaihto on tärkeä tehdä kun olla
-
Tää oli hyvä viesti, täytyy itsekkin hommata solumuovia, se vaan et mulla tuossa 2001 malissa ei tuolla alla edes ole ritilää niin siihen vaikea saada mitään. Tuohon volvon logon ritilään ylls saisi.
Niin ja pohjapanssaria tuossa ei ole.
Jos siinä ei oo semmosta harvaa ritilää niin se on lentänyt pois. Irtoaa helposti sen etuosan alamuovin mukana. Sen mikä on pohjasuojasta eteenpäin ja reunoilta kiinni.
Eipä se kyllä paljoa jäähdytintä suojaa, näköseikka...
(https://i.ibb.co/9Gpb7rW/images.jpg) (https://ibb.co/9Gpb7rW)
-
Huohotin on mikä nämä tappaa jos sitä ei koskaan uusi ja jakohihna kannattaa pitää kunnossa, oliks tää automaatti, sen öljyjen huuhteluvaihto on tärkeä tehdä kun olla
Manuaali ja siihen öljyt vaihettu säännölisesti, huohottimesta ei tietoo. Paljon sellasen vaihto tuuppais maksaan sitten jos johonki kohtaa vaihtaa. Jakopää ja vvt tulossa nyt kuntoo ni luulis kestävän 4v/160tkm toki ihme et ruotsis nauroivat tolle neljän vuoden välille
-
Jos siinä ei oo semmosta harvaa ritilää niin se on lentänyt pois. Irtoaa helposti sen etuosan alamuovin mukana. Sen mikä on pohjasuojasta eteenpäin ja reunoilta kiinni.
Eipä se kyllä paljoa jäähdytintä suojaa, näköseikka...
(https://i.ibb.co/9Gpb7rW/images.jpg) (https://ibb.co/9Gpb7rW)
Mulla ei tossa alhaalla ole tuota ritilää ollenkaan et siihen en tiedä mitä maskia virittäis. Toki miettiny ostaisko siihen jtn verkkoa ja pistäs vähä suojaamaa
-
Manuaali ja siihen öljyt vaihettu säännölisesti, huohottimesta ei tietoo. Paljon sellasen vaihto tuuppais maksaan sitten jos johonki kohtaa vaihtaa. Jakopää ja vvt tulossa nyt kuntoo ni luulis kestävän 4v/160tkm toki ihme et ruotsis nauroivat tolle neljän vuoden välille
Sen huohottimen toiminnan voi testata ns. kumihanskatestillä, eli kumihanska öljykorkin tilalle ja jos se moottori käydessä agressiivisesti täyttyy on huohotin mahdollisesti tukossa. Jotain 500 tuo varmaan maksaisi korjaamolla vaihdattaa, ne letkut ja pönttö on jotain parisataa siinä.
-
Viimeks testasin muovisella munkkipussilla. :D
Sitä pitää tiiviisti käydessä täyttöaukolla ja jättää vähän löysää siihen aukon päälle niin aika hyvin näkee painuuko montulle vai nouseeko ylöspäin.
Omassa munkkitesti kertoi olevan ok.
-
Mistä näihin muuten saa niitä kaasuläppä koteloita? Jotkut sanoo et saa kunnostettua tai vaihettua boschin tilalle mut miten?
-
Kunnostaan pystyy kun hommaa osat.
Uusia ei vapariinkaan taida saada.
Purkuosa
Volvolta kunnostettu
Ei siihen boschia voi laittaa, vain magneti marelli. Onhan tuo vaparissa helpossa paikassa, turbossa vähän enemmän nysväämistä kun on siellä imusarjan alla. *taavih->
-
Kunnostaan pystyy kun hommaa osat.
Uusia ei vapariinkaan taida saada.
Purkuosa
Volvolta kunnostettu
Ei siihen boschia voi laittaa, vain magneti marelli. Onhan tuo vaparissa helpossa paikassa, turbossa vähän enemmän nysväämistä kun on siellä imusarjan alla. *taavih->
Ei mitään tietoa miten tollanen kunnostetaan
-
Onko se rikki jo? Tubesta löytynee videoita tuohonkin.
-
Joo, pitää ostaa se osasarja ja alkaa nikkaroimaan.
Tuolla vähä jotain. https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=139521.0
Tuota että ohjelmoimalla saa laahareita siirtymään sivuun uskallan epäillä.
-
Vähä epäilly et kaasuläppä tossa oireilee mut seuraillaan vielä.
Ma aamulla pääsee hakee auton Yeah!
Nyt kuitenkin suosittelivat tuolla huollossa 0-30w öljyä tuohon. Mut mitä katsoin ni se olis VM 2004 ylöspäin?
Se huohotin näyttäis niide mukaa olevan kunnos ja jos remonttia tulee ei ole kallis
-
No nyt on vähän jännäkakka tulossa kun haku lähestyy.
Pistä mitä öljyä tykkäät, kyllä ne siellä pyörii. Ite en kovin kallista laittais. 5W/40 on tullu käytettyä eikä oo silläkään hajonnu.
Kestoon vaikuttaa varmaan eniten vaihtoväli ja kunnon suodatin.
Just vaihdoin taas ölpät ja filtterin, ei ollu ajettu kuin n. 6000km mutta varsinkin talvella tulee enempi lyhyitä matkoja ja kylmäkäynnistyksiä niin ei toi varmaan pahaakaan tee. Yhtään konetta en oo saanu rikottua noilla vaihtoväleillä ja niitä on ollut aika monta.
Ovat varmaan parempina lähteneet multa mitä tullessa olivat. :D
-
Joo kyllä se vähä jännittää mut jos nyt sais hyviä kilsoja alle ilman suurempia ongelmia. Mut hemmetin hyvä, reilu ja edullinen korjaamo kyllä. Ainoo vaan toi ravistamisen kun sais kuntoo ni bueno et veikkaan et menis se vetonivel vaihtoon ku en muuta nää. Testaan vielä sen rengas kikan ensin
-
Nyt on haettu huollosta ja jestas tuohan kehrää kuin kissa ja huomasin että paljon pirteempi eli tehoa tuli lisää!
Mut paljastuihan sieltä et vetarin stefavuotas sekä suojakumi pitää vaihtaa. Toki halvalla nekin menee!
Mikä lootaöljt tähän muuten käy? Öljypisteellä olisivat tunkeneet sellaista mikä ei sivujen mukaan ainakan kävis.
Nyt sit vielä kuskin penkki uusiksi.
-
Nyt sit vielä kuskin penkki uusiksi.
Kuskin penkin selkänoja ja sauma purkaantunut vai istuinosa?
-
Kuskin penkin selkänoja ja sauma purkaantunut vai istuinosa?
Selkänoja eniten sekä hieman penkistä revennyt
-
Volvon oma öljy laatikkoon, 2 litraa riittää.
Tai sitten mikä vaan 75W80 GL4 tai 75W90 GL4+. + tarkoittaa että kattaa myös GL5 eli vitonenkin käy.
Jotain halpista viimeks omaan manuaaliin lyötiin ja hyvin on pyörinyt. :3/4 jättää sen:
-
Nyt kyllä alkoi sit näillä sadekeleillä pitämään toi moniurahihna alue outoa ääntä jakopää se ei kyllä ole kun se on täysin uusi. Tuola myös uusi urahihna ja kiristin mut joku tavallaan ujeltaa. Jos saisi videon jotenkin siitä jonnekkin kiin voisi demonstroida.
Nyt vaihettu öljyt ja aika olikin kyllä.
Motox 5-40w laitoin ja X1-R perään kun suositeltiin. Puhuin entisen esimiehen kanssa niin tuo on bulkki öljy eurolia/commaa. Vaikkei tää öljynketju olekkaan niin huikeaa että tällainen foorumi on että saa apua, äiteen kuoleman jälkee piristyny vihdoin itsekkin fiksailee jotain.
-
Jos moniurakiristinkin on uusi niin ei siihen jää kuin tehostimen pumpun tai laturin laakeri.Tai se ilmastoinnin kompura.
Onkohan tehostimen neste minkä näköstä?
Pitäis olla hydraulineste, jos on punaista atf niin on väärä litku. Jos siitä nyt värin erottaa :D
Ota pätkä letkua ja sillä paikannat kuuntelemalla vikapaikkaa kun toinen pää on korvassa. Ei mielellään kovin syvässä. :facepalm:
-
Vaikka jakopää on uusi niin eipä se silti pois sulje että sieltä ei mitään ääntä kuuluisi, uudissakin osissa mahdollista olla vikaa. Apulaitehihna irti ja kokeilee kuuluuko ääni edelleen. Siinä samalla helppo kokeilla muidenkin pyörivien osien rohinoita kun hihna on irrallaan.
-
Mitkä jarrulevyt ja palat suosittelette tähän taakse?
-
Saan varmaan kuraa niskaani kun ei ole oem, mutta itse olen ollut todella tyytyväinen Motonetin Vector merkkisiin levyihin ja paloihin, jotka pari viikkoa sitten asensin taakse.
Eivät kitise ja jarruvoima sekä poljintuntuma on nyt huolletuilla satuloilla sekä vaihdetuilla jarrunesteillä todella hyvä.
-
Saan varmaan kuraa niskaani kun ei ole oem, mutta itse olen ollut todella tyytyväinen Motonetin Vector merkkisiin levyihin ja paloihin, jotka pari viikkoa sitten asensin taakse.
Eivät kitise ja jarruvoima sekä poljintuntuma on nyt huolletuilla satuloilla sekä vaihdetuilla jarrunesteillä todella hyvä.
Ei nyt suoraan lokaa tule niskaan ;D mutta älä pety kauhiasti jos, ja kun ne levyt sitten ruostuu yleensä aivan silmissä ja alkaa tärryyttään kevyesti jarruttaessa.
Varsinkin syyskeleillä paloista jää yhden yön jälkeenkin jo kuviot levyn pintaan.
-
^En pety ollenkaan.
Väitän että näissä halvoissakin jarruosissa kehitys on mennyt eteenpäin. Mulla on muutenkin kyllä kestänyt aikaisemmissa käyttöautoissa tarvikeosat ihan hyvin pakoputkista lähtien.
Lupaan kyllä raportoida tänne foorumille kuvien kera jos ongelmia tulee.
Minullahan on tuossa harraste Volvossani kestotestissä Motonetin halvimmat jarruletkut vs. siniseltä ostetut ATEn alkuperäisletkut. Edessä toisella puolella on siis tarvike ja toisella puolella orkkis. Samaan aikaan vaihdetut osat. Landian aikaan eli edellisellä foorumilla laitoin ne.
Olen muutenkin sitä mieltä että kannattaa kirjoittaa vasta sitten kun on todella omakohtaista kokemusta.
-
Juu siksi kirjoitinkin kun on valitettavan monta tapausta kokemuksena Vectoreista. ;)
-
Taitaa olla niin että halpojen jarrulevyjen laatu on karvan noussut mutta vastaavasti kalliimmissa joita myydään periaatteessa merkin nimellä ratsastamalla laatu on vastaavasti pudonnut.
Niin paljon on fuusioita tullut ja kalliitten valmistusta ulkoistettu halvempiin paikkoihin
Ennen bilteman levyt oli laadukkaita kun ne valmistettiin suomessa mutta tais jäädä kate liian pieneksi niin kilpailuttivat valmistajan. Nyt en tiedä missä tehdään ja mikä on laatu. Taitaa olla vähän niin että arpapelillä voi saada kohtalaiset tai sitten ei.
-
Milloin on Suomessa tehty vielä jarrulevyjä?
-
Aeromotorsilta ajattelin tilata palat sekä levyt kun säästää.
Vähä kyllä sydän tykyttää kun huoltelee tuota sotaratsua mutta siinä on muistoja valtavasti ja varmasti olisi omistajalin tyytyväinen kun olisi näkemässä.
Huomasin nyt että VVT ja jakopää remontin jälkeen bensan kulutus olisi laskenut. Ennen meni yks väli 88km jälkeen nyt mennyt 145km ja mennyt yksi pykälä.
Mitenkäs muuten noi forte käsittelyt yms kun tässä peloteltiin että voi rikkoa moottorin sekä pitäs laittaa tollaseen volvoon kaks purkkia kerralla?
-
Jos Fortella meinaat moottorin öljytilan käsitellä (koska nostimet naputtaa tai öljyä kuluu tms.) niin sehän tehdään tyhjäkäynnillä tai korotetulla tyhjäkäynnillä paikallaan se ohjeaika oliko vartti ja sit heti vaihdetaan öljyt ja suodatin. Ei mulla ole siihen autot hajonneet mutta ajamaan niillä ei saa missään nimessä lähteä fortet sisällä. Ihan yhdellä purkilla on tehty.
-
Milloin on Suomessa tehty vielä jarrulevyjä?
En muista tarkkaan mutta joskus -95 vuoden paikkeilla. Muutaman vuoden haitarilla. Tai niin ainakin piliteemassa kerrottiin.
Eihän siitä oo kuin apaut 30 vuotta. Niijjuu, täällä moni on niin nuori ettei silloin vielä autolla ajanutkaan. ELK
-
Jos Fortella meinaat moottorin öljytilan käsitellä (koska nostimet naputtaa tai öljyä kuluu tms.) niin sehän tehdään tyhjäkäynnillä tai korotetulla tyhjäkäynnillä paikallaan se ohjeaika oliko vartti ja sit heti vaihdetaan öljyt ja suodatin. Ei mulla ole siihen autot hajonneet mutta ajamaan niillä ei saa missään nimessä lähteä fortet sisällä. Ihan yhdellä purkilla on tehty.
Okei kun joku sano et joku sakka voi paskoa moottorin? Ajattelin kesällä pestä fortella ja sitten öljyt ulos ja iudet sisälle ja suodatin ja RVS perään
-
Jos on ajettu pitkään long life öljynvaihtoväleillä, eli ei ole vuosittain vaihdettu, niin sakkaa voi lähteä yllättävästi liikkeelle sen puhdistuksen yhteydessä. Jossain varoiteltiin että voi tukkia öljypohjassa olevan sihdin dramaattisin seurauksin. Parempi konsti saattaisi olla että tekee tavalliseen tapaan öljyjen vaihdot, mutta nopeammalla vaihtovälillä. Vaikka kaksi kertaa vuodessa.
RVS käsittelyn olen kolmeen autoon tehnyt eikä siitä ainakaan pahaa sanottavaa ole. Yhdessä vaikutti selvästi käynnistyksen yhteydessä kuuluneeseen rohinaan joka tuli ilmeisesti vvt pyörästöstä. Kyseinen moottori oli vaggilainen.
Kaasutinkoneisessa käsittely voi nostaa aavistuksen tyhjäkäyntikierroksia ja olen ollut myös huomaavinani että lämmöt nousevat vähän hitaammin.
Positiiviset fiilikset olleet tuosta aineesta kaikenkaikkiaan.
-
Naapuri jobbaroi aikoinaan parisataa autoa eteenpäin, laittoi aina Fortet kun ei voinut tietää mimmoisilla öljyillä on ajeltu, ei kuulemma tullut huonoja kokemuksia ko. aineesta. Jotkut pelkää sitä että fortet/polttoöljyt/muut puhdistusaineet ei poistu yhdellä öljynvaihdolla ja vaihtaa öljyt 2 kertaa. Itse jos sakkaa pelkäisin, tekisin varmaan monta polttoöljyhuuhtelua peräkkäin. Mutta, tokihan jos sihti menisi tukkoon ja öljyvalo syttyisi, saman tien jalka poies kaasulta ja tien laitaan sammuksiin.
-
Öljyt vaihtuu n.3-4 kertaa vuodessa noin 5-6 tuhannen välein niin ei o tarvinnu mitään lähräilyä rvs tai forte aineilla. Ei nekään ilmaisia ole ja kun sen rahan laittaa öljyihin ja suodattimiin niin on paljon helpompaa.
-
Jos on ajettu pitkään long life öljynvaihtoväleillä, eli ei ole vuosittain vaihdettu, niin sakkaa voi lähteä yllättävästi liikkeelle sen puhdistuksen yhteydessä. Jossain varoiteltiin että voi tukkia öljypohjassa olevan sihdin dramaattisin seurauksin. Parempi konsti saattaisi olla että tekee tavalliseen tapaan öljyjen vaihdot, mutta nopeammalla vaihtovälillä. Vaikka kaksi kertaa vuodessa.
RVS käsittelyn olen kolmeen autoon tehnyt eikä siitä ainakaan pahaa sanottavaa ole. Yhdessä vaikutti selvästi käynnistyksen yhteydessä kuuluneeseen rohinaan joka tuli ilmeisesti vvt pyörästöstä. Kyseinen moottori oli vaggilainen.
Kaasutinkoneisessa käsittely voi nostaa aavistuksen tyhjäkäyntikierroksia ja olen ollut myös huomaavinani että lämmöt nousevat vähän hitaammin.
Positiiviset fiilikset olleet tuosta aineesta kaikenkaikkiaan.
Ainakin nyt 5-7v historian aikana äljyt vaihdettu 10-15tkm välein ja vuosittain siitä aikaisempi historia on pimenossa.
Itse vaihdatan aika useesti öljyt et yleensä 8-10tkm välein.
RVS itsellä hyviä kokemuksia ja X1-R myös.
-
Öljyt vaihtuu n.3-4 kertaa vuodessa noin 5-6 tuhannen välein niin ei o tarvinnu mitään lähräilyä rvs tai forte aineilla. Ei nekään ilmaisia ole ja kun sen rahan laittaa öljyihin ja suodattimiin niin on paljon helpompaa.
RVS auttaa muuhunkin, yksi vanha auto aukastiin ja selkeesti tullut pintaa takaisin vielä kun tuo talli oli.
Volvon orkkis suodattimen nyt ostin vaikka en tiedä kenen tekele :D
-
Naapuri jobbaroi aikoinaan parisataa autoa eteenpäin, laittoi aina Fortet kun ei voinut tietää mimmoisilla öljyillä on ajeltu, ei kuulemma tullut huonoja kokemuksia ko. aineesta. Jotkut pelkää sitä että fortet/polttoöljyt/muut puhdistusaineet ei poistu yhdellä öljynvaihdolla ja vaihtaa öljyt 2 kertaa. Itse jos sakkaa pelkäisin, tekisin varmaan monta polttoöljyhuuhtelua peräkkäin. Mutta, tokihan jos sihti menisi tukkoon ja öljyvalo syttyisi, saman tien jalka poies kaasulta ja tien laitaan sammuksiin.
Riittääkö yksi pullo fortea siis? Joku suositteli kans tuota motoxin ainetta?
Motulilla viimeks ainakin 18min annoin käydä pienillä kierroksilla eikä ainakaan vielä ongelmia Kop Kop
-
Siinä pullossa viime kädessä lienee valmistajan annostelu ohje mutta yhdestä pullosta yleensä puhutaan. Mitä vikaa ollaan korjaamassa?
-
Siinä pullossa viime kädessä lienee valmistajan annostelu ohje mutta yhdestä pullosta yleensä puhutaan. Mitä vikaa ollaan korjaamassa?
Lähinnä X1-R jälkeen täytyy tehdä tuo käsittely kun RVS lyö koneeseen.
Nyt askartelin retkipatjasta tuohon maskiin suojia ja ihan hyvää jälkeä tuli. Vaikka oli +1 astetta niin huomas et kone lämpes nopeemmin kuin ennen sekä kabiiniin tuli lämmintä nopeasti.
Ainoa mikä nyt vaivaa on tuo täristäminen oikealla edessä.. Vetonivel menee vaihtoon pian ainakin mut en tiedä sit enää mistä voi johtua kun iskaritkin uudet..
Ja kiitos kaikille ketä jaksaa vastailla ja pahoittelut ylläpidolle että tällänen keltanokka volvolainen rakastui merkkiin heti ;D ;D ;D
-
Jaa mahtaako RVS tarttua noin pian lisäaineen jälkeen, itse varmaan en seuraavaan öljynvaihtoon yhdistäisi, kallista ainetta.
-
Mikähän mahtaa olla paras ja oikea sytytystulppa tähän? Nyt tuolla on NGK nelikärkiset mut niitä ei kuullemma suositella käytettävän mut syytä ei kerrottu sen enempää..
-
Kai nekin siellä menee mutta jos ngk katsoo niin vaikkapa 3384 kolmella maa elektrodilla tai 5135.
Densolta vaikka K20PBR-S10 kolmella elektrodilla tai K20TT ykskärki.
Denson iridiumeja oon käyttäny turbossa, ei pahaa sanottavaa.
-
Kai nekin siellä menee mutta jos ngk katsoo niin vaikkapa 3384 kolmella maa elektrodilla tai 5135.
Densolta vaikka K20PBR-S10 kolmella elektrodilla tai K20TT ykskärki.
Denson iridiumeja oon käyttäny turbossa, ei pahaa sanottavaa.
Suositeltii volvon orkkiksia tai densoa juuri.
Idiriumeja mietin kanssa kun eikös ne kestä aikas pitkään?
-
Kai ne kestää kun turbossakin niillä on pitkä vaihtoväli. Itellä tulee kyllä vaihdettua 30-40 tuhannen välein.
Tyytyväinen oon tosiaan ollunna noihin IK20TT tulppiin, iridium. Virosta saa sopuhintaan. Halvemmalla kuin suomesta vaikka tulis kulut siihen.
Aeromotorsilta oon tilannut.
https://aeromotors.fi/kataloog/volvo/s60-i-384/t5/sytytys-hehkutuslaitteet/sytytystulppa?layered_id_feature_2%5B0%5D=66&of=m4696;t15151;s10251
-
Alkaa kyllä olla epäonnen volvo :D oikean puolen vetonivel meninja se vaihettu nyt uuteen sekä vetarin stefa. No nyt siellä sit pitää joku tukilaakeri hieman ääntä mut sanoivat et aina vanhoista osista ääntä pääsee. Nyt sit pitäs vielä miettiä vaihtaako vetarin 30-50tkm sanoi et luulis pääsevän. skf näyttäis olevan vetari 200€ mut sit meni toi nivelen vaihto vissii hukkaan.
Immastoinnin kompuran laakeri vaihdettu ja nyt moottori kuullostaa ihan normaalille eikä mitään sivuääniä. Muuten auto kuullemma hyvässä kunnossa.
-
Eihän toi tukilaakerin vaihtokaan mikään amerikan temppu oo.
Laakerin kiinnike lohkosta irti ja vetari pöydälle. Sitten vaan kopikopi laakeri pois, jos ei muuten niin rikkomalla. Sitten uus naputellaan paikalleen ja vetari autoon takas. Voi olla tiukka asentaa, hyvä puhdistus ja lämpöä ja kylmää kannattanee käyttää.
-
Eihän toi tukilaakerin vaihtokaan mikään amerikan temppu oo.
Laakerin kiinnike lohkosta irti ja vetari pöydälle. Sitten vaan kopikopi laakeri pois, jos ei muuten niin rikkomalla. Sitten uus naputellaan paikalleen ja vetari autoon takas. Voi olla tiukka asentaa, hyvä puhdistus ja lämpöä ja kylmää kannattanee käyttää.
Totahan ne pohti siellä mut ei tiedä mistä saa laakerin ja mikä on oikea koko kun niitäkin erilaisia, mietin vaan kumpi tulee halvemmaksi. Kai tolla nyt 1-2kk ajaa kun niillä huoltoajat taas täynnä. Asiallinen korjaamo kyllä. Muuten ajan ton auton nii loppuu ku menee
-
No kokonainen vetoakseli on suunnilleen satasen luokkaa esim Ipartsilla.
Ja muistaakseni tukilaakeri on sama mikä oli jo joskus 240 Volvossa kardaanilla :2funny:
Olikohan muistaakseni tällä OEM: numerolla 1524072.
-
No kokonainen vetoakseli on suunnilleen satasen luokkaa esim Ipartsilla.
Ja muistaakseni tukilaakeri on sama mikä oli jo joskus 240 Volvossa kardaanilla :2funny:
Olikohan muistaakseni tällä OEM: numerolla 1524072.
Kestävyys mitä luokkaa? Tuolta ipartsilta?
Mietin kumpi tulee halvemmaksi vain tässä kohtaa?
Onnistuukohan tollanen vetarin vaihtaminen sitten jollain pienemällä pajalla ja paljon vie aikaa toi vaihto?
Tää korjaamo sanonet sit jos on väärän pitunen tuo vetari minkä ite tilaa ni on vähän lirissä.
-
Elikä ne haluais senkin tilata...
Tuos on oikeen kokonen laakeri jos siihen päätyy.
https://www.motonet.fi/tuote/kardaanin-valilaakeri-11-6223?product=11-6223
Jos hakee rekisterillä niin sanoo ettei sovi mutta koko on oikea.
-
Elikä ne haluais senkin tilata...
Tuos on oikeen kokonen laakeri jos siihen päätyy.
https://www.motonet.fi/tuote/kardaanin-valilaakeri-11-6223?product=11-6223
Jos hakee rekisterillä niin sanoo ettei sovi mutta koko on oikea.
No hain korjaamolta ja sanonet 100€ maksais se laakerin vaihto nyt mut auto seisoo siellä sit parin päivän ajan ku pitää purkaa se vetari ja sit tehdä työt ja se oikea laakeri hommaa. Suositteli kans vaihtaa sen laakerin koska just vaihettu uusi vetonivel orkkis sinne ni se menis hukkaan sit jos koko vetarin vaihtaa.
Sano et kestävä auto mut kyseli millon kytkin vaihettu et sen remppa ois 1400€ ni sanoin et ei kiitos sellasta remppaa enää
-
Ei sitä kytkintä kannata varuiksi korjata, kyllä se ilmoittaa sitten itsestään kun alkaa hajoamaan. Fiksulla, rauhallisella käytöllä saa kestämään erittäin pitkään.
-
Ei sitä kytkintä kannata varuiksi korjata, kyllä se ilmoittaa sitten itsestään kun alkaa hajoamaan. Fiksulla, rauhallisella käytöllä saa kestämään erittäin pitkään.
Eli vaihadatan ton laakerin ja kovaa ajoa? En muista onko tässä vaihettu se kaksoismassa ja kytkin jo kertaalleen
-
Se on ihan ap-joors, sano Nykänen.
Ipartsin halvalla vetarilla ajeltu jo yli satatonnia eli ihan vallan kattaa hintansa tuo vetokeppi.
-
Se on ihan ap-joors, sano Nykänen.
Ipartsin halvalla vetarilla ajeltu jo yli satatonnia eli ihan vallan kattaa hintansa tuo vetokeppi.
No kaipa vaihan tuon laakerin ku kuitenki tuo vetonivel makso jo 100€ niins ei menis se hukkaan. Mut jos toi kerran kestää niin jatkos tilaan sieltä.
Tuli muuten mieleen vielä onko noita penkkejä vaikea vaihtaa muistaakseni kysyny jo.
Sekä onks noi ajovalojen pyyhkimet helppo poistaa on meinaa rumat kuin mitkä..
-
Kertokaas nyt mistä saa koko vetarin oikealle uuden ja edullisen? Kokoja on niin monta et huhhuh.
-
Aeromotorsilta tilaa uuden SKFn, niin hyvä tulee.
-
Aeromotorsilta tilaa uuden SKFn, niin hyvä tulee.
Eli on oikea ja käypä? Huolossa vaan sanoivat et jos osa on väärä ni tulee kalliiksi. Kauas tollasen vaihtoon menee aikaa?
Ja sit joku haitari osa mikä tulee katin jälkeen pitäs vaihtaa ja väläytettiin et katti pitäs vaihtaa samalla..
-
Tarina ei kertonut, että onko kyseessä automaatti vai manuaali, mutta tilaat käypän niin hyvä tulee.
-
Tarina ei kertonut, että onko kyseessä automaatti vai manuaali, mutta tilaat käypän niin hyvä tulee.
Manuaali
-
Tossahan noita.
https://aeromotors.fi/kataloog/volvo/s60-i-384/2-4/vetopyorat/vetoakseli?of=m4696;t15149;s10162
En raaskis skf ottaa, ei se sen kummempi nykyään ole kuin esim GSP. Siis toi 262028
Jokaisen oma valinta tietysti. Tää nyt taas on näitä mun höpinöitä. :)
Vaihtoaika on noin puoli tuntia jos mikään ei jumita. Tunnin ne velottaa. :D
-
Taitaa olla vasen vetari mikä oireilee kun naksuu selkeesti ja pompottaa kuskin puolella ni täytynee se vaihtaa. Toki uskaltaakohan sen ikivanhan pyöränlaakerin kans uusia olis tossa korkkaamaton kamokan laakeri tutulla ilmasiks
-
No kyllä vaihtasin samalla kun paikat on auki. Ei se vanha enää hyvä ole vaikka ei metelöiskään, on varmaan väljää tai jotain.
Vaikka vielä pyöriskin niin uus on aina uus. Vielä ilmanen... Kyllä sillä Kamokallakin ajelee jonkin matkaa, sehän menee luokkaan edullinen ja on vähän arpapeliä mutta niin se tuntuu nykyään olevan lähes kaikilla. >:(
-
Oikealle on nyt vaihettu vetarin tukilaakeri+stefa sekä vetonivel.
Toivotaan et nyt kun vaihtaa pyöränlaakerin ja koko vetoakselin vasemalle loppuis nää viat.. toki vasemmalta porsinu toi vetonivel ennenkin ei oo kyllä missää autossa näin usein menny nivelia normaalissa ajossa
-
Uskaltaneeko tuon halpis laakerin nyt asenuttaa siis ettei heti tule ongelmia? Rahatilanne tiukka kiitos verottajan
-
Eihän tuota voi tietää kukaan mutta ei kai se nyt heti hajoo.
-
Tossahan noita.
https://aeromotors.fi/kataloog/volvo/s60-i-384/2-4/vetopyorat/vetoakseli?of=m4696;t15149;s10162
En raaskis skf ottaa, ei se sen kummempi nykyään ole kuin esim GSP. Siis toi 262028
Jokaisen oma valinta tietysti. Tää nyt taas on näitä mun höpinöitä. :)
Vaihtoaika on noin puoli tuntia jos mikään ei jumita. Tunnin ne velottaa. :D
Huollossa sanoivat että oikea mitta olisi 983mm ja alkuperäselle vetarille tulee koodi 8252050
Tuossa gsp vaan ilmoitetaan mitaksi 990mm ja sanoivat ettei se käy ja jos väärä osa tulee niin autonosturilla tulis aika iso lasku et miten toimia?
-
Tolla numerolla tulee Maxgearin akseli joka on 983 pitkä js maksaa 122€ niin eikös se ole oikea.
-
Tolla numerolla tulee Maxgearin akseli joka on 983 pitkä js maksaa 122€ niin eikös se ole oikea.
Mut tulee myös toi gsp vetarikin sillä koodilla ja moni sen ostanu ja asentanu
-
Ei tässä enää tiedä käykö tuo gsp vai ei ja pitäs tilata tuo akseli pian.
-
Täytyyhän sen käydä jos se antaa sen valikkoon. Voihan sen katsoo alustanumerolla oikean alkuperäisnumeron ja sillä sitten katsoo minkä mittasen tarjoo. Laita mulle toi alustanumero vaikka yv:nä niin katson.