Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

B234F mikä nokka-akseli katukäyttöön???

  • 10 Vastauksia
  • 8070 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa wiile

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
B234F mikä nokka-akseli katukäyttöön???
« : 06.10.2012, 13:18:46 »
Olisiko jollain tietoa/kokemusta millanen nokka-akseli toimisi katu käytössä? ja missä vaiheessa nokan nosto on liijan raju normaaleille ventiili kupeille?
 jotain mittoja olis kiva saada nii olisi helpompi kysellä niiten perää.
850 T5 -95
240DL B200k -88
740 GLT 16v -89 (Myyty)
740 sedan -89 (myyty)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B234F mikä nokka-akseli katukäyttöön???
« Vastaus #1 : 06.10.2012, 15:58:35 »
Nokat tähän koneeseen on ehkä viimeinen vaparimodi, kallis, eikä itsessään anna kuin muutaman heposen, ja niitäkin enemmän, kun on muut asiat kunnossa.

ennen sitä, kandee vaihtaa läppärungot, peltisarja, suuttimet ja lastuttaa, tai ohjelmoitava ruisku. ja ehkä keventää vauhtipyörääkin. turbosatsi vois olla helpompi melkeen tohon, vaikkei lailliseks saakkaan.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: B234F mikä nokka-akseli katukäyttöön???
« Vastaus #2 : 06.10.2012, 17:49:59 »
Eka vastaus on perinteisesti että ei kannata vaan laita turbo

Asiaan: B234F nokat ja varsinkin ajoitukset on suunniteltu vähäpäästöisyyttä silmällä pitäen. Säädettävät nokkapyörät antavat vapaat kädet ajoitusten suhteen. Paremmilla nokilla saa varmasti lisää suoritus kykyä mutta ei mahottomia vakio koneesta. Ei kovin kustannus tehokasta
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7971
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: B234F mikä nokka-akseli katukäyttöön???
« Vastaus #3 : 06.10.2012, 18:44:55 »
Esim Cat Cams tekee nokkia hydraulunostajille.


Poissa wiile

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
Vs: B234F mikä nokka-akseli katukäyttöön???
« Vastaus #4 : 06.10.2012, 22:05:38 »
Kiitos veksi!
850 T5 -95
240DL B200k -88
740 GLT 16v -89 (Myyty)
740 sedan -89 (myyty)

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: B234F mikä nokka-akseli katukäyttöön???
« Vastaus #5 : 06.10.2012, 22:17:06 »
Jos vakiruiskua aiot käyttää, nii se varmasti asettaa oman rajansa. Ainakin LH2.2 varustettu 8v-vinokone huomaa varsinkin tyhjäkäynnillä vähänkin kireämmän nokka-akselin.
Ja nyt puhutaan ihan vakioakseleista. Jostain oikeesti kireestä nokasta ei ole kokemusta vakioruiskun kanssa.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B234F mikä nokka-akseli katukäyttöön???
« Vastaus #6 : 06.10.2012, 23:05:51 »
Eka vastaus on perinteisesti että ei kannata vaan laita turbo

Asiaan: B234F nokat ja varsinkin ajoitukset on suunniteltu vähäpäästöisyyttä silmällä pitäen. Säädettävät nokkapyörät antavat vapaat kädet ajoitusten suhteen. Paremmilla nokilla saa varmasti lisää suoritus kykyä mutta ei mahottomia vakio koneesta. Ei kovin kustannus tehokasta
Tuota tasan tarkoitinkin, että ei mitään järkeä vaan vaihtaa nokkia, ennen sitä on fiksumpaa tehdä paljon muutakin kuten juuri imusarja+läppärungot, lastu+ohjelmointi, peltisarja jne.

Tarkoituksenani oli siis esittää se että nokkien vaihto ekana ei ole fiksu idea, vaan ensin tehdään muut järkevät vaparimodit mitkä antavat samalla hinnalla 20-50hv, sitten nokat päälle jotka antavat SITTEN 10-20hv, ennen muita vaparimodeja ehkä antavat 0-10hv, eli kuten Veksi sanoi, ei itsessään kovin kustannustehokasta.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa wiile

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
Vs: B234F mikä nokka-akseli katukäyttöön???
« Vastaus #7 : 07.10.2012, 11:57:30 »
juu u on mull tossa peltipako ja lastu, pitää viellä hommata siis tuo läppärunko ja imusarja
 mistäköhän niitä löytäiss? vai pitääkö ite rakentaa?
« Viimeksi muokattu: 07.10.2012, 12:50:42 kirjoittanut wiile »
850 T5 -95
240DL B200k -88
740 GLT 16v -89 (Myyty)
740 sedan -89 (myyty)

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: B234F mikä nokka-akseli katukäyttöön???
« Vastaus #8 : 07.10.2012, 13:28:52 »
juu u on mull tossa peltipako ja lastu, pitää viellä hommata siis tuo läppärunko ja imusarja
 mistäköhän niitä löytäiss? vai pitääkö ite rakentaa?
Racing osiolta löytyy myynnissä mp läppärunkoja, imusarjojakin varmaan löytyy jostain valmiita 16v kanteen.
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=18717.msg339479#msg339479
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10211.msg191283#msg191283
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=22937.msg410170#msg410170
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21047.msg377408#msg377408
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=21264.msg380820#msg380820

Ja lastuhan olis hyvä aina ohjelmoida muutosten mukaan, etenkin nokat tarvitsisivat uudet bensa ja sytkäkartat.
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa Le´Bisto

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • B234f
Vs: B234F mikä nokka-akseli katukäyttöön???
« Vastaus #9 : 13.10.2013, 21:07:26 »
Moron.

Kuinkahan paljon samaisesta moottorista uskaltaa nostaa puristuksia?

Esim. tää A. Graham Bell:in kirja suosittelee että pitäisi 98 polttavassa moottorissa olla puristukset luokkaa 9,5-10,5
Työtä se on turhakin työ.

Poissa tikkku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 237
Vs: B234F mikä nokka-akseli katukäyttöön???
« Vastaus #10 : 23.10.2013, 23:23:29 »
kyllä 11 suhteellakin kärsii ja 12llakin kun ajelet viinalla :)
740 M50B25

 

Elekma  Autoracing