Carcom Oy  Elekma

Ruby Red S80

  • 19 Vastauksia
  • 7058 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Topsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • Kanta-Hämeen Kalifornia
Ruby Red S80
« : 10.05.2018, 21:19:42 »
Ruby Red S80

Ajatus kertoa tästä autosta lähti nyt näin useamman vuoden jo foorumia seuranneena, siitä että autoon pyörähti mittariin juuri 270 tkm ja kai tässä parin vuoden aikana jotain autolle on tullut tehtyä, mistä kehtaisi kertoa. Foorumia selanneena moneen ongelmaan on löytynyt ratkaisuja, joten toivottavasti myös tästä olisi joskus jollekulle jotain hyötyä. Aloitusviestiin tarkoituksena on kertoa tiivistetysti autosta ja avata tarkemmin jo tehtyä sekä tulevia tekemisiä jatkona tähän ketjuun. Kommentointi on jopa suotavaa, mutta sitten itse autoon tai sen hankintaan ensin.

Autokuume yltyi yltymistään iän lähetessä kahdeksaatoista 2015 vuoden aikana. Alusta asti oli selvää, että auton on oltava Volvo ja malliltaan S80. Tämän lisäksi kriteereinä oli turbo, manuaali ja mielellään vielä vaaleilla nahkapenkeillä. Jo kahden ensimmäisen kriteerin täyttäminen oli hyvin vaikeaa hyvin suppean tarjonnan vuoksi niin Suomessa kuin Ruotsissa. Ennen tätä omistamaani yksilöä vastaan tuli Lappeenrannassa liikkeessä ollut S80 vapari kutosella. Vaikka kilometrejä autossa ei ollut kuin 160 tkm, oli auto saatu tuhottua niin rähjäiseen kuntoon, että hirvitti. Tästä ei siis tullut kauppoja.

Viikot kuluivat ja Eurasta tuli vastaan tälläinen 246 tkm ajettu yksilö vuosimallia 2006 haluamillani varusteilla. Hetken aikaa kummasteltua ja budjettia tarkasteltua oli suuntana Eura. Auto vastasi pääosin odotuksia ja osittain jopa ylitti ne, mutta toki lakkavika tuli paikan päällä yllätyksenä. Tästä huolimatta raha ja auton avaimet vaihtuivat kädestä toiseen. Huoltohistoria oli (ja on yhä edelleen) kunnossa, sekä sisusta on poikkeuksellisen siisti (edes kuskin penkki ei ole revennyt), mikä loi luottoa ostaa auto. Kaupan tekoa omalta osaltani helpotti vielä se, että ajokortin saamiseen oli enää kuukausi ja juurikin turbo manuaali S80:t on melko harvinainen yhdistelmä, joten aikaa odotteluun ei enää juuri ollut (Ja kyllä, oma auto oli oltava valmiina, kun 18 tuli täyteen, piste). Alunperin tarkoituksena ei ollut hankkia näin "paljon" ajettua. Kuitenkin näin jälkikäteen autoon olen ollut joka suhteessa tyytyväinen, eikä isompia "yllätysremontteja" ole ilmennyt kilometreistä huolimatta. Myös bensankulutuksen vähyys on ollut yllätys, sillä keskikulutus tankillisella on pyörinyt 7,1-8,5 litran välillä per 100 kilometriä.

Varustelu
- Vuosimallia 2006
- Moottorina toimii väkivahva 2.5 T eli 210 hp / 320 Nm
- Summum tai Classic, ei varmuutta
- Manuaalilaatikko 
- Väriltään Ruby Red pearl, joka tunnetaan myös koodilla 454
- Vaalea nahkasisusta sportti-istuimin
- Sähkösäätöinen kuljettajan paikka kolmella muistipaikalla
- Radiona HU-650
- Nahkaratti
- Alumiiniset somisteet
- 2-vyöhyke ilmastointi
- Bi-xenon ajovalot
- Sähköisesti koria vasten kääntyvät peilit
- Sähköisesti kaatuvat takaniskatuet
- Alkuperäiset Orestes-vanteet
- Parkkitutka takana (jälkiasennettu)

Jälkikäteen varusteltua ja tehtyä omana aikanani

- Kesävanteina BBS CK007 eli 19"8J ET 42, joiden ympärillä pullakumit 235/35
- Alusta vaihdettu kokonaisuudessaan BC-racing BR
- Volvon oem parkkitutkan asennus
- STP:n vaimennusmattoa levitelty oviin karkeasti 3m2 ja loput levitetty takaloosteriin
- Joku aikaisempi omistaja vaihtanut erkkasarjan eteen
- Lakkavikainen ovi vaihdettu (kuskinpuoleinen takaovi), takapuskuria paikkalakattu
- Watchdial mittaristo swappi (kuoret vaihdettu, tietokone auton alkuperäinen)
- Jarrupalat vaihdettu (osa jo kahteen kertaan jumittuneen satulan vuoksi  ;D)
- Takalevyt EBC
- Moottoriöljyjä vaihdeltu kymppitonnin välein
- Ledejä vaihdeltu
- Tuulenohjaimet ja takalasin lippa
- Pesty ja puunattu parhaan mukaan


Loppuun vielä parit kuvat mistä ollaan tultu ja mihin ollaan menossa:

Ostettaessa



Tämän hetkinen tilanne





Sisusta



__________ S80 2006 2.5T __________

Poissa Tumppi T

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 272
  • Life is good
Vs: Ruby Red S80
« Vastaus #1 : 10.05.2018, 22:37:58 »
Hyvältä näyttää  :)

Poissa JuusoT

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 19
  • C70 T5 Italia
    • Kuvasivusto
Vs: Ruby Red S80
« Vastaus #2 : 11.05.2018, 20:45:05 »
Nätti väri   8) :P
Ex. Volvo C70 2.4 -99
Ex. Volvo V70 2.4T Ocean Race -02
MB Sprinter 319 w906
Volvo C70 T5 Italia -99

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2351
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: Ruby Red S80
« Vastaus #3 : 11.05.2018, 22:06:56 »
Hieno peli! Toi vannemalli on yksi niistä mikä sopii näihin kuin nenä naamaan.

Poissa remes

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3475
Vs: Ruby Red S80
« Vastaus #4 : 12.05.2018, 10:59:21 »
Toi vannemalli on yksi niistä mikä sopii näihin kuin nenä naamaan.
Samaa mieltä! Ja tuo punainen on yksi Volvon kauneimpia sävyjä.
V40 T2 -17
Kuvat

Poissa Dave

  • Museopainotteinen
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1330
Vs: Ruby Red S80
« Vastaus #5 : 13.05.2018, 18:25:49 »
Hieno on. Omasta mielestä viimeinen hieno Volvon sedan, ei kakkoskoppa enää yhtä iso juttu ollut kokonaisuutena.

Näistä tuntuu melkein kaikissa nuo pienet kromit sivuvilkkujen yläpuolelta lähtevän mäkeen. Muistaa, kun pesurin voimasta lensi aikoinaan ja ei löytynyt enää :D
a car you can believe in

Poissa sloun

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 176
  • www.vrcf.fi
Vs: Ruby Red S80
« Vastaus #6 : 15.05.2018, 20:47:01 »
Pongattu maanantaina firman parkkipaikalta. O0
S40 T4, XC90 2.5t & MB w203 320cdi

Poissa Topsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • Kanta-Hämeen Kalifornia
Vs: Ruby Red S80
« Vastaus #7 : 15.05.2018, 23:01:41 »
Kiitos kaikille kommentoineille!


Hieno peli! Toi vannemalli on yksi niistä mikä sopii näihin kuin nenä naamaan.
Kiitos, oon itsekin tykänny noista, pahus kun olisivat vaan vähän leveämmät, vaikka edes puoli tuumaa.  :)

Samaa mieltä! Ja tuo punainen on yksi Volvon kauneimpia sävyjä.
Väristä sen verran, että pahuksen raskas puhtaana pidettävä, mutta palkitseva näky puhtaana. Heti ensimmäisten kuraroiskeiden tai pölykerroksen jälkeen tuntuu muuttuvan mitäänsanomattomaksi. Ennen kuvia tuli heitettyä pienimuotoisten pohjatöiden päälle Bouncersin Check the Fleck. Tuo tökötti tuntuu tuovan tosi hyvin tuon värin syvyyden esiin. Tarttis olla vaan pirun tarkka, ku levittää ettei laita liikaa. Nytkin "rasvaisia" tahroja ympäri autoa.


Hieno on. Omasta mielestä viimeinen hieno Volvon sedan, ei kakkoskoppa enää yhtä iso juttu ollut kokonaisuutena.

Näistä tuntuu melkein kaikissa nuo pienet kromit sivuvilkkujen yläpuolelta lähtevän mäkeen. Muistaa, kun pesurin voimasta lensi aikoinaan ja ei löytynyt enää :D
Mulla jäi tuo huomaamatta sillon kaupan teko hetkellä. Tuli huomattua vasta, kun ensimmäistä kertaa vahasin. Toisella puolla olevassa tuntuu inan olevan välystä, tiedä sitten kuinka kauan keikkuu vielä mukana.

Pongattu maanantaina firman parkkipaikalta. O0
Maanantaina alko hommat, niin tuli jätettyä näyttävästi vieraspaikoille  siihen ovien eteen. Tänään tuli jätettyä jo vähän peremmälle. 8)
__________ S80 2006 2.5T __________

Poissa Topsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • Kanta-Hämeen Kalifornia
Vs: Ruby Red S80
« Vastaus #8 : 28.05.2018, 21:12:54 »
Noniin, nyt ois varmaan hetki aikaa kirjoitella.

Hommahan lähti alkuun sillon 2015 oston jälkeen huoltohommista, sillä korttiin oli vielä hetki aikaa. Toinen etunapa piti melko voimakasta ulinaa kahdeksankympin vauhdissa, joten tilalle vaihtui SKF:läinen. Tämän lisäksi samaan konkurssiin tuli aikanaan vaihdettua joka kulmaan jarrupalat. Kortti tuli ja syksy sekä talvi ajettiin lähinnä. Parkkeihin, peilien alle, kilvelle ja peruutusvaloihin tuli vaihdettua ledit. Kuitenkin syksyn aikana iski erittäin pahaa laatua oleva vannekuume ja joulukuussa Hattulasta löytyi lääke eli nuo nytkin alla olevat BBS:ät. Sovittelut alle ja odottelemaan kevättä talliin.

Keväällä vanteet alle ja ai, että kun näytti hyvältä. Kesällä kuitenkin auton alkuperäinen alusta tai etenkin takapää alkoi pohjaamaan täydemmällä kuormalla hyvinkin herkästi, niin asialle oli tehtävä jotain. Tämän lisäksi silmien totuttua vanteisiin, alkoihan tuo näyttämään noilla vanteilla hevosrattailta. Tämän kuvan jälkeen ymmärtänette mitä tarkoitan :D Tarkka silmäiset pystyvät myös näkemään tässä vaiheessa vielä korjaamattomia lakan kesimisiä.

Päätin jättää suosiolla Jomit ja muut pomppukepit suosiolla kauppaan ja täräytin suoraa jmtuonnille tilauksen BC-racingista. Asioista  tällöin vielä mitään tietämättömänä BC tuli vakio setupilla. Orginaalimittaiset iskarit + jouset eivät myöskään olisi juuri halvemmaksi tulleet, joten BC:tä ei enempää tarvinnut itselle perustella. Samaan tilaukseen tuli vielä lisättyä kierojen takalevyjen tilalle EBC:n levyt. Alustan vaihto oli simppeli homma, sillä velipojalla oli hyvin selvä näkemys asiaan. Yksinään homma olisi jäänyt tekemättä. Alustaa tuli jonkin verran hinkattua, (lopulta takaa toinen säätömutteri pois, kierteet pohjaanj ja etee samaan tasoon takapäähän nähden) jotta päästiin  sopivaan korkeuteen. Napakaari mitaksi tuli 345 mm konttorilla lappuihin.

Myöhemmin kuitenkin vasta alusta on asettunut ja 330 mm on mittana navasta kaareen. Etenkin viime aikoina alkanut harmittamaan, että matalampikin saisi olla. Jos jollakulla on hyviä vinkkejä kuinka päästä näillä "helposti" alemmas niin saa kertoa. Takapäästä ei taida lyhyemmäksi jousia laikata, eteen helppo ja halpa ratkaisu olisi tietysti Mamasanilta vaihtojouset. Jos jollakin on extreme drop -sarjoja jäänyt nurkkiin pyörimään, niin niitäkin voi vinkata.

Jottei tämä nyt kuitenkaan aivan täysin jäisi menneitten muisteluksi, kerrottakoon, että penkit tuli pestyä kissansaippualla ja tähän päälle jokin Turtlen nahanhoitoaine. Tiedä sitten onko tuolla vaikutusta vai ei, UV-suojaa ainakin mainostaa purkin kyljessä ::). Imuroitua tuli myös auto lävitse. Kuvaamaan oli turha lähteä, sillä yksi ainut tarha löytyi takapenkiltä erona ketjun aloituksen sisustan kuviin :2funny:
« Viimeksi muokattu: 28.05.2018, 21:14:49 kirjoittanut Topsu »
__________ S80 2006 2.5T __________

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3620
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: Ruby Red S80
« Vastaus #9 : 28.05.2018, 21:34:30 »
Ei se turtlen aine ihan turha oo. Ei paraskaan, mutta ajaa asiansa.

Värin kelpais kyllä mullekkin. Ei se valkosen ja mustan jälkeen VOI olla kovin kamala. ::) Jään seurailemaan sun tekosia. Mukava, kun joku muukin käyttää muuta vahaa kun fussoa.
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa vainols

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
Vs: Ruby Red S80
« Vastaus #10 : 28.05.2018, 22:38:46 »
Hyvin passaa BBS:t tämmöseen, värikin on tosi makee  O0

Alaspäin jos haluaa päästä normi bc:llä niin takaa ottaa suoraan koko jousen alle tuleva lautanen pois ja eteen lyhyempää jousta. Erikseen tilaten jouset oli muistaakseni jotain n. 30e kpl.

Itsellä edessä 180/7 jouset ja korkeutta saatu alemmas esijännitystä löysäämällä.
Mercedes Benz E 220cdi -14, ex Mercedes Benz S350 Lang -06, ex Mercedes Benz S500L -02, ex Mercedes Benz E 320 CDI -05, ex V70R AWD Laser Blå -00, ex Volvo XC70 D5 AWD -05, ex S80 2.5T -04, ex S80 TDI -00, ex V70XC 2.5T -99, ex V70 2.5T -98, ex 940 2.3T -96

Poissa Kenonit

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 986
  • Tornio
    • Flickr
Vs: Ruby Red S80
« Vastaus #11 : 28.05.2018, 23:04:44 »
Tää väri on kyllä ihana  S*

Itsellä on molemmissa ex ässissä ollut normi br tolpat edessä, 140mm/12kg jousilla. Maavara asettui mukavasti 3cm tasolle, ja alemmas ei enään päässyt kun runkoaisa otti renkaaseen kiinni  :D Takana toimi hyvin v70 jouset sopivasti laikattuina. Coilit oli tarkoitus rakennella taakse, mutta sitä en koskaan saanut aikaiseksi toteuttaa.

https://flic.kr/s/aHsm4aw1HS
https://flic.kr/s/aHsm4jjibv

Tuolta löytyy kuvia jos kiinnostaa katsella :)
« Viimeksi muokattu: 28.05.2018, 23:06:57 kirjoittanut Kenonit »
Nykyiset: Bmw E39 ///M5 -00, V70 D4 -15
Entiset: S60 D4 AWD -17, V50 1.6d -09S80 D5 -05, 855 t-5r -95, S80 D5 -05, 3x Bmw ///M5 sekä kasa volvon ja vagin romuja...

Poissa Topsu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • Kanta-Hämeen Kalifornia
Vs: Ruby Red S80
« Vastaus #12 : 29.05.2018, 21:50:32 »
Ei se turtlen aine ihan turha oo. Ei paraskaan, mutta ajaa asiansa.

Värin kelpais kyllä mullekkin. Ei se valkosen ja mustan jälkeen VOI olla kovin kamala. ::) Jään seurailemaan sun tekosia. Mukava, kun joku muukin käyttää muuta vahaa kun fussoa.
Onhan tuo ihan markettitavaraa, niin ei mahdottomia voi odottaa. Penkit ainakin tuntuvat liukkaammilta käsittelyn jälkeen  :D Musta ja valkoinen ovat sitten asioita omassa sarjassaan, ja varsinkin teikäläisen mentaliteetillä pitää puhtaana. Verrattuna vaikka tuohon vanhempien Barents Blue väriseen, tässä lika ja pöly tuntuu näkyän paljon nopeammin. Tuli tuo Check The Fleck hommattua puoli vahingossa, kun oli normihintaisena yli neljänkympin purkki ja tuntui vähän kalliilta, mutta Shineldillä alkoi muutto, niin sai puoleen hintaan. Kokemuksia tuosta vahasta ei tuntunut löytyvän mistään, niin tuli vähän sika säkissä ostettua. Kesto ei kyllä riitä oikein tuohon luvattuun neljään kuukauteen, mutta sen edestä näyttävä ja vallan hyvän hajuinen vaha, vaikkei imppaus kuulukaan omiin harrastuksiin ;D

Hyvin passaa BBS:t tämmöseen, värikin on tosi makee  O0

Alaspäin jos haluaa päästä normi bc:llä niin takaa ottaa suoraan koko jousen alle tuleva lautanen pois ja eteen lyhyempää jousta. Erikseen tilaten jouset oli muistaakseni jotain n. 30e kpl.

Itsellä edessä 180/7 jouset ja korkeutta saatu alemmas esijännitystä löysäämällä.
Kiitos, kaarelle ei vaan saa tuotua kun ei saa venyä yhtään järkevällä rengastuksella. 215/35 alkaa olemaan jo vähän turhan matala ja kantavuuskin vähän kysymysmerkki. Minkä tuntuiseksi tuli takapää tuollaisella kombolla? Omaan makuun jo nyt vähä vetelä takaa, niin varmaankin löystyy entisestään kun iskareille enemmän painoa? Vai onko jäykkyydet kierretty tappiin? Mulla tällä hetkellä 14. naksu muistaakseni löysimmästä lukien. Myös jousien paikallaan pysyminen askarruttaa. Etupää säädetty sen verran jäykäksi ettei keulasta voimallakaan painamalla pahemmin niiaa. Joissakin tilanteissa jo nyt sellainen efekti että etupää joustaa alas ja ylös, kun taas takapää ja hinkkaamaan useammaksi kerraksi, niin löysemmäksi ei oikein huvittaisi muuttaa. Sun topicia seuranneena tuo korkeus, mikä sulla on tällä hetkellä, näyttää tosi hyvältä.

Tää väri on kyllä ihana  S*

Itsellä on molemmissa ex ässissä ollut normi br tolpat edessä, 140mm/12kg jousilla. Maavara asettui mukavasti 3cm tasolle, ja alemmas ei enään päässyt kun runkoaisa otti renkaaseen kiinni  :D Takana toimi hyvin v70 jouset sopivasti laikattuina. Coilit oli tarkoitus rakennella taakse, mutta sitä en koskaan saanut aikaiseksi toteuttaa.

https://flic.kr/s/aHsm4aw1HS
https://flic.kr/s/aHsm4jjibv

Tuolta löytyy kuvia jos kiinnostaa katsella :)
3 cm on vähän liian vähän, jos Tampereella aikoo selvitä ;D. Tai no ainakin sen jälkeen tulisi julkisia suosittua. Sun molempia Volvoja on tullut seurattua aikaa tarkkaan tätä kautta ja siten yks innoittaja lisää madaltamiseen. Tuo Violetti S80 tulikin joskus paikannettua talvikelillä Edgarin edestä parkista, kun oli vielä Maseratit alla. Myöhemmin myös Keskusautohallilta. Noita sun topiceja on tullutkin viime aikoina luettua ahkeraan vanteiden istuvuuden kannalta, kun on tullu hulluteltua ajatuksella leveämmistä vanteista. Kuvien puuttuminen onkin siinä harmittanut, joten kiitokset linkistä. 10 tuumasia oon katsellu taakse 19 kokoisena, niin kuinka tarkkaa mahtoi tehdä noiden Maseratien kanssa ulkopuolla, ei tainnut enää pärjätä ilman mankelia? Ja sit vielä sama kyssäri kun edellisellekin, kuinka jäykäksi perä jäi tuollaisella yhdistelmällä? Jos takapäähän coilit rakentais niin mahtaakohan olla jouset takahutlarissa sisällä, jos auton päästä yläpää antaa peräksi, kun ei oo alunperin suunniteltu sellaiseksi.  :idiot2:
__________ S80 2006 2.5T __________

Poissa vainols

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
Vs: Ruby Red S80
« Vastaus #13 : 29.05.2018, 23:15:06 »
Kiitos, kaarelle ei vaan saa tuotua kun ei saa venyä yhtään järkevällä rengastuksella. 215/35 alkaa olemaan jo vähän turhan matala ja kantavuuskin vähän kysymysmerkki. Minkä tuntuiseksi tuli takapää tuollaisella kombolla? Omaan makuun jo nyt vähä vetelä takaa, niin varmaankin löystyy entisestään kun iskareille enemmän painoa? Vai onko jäykkyydet kierretty tappiin? Mulla tällä hetkellä 14. naksu muistaakseni löysimmästä lukien. Myös jousien paikallaan pysyminen askarruttaa. Etupää säädetty sen verran jäykäksi ettei keulasta voimallakaan painamalla pahemmin niiaa. Joissakin tilanteissa jo nyt sellainen efekti että etupää joustaa alas ja ylös, kun taas takapää ja hinkkaamaan useammaksi kerraksi, niin löysemmäksi ei oikein huvittaisi muuttaa. Sun topicia seuranneena tuo korkeus, mikä sulla on tällä hetkellä, näyttää tosi hyvältä.

Renkaan kantavuushan ei tolla 215/35 kombolla täyty mutta on nuo ainakin itellä nyt hyvin alla pyörinyt. Muistaakseni iskarin kireys on nyt 22 napsua löysältä jäykempään suuntaan, kyllähän se täydellä takapenkillä ajaessa joustaa mutta ei omastamielestä ainakaan pompottamaan jää. Jousen poiskarkaamista tossa ei pitäs päästä käymään kovinhelpolla ainakaan kun menee niin paljon sinne ylös "kuppiin" se jousi. Kiitokset.
Mercedes Benz E 220cdi -14, ex Mercedes Benz S350 Lang -06, ex Mercedes Benz S500L -02, ex Mercedes Benz E 320 CDI -05, ex V70R AWD Laser Blå -00, ex Volvo XC70 D5 AWD -05, ex S80 2.5T -04, ex S80 TDI -00, ex V70XC 2.5T -99, ex V70 2.5T -98, ex 940 2.3T -96

Poissa Kenonit

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 986
  • Tornio
    • Flickr
Vs: Ruby Red S80
« Vastaus #14 : 29.05.2018, 23:31:56 »
3 cm on vähän liian vähän, jos Tampereella aikoo selvitä ;D. Tai no ainakin sen jälkeen tulisi julkisia suosittua. Sun molempia Volvoja on tullut seurattua aikaa tarkkaan tätä kautta ja siten yks innoittaja lisää madaltamiseen. Tuo Violetti S80 tulikin joskus paikannettua talvikelillä Edgarin edestä parkista, kun oli vielä Maseratit alla. Myöhemmin myös Keskusautohallilta. Noita sun topiceja on tullutkin viime aikoina luettua ahkeraan vanteiden istuvuuden kannalta, kun on tullu hulluteltua ajatuksella leveämmistä vanteista. Kuvien puuttuminen onkin siinä harmittanut, joten kiitokset linkistä. 10 tuumasia oon katsellu taakse 19 kokoisena, niin kuinka tarkkaa mahtoi tehdä noiden Maseratien kanssa ulkopuolla, ei tainnut enää pärjätä ilman mankelia? Ja sit vielä sama kyssäri kun edellisellekin, kuinka jäykäksi perä jäi tuollaisella yhdistelmällä? Jos takapäähän coilit rakentais niin mahtaakohan olla jouset takahutlarissa sisällä, jos auton päästä yläpää antaa peräksi, kun ei oo alunperin suunniteltu sellaiseksi.  :idiot2:

3cm pärjäsi hienosti Rovaniemeä myöten, joten tuo Tampere on ainoastaan kuskista kiinni  ;) Ilmeisesti Forssa-Loimaa akselilla liikut jos kerran olet tuon joskus aikanaan bongaillut? :D

Maseratien kanssa takakaarien pokkauksia oli hiukan käännetty, niinkuin kuvistakin huomaa. Arteccien kanssa sitten hieman lisää. Maseratit oli tosiaan 10.5" leveät takana, ja Artecit 11". Seuraavat vanteet oli tarkoitus rakennella vielä eveämmiksi, kun kaarissa on tilaa 12" leveille pokkaukset käännettynä, kunhan et vain istuu täydellisesti ;)

Perä tuntui yllättävänkin hyvältä, iskarit oli säädetty joka nurkasta niin tiukalle kuin saa, joten se tietysti vaikutti asiaan. Lisäksi takana taidettiin olla millien päässää pohjaanlyöntikumeista, joten sekin minimoi joustoa aika tehokkaasti.

Takapään coilien kanssa en usko tulevan ongelmia, kun vain rakentaa sopivat jousilautaset sinne. Itselä tuli kerran vakiotkin iskarit kurkistamaan takaluukusta, kun iskarin lautanen päästi iskarin tulemaan läpi  :D
Nykyiset: Bmw E39 ///M5 -00, V70 D4 -15
Entiset: S60 D4 AWD -17, V50 1.6d -09S80 D5 -05, 855 t-5r -95, S80 D5 -05, 3x Bmw ///M5 sekä kasa volvon ja vagin romuja...

 

Samppasport  Futurez