Elekma  Autoracing

Volvo 854 T-5R + 855 T-5R *putkiviritteinen Italo*

  • 275 Vastauksia
  • 101971 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pomo

  • Group A
  • ********
  • Viestejä: 8227
  • KOFF ROCK!!
Vs: Volvo 854 T-5R + 855 T-5R *kerää koko sarja?*
« Vastaus #225 : 16.02.2013, 09:35:34 »

Muistaakseni stefassa luki pelkästään Scantech....ehkä ne teettää sen jollain  ???
Teettää.

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 854 T-5R + 855 T-5R *kerää koko sarja?*
« Vastaus #226 : 18.02.2013, 09:22:36 »
missäs olit timppa piilossa siellä kolmenkulmalla ??? allekironnut etsi sua siellä että olisi italo-ärrää noinu kattoa :hello:

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 854 T-5R + 855 T-5R *kerää koko sarja?*
« Vastaus #227 : 18.02.2013, 19:44:10 »
missäs olit timppa piilossa siellä kolmenkulmalla ??? allekironnut etsi sua siellä että olisi italo-ärrää noinu kattoa :hello:


En mä mielestäni missään piilotellu :D
Vuoroin sisällä, vuoroin ulkona....
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 854 T-5R + 855 T-5R *kerää koko sarja?*
« Vastaus #228 : 18.02.2013, 20:32:17 »

En mä mielestäni missään piilotellu :D
Vuoroin sisällä, vuoroin ulkona....
jaa  ??? minä siellä neonkeltaisessa takissani pyörin ku ryssät anttilassa mutta en sua nähnyt  :'( ikkunoiden läpi italoa tiirailin :)
« Viimeksi muokattu: 18.02.2013, 20:35:35 kirjoittanut JoonasH »

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 854 T-5R + 855 T-5R *kerää koko sarja?*
« Vastaus #229 : 25.02.2013, 20:39:24 »
Hoksasin tuossa viikonloppuna, että tästähän loppuu leima maanantaina. Joten ei muutakun tänään aamulla ennen töihin menoa konttorin oven taakse odotteleen....
Taas saa ajella.....kuukauden :D

Vikalista tuli, niinkun epäilinkin. Moitteina HC:t tyhjäkäynnillä ja edelleen öljyvuoto jostain  *tumppuun->

Korotetuilla kierroksilla päästöt meni rajoihin....täytyypä varmaan ekana vaihtaa tulpat + muut perus sytkävehkeet, kun niihin ei tullu koskettua. Toivottavasti paranis niillä, kunnei kiinnostaisi mitään isompaa ruveta enää tekeen :D

Öljyä vuotaa jostain koneen etupuolelta....mutta en oikein keksinyt että mistä. Ei kai öljypohjan saumakaan kovin paljoo voi tihkua  ::)
Yks mitä epäilen vois olla huohotinpömpelin paluuletku.....vaikka kyllä mä senkin mielestäni tarkistin että kunnossa olis  ???

Nohhh....eipähän lopu tekeminen vapaa-ajalla, mut ei sitä vielä luovuttaakaan viittisi :D
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5703
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: Volvo 854 T-5R + 855 T-5R *kerää koko sarja?*
« Vastaus #230 : 25.02.2013, 20:50:26 »
ettei vaan tulis kamat pihalle niistä öljyjäähyn letkuista ??? vuotaa nimittäin mullakin aika kivasti  :buck2:

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 854 T-5R + 855 T-5R *kerää koko sarja?*
« Vastaus #231 : 25.02.2013, 20:59:41 »
ettei vaan tulis kamat pihalle niistä öljyjäähyn letkuista ??? vuotaa nimittäin mullakin aika kivasti  :buck2:


Mä muistaakseni tarkistin ne....sen mitä konttorilla katselin, nii öljypohjaa pitkin näyttäis valuvan....ei oikein vaikuttais kampuran takastefaltakaan, vaikka varmasti sekin jo tällä iällä tihkuu.
Prkl ku olis aikaa, intoo ja lisää tilaa nii nyppäisin koko pikkulohkon nokalta pois, heittäisin uudet rojut keltsun koneeseen ja nostaisin sen tähän nokille :)
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Makru

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 599
Vs: Volvo 854 T-5R + 855 T-5R *kerää koko sarja?*
« Vastaus #232 : 02.03.2013, 12:18:21 »

Mä muistaakseni tarkistin ne....sen mitä konttorilla katselin, nii öljypohjaa pitkin näyttäis valuvan....ei oikein vaikuttais kampuran takastefaltakaan, vaikka varmasti sekin jo tällä iällä tihkuu.
Prkl ku olis aikaa, intoo ja lisää tilaa nii nyppäisin koko pikkulohkon nokalta pois, heittäisin uudet rojut keltsun koneeseen ja nostaisin sen tähän nokille :)

Itsehän suosin tyyliä nostaa auto ylös ja jättää motti+kelkka lattialle  :D
Volvo 855 T5 -95
Volvo 744 T5  Holset & Eaton -86
Volvo 745 -86

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 854 T-5R + 855 T-5R *kerää koko sarja?*
« Vastaus #233 : 03.03.2013, 20:15:31 »
Itsehän suosin tyyliä nostaa auto ylös ja jättää motti+kelkka lattialle  :D


Ku oliskin nosturi nii se olis varmasti helpoin tapa. Vai ootko kikkaillu tunkkien kans korin pois päältä jotenkin?
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 854 T-5R + 855 T-5R *kerää koko sarja?*
« Vastaus #234 : 12.03.2013, 19:21:39 »
On se hyvä, että tuli tämäkin jatkettua tänne projektien puolelle, eikä showroomiin....nyt tämä nimittäin varmaan voidaan jo lukea projektiksi.

Viikonvaihteen aikana tuli parina päivänä touhuttua tallilla....lopputuloksena 855:sta kone pois nokalta. Tuosta yläkautta irrottamisesta voisi vaikka yrittää joskus naputella pienen ohjeistuksen. Sain aika hyvän näppituntuman, että mitä kannattaa / tarvitsee irrottaa.

Tuo öljyvuotohan ei siis ollut ainoa syy koneen irrottamiseen, vaan puristuspainemittaus osoitti, että nelospytyssä on jotain hämminkiä, vaikka kaikki venttiilit hioinkin. Konetta purettaessa löytyi toinenkin yllätys, jota kyllä jonkinaikaa ihmettelin koska kone kuitenkin kävi nätillä äänellä.
Kampiakselissa nimittäin oli reilusti päittäisvälystä. Tässä vaiheessa olo oli aika onnistunut...tai sehän oli jo tiedossa, että isot hommat tulee.

Positiivisiin seikkoihin kuului se, että kytkin oli vielä aivan hyvässä kuosissa....ilmeisesti vaihdettu jossain vaiheessa. Ihan perus Sachs:ilainen tosin.

Boksistakin löytyi jonkunsortin lastu....joten siinä lienee ehkä kanssa osasyy tyhjäkäynnin HC:ille. Tuo lastu tod.näk. on 2.3litraseen tarkotettu.




Kun oireet oli todettu, niin tein päätöksen että keltasen koneesta kasataan tähän uusilla osilla moottori, nii luulisi vikojen loppuvan. Tänään olin jo alkamassa kasaamaan konetta, kun hoksasin, että italolohko onkin sylintereistään vähemmän kulunut kun tuo toinen. Joten nyt ajatuksena on kasata italolohko 2.3litrasen kampuralla + männillä.

Pesukuvia aamupäivältä :


Kävin pyytämässä Wurthilta tehokkainta pesuainetta mitä hyllystä löytyy. Tähdensin vielä, että ei tarvii sääliä maalipintoja tms.....tällästä Metallipesua sain, ja oli se ihan hyvää kyllä.  O0

Pesin ensin koneen pariin kertaan, sitten aina osa kerrallaan irti ja pesu. Kova työ, mutta on noita puhtaampia osia vaan niin paljon mukavampi käsitellä.

Tällänen vika löytyi nelosen männästä :


Kumpikaan renkaista ei ollut poikki, mutta alemmassa oli pieni lovi, ja ylemmässä katkosvälin molemmat päät oli sulanu erikoisesti. Mikäköhän moiseen lienee syynä? Nakutus? Vai vaan yksinkertaiseti tukkoinen pakopuoli ja sitä kautta kovat pakopaineet / lämmöt? Tuo lastu + 13g ahdin kun ei ole mitenkään järkevä yhdistelmä.

Tähän vaiheeseen pääsin päivän päätteeksi :


2.3litrasen männät uusilla renkailla + teräsveiveillä. Tähän moottoriin tulee nyt aikalailla ne palikat mitä keltaiseen piti pistää. Teräsveivit, uudet kulutusosat + tiivisteet.
Vakiokytkimen taidan tähän kuitenkin jättää, ja säästän keltaista varten ostetun SRE+sintteri yhdistelmän vielä jemmaan.
Pakopuolelle varmaan laitan ainakin kokeeksi S60R:n pakosarjan + 16T ahtimen. Tuo lastu todennäköisesti pelittää 2.3 koneessa paremminkin mitä tuossa 2-litrasessa.
Downpipen joutuu väsään uuden samalla kun ahtimen vaihtaa, niin kaipa sekin täytyy 3":sta väsätä....ja olishan tuolla hyllyssä pari 3" kattiakin  ::)
Downpipeen vois hitsata varmuuden vuoksi ylimääräisen lambdamutterin, nii vois tuolla Innovatella tarkistaa, että seokset on vedossakin edes siellä päin missä pitäisi.
Nii ja ehkä noi vaparin nokatkin vois tähän käyttää pois tilaa viemästä. 

Ei mulla nyt muuta....vikalista-aikaa on 25.3 asti....ei tässä kai mitään kiirettä  ::)


Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 854 T-5R + 855 T-5R *kerää koko sarja?*
« Vastaus #235 : 14.03.2013, 22:15:25 »
Tänään ehti töitten jälkeen käymään kääntymässä tallilla...laitoin männät paikalleen lohkoon, ja kasasin öljysuuttimet paikalleen.

Uusia runkolaakereitakin sovittelin, ja hyvin näyttäis sopivan. Mites kun jossain kirjasessa mainitaan nuo orggislaakereiden värikoodit?
En mä lohkosta mitään värejä löytänyt....tai sitten en osannut katsoa oikeesta paikasta.
Mikrometrillä mittailin vanhoja ja uusia liuskoja, ja tulokset lähes identtiset.



Tässä vanhassa päittäislaakeroinnissa vissiin vähä jotain pientä  ::) (Verrokkina 2.3 koneesta otettu)


Mikäköhän moiseen vois johtaa? Huonot öljyt? Muuten laakeripinnat näytti ihan kohtuullisilta...joskaan ei niin hyviltä mitä tuossa 2.3 lohkossa olleissa.


MUOKS: Tommonen taulukko löytyi noista laakerihommista...pitääkin huomenissa perehtyä


« Viimeksi muokattu: 14.03.2013, 23:47:05 kirjoittanut Timo_R »
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 854 T-5R + 855 T-5R *kerää koko sarja?*
« Vastaus #236 : 21.03.2013, 22:57:30 »
On tässä sitä hommaa....tänään kuiteskin kone muljahti paikalleen. Yllättävän helposti tuon yksinkin saa alkeellisilla laitteilla.

Koneesta puuttuu vielä pakosarja + ahdin ja jokusia letkuja ja johtoja. Jakopään pistin tänään nippuun ja ajotin nuo vaparin nokat IPD:n ohjeiden mukaisesti :

- Imunokka 4ast. myöhäselle
- Pakonokka 5ast. aikaselle

Jännä nähdä mitä tapahtuu, kun avaimesta vääntää. Puristuksia koneessa tuntuisi olevan huomattavasti paremmin kun ennen. Tosin pytyissä on vielä asennusöljyt renkaiden välissä, että sekin varmasti vaikuttaa.

Laatikkoon vaihdoin myös kaikki uudet stefat, ja jahka saa vetarit paikalleen nii uudet öljyt sisään.

Huomenissa vois alkaa vääntää putkistoo. Onko vinkkejä miten kannattaa tuo taka-akseliston ylitys hoitaa 3" putkella? Aika ahtaannäkönen jo ihan vakioputkellakin näyttäis olevan?
Meneekö noi tehdastekoset 3" samasta paikasta, vai miten  ???
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Juzi

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1796
  • Vᵒˡᵛᵒ
Vs: Volvo 854 T-5R + 855 T-5R *kerää koko sarja?*
« Vastaus #237 : 21.03.2013, 23:15:23 »
Kyl siit 3" ränni menee.. Toki jos sitä vähän litistäs, niin menis viel paremmin.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 854 T-5R + 855 T-5R *putkiviritteinen Italo*
« Vastaus #238 : 22.03.2013, 20:39:40 »
Dodii...tänään piti innolla heti aamusti alkaa väsään putkistoo. Ihan hyvin se alkokin....olin jo ennen puoli kymmentä tallilla ihmettelemässä. Leikkelin vanhan putken alta pois ja rupesin suunnitteleen uutta. Suunnittelun lopputulos oli se, että v-mäinen homma on....ja että emmeet loppuu oitis kesken.
Ei muutakun kierteleen paikallisia liikkeitä läpitte. Kiertelyn päätteeksi yhdestä liikkeesä olisi löytynyt 3" 45ast. käyriä....eikä muuta. Ja mä kun olisin tarvinnu suoraakin putkea.
Ei auttanu muu, ku kääntää ysisatkun nokka kohti Tamperetta ja hakee biiiiltemasta lisää mutkia ja suoraa.

Hiukan meinas usko olla välillä koetuksella, kun toi keskivaimentimen kohta on aika v-mäinen toteuttaa tavallisella läpihuutopöntöllä.  Pikkuhiljaa edeten alko homma luonaamaan, ja pyrin tekemään jokaisen kohdan mahdollisimman huolellisesti.

Lopputulokseen olen positiivisesti yllättynyt. Ainoastaan yhteen kohtaan tuli vähän enemmän täytehitsattavaa, muuten leikkaukset ja mutkat onnistui hyvin. Käsin heiluttaen putki ei ota mihinkään kiinni, vaikkei taka-akselin kohdalla varmaan paljo senttiä enempää oo suuntaan eikä toiseen. Taka-akseli oli tuossa pukeilla ollessa lähes pohjaanlyöntikumien varassa, joten tuskin akseliinkaan kolisee.

Kannakkeita tuli katin paikkeilla kahdet, keskipöntölle pari ja takapäähän pari. Toivottavasti noilla pysyy....vähän kyllä pelkään noiden katin lähellä olevien kestävyyttä, kun voi olla aika kuuma paikka.
Putkistoon tuli jopa kaksi liitosta, joten tarvittaessa pystyy hyvinkin purkamaan osina :)

Downpipe jäi tekemättä, kun ahdin on vielä huollossa, enkä uskaltanut MuTu-tuntumalla alkaa vääntään.

Alkupätkä ja ylitys :


Katti + etupään kannake :


Takapönttö : (Ulostuloksi tuli Italoon sopivasti joku Made in Italy RST-pää....ja se ei kyllä oikeasti ole noin vinossa kun kuva näyttää :D)


Ahdasta on :


Keskiosa :


Etuosa :

Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo 854 T-5R + 855 T-5R *putkiviritteinen Italo*
« Vastaus #239 : 28.03.2013, 20:10:29 »
Eilen tuli ahdin huollosta....eli tämä tähän nyt tulee :

h
16T vinolla seiskapesällä siis. Ei mikään viri, mutta kai se asiansa paremmin ajaa kun alkuperäinen kutospesällä oleva 13G. Ja kai toi ärrä-sarjakin "vähä" vakiota paremmin virtaa :)

Heti aamusti väkersin ahtimen paikalleen. On noi "kiinteet" vesi / öljyputket kyllä v-mäisiä. Voi miten hieno keksintö teräspunosletku oliskaan :D

Sitten pääsikin väsäämään downpipeä. Sen tekeminen olikin yllättävän helppo....olin varautunut paljon ahtaampaan ja hankalampaan väliin...
En viittiny ruveta hienosteleen missään kohtaa. Kaikki saumat jäi ihan hitsauksen jäljiltä. Tuo ei tuolta juuri näy, eikä tässä koko vehkeessä muutenkaan tarvii olla viimesen päälle. Pääasia että toimis paremmin kun vakio.




Se jäi harmittaan, ettei ollu yhtään 3" 10cm pitkää joustopätkää....nohh...tarvii se lisätä vaikka kesällä. Vakiolambdan paikka jäi suunnilleen tuonne alkuperäiselle paikalle....toinen tuohon hollille  :pomo:

Laatikossa on uudet öljyt sisällä, joten enää ei paljoa puutu. Öljyt / vedet koneeseen. Hiukan letkuja + johtoja....sitten voi ottaa savut :)
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

 

Futurez  Kulkukoira