Kulkukoira  Proturbo

Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)

  • 3120 Vastauksia
  • 845534 Lukukerrat

0 jäsentä ja 23 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1650 : 10.10.2017, 23:31:13 »
Mutta mutta eikö nykyään jarrullinen vaadi jo pikku e kortin vaikka vetäisi tyhjänä
Joku muistikuva jäänyt päähän pyörimään
kiitoos ja anteeks.

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1651 : 10.10.2017, 23:58:11 »
Mutta mutta eikö nykyään jarrullinen vaadi jo pikku e kortin vaikka vetäisi tyhjänä
Joku muistikuva jäänyt päähän pyörimään

No tämä tuli itellekki viiveellä mieleen.  :P  Ei se taida ajo-oikeuksissa niin yksinkertaista ollakkaan.

Muistan tapauksen kun BEC-kortin omaava henkilö joutui vaihtamaan kuorkiksi rekatun pakun pakettiautoksi rekisteröityyn, kun ei ilman E:tä saanut vetää jarrullista traileria tyhjänä mutta pikku-E:llä sai...

Oli heittänyt poliisille että jos katkastaan kärrystä vivut niin sittenhän se on jarruton... :D
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2282
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1652 : 11.10.2017, 02:16:28 »
Korttiluokka menee otteessa olevien kokonaismassojen mukaan, kun taas veturin riittävän vetomassan ratkaisee perävaunun todellinen senhetkinen paino.

Kärryn vetämisestä kysymys. Jos oletetaan että tuon allekirjoituksen V70:n omamassa olis vaikka 1600kg. Ja suurin vetomassa olisi merkitty 1800kg.
Nii saanko vetää kärryä jonka kokonaismassa on vaikka 2000kg jos se painaa lastattuna alle vetoauton omamassan? Tällöin kokonaismassa jäisi 3200kg, joten saisi vetää vielä b-kortilla?

Eli tässä tapauksessa vetoauto on OK kunhan kärryn paino kuormattuna ei ylitä sallittua vetomassaa, mutta koska yhdistelmän kokonaismassa menee yli 3500kg niin vaaditaan BE-kortti.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2017, 02:19:44 kirjoittanut 8-pätkä »
V60 D3 Inscription -20
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1653 : 11.10.2017, 09:07:30 »
Tietääkö kukaan mitään W168 korin A mersuista? Onko mm pahoja mätimään? Tyyppivikoja? Ois aika soppeli aihio sähkömuutokseen ja alle tonnilla pääsee jo värin valkkaamaan.

EDIT: eiku ei mitään, vaihdelaatikko on runnottu osittain hytin alle ja koko auto täynnä kaiken sortin elektroniikkaa jotka voi olla himpan vit...maisia saada toimimaan ilman moottoria...

Opel Agila... Hmm...
« Viimeksi muokattu: 11.10.2017, 10:37:20 kirjoittanut Mattson »

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1654 : 11.10.2017, 09:56:27 »
Korttiluokka menee otteessa olevien kokonaismassojen mukaan, kun taas veturin riittävän vetomassan ratkaisee perävaunun todellinen senhetkinen paino.

Eli tässä tapauksessa vetoauto on OK kunhan kärryn paino kuormattuna ei ylitä sallittua vetomassaa, mutta koska yhdistelmän kokonaismassa menee yli 3500kg niin vaaditaan BE-kortti.

Tätä juuri mietin, kun jokapaikasta löytyy vähän erilaista tietoa. Tai siis erilailla tulkittavaa. Eli korttiluokka määräytyy aina otteisiin merkittyjen kokonaismassojen mukaan? Eli Volvon kokonaismassahan on jotain 2200kg, joten sillä en saa vetää edes tyhjää jarrullista kärryä jonka kokonaismassa on 1500kg? Sen sijaan BE-kortillinen saa vetää sillä niin paljon kun otteeseen on merkitty. Vaikka kärry olisi 3500kg.

Sitten on vielä tämä B/96 kortti, joka on itseltäni jäänyt vallan pimentoon. Tuollaisen voisi vaikka käydä suorittamassa, kun ilmeisesti ei ole paljoakaan kustannuksia.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1655 : 11.10.2017, 11:07:41 »
Tätä juuri mietin, kun jokapaikasta löytyy vähän erilaista tietoa. Tai siis erilailla tulkittavaa. Eli korttiluokka määräytyy aina otteisiin merkittyjen kokonaismassojen mukaan? Eli Volvon kokonaismassahan on jotain 2200kg, joten sillä en saa vetää edes tyhjää jarrullista kärryä jonka kokonaismassa on 1500kg? Sen sijaan BE-kortillinen saa vetää sillä niin paljon kun otteeseen on merkitty. Vaikka kärry olisi 3500kg.

Näinhän se taitaa mennä. Vaikka kärry painaisi tyhjänä esim. 200 kg, jarrullisuus (kokonaismassa yli 750/825 kg) torppaa B-kortilla ajelun.

Mistä tuli mieleen, että aika harvassa taitaa olla ne B-kortin < 3500 kg porsaanreiän mahdollistamat jarruttomat yhdistelmät. Työmaaparakit, soppatykit, jotkut hinattavat laitteet...?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3337
  • Boxy, but good
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1656 : 11.10.2017, 13:41:57 »
Näinhän se taitaa mennä. Vaikka kärry painaisi tyhjänä esim. 200 kg, jarrullisuus (kokonaismassa yli 750/825 kg) torppaa B-kortilla ajelun.

Mistä tuli mieleen, että aika harvassa taitaa olla ne B-kortin < 3500 kg porsaanreiän mahdollistamat jarruttomat yhdistelmät. Työmaaparakit, soppatykit, jotkut hinattavat laitteet...?
Eikai se jarrullisuus sitä korttiluokkaa määrää vaan ne massat.

Jos sulla on esimerkiksi joku asuntovaunun tötterö kokonaismassa 1250kg ja sille kaveriksi vetoauto missä kokonaismassa 2249kg niin whats tö proplem?

E. niin tosiaan jarruttomuushan töppää siihen rapiaan 700-800kg

E2: hinnan puolesta toi BE ei kyllä pitäs olla kellään kiinni, oliko viimesimmän laskun mukaan n. vuosi sitten kun kattelin niin reippaasti alle 200€ oli kärryvuokrineen hinta (kärry vuokra 50€ + käsittely + inssi + teoria), mitään opetustuntejahan toi ei tarvi.
« Viimeksi muokattu: 11.10.2017, 13:51:50 kirjoittanut HembalanD »
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Kotkot

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1657 : 13.10.2017, 19:24:05 »
Pitäisi tehdä kytkentä jossa sähkölaitteelle A johdetaan jännite joko lähteestä X tai lähteestä Y. Mieluiten niin että normaalitilanteessa virta kulkee reittiä X ja halutessa reittiä Y.

Eikös tämä onnistu kytkemällä normi vaihtorele ns. väärinpäin, esimerkkikuvassa tuomalla käyttöjännitteet napoihin 87 ja 87a?

Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1658 : 13.10.2017, 20:54:50 »
Onnistuu olettaen että saat ohjausvirran jommasta kummasta/ jostain muualta. Mut onnistuuhan tuo ihan kytkimelläkin. Vai millasista virroista/jännitteistä puhutaan. Haluatko vaihtaa lähdettä hetkellisesti vai niin että se jää päälle kunnes x

Poissa Demi

  • Savisukeltaja
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1075
  • voi olla tai sit ei ole
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1659 : 14.10.2017, 00:27:21 »
Onnistuu olettaen että saat ohjausvirran jommasta kummasta/ jostain muualta. Mut onnistuuhan tuo ihan kytkimelläkin. Vai millasista virroista/jännitteistä puhutaan. Haluatko vaihtaa lähdettä hetkellisesti vai niin että se jää päälle kunnes x
ilmeisesti ns. jatkuva jännite napoihin koko ajan eli varmaan jotakin aurinko paneeli hommia
mie veikkaan  ;) saattaa mennä mettään ja syvällekkin :2funny:
kiitoos ja anteeks.

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1660 : 14.10.2017, 00:32:45 »
Jos on sellasesta kyse niin siihenhän pystyis samalla kertaa rakentamaan ns. kynnyspiirin joka ohjais tota relettä automaagisesti. Tosin sillon käyttäisin varmaan mielummin piirikorttirelettä jo siksikin että ne vie paljon vähemmän virtaa ja integroisin sen samaan näkkäriin ton thresholdin kanssa.

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1661 : 14.10.2017, 10:24:57 »
Pähkinänkuoressa kyse on siitä tuleeko jännite/heräte kojelaudan kytkimeltä vai pakkivalokytkimeltä... :D

Virta ei vielä relettä vaatisi, mutta sillä saa erotettua virtapiirit toisistaan, ja olemassaolevaa kaapelointia hyödyntämällä saa johdotuksen yksinkertaisemmaksi.
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa jaskajokunen

  • :nohnoh
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6583
  • 1% Hybridi
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1662 : 15.10.2017, 20:54:41 »
Milläs tuommoisesta saisi selville laitteen firmwaren
http://puu.sh/xYPOu/f4562805a5.jpg 

Tuolla olis joku tyrkyllä, mutta onko uudempi.

Omassa laitteessa on se vaiva, jottei sammu kuin virta kaapelin irroittamalla
V70 -00 HYL-sy  &  V40 -99 Wladde ja V40td -99 Eikka -99
V90-19 T8
Die weisheit: nicht hören, nicht sehen und nicht sprechen  Kylmämies

Paikalla HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1614
  • It's Hip To Be Square
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1663 : 16.10.2017, 07:10:55 »
Mitä käytännön eroa on kaiutinkaapeleina myytävillä naruilla ja vaikka tarvikeliikkeen virtakaapelilla?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Mattson

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 552
Vs: Kysy&vastaa -OFFtopic (Muut kuin Volvo-aiheiset kysymykset)
« Vastaus #1664 : 16.10.2017, 07:43:16 »
Johtimien paksuus ja lukumäärä.

 

KL-varaosat  Race.fi