Autodiagnoosi  Carcom Oy

850 WD

  • 30 Vastauksia
  • 5071 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa R70AWD

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 703
Vs: 850 WD
« Vastaus #15 : 25.06.2022, 13:31:39 »
Tässä on omasta pari videota;

https://m.youtube.com/watch?v=RuxlaP2rTYo
https://m.youtube.com/watch?v=n1CClexSIsY

Täytyy sanoa että kaipaan todella paljon tuota 5-koneen murinaa kiihdytyksissä S*
Nykyiset : 2009 V70 T6 AWD * 1998 940 2.3 Turbo Classic
Exät : 1998 V70R AWD * 1997 960 2.5  * 1989 740 Turbo Intercooler * 1983 240 DL

Poissa A.H::

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 WD
« Vastaus #16 : 25.06.2022, 20:20:12 »
Täytyy sanoa että kaipaan todella paljon tuota 5-koneen murinaa kiihdytyksissä S*

Ja oma ääninäyte.  S*
https://youtu.be/CFYgJ4VQ51E
Jos nyt jotain negatiivista hakee, niin siniseen pöllyyn täytyy jossain vaiheessa syventyä.
Ainakin huohotuksen remppa ja venojen kumit uusiks ens hätään.

Mä teen nyt niin, että jätän noi pömpelit tuonne toistaiseks, kun ne on kuitenkin ehjät ja uusin auton alta ruostuneen suoran putken ja ehkä sen alkuperäisen katin tilalle joku reiskatti?

Tässäkin muuten on nuo peräkoukun kiinnitykset molemmin puolin muotoiltu noitten vaimentajien takia kaarevaksi.
Näkyy hyvin tässä kuvassa.



Poissa A.H::

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 WD
« Vastaus #17 : 12.08.2022, 19:19:56 »
Kaikennäköstä tässä joutuu säätämään.
Koko kesän on auton päällä kävellyt mustia muurahaisia. Joskus enemmän ja joskus vähemmän, välillä jopa auton sisällä. Syystä taikka toisesta enimmäkseen koko ajan auton etupäässä.
Tänään sitten tilanne eskaloitui siihen pisteeseen, että nyt on myrkytyksen aika.



Muurahaismyrkkyä spräynä ovesta kabiiniin ja ympäri keulaa muovin alle.
Josko kohta häviäisivät.

Poissa A.H::

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 WD
« Vastaus #18 : 20.05.2023, 21:13:43 »
Täytyypä herätellä tätäkin.
Viimekesän loppu meni näissä merkeissä.
Alkoi ihan viattomasti pikku rapsuttelusta sen takaikkunan alla olevan listan poiston jälkeen.


Joka eskaloitui sitten viimein tähän.


Lopputulosta en viitti näyttää, kun ei siitä kunnon kuvia ole, mutta kohtuullisen hyvän lopputuloksen sain aikaan paskoilla välineillä paskoissa olosuhteissa.
Enivei, nyt kun katsoin talven jäljiltä uudestaan, niin jovain se ruskea kukkanen sieltä ikkunan alasaumasta alkaa taas hiipimään. Sinänsä sillä nyt ei ole mitään väliä, kun koko auto pitäisi joka tapauksessa saada uuteen maaliin. Täytyy vaan seuraavalla kerralla ottaa lasi pois, että saa kaikki ruosteet poistettua.

Talvihan meni muuten aika hyvin.
Keskikulutus vähintään sen 12l.
Sivuluisuista päätellen takapääkin työnti.
Tyyppivikana olevia bensalinjoja paikkailtiin pohjolan tiloissa pariinkin kertaan.

Lopputalvesta sitten mittariston valot välkähti kerran, jättäen osan varoitusvaloista palaaman. Pikainen googlettelu kertoi mahdollisesti olevan laturissa häikkää.
Kotona sitten yeismittarointi oli myös samaa mieltä asiasta, näyttäen 11,5v kone tyhjäkäynnillä.

Onneksi autojen tilanne taloudessa oli riittävä, niin volvo jäi sitten seisonnalle odottamaan aurinkoisia päiviä.

Tänään sitten rakennettiin volvolle telakka.


Syy tähän on pakoputkiston uusinta, jonka kuntoa syynäilin jo viime kesänä.
Näytti jo silloin aika happamalta ja talvella sitten alkoi sauhua tulemaan auton alta niin, ettei tyhjäkäynnillä voinut juurikaan ovia auki pitää.

Katin takimmainen sauma jo varmaan kertaalleen hitsattu.


Ja paistoihan se päivä tuonne downpipeenkin. Joku kiinnityskorvake, mistä revennyt.


Orkkis katti lähtee nyt kierrätykseen ja mahdolliset tulot sijoitetaan uuteen torveen.

Sen verran siinä kardaaniankin kopeloin, että saattaapa senkin joutaa huoltaa, kun putki on pois tieltä.
Jolloinka homma saattaa levitä kulmavaihteen irroitukseen  :idiot2: olishan se booriholkkikin hyvä tarkastaa vaikka nelkku toimiikin.
Ja sitten se laturi tarvis jotenkin saada irti. Ahdasta on.

Poissa A.H::

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 WD
« Vastaus #19 : 30.05.2023, 08:42:35 »
Ei tullu valmista vielä eilenkään.

Kun on kaks ihan kunnon reikää lambdojen välissä, niin saattaa olla selvää, miksi välillä on tuoksunut niinkun kävis hiukan rikkaalla.


Simmonsin tuplapönttö kätpäkki jouduttiin pilkkomaan puukkosahalla erinäisiin osiin, kun ei sitä muuten irti saanut.
Saapi nyt nähä, että viittiikö tuosta edes entisöidä noita vasikan kokoisia pönttöjä, vai ettiikö tilalle sitten pienemmät ja sievemmät pöntöt.


Kulmavaihdekin tuli sitten tarkastus mielessä irrotettua.
On siellä ainakin ollut jotain rasvan tyyppistä, kun ei ole ruostetta havaittavissa.
Käsin koplaamalla ei holkki irtoa vaihdelaatikon päästä, eikä myöskään tuntunu väljää, ts. istuu siellä aika tiukasti.
En kerinny putsaamaan, niin en tiedä missä kunnossa holkin urat on.


Kulmavaihteen pää alkaa taas olla elämänsä ehtoopuolella.
Selkeät kulumisen jäljet urien kyljissä.
Kestää kyllä normikäytössä talvella, mutta ei mitään jatkuvia asfaltti vetoja.

Tämä menee nyt putsauksen jälkeen uusilla vaseliineilla läjään.
Ja sitten jonain päivänä, kun/jos tämä auto säilyy taloudessa harrasteena, niin otetaan koko voimalinja isompaan remonttiin.

Jotain peruskauraa taas.


Takana aurauksen säätötangon ympärillä olevan muovikourun sisällä kulkee absin johto. Kourun tarkoituksena on myös pitää katkenneen tangon päät kutakuinkin yhdessä.


Tai eihän tuo mitään "tankoa" ollut vaan putkea.

« Viimeksi muokattu: 30.05.2023, 08:44:18 kirjoittanut A.H:: »

Poissa A.H::

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 WD
« Vastaus #20 : 03.07.2023, 15:47:27 »
Tuhertamisessa päästiin taas eteenpäin ja jotain onnistuikin.
Vetarin suojakumien metsästys ei tuottanut tulosta, niin ostin nuo motonetin tuotteet. Ulompi https://m.motonet.fi/fi/tuote/1701092?ajoneuvo=656&vuosimalli=1997 ja sisempi https://m.motonet.fi/fi/tuote/1701091?ajoneuvo=656&vuosimalli=1997
Sisempi oli ok, mutta ulompi ei. Meni kyllä paikoilleen, mutta on selkeästi epäsopiva vs sisempi nivel.
Yliveto hommia ei tarvinut tehdä, kun pistin nivelet osiksi, että sai paskat pois ja uudet rasvat tilalle.
Tai oikeastaan vaan ulompi nivel purkui.
Jostain syystä tuohon ei tullut mitään eloa vaikka kuinka levitti tuota lukkorengasta. Välttääkseni ylimääräisiä vasaran jälkiä tyydyin pesemään nivelen sen mitä petroolilla ja bräkliinillä sai aikaiseksi.


Toinen pää purettu, pesty ja kasattu.


Ja läjässä.



Kardaanin tukilaakerin vaihtoa varten virittelin valmiiksi puusta toiseen kuormaliinoja, että saa vetoa, kun se booriakseli-liitos ilmeisesti voi olla tiukassakin.
No ei ollu. Lähti ihan käsin vetämällä.
Tukilaakerikin löytyi autodocin sivuilta, kun vaan haki jaguaariin käypästä.
https://m.autodoc.fi/tedgum/17491604

Kovasti se väitti, että tämä osa ei sovi autoosi, mutta siinä se nyt kuitenkin on.




Ristinivelen vaihto vielä.

Ja tietenkin se tukilaakerin ja pakoputken kannatinpelti tarvi tietenkin hitsata ja maalata, mutta niistäkin taitaa olla tällä voorumilla muutamakin kuva, niin en viittiny omastani ottaa.




Poissa A.H::

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 WD
« Vastaus #21 : 21.07.2023, 08:55:00 »
Aikaa niin rajallisesti ihmisellä käytössä, että varmaan kolme viikkoo jo pelleilly aina silloin tällöin tuon mutkan kanssa.


Sitten viimein kun oli jo hiukan sinnepäin, niin tuli sellanen spede mallin facepalmi, kun muistin, että jakopäänpuoleinen tukikumi on vielä vaihtamatta.
Kone nousee ainakin kolme senttiä, niin putki on taas väärässä linjassa, mutta kävikin niin, että menikin parempaan suuntaan.
Siitä huolimatta homma on kokoajan sitä, että yrittää tunkea 2,5 tuuman reikään 3 tuuman asiaa. Taidan kuitenkin koittaa vielä tuota oikeapuoleistakin reittiä.


Ja se tukikumi tai lähinnä sen puute. Saattoi olla jo aika vaihtaa.


Ja uusi tarvikemalli.


Tämäkin on työn alla. Ajattelin tehdä tangon ite, kun iski nuukuus. Skandiksilta ostin pelkät puslat, joiden ympärille sorvautuu rinkulat ja väliin sitten hitsautuu putki. Näin teoria tasolla.


Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: 850 WD
« Vastaus #22 : 25.07.2023, 09:56:07 »
Ihan kuin kuvat olisi jostain toisesta topicista, sen verran tutun näköistä puuhaa :D

Poissa Saliu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 24
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 WD
« Vastaus #23 : 25.07.2023, 10:38:56 »
Hyvä kun näiden kanssa jaksetaan vääntää! Ei näitä tosiaan niin paljoa ole liikkenteessä. Razori tehnyt kattavan huoltomuistion helpottamaan awd volvon omistajia  ;D

Poissa A.H::

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 WD
« Vastaus #24 : 21.12.2023, 15:18:12 »
Jäsen Lankun projektitopicissa olleesta kuvasta tuli mieleeni tuo oma ja muistinkin, että täytyypi päivitellä tätäkin ennenkun vuosi on loppu.

Tämähän korjattiin juurikin niin kuin suunnittelin
Tämäkin on työn alla. Ajattelin tehdä tangon ite, kun iski nuukuus. Skandiksilta ostin pelkät puslat, joiden ympärille sorvautuu rinkulat ja väliin sitten hitsautuu putki. Näin teoria tasolla.


Valmiista tuotoksesta ei tosin tainnut kuvaa tulla otettua, mutta tekovaiheesta löytyi.
Isä-ukko sorvasi sopivan kokoiset rinkulat ja minä tiggailin työpaikalla väliin sopivan hst-putken.


Pakoputken osalta taas... homma meni miten meni.
Alun alkaen oli suunnitelma heppailla putken pätkät kotona kohdilleen ja viedä sitten palikat työpaikalle ja siellä juurikaasulla tiggailla saumat, mutta aikataulut ei täsmänny.
Perheen nuorisolle ilmeni koulujen alkuun auton tarvetta, ja koskan itse olin vielä kesälomalla, niin päädyin hakemaan rst-lankaa miggiin ja päryytellä putken läjään omassa pihassa.
Hiilari ei näköjään ole hst:lle paras suojakaasu. Saumat näyttää just niinkun ne olis vedetty jollain ydinjätelangalla.
Mutta paikalleen käypänen kompleksi siitä kuitenkin tuli.


Downpipe 3" putkea yhdellä ylimääräisellä lambdan reijällä. Linjaus kardaanin oikealta puolelta. Biltsun katin jälkeen supistus, josta jatkuu 2,5" hst putkella takasillan ylitykseen saakka.


Aika ja hermot ei sitten riittäny enää pihalla tuhertamiseen tuon takasillan ylityksen kanssa. Niimpä se jäi tuolta osin toistaiseksi vanhaksi.
Vanhan putken irrotus vaiheessa joutui käyttämään aikalailla puukkosahaa, kun ei liitokset auenneet, joten kaikki vanhan putken liitokset ja osa suoraakin putkea on korvattu uusilla palikoilla a´la biltsu.


Itse en kerinnyt putkea toiminnassa kokeilemaan, kuin kerran tai kaksi, mutta nuorison kanssa oltiin yhtä mieltä siitä, että uudella torvella oli ihan selkeä vaikutus. Vetoja tuli lisää.

Kausi päätyi sitten syksyllä tähän.


Vasen taka alatukivarsi murtui irti puslansa ympäriltä.
Olisko se sitten juurikin tällä puolella ollut rikkinäinen aurauksen säätötanko ja sen mukana pisempään viturallaan ollut auraus vaikuttanut heikentävästi tuohon. (lisättynä vielä, että nuorisolla oli rikkoutumis vaihetta edeltänyt melkoisen reipasluonteista ajelua hiekkakentällä).
Kesällä telakalla tuli myös huomattua, että oikean puolen nivo oli laskenut öljyä allensa, eli kevään korvilla täytyy uuden alatukivarren lisäksi varmaan keksiä jotain korvaavia elementtejä nivomattien tilalle.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2023, 15:20:55 kirjoittanut A.H:: »

Poissa A.H::

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 WD
« Vastaus #25 : 04.03.2024, 17:43:39 »
Taas lähtee.
Jos pultit aukee nätisti, niin alatukivarsi, jousi ja iskari vaihtuu kohtuullisen helposti.
Vaikka loskaisella pihalla nuhassa kontaten.


Varaosan toimittajana ollut crosskantri volvokin löytyi vielä onneksi samasta kunnasta, mutta lunta oli sielläkin niin paljon, että autosta ei näkynyt kuin katto ja sivulasit.
Hiki tuli.

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2905
  • "Noku mä haluan"
Vs: 850 WD
« Vastaus #26 : 05.03.2024, 10:12:32 »
Linjaus kardaanin oikealta puolelta.


Tämän kyllä tulen röyhkeästi apinoimaan tuohon omaan. Nyt jos syystä X täytyy asetella putkisto lattialle niin työohje alkaa viitteellä "irroita kulmavaihde"  :D

Poissa A.H::

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 WD
« Vastaus #27 : 17.03.2024, 10:11:55 »
Voi kaikkien muoviämpärien äiti taas.
Asianhan piti olla niin, että laitetaan vaan alatukivarsi paikalleen ja ajetaan leimalle, mutta kun ei.
Puolen vuoden seisonnan jälkeen oli moottorin toiminta jotenkin katkonaista ja ajateltiinkin, että jotain kosteutta kertynyt koneeseen.
Onneksi oli mahdollisuus mittailla päästöjä ennen turhaa konttorilla käyntiä.
HC-arvo leijui jossain satelliitien kiertoradalla asti, joka sitten viimein selittyi puristusmittauksella.
Oli yhdessä pytyssä vähän yli 0 bar painetta ja sulanut tulppa.
Nyt sitten kantta irrottelemaan :facepalm:

Poissa laatikkovika

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4956
  • Voi muoviämpärin muoviämpäri
Vs: 850 WD
« Vastaus #28 : 17.03.2024, 13:49:26 »
Mikäs se semmonen tulppa on joka sulaa?
Oisko ne jämät sitten särkeny pakoventtiilin,toivottavasti ei mäntään oo sulanut reikä.
Turbon pakosiivet... *tumppuun->
Suutinvika, imusarjan tiiviste, onhan noita syypäitä.

S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, S40 T5-2005

Poissa A.H::

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: 850 WD
« Vastaus #29 : 23.03.2024, 20:33:29 »
Siinähän tuo nyt mollottaa.




Seeti tuntus sormen päällä pyöritellen olevan ok.


 

Carcom Oy  Ateho