Race.fi  Puotilan autokorjaamo

ARKISTO: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu

  • 1632 Vastauksia
  • 604480 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #945 : 29.11.2014, 23:13:04 »
Oma kokemus tinamoottorilla B204
280 Nm 4000 rpm 0,7 bar 22 ast ennakko
320 Nm 4000 rpm 0,7 bar 15 ast ennakko

Puhtaalla wiinalla. Oli niukasti anturointeja ja sellaista niin ei saatu mitään lihaa luiden ympärille, mistä voisi tehdä jotain päätelmiä.
Tuostahan voisi typerämpi päätellä, että viinan palonopeus on kovempi kuin bensalla?

Tulee äkkiä ennakon "maksimi" vastaan, jonka jälkeen palorintama enemmänkin jarruttaa mäntää kuin kiihdyttää. Tai siis ei ihan näin mutta jokainen tajunnee mitä tarkoitan.

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #946 : 30.11.2014, 10:32:22 »
Joo, kyse on sylinteripaineesta ja sen muodosta. Saattaisi olla jännää mitata sylinteripainekäyriä. Saattaa tulla keväällä eteen opiskelijoilla.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #947 : 30.11.2014, 12:53:34 »
Hmmh... mielenkiintoista.
Eräällä toisella "pienmoottori" foorumilla (alle 2-litrainen erimerkkinen) eräs herra kertoi wiinalla voivan käyttää reilusti rajumpia ennakoita ahdetussa moottorissa, koska wiinan palonopeus on hitaampi.
No, hemmo puhuu vastoin parempaa tietoa, sillä wiina nimenomaisesti palaa riuskemmin kuin bensa kuumassa koneessa.
Jääkylmässä koneessa toisinpäin, jolloin tulee pakkasessa jänniä efektejä.

Tämän voin kertoa "pienestä" kokemuksesta tämän wiinan kanssa lutrattuani ja asiaa "hitusen" mitattuani.

Onko kyseessä herran moottorissa oleva huono seoksen muodostus/palaminen palotilassa, vai Volvon 8v vinokoneen kummallisuudet? Toisaalta kuullut väitteet ovat lievästi ristiriidassa tämän topickin tietojen kanssa.

Jaa-a, mene ja tiedä.  Kipunan palamista seuraillessani tulin siihen tulokseen, että seoksen muodostuminen ja palaminen on kaikesta huolimatta vinokoneessa aikas hyvää ja siitä kertovat myös päästöt hoikilla sopilla.

Toisaalta, tässä topickissa on keskitytty käyttöauton optimointiin, ei hupputehon hakemiseen. Eikä myöskään tällä erimerkin virittäjällä ole käytössään nakuantureita tms, joten voisikohan siellä olla tehoa ennakoilla, vaikka pientä pingausta onkin?
Mielen kiintoista tosiaan....

Kyllä tässä on keskitytty huippuväännön ja tehon hakemiseen käyttöautosta, sillä setillä, mikä siinä sattuu olemaan.  ::)

Kyllä se pingaavakin wiinakone vetää mutta suottaapi hitusen ottaa juurekseen sitä kiertokangen laakerikaulaa ja väännön kippi-piste on ohitettu jo aikaa sitten.

Joo, kyse on sylinteripaineesta ja sen muodosta. Saattaisi olla jännää mitata sylinteripainekäyriä. Saattaa tulla keväällä eteen opiskelijoilla.

Jos tuollainen anturointi olisi minulla käytössäni joka pytyssä olisi optimoitu syttykartta hierottu alta aikayksikön!  8)
Saisi nimittäin säädettyä sen ennakon juuri sopivaksi todella nopeasti ja näkisi yli-suuren ennakon välittömästi painehuipun sijainnista ja maksimista.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #948 : 30.11.2014, 13:57:01 »

Jos tuollainen anturointi olisi minulla käytössäni joka pytyssä olisi optimoitu syttykartta hierottu alta aikayksikön!  8)
Saisi nimittäin säädettyä sen ennakon juuri sopivaksi todella nopeasti ja näkisi yli-suuren ennakon välittömästi painehuipun sijainnista ja maksimista.


Jarrupenkki joka pitää kierrosluvun vakiona on myös eto peli sytkäkartan hieromiseesn. Iteroi vaan ennakon jolla saa parhaan väännön.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #949 : 30.11.2014, 15:28:24 »
Kyllä tässä on keskitytty huippuväännön ja tehon hakemiseen käyttöautosta, sillä setillä, mikä siinä sattuu olemaan.  ::)
Juujuu, mutta nimenomaan optimoimalla. Ei sillä Holset + ränniputki + sarjojen vaihto + kireä nokka -menetelmällä.
Veikkaan mainitsemani "hemmon" olevan liikkeellä juurikin tuolla "reippaasti tehoa vaikka piikkinä" -kaavalla. Vaikea mennä tietämään, koska sielläkin on vissiin jokin valtiotason salassapitosopimus tehty. Kovasti on olevinaan tietoa mutta mitään ei kerrota. ???

Samaten kun heitin hälle kyssärin tuosta ennakosta, että "onko varma asiasta" ja kerroin että toisaalla on eräässä päälle 2-litraisessa 8V turbokoneessa huomattu juuri päinvastainen ilmiö (eli ennakkojen pieneneminen, ei nouseminen), meni aivan hiljaiseksi eikä kommentoinut asiaa mitenkään. Liekkö osui arkaan paikkaan? ::)

Hmm, mitenkähän olisi waparikoneessa ennakoiden käytös...? ::)

Jokatapauksessa, seoksenmuodostuksen ja sylinterin täytön ollessa täydellisempää, on ennakon tarve moottorissa kuin moottorissa pienempi (hallitumpi ja nopeampi palaminen). Yleensä seoksen varsinaiseen muodostukseen tosin vaikuttaa eniten kannen kanavien mitoitus/toiminta ja sarjojen toiminta kaiken muun kanssa (nokka jne jne....). Mikanin merikontissa käsittääkseni ei ole muuta tehty, kuin pikkuisen kanavien alkuja sipaistu (sarjojen kohdistaminen), suuttimet vaihdettu ja oliko palotilan reunat pyöristetty? On kai siellä göran & kumppanit olleet jonkinaikaa kartalla, jos ja kun kerran liki vakio kansi saa sylinteritäytön & seoksen homogenoitumisen liki optimia.

Tosin, mikä on optimi? Saisiko tuosta kannesta viilaamalla reilustikkin paremman juuri käyttöautoviritykseen? Eli sitä laakeata vääntöä, kuitenkaan paljoa kärsimättä huipputehosta.


Tulipas paljon turhaa tekstiä. Vetäydyn taka-alalle ihmettelemään. Eikös keskustelu ole hyvästä? -H-

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #950 : 30.11.2014, 16:07:58 »
On kai siellä göran & kumppanit olleet jonkinaikaa kartalla, jos ja kun kerran liki vakio kansi saa sylinteritäytön & seoksen homogenoitumisen liki optimia.

Vaikka Göranille onkin tuottanut suunnattomia vaikeuksia saada kaksi teoriassa samanlaista autoa kasattua samanlaisilla osilla niin monta asiaa on todellakin tehty oikein. Käsittääkseni 940 on päästöiltään Euro 2 -luokan vehje mutta minulta mitattiin pari viikkoa sitten katsastuksessa CO 0,18 / CO2 14,9 / HC 18 / O2 0,68 siinä missä Euro 4 vaatimukset on CO 0,2 / CO2 ei tietoa / HC 100 / O2 ei tietoa eli mitä häh, tuo vanha ympäristön tuhoava bensakrematorio täytti reilusti uudemmat kriteerit. Moottori raudaltaan täysin vakio. Toki tuossakin on bittipuolella vähän modernisointia mukana mutta silti.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #951 : 30.11.2014, 16:16:55 »
Vaikka Göranille onkin tuottanut suunnattomia vaikeuksia saada kaksi teoriassa samanlaista autoa kasattua samanlaisilla osilla niin monta asiaa on todellakin tehty oikein. Käsittääkseni 940 on päästöiltään Euro 2 -luokan vehje mutta minulta mitattiin pari viikkoa sitten katsastuksessa CO 0,18 / CO2 14,9 / HC 18 / O2 0,68 siinä missä Euro 4 vaatimukset on CO 0,2 / CO2 ei tietoa / HC 100 / O2 ei tietoa eli mitä häh, tuo vanha ympäristön tuhoava bensakrematorio täytti reilusti uudemmat kriteerit. Moottori raudaltaan täysin vakio. Toki tuossakin on bittipuolella vähän modernisointia mukana mutta silti.
NO JUST! :D

Pitääkin muistaa tämä seuraavan kerran kun tulee piherviiperöt molottamaan VoLoVoStA (sitäkin tapahtuu). ;)

Poissa The_OttoB

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2389
  • www.vrcf.fi
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #952 : 30.11.2014, 17:00:04 »
Sori Slerbis, mutta hipit on oikeassa. Konttorin mittaustuloksilla ei voi mitenkään päätellä mm. kylmäkäynnistyspäästöjä, jotka vanhemmissa euro-tasoissa olisuuremmat. Lisäksi ollaan hävitty tää peli myös CO2-päästöissä. Paitsi mikan.
1000 LH-miestä puhuu autonsa lastuttamisesta ja niistä 100 saa ostettua lastun. 10 polttaa omansa. Vain yksi on nopein. Kaksitoista.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #953 : 30.11.2014, 17:14:58 »
Tämä tullut huomattua töissä että voit kylmästä koneesta ottaa leimalle päästölapun, mutta vanhemmat kattipelit pitää aina hehkuttaa kuumaksi... Tosin kattien määräkin vähän eri, ja uusissa suoraan pakosarjoissa.  :P
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #954 : 30.11.2014, 19:00:04 »
Sori Slerbis, mutta hipit on oikeassa. Konttorin mittaustuloksilla ei voi mitenkään päätellä mm. kylmäkäynnistyspäästöjä, jotka vanhemmissa euro-tasoissa olisuuremmat. Lisäksi ollaan hävitty tää peli myös CO2-päästöissä. Paitsi mikan.
Ja ajon aikaset päästöt ovat luultavasti myös hieman erilaiset.

Minulla oli aikanaan 33 Alfa Romeo (Boxer kone). Todella pitkiä primärikäyrien ja 4-2-1 -pakosarjan vuoksi katalysaattori oli jossain takapenkin kohdalla.
Pakoputki piti ajaa kirjaimellisesti punaiseksi, että päästöt sai otettua. Paikallaan jos pikkupakkasilla rutputti tyhjäkäyntiä, oli katti kylmä.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #955 : 30.11.2014, 21:27:05 »
Vaikka Göranille onkin tuottanut suunnattomia vaikeuksia saada kaksi teoriassa samanlaista autoa kasattua samanlaisilla osilla niin monta asiaa on todellakin tehty oikein. Käsittääkseni 940 on päästöiltään Euro 2 -luokan vehje mutta minulta mitattiin pari viikkoa sitten katsastuksessa CO 0,18 / CO2 14,9 / HC 18 / O2 0,68 siinä missä Euro 4 vaatimukset on CO 0,2 / CO2 ei tietoa / HC 100 / O2 ei tietoa eli mitä häh, tuo vanha ympäristön tuhoava bensakrematorio täytti reilusti uudemmat kriteerit. Moottori raudaltaan täysin vakio. Toki tuossakin on bittipuolella vähän modernisointia mukana mutta silti.

Ei mene euro 4 luokkaan vielä noilla päästöillä. Mutta Euro 3 menee rikki kirkkaasti.
Euro 4:ssa ottaa kiinni HC päästöistä, koska vaatimus on alle 10ppm ja vinokone päästää 18, mikä sekin on hyvin vielä.
Voisin kyllä väittää, että saisin lastusi tuunattua saatanallisella säätämisellä alle 10ppm arvoon muttei maksa vaivaa työhön nähden.

Sori Slerbis, mutta hipit on oikeassa. Konttorin mittaustuloksilla ei voi mitenkään päätellä mm. kylmäkäynnistyspäästöjä, jotka vanhemmissa euro-tasoissa olisuuremmat. Lisäksi ollaan hävitty tää peli myös CO2-päästöissä. Paitsi mikan.

Tässä voin sanoa, että harmaahatun kylmäkäynnistyspäästöt ovat semi-lämpöisenä vakiota isommat, sillä olen poistanut kylmärikastuksesta sen saaste mutkan ja laittanut siihen arvot, jotka toimivat.

Juu, minä taidan johtaa tätä CO2 päästötilannetta aikas kirkkaasti Puliukon ja muutaman muun kanssa!  ;)

Tosin meillä on myös nuo HC päästöt yllättävän pienet vaikka sopitus on hitusen laihalla. Meikäläisellä HC 34ppm lambdalla 1,1.

Ja tosiaan pakopaineet saavat koneen pingaamaan herkemmin. Heitin tänään pikkuriikkisen testilenkin tuota testaillen ja tulos on tyly. 0,8 baariin kestää ennakkoja ja sitten siinä 0,9 baarin kohdalla alkaa romahdus.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #956 : 07.12.2014, 21:53:54 »
Kaipa tuo sytty alkaa olla hierottu aikas kohdilleen?  :buck2: ::)

Nimittäin 0,75 astetta lisää ennakkoa karttaan +40% kuormilla, niin välittömästi ropisee kun emäntä, koira ja mökkikamat on kyydissä.
Yksikseen ajellessa vaatii avosandaaliatm hitusen pidempään, että ropisee tuolla 0,75 astetta isommalla ennakolla.

Rajoittamalla ahtoja sinne 0,8-0,9 baarin kantturaan saa ennakkoa nostettua kolme astetta suurimman väännön kohdalle ja ahdistin (kirjaimellisesti) punastelee vähemmän.

Semmoista se saatanallinen säätäminentm on!   ;D

Heittäisin lonkalta tälläisen rahi-arvon, että Wiinan palonopeus sylinterissä ylittää arvon 20m/s selkeästi.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #957 : 08.12.2014, 01:29:54 »
Joko pian tulee 19t tai jotain? Ku eikös tää ala olla aika loppuun hierottu tuolla T:llä ja 13c:llä?  :) ps:mielen kiintoista on kyl seurata tätä "säätämistä"  :)

T jää, 13c ei!

Ja kuten tuloksista näkyy, hierominen on saavuttanut nyt (vasta) rajansa.

Talveksi en vaihda 13C:tä, ettei käy säätämisen sijaan kaataminen, vaan ajelen kiltisti lipoisat ajat kiltimmin, kun 13C rajoittaa maksimi vääntöjä kivasti, mikä oli tänäänkin jo ihan liikaa 1/4 kaasulla.


Täällä ehkä voisi olla seuraava "testipenkki"...  ;)

Kuten aikaisemmin jo sovittu!  ;)

Tosin tuossa testissä pistetään AW huutamaan hoosiannaa! (05-16G).  ;D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #958 : 16.12.2014, 21:00:38 »
Alkaa se syttykin olemaan aika mallissaan. Mutta näinä kitkattominan päivinä sitten se saatanallinen säätäminentm kostaa! 

Ei meinaa päästä liikkeelle talven ajetuilla nastagummeilla.

Katiska kun haluaa ryhtyä ahtamaan ihan kaasun hipaisusta, niin pirun vaikea sillä on lähteä ilman raapimisääntä.

Tästä lähdettiin:




Tälläiseen kötöstykseen sitten päädyttiin (wersio 88).   :o




Hullua sinällään, että sytty-kartan tekaisee paljon nopeammin kuin polttoainepuolen, vaikka tuota polttoainepuoltakin osaan säätää melkoisella vauhdilla.  Toki LH:n uumenissa noita muutoksia on sitten tehtailtu urakalla, sillä siellä on muuttunut tuhannen tavua aivan toisenlaiseksi kuin ne alunperin ovat olleet.

Pakollisia muutoksia on 519 392 tavua, siis pakollisia siinä mielessä, että auto käy Wiinalla, 012 IMMulla ja loput on puhtaasti omaa hieromista ja saatanallista säätämistä, mitä optimoinniksikin kutsutaan, mutta kun LH:ssa niitä karttoja on niin pirusti, että homma menee saatanalliseksi säätämiseksitm melkein pakostakin (lue halusta).

EZK:n puolella olen tyytymässä ihan pääkarttaan ja puolanlatausaikaan, josta tulee vain vähän yli sata tavua!  :P


Edit:
Korjattu pakollisten tavujen määrä.

Eihän tässä mitään järkeä ole, mutta ompahan harrastettu!  :idiot2: ;D

« Viimeksi muokattu: 17.12.2014, 22:18:53 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: Moonshine motorsport- Wiinamäen miehen kokeilu
« Vastaus #959 : 17.12.2014, 22:25:42 »
Tänään heitetty pikainen nääswillen keikka meikäläisen ajotyylillä.

Raikkaita letkojen ohituksia yms. ja silti kulutus pysyi yllättävän mukavana, sillä reissulla meni alle tankillinen, joka ei ole ihan paha (Wiinalla), sillä bensalla pystyi ajamaan vain 550km samalla tankillisella mutta rauhallisemmalla ajotyylillä.

Menomatkalla meni 1/4 tankillinen ja kone ei rapissut kertaakaan.

Takaisinpäin tullessa menikin 1/3 tankillista, sillä jostain syystä pannu päätti alkaa vajaa kuormilla kiihdytettäessä rapisemaan. Rapistelu näkyi suoraan polttoaineen kulutuksessa.
Näkyy tuo olevan jotenkin kelin kanssa tekemisissä, joten odottelen pakkasia, että pääsee niillä säätämään noita vajaa-kuormalla kiihdytyksiä, jotka ovat akileen kantapää kulutukselle ja hyvälle käyttö-vedolle.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Autoracing  KL-varaosat