Elekma  Autoracing

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 426993 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #375 : 26.06.2015, 22:02:44 »
Mistä lh 2.4 hyvät lastut?

Omin käsin?  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jepe95

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 121
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #376 : 29.06.2015, 17:46:23 »
Ei oikee tietotaitoo löydy :D

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #377 : 30.06.2015, 19:34:29 »
Mitenkähän vaikeeta on tehdä vapariin ns bulkkilastut? jos esim laittaa b230+531 jota laskettu, jollain oikeasti rajulla aftermarket nokalla, ja jäykemmillä venttiilijousilla.Kierrosrajotin +7krpm vaatinee sen 16v binin jossa ei nakutusrikastusta?

Osaako mikan vastata? B234 lastut ei varmaan olisi kovin kaukana?
« Viimeksi muokattu: 30.06.2015, 20:33:22 kirjoittanut lakeshead »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #378 : 30.06.2015, 20:34:24 »
Ei oikee tietotaitoo löydy :D

Lukaisemalla tämän topicin pääset pitkälle!  ;)  :hello:


Mitenkähän vaikeeta on tehdä vapariin ns bulkkilastut? jos esim laittaa b230+531 jollain oikeasto rajulla aftermarket nokalla?

Vaparissa ei lastuttamiseen ole tarvetta, jollei viritysten myötä sopitus ole päin seiniä jossain kohden kierrosluku/kuorma-aluetta. Tai suuttimia vaihdettu, jolloin se vaatii ainoastaan suutinvakion #4 ruuvaamista.

Kaikkein tärkeintä kartoissa on se, että IMMun signaalin kanssa pääkorjauskartta on tehty mahdollisimman huolellisesti. Pääkorjauskartan skaalaus on vaparissa muistaakseni täysin sama kuin vakio-turbossa, eli siellä on pirusti varaa lisätä ilmamassan virtausta. Muodossa on eroja, joska imetty virtaus käyttäytyy eritavalla kuin puhallettu.

Vaparin karttojen hyvyydestä en osaa sanoa juuta tai jaata, kun sellaista en ole sorvannut muuta kuin kylmärikastus/käynnistys-karttojen osalta yhteen wiinalankkuun joskus takavuosina.

Aikas velho saa olla virityksien puolelta, että 016 IMMun saa vararissa tappiinsa.

Turbossa tulevat erilaiset rajoittimet hyvin nopeasti vastaan, joten siksi sitä lastutetaan pikkuvirienkin kanssa. Eli Fuel-cut yms. jutut. 

Itselläni lastun tekemisen syynä, koska voin! Toinen syy on Wiina ja kolmas se, että omassa LH:ssani kaikki on tehty 012 IMMun ympärille suuttimista alkaen. Eli oma lastuni on tyyppiä riittää +373hv tehoille.  ;) :D

Käyn tuohon EZK:n kierroslukurajoittimeen käsiksi, kunhan saan väsättyä emulaattorin EZK:lle. "Kevyt käry" minulla sen olemassa olosta on, muttei varmaa ja testattua tietoa.

Live-moottorissa en hirveästi viitsi testailla sattuneesta syystä, kun tuo nykyinen moottori on ollut keulalla vasta parisen kuukautta.  :-[


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa lakeshead

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 786
  • Osta Volvo voimapesä, korjaa sitä koko kesä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #379 : 30.06.2015, 20:49:08 »
Pääkorjauskartan skaalaus on vaparissa muistaakseni täysin sama kuin vakio-turbossa, eli siellä on pirusti varaa lisätä ilmamassan virtausta. Muodossa on eroja, joska imetty virtaus käyttäytyy eritavalla kuin puhallettu.
Tarkoittaako tämä sitä että voisin kasvattaa suuttimien kokoa turbon vakioihin, ja käyttää turbon vakio lastua, eikä bensakartta ole pielessä? ???
Niillähän pärjää vaparina bensalla pitkälle

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #380 : 01.07.2015, 00:39:59 »
Periaatteessa kyllä mutta jää tyyliin puolet kartasta käyttämättä koska vaparilla ei ikinä pääse lähellekään turbon ylempiä kuormarivejä. Ei sillä etteikö se sitenkin toimisi mutta säätöasteikko on vähän tarpeettoman karkea kun se on sitä jo vaikka on kaikki rivit käytössäkin.

Poissa Kari Grandi 240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #381 : 01.07.2015, 23:40:19 »
Vaparissa ei lastuttamiseen ole tarvetta, jollei viritysten myötä sopitus ole päin seiniä jossain kohden kierrosluku/kuorma-aluetta. Tai suuttimia vaihdettu, jolloin se vaatii ainoastaan suutinvakion #4 ruuvaamista.

Kaikkein tärkeintä kartoissa n s..snip...

Ilman lastua LH ei ohjaa seosta paremman tehon seossuhteeseen, vaikka muuten toimiikin.

Oletko jo harkinnut laajakaistalambdainvestointia vai menetkö edelleen niillä skoopeilla ja omilla jutuillasi?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #382 : 01.07.2015, 23:48:07 »
Ilman lastua LH ei ohjaa seosta paremman tehon seossuhteeseen, vaikka muuten toimiikin.
No, eipä nuo kaupasta saatava lastut tee sitä sen kummemmin, eli noissa "kaupan" lastuissa on parhaimmillaankin vain maksimi sopitusta lisätty nostettuja ahtoja varten.

PID-säädintä en ole nähnyt kenenkään säätäneen, vaikka sillä piilee isojen parannusten mahdollisuus, minkä vuoksi muutamat lastuillani ajavat saavat kohtuu hyviä kulutuslukemia normi-ajossa.  :pomo:

Joten kannattaa tutkia niitä, ennenkuin heittelee mitään arvausta niistä.

Edit: kommenttini koskee turbon lastuja.

Oletko jo harkinnut laajakaistalambdainvestointia vai menetkö edelleen niillä skoopeilla ja omilla jutuillasi?

Laajakaistan olen omistanut jo monta vuotta ja tuossa taannoin down-pipen vaihtaessani sain anturin paikalleen, ettei putkeen jää ikävää reikää.  :pomo:

Itse mittaria en ole vielä asentanut, kun on laiskottanut. Enkä ole sitä laajakaistaa kummemmin tarvinnut, kun sopitusta en ole kuukausiin räplännyt.
« Viimeksi muokattu: 01.07.2015, 23:52:10 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Kari Grandi 240

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 125
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #383 : 01.07.2015, 23:59:29 »
Mihnä tuo "vaparissa lastuttamiseen ei ole tarvetta" aivopieru katosi? ::)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #384 : 02.07.2015, 00:23:55 »
Mihnä tuo "vaparissa lastuttamiseen ei ole tarvetta" aivopieru katosi? ::)

Ei mihinkään, sillä jos kartan reunoja (ylintä kuormariviä ei vakiossa) vakio vaparissa saavuteta, ei suuremmalle säätämiselle ole tarvetta, ellei sopitus ole päin prinkkalaa jossain kohdin viritysten vuoksi.

Kuten sanottu, turbossa se "säätämisen" tarve tulee pitkälti siitä, että IMMu pohjaa siellä 0,8 baarin kohdilla. Vaparissa IMMun pohjaaminen on perus vaparin-virittäjän ulottumattomissa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #385 : 10.07.2015, 11:37:51 »
Osaakos ihan tavallinen LH 2.4 ohjata kahdeksaa ruiskutussuutinta kahdeksansylinterisessä moottorissa?

Suorasytkäpuoliinhan se ei vissiin kuitenkaan taivu?
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #386 : 10.07.2015, 12:03:23 »
Osaakos ihan tavallinen LH 2.4 ohjata kahdeksaa ruiskutussuutinta kahdeksansylinterisessä moottorissa?

Suorasytkäpuoliinhan se ei vissiin kuitenkaan taivu?


No, LH2.3 löytyy Possun 928:n V8 koneesta....   :hello:
http://www.spyderwerks.com/techinfo.html

LH:n purkin versiosta possussa en osaa sanoa mitään. Mutta suuttimien määrän yhdessä pankissa rajoittaa lähinnä ohjaavan transistorin virran kesto. Kaksi suutin-pankkista LH:ta en ole koskaan nähnyt, vaikka romuille paikat LH:n piirilevyllä onkin.

Suorasytkään EZK ei taivu, mutta modiksella hukkakipinään.

Edit:
Possun LH:n versio on 2.3 ja näkyy ohjaavan suuttimia kahdessa pankissa.
« Viimeksi muokattu: 10.07.2015, 13:34:15 kirjoittanut mikan »


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #387 : 10.07.2015, 15:21:32 »
No joo, voimme siis melkeinpä unohtaa LH:n tässä tapauksessa siis. Vakiona kun tässä olis kuitenkin suorasytkäpuolat jokaselle sylinterille, niin miksi "downgreidata" sitä hukkakipinälle tahi muulle köyhemmälle systeemille :)
Siirretään ajatus maanmahtavan MS:n puolelle  :idiot2:
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #388 : 10.07.2015, 18:26:05 »
Tuo possu asia kun jäi vaivaamaan, niin parsin kytkiksen esiin ja tarkistin.  Yhdessä pankissa ohjataan suuttimia. Eli kaikki 8kpl ovat rinnan kytkettyinä. 

Mikä lienen EZK:n versio, sillä se on Hall-anturilla ja ohjaa kahta erillistä syttypäätettä.

Samalla sain vahvistuksen siitä, että pinnit 19 ja 29 kertovat LH:lle minkälaisessa autossa ne ovat kiinni. Koska tässä on ero automaatin ja manuaalin johtosarjoissa.

Nimittäin possussa on ihan oma "code" liitin, jolla LH:lle kerrotaan, onko autossa kissa vaiko ei ja jotain muutakin vastaavaa.

Tosin tuolla pinnillä 29 ohjautuu myös EGT:n avulla pakolämpörikastukset. Eli pinnin taakse on kytketty monta toimintoa. Pinni 29 on maissa vaparissa vain automaatissa. Turbossa se on maadoitettuna kokoajan pinnin 19 keralla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #389 : 14.07.2015, 17:06:24 »
Auto 240 -89 B200F. Puristukset 10:1 ja ruisku siis ilmeisesti LH 2.4?

Budjetti on todella pieni ja tarkoitus laittaa:

- Turbon vakio halkopakosarja
- Vakio Garrett T03
- Bosch -803 loppuiset 381cc 4,6ohm vihreät suuttimen(alkuperäiset 200cc 15,9ohm)

Tehtavoite=enemmän kuin alkuperäinen 109hv.

Kertokaapa viisaammat miten tuon ruiskun kanssa käy kun ahdan tuon?

A: Suuttimet tarvii ainakin etuvastukset? Riittääkö 10ohm? Mitä muuta kannattaa suuttimien vaihdossa ottaa huomioon ja sekoaako tuo ruisku isommista suuttimista?

B: IMM siirto ahtimen imupuolelle. Onko jotain erityistä huomioitavaa? Miten tuo ymmärtää ahtopaineita?

Mistään vähäpäästöisyyksistä on turha höpistä ne jutut tiedän kyllä itsekkin ja tiedän senkin että puristukset on suhkot korkeat ahtamiseen. Mutta kertokaa onko tuo ihan tuhoon tuomittu idea ahtaa tolla vaparin LH 2.4:lla edes 0,5 bar?(tai sen verran mitä noi suuttimet antaa)



R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

 

Autoracing  KL-varaosat