Kulkukoira  Proturbo

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 426928 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #390 : 14.07.2015, 17:27:15 »
A: Suuttimet tarvii ainakin etuvastukset? Riittääkö 10ohm? Mitä muuta kannattaa suuttimien vaihdossa ottaa huomioon ja sekoaako tuo ruisku isommista suuttimista?

Ruisku (LH) sekoaa aina kun suuttimet ovat jotakin muuta kuin alunperin tarkoitetut. Eli suuttimet täytyy skaalata LH:lle oikein.

Etuvastuspaketti löytynee ihan jostain purkuautosta, itse niiden väsäileminen on vähän niin ja näin, jollei ole tarkasti käryllä häviötehosta yms. sähköteknisistä suureista.

B: IMM siirto ahtimen imupuolelle. Onko jotain erityistä huomioitavaa? Miten tuo ymmärtää ahtopaineita?

Eli kuten B230FT/FK turbossa.
Ahtopaine ei vaikuta IMMuun mitenkään, paitsi se ei kestä ahtopuolella. IMMu mittaa ilman massaa (kg) ja sen mukaan sitä polttoainetta ruiskutetaan, ei paineen mukaan.

Mistään vähäpäästöisyyksistä on turha höpistä ne jutut tiedän kyllä itsekkin ja tiedän senkin että puristukset on suhkot korkeat ahtamiseen. Mutta kertokaa onko tuo ihan tuhoon tuomittu idea ahtaa tolla vaparin LH 2.4:lla edes 0,5 bar?(tai sen verran mitä noi suuttimet antaa)

Tässä topicissa kukaan tuskin mainitsee vähäpäästöisyyttä, koska tämä on viri-topicci ja myös kertoo kuinka autosta tehdään Trafin mielestä laiton.  ;)

Korkeat puristukset tarkoittavat yleensä pienempiä ahtopaineita jolla saadaan tehoa.

Vaparin LH on sama kuin turbon, ainoastaan bittien puolella on eroa. Joten vaparin turbottaminen tarkoittaa LH:n säätö-hommia.

Täydellisen säätämättömillä vaparin LH/EZK-purkkeilla homma on tuhoon tuomittu. Säätämällä ne saa toimimaan oikein hienosti. Kuten minäkin olen omani tehnyt. 668cc sumut, polttoaineen voi valita (wiina/bensa) ohjelmaa vaihtamalla.

Jos nuo suuttimet ovat vakioturbon B230FT/FK:n, niin hitusen yli 200hv niillä pystyy puristamaan, että ne ovat 100% tapissaan. Itse jättäisin tehotavoitteen vakio turbon suuttimilla 180hv nurkille, että edes nakurikastus olisi mahdollista tehdä.
Myös 016 IMMu on tapissaan 200hv kohdalla.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa VahuJ

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 493
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #391 : 14.07.2015, 18:25:39 »
Eli miten mun nyt pitäisi ton LH:n kanssa toimia? Vakiosuuttimilla viissin toimis mutta ei riittäisi tuotto kovinkaan pitkälle... jos laitan ne isommat suuttimet ni jotain Tonin lastua tms kaveriksi vai mitä tarkoitit noilla säätö hommilla? Vai olisiko helpointa hommata esim.b200ft tai b230ft/fk vakio purkki kun suuttimet kerran sellaisesta ovat?
« Viimeksi muokattu: 14.07.2015, 18:53:17 kirjoittanut VahuJ »
R/T 0,221     
60' 2.073      
1/4 13.996    
km/h 154.99

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #392 : 14.07.2015, 19:45:38 »
Joku prommerin omaava sulle varmasti nimellisellä korvauksella polttaa siihen sun purkkiis vakion turbon tai jonkun bulkki virilastunkin jollonka ei tartte ettiskellä kuin turbon sytkäpurkki ja vaihtaa bensalootaan lastu.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #393 : 14.07.2015, 23:53:22 »
täytyy nyt hieman taas kysellä tyhmiä tähän aikaan illasta.

Eli kuinka te LH:n säätäjät käytännössä säädätte tätä, koska ilmeisestikkään lhta ei pysty loggaamaan eli pitäisikö olla kaveri koko ajan katsomassa läppäristä karttaa ja yrittää samalla vilkuilla laajakaista lambdaa että miten auto toimii milläkin kuormalla/kierros-alueella?  ???

Mikanilla ilmeisesti jonkunlainen skooppi käytössä ellen ole aivan väärin ymmärtänyt. Mutta mites muut?
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #394 : 15.07.2015, 00:58:28 »
täytyy nyt hieman taas kysellä tyhmiä tähän aikaan illasta.

Eli kuinka te LH:n säätäjät käytännössä säädätte tätä, koska ilmeisestikkään lhta ei pysty loggaamaan eli pitäisikö olla kaveri koko ajan katsomassa läppäristä karttaa ja yrittää samalla vilkuilla laajakaista lambdaa että miten auto toimii milläkin kuormalla/kierros-alueella?  ???

Mikanilla ilmeisesti jonkunlainen skooppi käytössä ellen ole aivan väärin ymmärtänyt. Mutta mites muut?
Yks vaihtoehtohan on se että toinen ajaa ja toinen säätää  :)

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #395 : 15.07.2015, 02:02:04 »
Yks vaihtoehtohan on se että toinen ajaa ja toinen säätää  :)
sitä tuossa juuri tarkoitin em. mainitussa tekstissäni tarkoitin en vain tainnut sanoa asiaa tarpeeksi selvästi :idiot2:

Olisi kumminkin kiva niin että pystyisi yksinään myös säätämään.
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #396 : 15.07.2015, 15:54:50 »
täytyy nyt hieman taas kysellä tyhmiä tähän aikaan illasta.

Ei tämä ole tyhmä kysymys!  :hello:

Minusta on outoa, että minulta kysellään sadoilla (kyllä!) yksityisviesteillä ohjeita, mutta kukaan ei kysy julkisesti.

Tosin priva-kysymyksien kautta on tullut selville, että julkisen kysymisen kynnys on korkea "itku-vinkujien" vuoksi.

Eli kuinka te LH:n säätäjät käytännössä säädätte tätä, koska ilmeisestikkään lhta ei pysty loggaamaan eli pitäisikö olla kaveri koko ajan katsomassa läppäristä karttaa ja yrittää samalla vilkuilla laajakaista lambdaa että miten auto toimii milläkin kuormalla/kierros-alueella?  ???

Live säätämistähän tämä LH:n ruuvaaminen on, mutta mitä sitten. Samalla tavalla ne penkissäkin säädetään!  ;)

Loggaus-ominaisuutta tunerpro:ssa ei ole käytettävissä, valitettavasti. Mutta kyllä sen keltaisen palikan kulun kartassa näkee oikein hyvin.

Säätö-prosessi menee periaatteessa niin, että säätäjä hankkii kuskin ja keskittyy mittareihin ja niiden vahtimisiin pyytämillään kuorma/kierros-alueilla kunhan vakio #4 on edes tontilla. Vain saatanalliset säätäjättm tekevät sitä omillaan.  :D

Yläkuormien säätäminen korkeilla rpm-luvuilla ei ole se vaikeus, vaan matalat kuormat ja kierrokset. Ja vielä vaikeampi kohta on ahdetussa koneessa se siirtymä-vaihe ahdoille.

Eli vakio #4 kohdilleen, siten, että lämmin moottori käy liki stoikkaa kartan lukujen ollessa 30-50 välillä. Tietysti lambda-korjaus pois päältä (lyhyt-aikainen).
Vakioita voi joutua hetken veivaamaan (1&4). Isoilla suuttimilla ja hitailla sellaisilla sitä #3:stakin voi joutua runkkaamaan. Joten nopsat suuttimet säästävät aikaa ja vaivaa.

Siitä sitten varovainen veto yläkuormia kohden, siten, ettei käydä laihalla. Jos yläkuormilla ja kierroksilla (~5000rpm) kartta on 210-230 välillä 12,5 nurkissa tai mihin se on haluttu säätää niin hyvä niin, sillä sitten vain hierotaan yksityiskohtia.
Jos vetää yhtään hoikalle yhdessä kohdassakaan, niin veto seis heti ja soppaa karttaan heti lisää.

Peruskartan muoto on tässä kohden erittäin tärkeää. 016 IMMulla vakion suuntainen pääkorjauskartta ja 012 IMMulla jotain aivan muuta. Perusmuoto 012 IMMulla on oikaistun S:n mukaelma joka kulkee vasemmasta alanurkasta oikeaan ylänurkkaan, ryppyjä siellä tietysti on, koska vinokone ei ole teoreettinen moottori.
Kun LH käsittelee polttoaine-asioita tyyliin ilmaa/polttoainetta per tälli ja siihen lasketaan päälle teoreettinen toiminta-arvo, eli 0-255, joka ei ole LH:n polttoaineen säätöväli, vaan 1 - 1 048 576 yksikköä (tämä voi heittää ylöspäin ~10 miljuunaa yksikköä).
Joten kaikki skaalaukset ovat tärkeitä kun hipostellaan, mikä on tärkeää missä tahansa ohjauksessa!  :pomo:

Kuorman skaalauskin on tässä kohden tärkeähköä. Eli vakion kuormat riittävät lukuun 128 mutta itse olen suosinut isompia lukuja (isolla IMMulla), jotta kartta on oikeasti säädettävissä täyskaasullakin, eikä jää pelkästään IMMun varaan.

Ja tässä kuorma-asiassa kaikki näkemäni virilastut menevät metsään ja syvälle siperiaan.

Mikanilla ilmeisesti jonkunlainen skooppi käytössä ellen ole aivan väärin ymmärtänyt. Mutta mites muut?

Skooppia olen käyttänyt siksi, että sillä voi mitata montaakin erilaista asiaa ja sillä on helppoa nähdä pulssi-suhde tai siis mitata, sillä omassani on toiminnot sitä varten valmiiksi.

Skooppinihan on aikas paska perus/halpis Uni-trend 1102C.
Toki autokäytössä halvemmatkin monikanavaiset (lue, hitaammatkin) menevät mainiosti, mutta halusin sitä nopeutta, jotta pystyn näkemään käytännössä kaiken, mitä moottorissa voi tapahtua ikinä.
Joten jouduin tyytymään skoopissa aika pahaan kompromissiin, sillä tuon unitredin aika-resoluutio on vain jotain 0,000 000 005 sekunnin luokkaa.  ;)

Skooppihan on aika/jännite-mittari, jolla saa sen aika ulottuvuuden jännitteeseen.
8-kanavaisella halpis-skoopilla saa aikaan jo pirusti säätö-logia ja sen saa alle satasella. Tuollaisia tiettävästi säätäjiltä löytyykin.

sitä tuossa juuri tarkoitin em. mainitussa tekstissäni tarkoitin en vain tainnut sanoa asiaa tarpeeksi selvästi :idiot2:

Olisi kumminkin kiva niin että pystyisi yksinään myös säätämään.

Videokamera auttaa tässä yksin säätämisessä, jolloin sen voi toteuttaa käytännössä ihan yksin. 8-kanavaisella skoopilla saa sittten logia niin pirusti kun jaksaa katsella.

Minulla 98% ajasta on mennyt LH:n salojen selvittämiseen ja siihen, mikä oikeasti tekee mitäkin.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #397 : 16.07.2015, 22:08:19 »
Tajusin vasta nyt, että tätä logia asiaa yms. juttuja haetaan siksi, ettei ole tajuttu sitä, että LH:n tapauksessa säätäminen tapahtuu suoraan "lastussa", eikä siellä käpistellä ohjelman parametrejä jollain käyttöliittymällä, kuten megassa tms.
Ja kuten sanottu, olettaminen on kaikkien munausten äiti ja minä oletin, että kaikki ovat tämän LH:n "mahdoton säätää" asian tajunneet. Nimittäin LH:ta ei ole tarkoitettu/suunniteltu kuin Boschin säädettäväksi labrassa.

Pointti on tässä nimenomaan se, että LH:n säätämisessä käpistellään suoraan ROM-muistia Ostric emulaattorilla, joka näytettelee LH:lle olevansa 27C256 ROM-muistipiiri, jota voi kirjoittaa kerran ja se mitä sinne on kirjoitettu poistuu tai muuttuu ainoastaan UV tai röntgen säteilyä reilummalla annoksella.

Logia LH:sta saa ihan omalla ohjelmallaan, joka ei liity mitenkään tunerpro:n. En kokenut mielekkäänä sen käyttämistä, sillä mitäpä sillä logilla tekee, jos sitä ei pysty liittämään suoraan johonkin kartan soluun.

LH nimittäin lukee kartan yms. asiat suoraan sieltä ROM-muistipiiristä (Read Only Memory/vain luettava muisti).
RAM-muistia (kirjoitettavaa/luettavaa) LH:ssa on hassuja tavuja, joten koko LH:n ohjelman filosofia on täysin erilainen kuin nykyisissä moottorin ohjauksissa, sillä LH on suunniteltu aikaa jolloin muisti maksoi mansikoita ja mustikoita, hunajan lisäksi.

Tosin siitä on seurauksena se, että ohjelmakoodin pitää olla 100% toimiva, sillä sen ohjelmiston päivittäminen on tarkoittanut koko ECU:n vaihtoa, joka olisi maksanut autotehtaalle käsittämättömiä summia rahaa.

Uusien autojen ECU:jen tilteistä on kuultu monasti, mutta kuinkas moni on saanut LH:n kaatumaan itseni lisäksi!  :-[ :D

Siksipä LH:n ohjelmistot ovat periaatteessa päivittyneet ainoastaan muutaman kerran, kun esim. käynnistyksenesto on lisätty koodiin. Ja 954 purkista eteenpäin, kun lisä RAM-muisti on lisätty purkkiin. Eli LH:n extra mallin hinta on tipahtanut niin alas, että volvo on sitä raaskinut käyttää.

Tuonne extra RAM muistiin tallennetaan erilaisia sopeutuma parametrejä, kuten 3 erilaista lambda-sopeutumaa (tyhjäkäynti, osakuormat ja isot kuormat). Tuon muistin sisältö tuhoutuu täysin, kun akun kenkä irroitetaan, mikä on syy myös siihen, ettei vikakoodeja kannata nollata akunkenkä irroittamalla.

Mutta takaisin säätämiseen.

Eli minä en ainakaan kaipaa logeja LH:n säätämisessä, sillä bensalla välttämättä säädettäviä asioita on vakiot 1 & 4. IMMun linearisointikippura (012 IMMulla), sen kääntöpisteet ja pääkorjauskartta. Sillä ihan kaikki muu on tontilla pelkästään vakioiden (1 & 4) säätämisellä!  :hello:

Toisinsanoen kerrankin esim. megaa säätänyt säätäjä saa asiat LH:ssa maaliin, ennenkuin megassa on edes kaikkia parametrejä ehditty säätämään käyntikuntoon manuaalisesti ensikertalaisella. Ensikertalainenkin pärjää LH:n kanssa paremmin kuin megan kanssa, koska pakollisesti säädettävää on pirusti vähemmän, eikä tarvitse ihmettellä esim. jotain triggeröintiä yms. asioita.

Perussäädettävät asiat kun ovat tässä:



Nokkelimmat huomasivat pääkorjauskartassa olevan keltaisen laatikon, joka kertoo juurikin sen solun mitä sillä hetkellä luetaan.
Eli säätäminen on sitä, että kytätään missä laatikossa lukeminen tapahtuu ja katsotaan mitä lambda näyttää juuri sillä hetkellä. Jos sopitus on hoikalla, laitetaan numeroa isommaksi ja jos rikkaalla pienennetään. Ei kovin vaikeata....   :pomo:

Ja itse säätämisenkin voi tehdä graafisesti näin:


Eli klikkaat säädettävän solun ja liikutat arvoa ylös/alaspäin hiirellä. Tai ryhmää soluja maalaamalla hiirellä solut ja liikuttelemalla koko ryhmää ylös/alaspäin.

Joten tänä ei todellakaan voi pitää minään raketti-tieteenä!   :pomo:

Säätöjen tarkkuus yms. asiat ovat sitten jokaisen oman halun/viitseliäisyyden mukaan.

Saatanalliset säätäjättm sitten käpistelevät PID-säätimen ja monet muut asiat tahtomaansa tilaan.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #398 : 19.07.2015, 17:15:00 »
Mahtaako laajakaista lambda riittää tuohon säätämiseen vai olisiko syytä kehitellä myös jonkunlainen nakutus jännitemittari? Kun pelkkää bensapuolta säädetään? Ja sytkäboxissa tonin lastu.
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #399 : 19.07.2015, 17:40:09 »
Mahtaako laajakaista lambda riittää tuohon säätämiseen vai olisiko syytä kehitellä myös jonkunlainen nakutus jännitemittari? Kun pelkkää bensapuolta säädetään? Ja sytkäboxissa tonin lastu.

Naku-linjaa varten tarvitset yleismittarin mutta lähinnä sytkän säädössä. Jos kilisee polttoainekarttaa säädettäessä ja sopvat ovat kiihdytyksessä 12,5 AFR tuntumassa ja stoikassa tasakuormilla, niin sitten vika on syttylastun ennakoissa.

Laajakaista riittää mainiosti sopituksen säätämiseen. Ja nakurikastuksen huomaat siitä, että sopat pomppaavat sinne 10 tai ylikin yht'äkkisesti.

Tosin tämä edellyttää sitä, että käyttämäsi tonin lastu ei ole 16-tappisen kartoilla, joka ei tue nakurikastusta.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #400 : 19.07.2015, 17:46:33 »
Naku-linjaa varten tarvitset yleismittarin mutta lähinnä sytkän säädössä. Jos kilisee polttoainekarttaa säädettäessä ja sopvat ovat kiihdytyksessä 12,5 AFR tuntumassa ja stoikassa tasakuormilla, niin sitten vika on syttylastun ennakoissa.

Laajakaista riittää mainiosti sopituksen säätämiseen. Ja nakurikastuksen huomaat siitä, että sopat pomppaavat sinne 10 tai ylikin yht'äkkisesti.

Tosin tämä edellyttää sitä, että käyttämäsi tonin lastu ei ole 16-tappisen kartoilla, joka ei tue nakurikastusta.
tällä hetkellä vielä tuo tonin lastu siis käytössä ja välillä pomppii afr 10 tienoilla mutta yleensä nousee sieltä tuohon 12 pintaan. Eli nakurikastus taitaa löytyä.

Itseltäni löytyy tuo ostrich, 3"immu ja hieman isommat suuttimet. Pitäisi ne nyt koittaa iskeä kiinni ja katsoa että mitä tapahtuu kun yrittää itse säätää  :D
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #401 : 19.07.2015, 17:52:49 »
tällä hetkellä vielä tuo tonin lastu siis käytössä ja välillä pomppii afr 10 tienoilla mutta yleensä nousee sieltä tuohon 12 pintaan. Eli nakurikastus taitaa löytyä.

Hm....  Tuotas se 10afr ei ole mikään tuntematon asia noissa lastuissa, vaikkei nakurikastusta olekkaan...   :'(

Asia varmistuu ainoastaan biniä tutkimalla tai tahallisen nakun tekemisellä.

Itseltäni löytyy tuo ostrich, 3"immu ja hieman isommat suuttimet. Pitäisi ne nyt koittaa iskeä kiinni ja katsoa että mitä tapahtuu kun yrittää itse säätää  :D

Ensin biniin 012 IMMun linearisointi-kippura ja siitä sitten vakion #4 kimppuun ja kun se on tontilla, sitten vakioiden 1&4 suhteen hieromista luvassa ja sen jälkeen pääkorjauskartan kimppuun.

Ja kyllä se siitä suttaantuu!  :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #402 : 19.07.2015, 18:02:31 »


Ensin biniin 012 IMMun linearisointi-kippura ja siitä sitten vakion #4 kimppuun ja kun se on tontilla, sitten vakioiden 1&4 suhteen hieromista luvassa ja sen jälkeen pääkorjauskartan kimppuun.

Ja kyllä se siitä suttaantuu!  :hello:
Täytyy koittaa perehtyä ja tutkiskella jos pääsisin tuohon juttuun sisälle hieman.  ;D
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #403 : 19.07.2015, 21:52:12 »
Täytyy koittaa perehtyä ja tutkiskella jos pääsisin tuohon juttuun sisälle hieman.  ;D

Tässäpä vähän apuja sinulle.   :hg:
Tai kaikille säätäjille ylipäätään.

Tässä ns. virtuaalinen kartta, josta säätäminen on helppoa aloittaa 012 IMMulla. Eli olen rakennellut tämä ihan omissa päissäni, eikä se ole kopio mistään olevasta kartasta, joten tekijänoikeudet ovat minulla ja voin vapaasti luovuttaa tämän kaikille käytettäväksi.

Tämä luetaan siten, että vasemmalta oikealle nousevat kierrokset ja sopii suoraan LH:n vakio RPM asteikolle.
Kuorma nousee alhaalta ylöspäin.
Tämän voi Ctrl+C ja Ctrl+V menetelmällä lätkäistä suoraan pääkorjauskarttaan ja aloittaa säätämisen.

Tämä saattaa kyllä edellyttää sitä, että tunerpron asetuksissa on laitettu reverse rows /columns päälle.
Kuormassa isompi luku tarkoittaa isompaa kuormaa, eli vakiossa se loppuu lukuun 128.

Koodia: [Valitse]
0 134 145 155 176 186 196 203 221 235 242 243 243 242 241 242
0 134 144 154 169 181 190 194 213 226 236 237 236 236 235 233
0 133 139 148 162 177 183 188 203 213 223 228 231 230 227 224
0 131 137 143 153 169 175 178 191 203 215 221 223 221 222 219
0 127 135 140 149 159 167 170 181 192 207 210 214 213 214 214
101 118 128 132 136 149 154 160 170 181 193 197 200 206 207 206
96 112 119 125 130 136 142 147 162 170 181 185 189 193 195 194
93 100 103 105 110 123 126 135 143 151 163 168 169 175 178 180
86 94 94 96 102 109 111 113 116 126 132 141 145 158 166 168
71 81 83 83 86 91 92 98 100 109 112 117 122 136 146 151
49 61 61 63 67 68 72 72 76 79 78 81 87 103 119 128
45 48 54 55 58 60 60 62 65 66 65 65 66 69 96 107
42 45 49 51 52 53 53 54 53 54 56 54 55 59 81 92
46 45 45 46 45 45 45 45 47 50 53 53 55 56 71 78
44 45 45 46 45 45 45 45 45 48 49 50 50 54 69 72

Vaikein kohta kartassa on säätää tuo ahdoille meneminen ja siinä mahdollisimman suuri lisäpaino auttaa säätäjää.

Jos karttaan alkaa syntymään kovin teräviä patteja tai ryppyjä, on säätäminen menossa pieleen jostakin kohdin.

Mutta tuolla kartalla aloittaessa ei moottoria ainakaan heti räjäytettä, eikä se vedä hoikalle missään vaiheessa jos vakiot on oikein säädetty.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Jara_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • Wäärin Wirittäjä #7
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #404 : 19.07.2015, 22:29:53 »
Hei tuossa tuli mieleen semmonen ku ei oo mahtanu puhetta olla että minkälainen vaikutus tuolla suutinvakio 1 on???
Volvo 945 B230FK+M90 vm.-95 harraste kampe
Volvo 945 B230FD käyttis
EX: 745 740, 240, 340, 3 Mersua, 4 Nissanin Maasturia/lavuria, 7 Toyotaa, 2 Fordia, isuzu, vw golf&passat ja yks fiat

 

Ateho  Elekma