Proturbo  Autodiagnoosi

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 426942 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #405 : 19.07.2015, 23:08:46 »
Tässä tämän totaalisen tietämättömyyden suomalla varmuudella totean, että se toimii ainakin näin:
Vakio #1 on ns. map multiplier.

Eli se määrittää kuinka yksikköä yhden numeron lisäys kartassa tuottaa lisää polttoainetta ja päinvastoin.
Vakion #1 vaikutus on suurin silloin kun kartassa on suuri luku ja vähäisin silloin kun luku on pienempi.

Tekee se muutakin, mutten tiedä ihan kaikkea mitä se tekee. Ja muista arveluistani en puhu, sillä en viitsisi puhua totaalisen tietämättömyyden suomalla varmuudella.  :-X



Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #406 : 19.07.2015, 23:52:13 »
Kiitokset jälleen sinulle :hello:
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

Poissa Jara_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • Wäärin Wirittäjä #7
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #407 : 20.07.2015, 07:18:14 »
Tässä tämän totaalisen tietämättömyyden suomalla varmuudella totean, että se toimii ainakin näin:
Vakio #1 on ns. map multiplier.

Eli se määrittää kuinka yksikköä yhden numeron lisäys kartassa tuottaa lisää polttoainetta ja päinvastoin.
Vakion #1 vaikutus on suurin silloin kun kartassa on suuri luku ja vähäisin silloin kun luku on pienempi.

Tekee se muutakin, mutten tiedä ihan kaikkea mitä se tekee. Ja muista arveluistani en puhu, sillä en viitsisi puhua totaalisen tietämättömyyden suomalla varmuudella.  :-X

Erittäin hyvä vastaus tietämättömälle  :)
Volvo 945 B230FK+M90 vm.-95 harraste kampe
Volvo 945 B230FD käyttis
EX: 745 740, 240, 340, 3 Mersua, 4 Nissanin Maasturia/lavuria, 7 Toyotaa, 2 Fordia, isuzu, vw golf&passat ja yks fiat

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #408 : 20.07.2015, 09:21:45 »
Eli kautta rantain eikös tuolla suutinvakio #1 pysty kikkailemaan vieläkin isompia suuttimia, jos suutinvakio #4 on jo "tapissa"....?

::)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #409 : 20.07.2015, 13:13:27 »
Eli kautta rantain eikös tuolla suutinvakio #1 pysty kikkailemaan vieläkin isompia suuttimia, jos suutinvakio #4 on jo "tapissa"....?

::)

Ööööö....  Ei pysty, sillä jos vakio #4 on tapissaan, niin vakio #1 on sitä myös samalla, sillä molemmat säätyvät pareina.

#4 määrittää perusasiat ja #1 on sitten "korjaus"-kerroin siihen päälle. Eli kun polttoainelaskennan maksimirajat on saavutettu, niin vakiolla #1 ei enää pysty korjaamaan perusarvoja kuin hiuksen hienosti, sillä perusta kaikelle laskennalle on siellä vakiossa #4.

Vähän sama asia, kuin se, että polttoaineen paineella korjattaisiin liian pieniä suuttimia.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #410 : 21.07.2015, 22:06:37 »
Morjens. Eli tässä yritetään nyt säätää tuota lh:ta ja tuntuu että sujuu melkein liian hyvin. Kysymys olisikin että mitä tapahtuu jos jättäisin tuon lambda korjauksen pois käytöstä kokonaan? Koska ilman sitä laajakaista näyttää aivan tasaista käyrää tyhjäkäynnillä ja kun sen laittaa käyttöön niin käyrä alkaa pomppimaan tyhjäkäynnillä. Lambda on yritetty säätää niin että hyppää pois pelistä kun menee ahtopaineet plussan puolelle.

Hieman tuntuu liian hyvin sujuvan että meinaa jännittää ;D
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #411 : 23.07.2015, 20:33:41 »
Morjens. Eli tässä yritetään nyt säätää tuota lh:ta ja tuntuu että sujuu melkein liian hyvin. Kysymys olisikin että mitä tapahtuu jos jättäisin tuon lambda korjauksen pois käytöstä kokonaan? Koska ilman sitä laajakaista näyttää aivan tasaista käyrää tyhjäkäynnillä ja kun sen laittaa käyttöön niin käyrä alkaa pomppimaan tyhjäkäynnillä. Lambda on yritetty säätää niin että hyppää pois pelistä kun menee ahtopaineet plussan puolelle.
Minä en jättäisi lambda-säätöä kokonaan pois päältä, sillä se LTFT juttu kummittelee siellä taustalla kokoajan.
Tuo lambdan ponppiminen on täysin normaalia ja sen kuuluukin tehdä juuri noin. Tämä johtuu PID-säätimen ikuisesta säätösilmukasta, jonka se aloittaa aina alusta saatuaan pallon maaliin.

Ahdoillakaan ei ole merkitystä, vaan lambda-silmukasta tiputaan kokonaan ulos vasta tietyn kuorman jälkeen, mikä on sen perimmäinen tarkoituskin.

Minulla LH tippuu open-loop tilaan vasta +181km/h nopeudessa, siihen asti mennään stoikassa tasakaasulla. Kiihdytyksessä mennään aina open-loop tilaan, ellei kiihdytys ole järjettömän laiska (en tee sellaisia kilometrikiihdytyksiä).

Hieman tuntuu liian hyvin sujuvan että meinaa jännittää ;D

Kuten olen sanonut, se ei ole vaikeaa lopultakaan!  :hello:


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #412 : 23.07.2015, 21:12:16 »
Mutta tuntuu hieman jännältä omasta mielestä koska itsellä tekee nyt niin että täyskaasu kiihdytyksessä lambda pysyy vielä pari sekuntia 14.6 vaikka kaasupohjassa, ennenkuin alkaa laskemaan. (näin siis lambda korjaus päällä)

Ilman lambda korjausta seokset taas painuvat välittömästi nätisti siihen 12 pintaan kun ahdoille mennään.
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #413 : 24.07.2015, 13:29:22 »
Mutta tuntuu hieman jännältä omasta mielestä koska itsellä tekee nyt niin että täyskaasu kiihdytyksessä lambda pysyy vielä pari sekuntia 14.6 vaikka kaasupohjassa, ennenkuin alkaa laskemaan. (näin siis lambda korjaus päällä)

Ilman lambda korjausta seokset taas painuvat välittömästi nätisti siihen 12 pintaan kun ahdoille mennään.

Kuulostaa sille, että kartta on väännetty liian laihalle tuossa kohdin tai sitten vakio #4 on aivan liian pieni lukuinen suuttimiin nähden?

Suuttimet ovat? Ja vakio #4 on ?

Nimittäin minulla rikastaa välittömästi, kun kuorma nousee riittävästi, vaikkein kierrosluku olekkaan vielä noussut!

Mihin kaikkiin karttoihin olet kajonnut?


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #414 : 24.07.2015, 18:53:21 »
Kuulostaa sille, että kartta on väännetty liian laihalle tuossa kohdin tai sitten vakio #4 on aivan liian pieni lukuinen suuttimiin nähden?

Suuttimet ovat? Ja vakio #4 on ?

Nimittäin minulla rikastaa välittömästi, kun kuorma nousee riittävästi, vaikkein kierrosluku olekkaan vielä noussut!

Mihin kaikkiin karttoihin olet kajonnut?
Suuttimet ovat boschin punaiset omien googlettelujen perusteella 398cc ja vakio #4 on 2340.

Pääkorjauskarttaa ollaan säädelty, sekä 3" immun linearisointikäyrä, lisäksi ollaan yritetty tuota lambda closed loop cutoff threshold rpm/load lukuja yritetty säätää, huonoin tuloksin.

Tuossa vielä kuva kartasta, setuppi melkein originelli lukuunottamatta, mitsun t16 turboa (1,2-1,3bar), vapari filtteriä, 3"tuumaan putkistoa, sekä tonin sytkälastua ja 98:lla ajetaan.

 
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #415 : 24.07.2015, 20:56:04 »
Suuttimet ovat boschin punaiset omien googlettelujen perusteella 398cc ja vakio #4 on 2340.

Jos suuttimet ovat todellakin 398cc niin vakio #4 on lähempänä 1900. Lottona heitän 1954.  :hello:

Nollaa purkki samalla!

Sitten kone kuumaksi ja short term lambda pois päältä ja katsoo sopituksen tyhjäkäynnillä ja hitusen korotetuilla kierroksilla.

Pääkorjauskarttaa ollaan säädelty, sekä 3" immun linearisointikäyrä, lisäksi ollaan yritetty tuota lambda closed loop cutoff threshold rpm/load lukuja yritetty säätää, huonoin tuloksin.

Perus asiat ensin kuntoon. Ja sitten tuota karttaa voi säädellä.

Eli vain lambda treshold upperia säädetään.

Minulla kartta on tälläinen.
88   88   73   70   63   59   57   16

Btw, mitä biniä käytät? 954?

Tuossa vielä kuva kartasta, setuppi melkein originelli lukuunottamatta, mitsun t16 turboa (1,2-1,3bar), vapari filtteriä, 3"tuumaan putkistoa, sekä tonin sytkälastua ja 98:lla ajetaan.



Kartasta pistää silmään monikin asia.

Tyhjäkäynnillä soppaa on aikas paljon. 35-40 välillä pitäisi mennä.
Kuormat +100 ja alle 721rpm nollaan, sillä siellä on ns. NO-NO area, eli sinne ei pidä missään vaiheessa päästä tai jotain hajoaa.

Myös kuormalle noustessa kartta on ala-kierroksilla liian hoikalla. Eli nousee liian hitaasti.

Jossain +70 kuormilla pitäisi pompata sopitus sinne 100 nurkkaan jo 1500 rpm kohdilla.

Kurkkaa tuon aikaisemmin laittamani kartan muotoa ja vertaa omaasi, niin huomaat jujun.
Erityisen tärkeää tämä aikaisemmin nouseva sopitus on tuossa kuormalla 50 ja siitä ylöspäin 3500rpm sarakkeessa. Nimittäin siellä se kilahtaa hyvin herkästi.
[/quote]


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Voresss

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 194
  • Utan Volvon :(
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #416 : 25.07.2015, 15:36:22 »
Jos suuttimet ovat todellakin 398cc niin vakio #4 on lähempänä 1900. Lottona heitän 1954.  :hello:

Nollaa purkki samalla!

Sitten kone kuumaksi ja short term lambda pois päältä ja katsoo sopituksen tyhjäkäynnillä ja hitusen korotetuilla kierroksilla.

Eli vain lambda treshold upperia säädetään.

Minulla kartta on tälläinen.
88   88   73   70   63   59   57   16

Btw, mitä biniä käytät? 954?

(Kuva poistettu lainauksesta.)

Kartasta pistää silmään monikin asia.

Tyhjäkäynnillä soppaa on aikas paljon. 35-40 välillä pitäisi mennä.
Kuormat +100 ja alle 721rpm nollaan, sillä siellä on ns. NO-NO area, eli sinne ei pidä missään vaiheessa päästä tai jotain hajoaa.

Myös kuormalle noustessa kartta on ala-kierroksilla liian hoikalla. Eli nousee liian hitaasti.

Jossain +70 kuormilla pitäisi pompata sopitus sinne 100 nurkkaan jo 1500 rpm kohdilla.

Kurkkaa tuon aikaisemmin laittamani kartan muotoa ja vertaa omaasi, niin huomaat jujun.
Erityisen tärkeää tämä aikaisemmin nouseva sopitus on tuossa kuormalla 50 ja siitä ylöspäin 3500rpm sarakkeessa. Nimittäin siellä se kilahtaa hyvin herkästi.

Tuo constant #4 tuntuikin menevän liian helpolla kohdilleen, vaikka tein juuri niinkuin kuului eli lämmin kone ja tyhjäkäynnillä kävi 14,6 mutta kaasua en antanut, ja olisi ilmeisesti pitänyt antaa.  ::)

Tuo vakio #4 taitaa myös vaikuttaa tuohon tyhjäkäyntiin vaikka tuossa omassa kartassa on melko suuret arvot tyhjäkäynnillä, niin todellisuudessa laajakaista lambda näyttää auton käyvän hieman laihalla afr pomppii jossain vähän alle 15. (Ilman lambda korjausta)

Ja kyllähän noissa kartoissa on selvä ero, tuossa sun kartassa luvut pomppaavat 100+ arvoihin huomattavasti aiemmin.

Täytyy mennä harjoittelemaan lisää  *karkuun->
EX: Volvo 945 2.3T -94
Shöwruum
Volvo Boost Squad
Nykyinen: Subaru Impreza WRX STI Type-RA

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #417 : 25.07.2015, 21:16:44 »
Tuo constant #4 tuntuikin menevän liian helpolla kohdilleen, vaikka tein juuri niinkuin kuului eli lämmin kone ja tyhjäkäynnillä kävi 14,6 mutta kaasua en antanut, ja olisi ilmeisesti pitänyt antaa.  ::)

Tyhjäkäynti on lambda-säädössä ja sitä ei saa poispäältä kuin ihan hetken verran, koneen käynnistyttyä jonka jälkeen ajastin pamauttaa sen päälle.

Kun TK-kärjet aukeavat, saa lambda-säädön tipahtamaan pois päältä.   :idiot2:
Omituinen juttu, mutta liittynee siihen, että LTFT on aina päällä. Ja lamba-sopeutuma on tyhjäkäynnillä ihan omansa ajoon verrattuna.

Tuo vakio #4 taitaa myös vaikuttaa tuohon tyhjäkäyntiin vaikka tuossa omassa kartassa on melko suuret arvot tyhjäkäynnillä, niin todellisuudessa laajakaista lambda näyttää auton käyvän hieman laihalla afr pomppii jossain vähän alle 15. (Ilman lambda korjausta)

Kyllä, tyhjäkäynnin sopitus määritellään area 51:llä, joihin ei vaan kannata kajota.
Kun TK-kärjet avautuvat tulee kartta peliin.

Ja kyllähän noissa kartoissa on selvä ero, tuossa sun kartassa luvut pomppaavat 100+ arvoihin huomattavasti aiemmin.

Jep, koska siellä ahdot nousevat jo ja sopitus menee mielellään hoikalle.
Ehkä kaikkein keljuin alue säätää.

Täytyy mennä harjoittelemaan lisää  *karkuun->

No, milläs muulla sen säädön saa tehtyä, kuin tekemällä.   :)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #418 : 25.07.2015, 23:26:34 »
Eikös tosta selviä kaasuläppä kytkimen piuhan irroituksella? Silloin ei tartte nostaa kierroksia ni saa ihan rehellisen tyhjäkäynnin mukaan säädettyä?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #419 : 26.07.2015, 00:04:56 »
Eikös tosta selviä kaasuläppä kytkimen piuhan irroituksella? Silloin ei tartte nostaa kierroksia ni saa ihan rehellisen tyhjäkäynnin mukaan säädettyä?

Juu ei!  Kierrokset tipahtavat ns. mekaaniselle tyhjäkäynnille, joka on liian matala ja LH yrittää käynnistää käynnin säilyttämisen rutiineja, sopittaen hitusen rikkaammalla yms.
Toisin sanoen LH yrittää estää konetta sammumasta.
Koska oikein säädetty mekaaninen tyhjäkäynti on siellä 500rpm nurkissa.

EZK:n toiminnasta en osaa sanoa juuta tai jaata tuossa kohden, sillä sen prosessit ovat minulle ja monelle muullekkin liki täydellinen arvoitus.

EZK perustuu niin moneen laskuriin, ettei siitä ota selvää ilman sopivia sieniä (kanttarellit ei käy).  :D


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron