Ateho  Elekma

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 426928 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #510 : 01.12.2015, 18:06:50 »
Täältä löytyy varmasti osaavaa porukkaa. Sori kun menee hiukan OT.

Eli 240 turboräpellys, suurin osa on B230FK. Sammui ajosta, huomasin että VR-anturin piuha irronnut jostain kiinnikkeestä ja osunut downpipeen. Silmämääräisesti ainoastaan kuori kärsinyt.

Tekee nyt sen että jättää ilmeisesti suuttimet auki kokoajan.

Johtopäätös; boksi (lastutettu -984) paskana kun VR-piuha osunut dowpipeen. Voisko olla?

Kysymys; toinen -984 löytyy mutta pitäisi tietenkin lastuttaa että saadan ajonesto pois pelistä. Voiko lastun siirtää toisesta boksista vai onko luultavasti lastu paskana? Onko mahdollista että toinen boksi menee rikki jos lastun siirtää siihen?

Kokemuksia?

Kiitoksia etukäteen!
« Viimeksi muokattu: 01.12.2015, 18:28:03 kirjoittanut mauser240 »
142

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #511 : 01.12.2015, 19:53:21 »
VR-anturin piuha menee EZK:lle. Sen ei pitäisi rikkoa mitään, vaikka se menisi oikosulkuun. Ettet tarkoittaisi lambdan johtoa? Joka menee LH:lle.

Lastu ei rikkoudu kuin korkeintaan staattisesta sähköstä. Ja jos se on oikeanlainen UV-valolla nollattava, eikä muovinen OTP-paske (piiri), niin sen rikkominen vaatii yli 15kV tällin.

Purkit voi testata lukemalla vikakoodit. Jos sieltä tulee jotakin, vaikka 1-1-1 (kaikki ok) on purkki ja lastu ehjä.
Nimittäin jos lastu on rikki, ei purkki tee yhtikäs mitään.

Lastun voi sväpätä ihan vapaasti nykyisestä purkista uuteen 984:n.

En tiedä miten sinulla on kytkennät tehty, mutta lambdan sähköt tulevat bensareleen kautta (ysissä) ja jos se menee oikariin, kärähtää LH:n sulake (1).


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #512 : 01.12.2015, 20:43:04 »
VR-anturin piuha menee EZK:lle. Sen ei pitäisi rikkoa mitään, vaikka se menisi oikosulkuun. Ettet tarkoittaisi lambdan johtoa? Joka menee LH:lle.

---Aivan. Tarkoitin kyllä VR-anturia. Lähinnä ajattelin jos mahdollinen potenttiaaliero (kun osui pakoputkeen) olisi voinut rikkoa jotain.

Lastu ei rikkoudu kuin korkeintaan staattisesta sähköstä. Ja jos se on oikeanlainen UV-valolla nollattava, eikä muovinen OTP-paske (piiri), niin sen rikkominen vaatii yli 15kV tällin.

---Hyvä homma!

Purkit voi testata lukemalla vikakoodit. Jos sieltä tulee jotakin, vaikka 1-1-1 (kaikki ok) on purkki ja lastu ehjä.
Nimittäin jos lastu on rikki, ei purkki tee yhtikäs mitään.

---En tietenkään älynnyt katsoa niitä koodeja, ajattelin että ihan selvästi on purkissa jotain häikkää.

Lastun voi sväpätä ihan vapaasti nykyisestä purkista uuteen 984:n.

En tiedä miten sinulla on kytkennät tehty, mutta lambdan sähköt tulevat bensareleen kautta (ysissä) ja jos se menee oikariin, kärähtää LH:n sulake (1).

---Pitää tarkistaa sulakkeet myös. Autossa siis alunperin LH joten IMMun piuhat jatkettu ja vastukset laitettu ja siinä ne kytkennät.

Oliko niin että LH-purkki kun menee jännitteettömäksi niin lähdöt on matalat eli "päällä"? Eli pumput käy ja suuttimet on auki kun virrat laittaa päälle? Eli periaatteessa voisi riittää kun pyörittää LHn sulakkeen?  :idiot2:
142

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #513 : 01.12.2015, 21:03:05 »
---Pitää tarkistaa sulakkeet myös. Autossa siis alunperin LH joten IMMun piuhat jatkettu ja vastukset laitettu ja siinä ne kytkennät.

Oliko niin että LH-purkki kun menee jännitteettömäksi niin lähdöt on matalat eli "päällä"? Eli pumput käy ja suuttimet on auki kun virrat laittaa päälle? Eli periaatteessa voisi riittää kun pyörittää LHn sulakkeen?  :idiot2:

Ei ole havaintoa tuosta LH:n menemisestä jänniteettömäksi. Voi olla, että purkki sekoaa, kun prosessori ei saa sähköä ja vetää suutinten lähdöt alas. Eli en tiedä, koska en ole koskaan tarkastanut asiaa.

Ainakin noin käy, jos koodi on rikki. Mutta sen rikkominen onkin jotain sellaista, että sitä pitää yrittää oikeasti.
Tosin aina on mahdollista, että ne mustat muovikoteloiset OTP-prommit on poltettu jollain paskeella ohjelmoitilaitteella (prommeri), jonka virran antokyky on vajavainen, jolloin tuon tyyppisissä prommeissa olevat "sulakkeet" eivät pala kunnolla poikki kun piiriä ohjelmoidaan. Tuolloin ne saattavat ns. palautua. Jolloin yhdenkin bitin virheellinen oleminen koodissa sekoittaa LH:n täydellisesti.

Tästä syystä käytän vain UV-tyhjennettäviä piirejä ja tuotato-prommeria, jossa papua riittää polttamiseen.
14V 1,5A virtalähde, vs. paskeen 5V 500mA.


Paske prommeri:


Ja huvittavaa, että tuollaisesta minullakin olevasta prommerista pyydetään käytettynä 15v ikäisenä enemmän kuin uudesta paskeesta.

Ammattilaisen työkaluista ja kiinan paskeiden välistä eroa voi hämmästellä tästä.

Mutta ei keskustella vioista tästä tämän enempää, sillä se ei ole LH:n ohjelmointia/säätämistä. Aiheesta voidaan jatkaa korjaamossa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #514 : 13.12.2015, 13:29:16 »
Lisätään tähän vielä lopputuloksen.

Vikakoodeja ei ollut syntynyt kumpaankaan boksiin. Pyörittelin vähän sulakkeita ja vaihdoin tulpat. Ei edes luvannut.

Hinaamalla sitten tosi sitkeästi käyntiin eikä vastaa kaasuun juuri ollenkaan. Pienen lenkin ajoin kuitenkin että ylimääräinen bensa lähtisi putkistoista ja pikkuhiljaa rupee pelittämään ja n. 100 km jälkeen toimii ihan normaalisti taas.

Luultavasti siis ollut vaan kosketushäikkää jossain sulakkeessa ja sen takia jäänyt suuttimet auki. Kun vika sitten saatu "korjattu" niin ei ole siltikään lähtenyt käymään koska liiallinen bensa pytyissä huuhdellut puristukset pois, enemmän tai vähemmän.
142

Poissa kerskavalssi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 12
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #515 : 25.12.2015, 15:22:51 »
Jos haluan lisätä ruiskutusmäärä 28% koko käyttöalueella niin jos muutan constant 4# 3889 -> 2800?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #516 : 25.12.2015, 17:45:01 »
Jos haluan lisätä ruiskutusmäärä 28% koko käyttöalueella niin jos muutan constant 4# 3889 -> 2800?

Wiina mielessä?   ;D ::)

Karkeasti noin, mutta suutinvakio #4 ei käyttäydy täydellisen lineaarisesti, vaan pikemminkin logaritmisesti, myös kierrosluku vaikuttaa asiaan. Eli kun pienennät lukua, niin et voi pienentää lukua esim. 30% ja saada 30% suurempaa syöttöä, vaan pikemminkin 40% suurempi syöttöarvo. Ja tuossa on sitten mukana myös muita vakioita, jotka muuttavat asioita +3000rpm jälkeen.

Pääset tuolla vakiolla #4 alkuun ja sitten on edessä karttojen uudelleen rakentaminen.

Herra Bosch Gmbh:n veijot ovat tehneet jotain omia laskutoimituksiaan asiassa ja tuo liittyy jotenkin polttoaineenlaskentakaavaan, joka on suhteellisen monimutkainen.

Mutta muistisääntö on tämä, luku 1000 on ehdoton alaraja suutinvakiolle #4, jonka jälkeen sopitus sekoaa ja saatat joutua odottelemaan LH sähköttömänä liki vuorokauden, että kaikki tiltin aiheuttamat puskuriylivuodot katoavat prossun ja RAM-muistin uumenista.

Luku 1001 tarkoittaakin sitten bensiinillä sellaisia +1400cc suuttimia ja 80% aukioloajalla +650hv teholukemia.

Muista vakioista mainitakseni, siellä on binien välillä tämän tapaisia eroja ja niiden merkitys ei ole vielä täydellisesti minulle auennut.

Koodia: [Valitse]
50 14 14 16 80
0 0 0 0 0
255 232 232 255 255
136 136 136 136 136
120 120 120 120 120
220 220 220 244 244
4 4 4 3 3
250 250 250 240 240
240 240 240 240 240
0 0 0 0 0
179 179 179 179 179
20 0 0 0 20

0 2 2 4 4
36 50 50 56 56
13 9 9 13 13
13 9 9 13 13
18 18 18 9 9
16 22 22 16 16
16 24 24 16 16
6 6 6 6 6
6 6 6 6 6
192 240 240 192 192
248 64 64 248 248
2 9 9 2 2
2 9 9 2 2
16 6 6 16 16
96 96 96 96 96
31 30 30 31 35
31 30 30 31 35
8 8 8 8 8
5 5 5 7 7
16 16 16 16 16
0 0 0 0 0
14 14 14 14 14
36 39 39 36 36
24 24 24 16 16
8 8 8 8 8
4 4 4 4 4
208 208 208 208 208
80 80 80 80 80


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa Pohjola

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 264
  • Pussit kuuluu jalkoväliin
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #517 : 30.12.2015, 02:43:28 »
Varmistetaanpas vielä. Eli b230ft vakiokartan maksimi ennakko on 31 astetta?
Volvoilusta parantunut

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #518 : 30.12.2015, 13:44:06 »
Varmistetaanpas vielä. Eli b230ft vakiokartan maksimi ennakko on 31 astetta?

Siis 42 astetta....

Vakio FT:n vakio-kartta on tälläinen.

Koodia: [Valitse]
5.25 7.13 12.00 12.00 12.00 14.25 12.00 14.25 15.00 15.00 18.00 22.13 25.13 25.13 25.13 25.13
7.88 9.38 13.13 13.13 14.63 17.63 15.38 16.88 19.50 19.13 22.13 23.63 25.13 27.75 27.75 27.75
9.38 11.63 14.63 14.63 16.50 21.00 21.00 22.50 25.50 25.13 28.13 28.50 29.25 31.13 31.13 30.38
11.25 13.13 16.13 16.13 18.00 23.25 25.13 26.25 27.00 29.25 34.13 34.13 34.13 35.25 35.25 33.00
13.13 15.00 19.13 20.25 25.13 27.00 30.00 30.00 32.25 37.13 38.25 38.25 38.25 38.25 38.25 38.25
15.00 21.00 24.00 28.13 35.25 35.25 37.13 38.25 39.00 39.00 39.00 39.00 40.13 41.25 41.25 42.00
15.00 17.25 22.13 25.13 33.00 34.13 36.00 36.00 37.13 37.13 37.13 37.13 38.25 40.13 40.13 42.00
15.00 15.00 12.00 15.00 23.25 25.13 25.13 28.13 28.13 30.00 30.00 30.00 30.00 32.25 34.13 36.00

Kuorma nousee alhaalta ylös ja kierrosluku vasemmalta oikealle.

Kierroslukuasteikko menee näin:
240  440  720  960  1320  1600  1800  2040  2360  2880 3520  3960  4520  5160  6080 6680

Syttykartassa näkyy myös selvästi se, miksi T-nokkaa pidetään yläkierroksilla hengettömänä.....   ???


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
LH 2.4 ECU kuormatieto
« Vastaus #519 : 10.01.2016, 01:29:46 »
Lainaus käyttäjältä: Acke
Viesti siirretty tänne korjaamopuolelta, aiheena LH:n kuormatieton puuttuminen

Mistä LH edes tietää että tieto puuttuu?

« Viimeksi muokattu: 11.01.2016, 08:05:09 kirjoittanut Acke »
142

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: LH 2.4 ECU kuormatieto
« Vastaus #520 : 10.01.2016, 12:16:25 »
Mistä LH edes tietää että tieto puuttuu?

Kuormasta ainakin. Vapaalla kun ei saa mitenkään samaa kuormaa kun auton liikkuessa.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2016, 08:05:29 kirjoittanut Acke »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa mauser240

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 332
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4 ECU kuormatieto
« Vastaus #521 : 10.01.2016, 14:32:15 »
Kuormasta ainakin. Vapaalla kun ei saa mitenkään samaa kuormaa kun auton liikkuessa.

Eli tarpeeks kuormaa ja tarpeeks kauan niin syttyy valo?
142

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #522 : 10.01.2016, 14:52:49 »
Luku 1001 tarkoittaakin sitten bensiinillä sellaisia +1400cc suuttimia ja 80% aukioloajalla +650hv teholukemia.

Onko tuolle olemassa jokin kaava? ???

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #523 : 10.01.2016, 15:01:52 »
Ei suoranaisesti mutta aikanaan laskettiin "sinne päin" suhdelukuja kun tiedossa oli suuttimien koko ja kyseinen vakio sekä F- että FT-koneista, sitten käytettiin samaa logiikkaa X kokoisiin suuttimiin ja lopputulos meni yllättävänkin lähelle oikeaa. Vielä kun muistaisin miten sekin ihan tarkalleen tuli tehtyä, asiaa haittaa hieman se että aikaa on mennyt jo toista ellei kolmatta vuotta ja laskelmat tehtiin joskus pitkälle puolenyön jälkeen.

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: LH 2.4 ECU kuormatieto
« Vastaus #524 : 10.01.2016, 19:52:35 »
Eli tarpeeks kuormaa ja tarpeeks kauan niin syttyy valo?

No karkeasti sanottuna autopaikoillaan et saa vaikkapa yli 15% kuormaa.
Mutta kun lähdet autolla liikenteeseen käy kyllä siellä +15% yläpuolella koko ajan.

Eiköhän se LH siitä kuormasta sen tunnista.
« Viimeksi muokattu: 11.01.2016, 08:06:01 kirjoittanut Acke »
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Carcom Oy  Ateho