Autodiagnoosi  Carcom Oy

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 426929 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #540 : 25.01.2016, 16:13:16 »
Pekon ongelma kuulostaa lievemmältä versiolta kuin se, mitä on kolmisen vuotta manattu isän autosta esiin, ja mitään seuranaista syytä ilmiölle ei ole löydetty. Kylmärikastusvaiheessa seos vaan on niin kertakaikkisen rikas että ei tahdo jaksaa syttyä ja sopivasti viitisen sekuntia käytyään alkaa käymään pitkin vittuja ja tokenee kun nostaa kierrokset johonkin 2000rpm nurkkiin ja pitää siellä jonkun 15-20sek. Jos kuulostaa yhtään tutulta, nyppäse imusarjasta joku niistä ohkosista pienistä alipaineletkuista, esim lämppärille menevä, irti ja kokeile käykö hyvin. Isän auto käy nuotilleen kun irrottaa kaksi näistä letkuista ja puolisen minuuttia käyneeseen lyö toisen kiinni ja minuutin parin päästä toisen.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #541 : 25.01.2016, 19:06:46 »
Pekon ongelma kuulostaa lievemmältä versiolta kuin se, mitä on kolmisen vuotta manattu isän autosta esiin, ja mitään seuranaista syytä ilmiölle ei ole löydetty. Kylmärikastusvaiheessa seos vaan on niin kertakaikkisen rikas että ei tahdo jaksaa syttyä ja sopivasti viitisen sekuntia käytyään alkaa käymään pitkin vittuja ja tokenee kun nostaa kierrokset johonkin 2000rpm nurkkiin ja pitää siellä jonkun 15-20sek. Jos kuulostaa yhtään tutulta, nyppäse imusarjasta joku niistä ohkosista pienistä alipaineletkuista, esim lämppärille menevä, irti ja kokeile käykö hyvin. Isän auto käy nuotilleen kun irrottaa kaksi näistä letkuista ja puolisen minuuttia käyneeseen lyö toisen kiinni ja minuutin parin päästä toisen.
Jotenkin en usko liian rikkaaseen seokseen tässä omassa, koska periaatteessa pärähtää tulille ihan kun palmun alta. Käynnistymisen jälkeen käy kylmärikastusten ja tyhjäkäyntimoottorin varassa vallan mainiosti. Saattaa käydä hyvin maailman tappiin asti, kunhan ei koske kaasuun. En oo vielä testannu tuleeko se ontumisvaihe jossain vaiheessa vaikka ei koskis kaasuun ollenkaan.

Mutta "ongelmat" alkaa vasta kun käynnistymisen jälkeen painaa kaasua. Joko paikallaan tai vaihde päällä lähtee liikkeelle. Tällöin vasta joku sylinteri lyö 5-10 tyhjää, ja alkaa sitten käymään taas niinkuin aluksi.

Tämän jälkeen ongelmaa ei enää esiinny, ennekuin taas seisoo pidemmän aikaa.

Menee jo ot:ksi... ::)
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa VinskiMo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 175
  • Volovo
    • TeamKuraperseRacing -> Katso :)
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #542 : 29.02.2016, 13:38:56 »
Morjes! Mitenhän mahtaa käydä isompien suuttimien kanssa lastuun kajoamatta...

Auto on 940 B230ft + m90, ihan vakio kikkare mutta lastu (Toni) ja paineet 0.8bar.

Mielessä kävi ajatus leikki kun saisin kaverilta 370cc suuttimet halvalla, jos viinan kanssa pitäis olla 30% suuremmat suuttimet niin eikös sillon 50/50 seoksilla ajaessa 15% suuremmat rittäis, nuo on miltein just 15% isommat kun turbon vakio sumut.

Mahtaiskohan toimia fifty-fifty viina bensa seoksella?

Tietysti homman vois tehdä viisastakin reittiä (012 immu), lastuun linearisontikäyrä, suutinvakio, kylmäkäynnistyskartta jne. mutta säätö mahdollisuutta ei ole, eikä ole laajakaistaakaan toteamaan seoksia.

Jos ei ole hyvä idea niin antaa sitten olla tommosenaan  :D

-VinskiMo
Nykyinen: 740 B230F (ralliauto)
EX: 945 B230FK, 240 B230F, 240 B200K, 945 D24TIC, 240 B200E, 245 B200F, 240 B200K, 940 B230FT, 940 B230FT, 760 B6254T, 740 B204FT, 940 B230FT, V70 2.5TDI, 940 B234F, 240 B200K, 740 B230F, S80 T6

Poissa Jara_

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 172
  • Wäärin Wirittäjä #7
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #543 : 29.02.2016, 14:15:15 »
Morjes! Mitenhän mahtaa käydä isompien suuttimien kanssa lastuun kajoamatta...

Auto on 940 B230ft + m90, ihan vakio kikkare mutta lastu (Toni) ja paineet 0.8bar.

Mielessä kävi ajatus leikki kun saisin kaverilta 370cc suuttimet halvalla, jos viinan kanssa pitäis olla 30% suuremmat suuttimet niin eikös sillon 50/50 seoksilla ajaessa 15% suuremmat rittäis, nuo on miltein just 15% isommat kun turbon vakio sumut.

Mahtaiskohan toimia fifty-fifty viina bensa seoksella?

Tietysti homman vois tehdä viisastakin reittiä (012 immu), lastuun linearisontikäyrä, suutinvakio, kylmäkäynnistyskartta jne. mutta säätö mahdollisuutta ei ole, eikä ole laajakaistaakaan toteamaan seoksia.

Jos ei ole hyvä idea niin antaa sitten olla tommosenaan  :D

-VinskiMo


Tee asiat ennemmin suoraan kunnolla ku että rupeet turhia kikkailee eli jos viinalla aiot ajamaan ryhtyä nii kyllä se kannattaa kunnolla säätää että toimiikin kuin pitää tuommosta turhaa säätöä eli 50/50 kikkailua iha turha ees alottaa.
Volvo 945 B230FK+M90 vm.-95 harraste kampe
Volvo 945 B230FD käyttis
EX: 745 740, 240, 340, 3 Mersua, 4 Nissanin Maasturia/lavuria, 7 Toyotaa, 2 Fordia, isuzu, vw golf&passat ja yks fiat

Poissa rapémasa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 59
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #544 : 20.03.2016, 16:22:57 »
Morjes! Voiko "väärän" boxin lastu vaikuttaa siihen että auto ei edes pyöritä starttia?

Eli laitoin 563 boxista lastun 571 boxiin ja nyt ei edes pyöritä starttia?
945 (B230FB) 744 (B234FT) 944 (B230FD) 744 (M50B20 Turbo projekti)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #545 : 22.03.2016, 15:18:02 »
Morjes! Voiko "väärän" boxin lastu vaikuttaa siihen että auto ei edes pyöritä starttia?

Eli laitoin 563 boxista lastun 571 boxiin ja nyt ei edes pyöritä starttia?

Starttaus ei ole LH:sta riippuvainen, joten vika on muualla.

LH:n toiminnan voit tarkastaa vikakoodeilla. Jos se toimii oikein, antaa se virrat päällä 1-1-1 koodin jos vikoja ei ole.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #546 : 01.04.2016, 09:43:31 »
Isoja tehoja tavoitellessa Lh tuntuu kyykkäävän isojen suutinten kohdalla, tai sitä ei saa pelaamaan kunnolla alakierroksille suutinten minimiavausajan takia => lisempää polttoainetta sylinteriin => raskas käynti tyhjänä

Josta aivopieru;

8kpl saman kokoisia suuttimia, vaikka 668cc sillä noilla vielä saa Lh:n taipumaan omaan tahtoon, toiset suuttimet kanteen ja toiset imusarjaan. Vakio johtosarjasta hyppylankat kanteen meneviin suuttimiin ja tietenkin väliin rele, joka aukeaa XXXXrpm kun voltteja on tarpeeksi (en vielä ole miettinyt sinne asti, mistä volttitieto otettaisi) Rele siksi, että jos kaikki 8 suutinta ryskyttää samaan aikaan tyhjäkäynnillä, on vaikutus likimain sama kuin 1200cc suuttimilla.

Jos tuo viritys toimii, niin säätelee normaalisti kartat kohdalleen alle kriittisen rpm kohdan, jossa lisäsuuttimet tulevat mukaan. Mutta sitten kun rpm tieto ylittää kriittisen pisteen ja rele aukeaa niin lävähtää niistä mukaan tulevista 4:stä suuttimesta kaikki ovet auki ja seos menee aikasta paksulle. Tuota ei vissiin pysty ratkomaan mitenkään? Lisempää vastuksia? ???

Taisi olla pilaantuneita ne eiliset sienet, joita söin...  :buck2:

:D

edit: ajatellaas tuo yliviivattu osa uusiksi. Eihän lisäsuuttimien tarvitse olla poissa käytöstä kuin alle 2krpm (katsastus), mutta siltikin vaikutus on sama kun lisäsuuttimet aukeaa, sillä sylintereihin työnnetään kaksinkertainen määrä ainetta.

edit2: eipäs juupas. Silloin kun suuttimet tulee mukaan 2krpm jälkeen niin "puolittaa" kaikki arvot polttoainekartasta jolloin tarjotun aineen määrä puolittuu => ei mene paksulle => win *taavih->

edit3: jolloinks em. toimenpiteen jälkeen vaikutus on sama kuin yksillä saman kokoisilla suuttimilla :facepalm:

Ompahan taas mutuilua  :idiot2:
« Viimeksi muokattu: 01.04.2016, 11:54:43 kirjoittanut razori »

Poissa reve

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 117
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #547 : 01.04.2016, 12:03:09 »
Rele ei ole riittävän nopea tuplasuuttimien päälle/poiskytkentään (ainakaan kovin sivistyneesti). Monissa aftermarket-ruiskuissa on mahdollisuus käyttää tuplasuuttimia jolloin ne laitetaan eri suutindrivereiden perään ja toisen pankin tullessa mukaan tiputetaan ekan ruiskutusmäärä automaattisesti. En tosin tiedä miten LH:n rauta/softa tähän taipuisi. Pienirunkoisia suuttimia voi laittaa myös kaksi rinnakkain samaan runneriin syötettynä yhdestä tukista niin ei tarvitse tuplatukkeja.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #548 : 01.04.2016, 12:13:44 »
edit3: jolloinks em. toimenpiteen jälkeen vaikutus on sama kuin yksillä saman kokoisilla suuttimilla :facepalm:

Toki, mutta eihän niitä arvoja tietenkään pidettäisi puolitettuina loppuun asti vaan alettaisiin taas hiljalleen nostaa kierrosten ja kuorman noustessa niin että pellit levällään jokainen suutin työntää parhaansa mukaan ainetta koneeseen.

Heitänpä vielä pahemman aivopierun joka nyt taatusti ei ole toteutettavissa mutta kuitenkin... laitetaan yhteen autoon ei ainoastaan kahta satsia suuttimia vaan niitä ohjaamaan myöskin kaksi LH:ta? Joku maailmanlopun piuhapatentti jossa molemmat purkit saa tarvitsemansa signaalit samoista lähteistä ja kartat niin että toinen näyttää nollaa kunnes eka on ajettu tappiin asti ja alkaa sitten ruiskuttaa siihen lisäksi. Tosin siltä jälkimmäiseltä pitäisi ottaa ainakin lambdaohjaus pois niin että se olisi täysin kartoista riippuvainen eikä ymmärtäisi mitään siitä paljonko kone on haluavinaan polttoainetta.
« Viimeksi muokattu: 01.04.2016, 12:16:24 kirjoittanut Greycap »

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #549 : 01.04.2016, 12:19:32 »
Releellä meinasin sitä, että pimitetään suuttimilta avaustieto alle 2krpm ja kun releelle tulee herätteenä tieto jostakin että nyt on yli 2krpm rele avaa tien normaalille suuttimen auki/kiinni signaalille, joka ryöstetään originell sarjasta.

Toki, mutta eihän niitä arvoja tietenkään pidettäisi puolitettuina loppuun asti vaan alettaisiin taas hiljalleen nostaa kierrosten ja kuorman noustessa niin että pellit levällään jokainen suutin työntää parhaansa mukaan ainetta koneeseen.

Heitänpä vielä pahemman aivopierun joka nyt taatusti ei ole toteutettavissa mutta kuitenkin... laitetaan yhteen autoon ei ainoastaan kahta satsia suuttimia vaan niitä ohjaamaan myöskin kaksi LH:ta? Joku maailmanlopun piuhapatentti jossa molemmat purkit saa tarvitsemansa signaalit samoista lähteistä ja kartat niin että toinen näyttää nollaa kunnes eka on ajettu tappiin asti ja alkaa sitten ruiskuttaa siihen lisäksi. Tosin siltä jälkimmäiseltä pitäisi ottaa ainakin lambdaohjaus pois niin että se olisi täysin kartoista riippuvainen eikä ymmärtäisi mitään siitä paljonko kone on haluavinaan polttoainetta.

Turbobricksillä mutuiltiin samaa -tosin megalla toteutettuna, joka voi ja todennäköisesti onkin hieman helpommin taivutettavissa ko. komboon. Saattaisi onnistuakkin ::)

Mutta tuo nyt ei taas ole Lh säätämistä :D

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #550 : 01.04.2016, 13:01:00 »
Ennen vanhaan isot pojat ottivat TPS:n täyskaasukärjeltä herätejohdon releelle, josta meni plussajohto starttisumuun. Ei taida tosin nykyään enää olla muodissa.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #551 : 01.04.2016, 13:03:10 »
Heitänpä vielä pahemman aivopierun joka nyt taatusti ei ole toteutettavissa mutta kuitenkin... laitetaan yhteen autoon ei ainoastaan kahta satsia suuttimia vaan niitä ohjaamaan myöskin kaksi LH:ta? Joku maailmanlopun piuhapatentti jossa molemmat purkit saa tarvitsemansa signaalit samoista lähteistä ja kartat niin että toinen näyttää nollaa kunnes eka on ajettu tappiin asti ja alkaa sitten ruiskuttaa siihen lisäksi. Tosin siltä jälkimmäiseltä pitäisi ottaa ainakin lambdaohjaus pois niin että se olisi täysin kartoista riippuvainen eikä ymmärtäisi mitään siitä paljonko kone on haluavinaan polttoainetta.

Tehdäänkö heti huomenna? Onnistuu helposti, vaatien vain johtosarjan kanssa kikkailua. Lambda-säädön saa pois päältä ihan yhdellä klikkauksella.

En tosin tiedä miten LH:n rauta/softa tähän taipuisi. Pienirunkoisia suuttimia voi laittaa myös kaksi rinnakkain samaan runneriin syötettynä yhdestä tukista niin ei tarvitse tuplatukkeja.

Tinataanko LH:n piirikortille toisen suutinpankin ohjausromut?

Suutinpankille 2 on olemassa koodissa ihan omat säätönsä mm. suutinvakion #5 osalta, jolla määrätään miten kuormatietoa käytetään.
Kukaan tosin ei ole tarvinnut vielä toista suutinpankkia käyttöönsä tietojeni mukaan.

Tällä hetkellä isoimmat suuttimet joita tiedän LH:n perässä olevan, ovat 1100cc/min (EV14) ja kyseinen auto on leimattu niillä lisämerkinnällä "Muutettu käyttämään pääosin etanolista koostuvaa polttoainetta" onnistuneesti, joten päästöjen pitää olla kunnossa.

Isojen suuttimien kanssa LH:n ongelma on siinä, että suuttimet ovat hitaita (EV1), jolloin LH:lle tulee ongelmia lambda korjauksen askeleesta tyhjäkäynnillä. Eli korjaus-askel on pieni, mutta suutin ei tottele oikein, jolloin vaikeudet alkavat.

Jos suuttimelta pyydetään 0,1% lisäystä aukioloaikaan ja suutin toteuttaakin 2% muutoksen, ei asiasta hyvä heilu LH:n suunnalta. Tämähän ei ole ongelma missään 5,4L vinkkelikoneessa samoissa suuttimilla, sillä sen tyhjäkäynnillä sopan kulutus on jotain aivan muuta kuin 2,3L vinokoneessa.

Ongelma ei ole LH:n puolella, vaan suuttimissa, jotka eivät kykene tottelemaan avaus/sulku-käskyä riittävän orjallisesti.

Jos suuttimen aukeaminen kestää 50 yksikköä ja siinä on hajontaa 20 yksikköä. Ja polttoainetta tyhjäkäynnillä tarvitaan vain 100 yksikköä, niin ymmärtänette ongelman laadun?

Btw, 1100cc sumuilla saa bensiinillä tehoa 80% aukioloajalla 520hv laskien. Jos aukioloaikaa nostetaan 90%, niin papua irtoaa em. suuttimilla bensalla 0,65 (BSFC kertoimella laskien) 600hv.
Joten suuttimet ja LH eivät ihan ensimmäisenä tehoa rajoita, vaan 012 IMMu, joka pohjaa....

Ps. 668cc (EV1) suuttimet joita käytän itse, ovat tolkuttoman hitaita ja vaativat tyhjäkäynnillä pirunmoista viilaamista, että sopitus pysyy täydellisenä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa razori

  • Kankea kahvimestari - SER-kierrätys
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2906
  • "Noku mä haluan"
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #552 : 01.04.2016, 13:43:45 »
Tinataanko LH:n piirikortille toisen suutinpankin ohjausromut?

Suutinpankille 2 on olemassa koodissa ihan omat säätönsä mm. suutinvakion #5 osalta, jolla määrätään miten kuormatietoa käytetään.
Kukaan tosin ei ole tarvinnut vielä toista suutinpankkia käyttöönsä tietojeni mukaan.

Mitenkäs noiden suuttimien hallinta tapahtuu? Onko säätöohjelmassa jonkinlainen lisävalinta extrasuuttimille?

Jos toisen suutinpankin lisäys on näinkin "helppo" operaatio niin tässähän on oiva keino säästää suuttimissa kun ei tarvitse ostaa kalliilla +800cc sumuja vaan laittaa markkinapaikalta 100e:llä 8kpl sinisiä suuttimia niin jo pojat mennään ja lujaa..

Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #553 : 01.04.2016, 15:35:56 »
Tehdäänkö...   ...blablaa...

...Isojen suuttimien kanssa LH:n ongelma on siinä, että suuttimet ovat hitaita (EV1)...     ...jaadijaadi...

Ps. 668cc (EV1) suuttimet joita käytän itse, ovat tolkuttoman hitaita ja vaativat tyhjäkäynnillä pirunmoista viilaamista, että sopitus pysyy täydellisenä.
Mikkäs suhuttimet on sitten sellasia nopianlaisia? Vai onko sellasia olemassakaan?
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #554 : 01.04.2016, 15:47:29 »
Mikkäs suhuttimet on sitten sellasia nopianlaisia? Vai onko sellasia olemassakaan?

EV14 ovat riittävän nopeita ainakin 1100cc kokoon asti.

Mitenkäs noiden suuttimien hallinta tapahtuu? Onko säätöohjelmassa jonkinlainen lisävalinta extrasuuttimille?

Jos toisen suutinpankin lisäys on näinkin "helppo" operaatio niin tässähän on oiva keino säästää suuttimissa kun ei tarvitse ostaa kalliilla +800cc sumuja vaan laittaa markkinapaikalta 100e:llä 8kpl sinisiä suuttimia niin jo pojat mennään ja lujaa..

Tietääkseni 2 suutinpankki on kokoajan mukana, mutta sen rautaa ei ole tinattu LH:n kiinni.

Mutta uudet +800cc sumut saa ~200,- investoinnilla, joten vanhojen ja epämääräisen kuntoisten kanssa ei kannata pelleillä.

http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/index/187


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

 

Kulkukoira  Proturbo