Puotilan autokorjaamo  RallyBaron

LH 2.4:n säätäminen

  • 1111 Vastauksia
  • 427010 Lukukerrat

Larppa ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Masa71

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 211
  • www.vrcf.fi
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #180 : 13.12.2014, 19:18:40 »
Eli kylmärikastuksiin tuolla paineen nostolla ei saa muutosta kuin ekan startin ajaksi.
Eikös tuo lause  käytännössä tarkoita että lh:n pitäisi  muuttaa open-loop tilanteen kertoimia tai aikoja jonkun käynninaikaisen tilanteen lambdan pohjalta?


Toisinsanoen, lastu määrää miten paljon sinne pyttyyn sitä polttoainetta työnnetään per tälli, muuttipa sitä mitä tahansa muuta asiaa.
Kun tässä taas sanotaan et lastu määrää, vaikkei tiedä paineista mitään?

Njoo eihän  se paineilla pelailu suuria eroja tee mutta periaatteessa sillä olis helppo tehdä pikku testejä esim. käynnistyvyyteen jne.

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #181 : 13.12.2014, 20:26:43 »
Eikös tuo lause  käytännössä tarkoita että lh:n pitäisi  muuttaa open-loop tilanteen kertoimia tai aikoja jonkun käynninaikaisen tilanteen lambdan pohjalta?
Kun tässä taas sanotaan et lastu määrää, vaikkei tiedä paineista mitään?

Njoo eihän  se paineilla pelailu suuria eroja tee mutta periaatteessa sillä olis helppo tehdä pikku testejä esim. käynnistyvyyteen jne.

Ei lastun tarvitse polttoaineen paineesta mitään tietääkkään. Se saa tietonsa lambda-anturilta. Ja closed-loop tilassa LH korjaa sopitusta aina siten (oli kartassa mitä tahansa), että tulos on lambda arvo 1.

LH käyttää nopea lambda integraattoria closed-loop tilassa ja sen päälle vielä long term fuel-trimmiä, joka korjaa sopituksen siihen lambda arvoon 1 jonkin ajan kuluttua.

Joten LH tunnistaa kasvaneen bensanpaineen ja ryhtyy vähentämään syöttöä. Koska ns. closed-loop tilassa entinen arvo tuottaa rikkaan seoksen, niin sitten koko sopitusta ryhdytään pienentämään. Tämä korjauskerroin vaikuttaa aina sopitukseen pysyvästi tai LH:n nollaamiseen asti.

Joten sillä paineella kikkailulla saadaan apua vain hetkeksi. Eli jos paineen nosto helpottaa starttia hetkeksi ja jonkin ajan kuluttua ongelmat palaavat, on vika lastussa.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #182 : 14.12.2014, 01:02:26 »
Tässäpä kylmärikastuskartat 937 binistä (alempi) ja 984 binistä.



937 bini on parempi kylmässä kuin 984 (mitattua dataatm).

Absoluuttisten arvojen ero johtuu muutamista muista vakioista joten siihen ei kannata panna painoarvoa, vaan kippuran muoto on se ratkaiseva asia.

Saaste-mutkan paikka on punaisella ja siinä on joidenkin loppupään ysien akileen kantapää kylmäkäynti sekoilulle jos jokin sopitukseen vaikuttava asia on edes hitusen pielessä.

Tuosta laihentaminen on ongelmien kerjäämistä, jopa bensalla.

Wiinalla tilanne on sitten jotain aivan muuta. Kippura nousee yli kahden sadan, jotta auto pysyy edes vaivoin käynnissä ja kestää vaihteen päällelaittamisen sammumatta.
Tätä on tullut tässä viimeaikoina taas tarkisteltua ja näkyyvät ne keväällä tekemäni säädöt olevan just niin minimeitä kuin mahdollista Wiinamäen miehellä ylipäätään on.

Joten jos polttoainetaloutta haluaa oikeasti parantaa, kannattaa keskittyä pääkorjauskartan hienosäätöön ja hieromiseen, kuten vakion #4 osalta.
Sitten se wiimeisen hieromisen voi tehdä siellä sovelletun PID-säätimen puolelta, jossa asuu se lopullinen taloudellisuus. Mutta se on sitten edistyneempien säätäjien heiniä ja vaatii aikaa ja tupakkia.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Seiskanttiii!!!!

  • Vieras
LH 2.4 viritys
« Vastaus #183 : 14.12.2014, 13:02:54 »
Tarvisi saada tieto siitä miten tunnistaa onko lastutettava poksi? Autohan on siis 740 TIC motti on b230FT. Tarkotus ois laitaa lastu ja nostaa painetta kellolla 1 bar. Ja sitten kysymys vielä kun oon kuullu 012 loppunen IMMu pakollinen tossa vaiheessa kun painetta on yli 0,8 bar mutta sitten oon kuullu toisesta paikasta että ei tarvii ??? Ja tiedoks että poksi on musta.

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: LH 2.4 viritys
« Vastaus #184 : 14.12.2014, 13:15:39 »
LH itsessään on aina lastutettava jos on 2.4 mutta EZK ei. Viisaammat korjatkoot jos olen taas ymmärtänyt jotain väärin. Ja ei se -012 sinänsä "pakollinen" ole koska kyllä se moottori käy -016:llakin mutta siitä loppuu mittausvara noilla kohdilla ja sen jälkeen se menee pelkällä kierroslukutiedolla ja täyden kuorman kartalla eli seokset voi olla kohdallaan tai todennäköisemmin saattaa olla olematta.

Seiskanttiii!!!!

  • Vieras
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #185 : 14.12.2014, 13:59:56 »
Missä toi EZK on vai onko ne samassa lootassa noi LH ja EZK eli siinä apparin jalkotilassa oikeessa laijjassa? Tyhmän pitää kysyy ku tyhmä ei tiijä :2funny:

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4399
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #186 : 14.12.2014, 14:17:25 »
EZK on kuskin puolella, rattiakselin oikealla puolella (muistaakseni). Ota muovi pois ratin alta niin näet sen.

Poissa Mr.eikka

  • Hinnastomies
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 611
  • Aina säheltämässä sitä sun tätä
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #187 : 14.12.2014, 14:28:51 »
EZK on kuskin puolella, rattiakselin oikealla puolella (muistaakseni). Ota muovi pois ratin alta niin näet sen.
Juuri siinä se on.
Tässä piti olla linkki autoni projekti topickiin, mutta vuosina 2015-2018 tapahtuneet ilkivalta tapaukset autoani kohtaan aiheuttivat sen, että autostani ei tule enään saataville uusia rakentelu postauksia eikä mitään muutakaan. Rakentelu jatkuu silti, mutta tapahtuneista asioista tulee tietämään ainoastaan harvat ja valitut.

Seiskanttiii!!!!

  • Vieras
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #188 : 14.12.2014, 14:30:50 »
Tack! :) Sitte se että mites minä nyt saan sinnekki survottuu lastun kun aika vaikee rueta kellekkää laittaa tota poksii että asentaa tytärkortin paikan ku kysees käyttöauto ja tarttee vähintää 5 päivänä viikos kulkeaksee työharjottelupaikkaa :o van pitee kuitennii aukasta se ja kattoo sisälle? Sieltä kai sen varmaks tunnistaa? Ja onko mitää erikoist mitä pitää ottaa huomioo ku noita lootii rupee aukooon?

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2248
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #189 : 14.12.2014, 14:37:03 »
Jos se loota on väriltään enempi kultainen kuin musta, niin siinä on lastuvalmius ja ei tarvitse tytärkorttia.

Seiskanttiii!!!!

  • Vieras
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #190 : 14.12.2014, 14:46:27 »
No entäs jos ei oo kultanen? Mites minä sit sinne saan sen tytärkortin? Ois jotennii saatava se sinne ku ei toi vakio luuska 165 heppanen norsu liiku tarpeeks ::)

Seiskanttiii!!!!

  • Vieras
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #191 : 14.12.2014, 15:11:59 »
Mustahan se poksi oli :-\ mutta miten toi EZK-sytytyksen muutosarja asennetaan http://www.jpstyling.com/kauppa/?46,en_ezk-sytytyksen-muutossarja-(lastulle) tarviiko siinä tinata mitään mihinkään kiinni vai onko toi ikään ku bolt on että tökitaan tettyyn kohti jotai ja AVOT se on lastutettava poksi? (miks mulla on tunne että toi bolt on taitaa olla toive ajattelua :D )

Vai pitikö se vielä mennä ottaan se boksi irti ja aukaseen ja kahtoon että onko siellä silti mahollisuus että se on suoraan lastutettava silti vaika musta onki ku tuollai sivulla minkä tohon laiton oli että mustatki poksit saattaa jotkut olla sellasii johon saa suoraan lastun?
« Viimeksi muokattu: 14.12.2014, 15:14:51 kirjoittanut Seiskanttiii!!!! »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: LH 2.4 viritys
« Vastaus #192 : 14.12.2014, 15:30:40 »
Tarvisi saada tieto siitä miten tunnistaa onko lastutettava poksi? Autohan on siis 740 TIC motti on b230FT. Tarkotus ois laitaa lastu ja nostaa painetta kellolla 1 bar. Ja sitten kysymys vielä kun oon kuullu 012 loppunen IMMu pakollinen tossa vaiheessa kun painetta on yli 0,8 bar mutta sitten oon kuullu toisesta paikasta että ei tarvii ??? Ja tiedoks että poksi on musta.

016 IMMu pohjaa, eli näyttää maksimia 0,8 baarin jälkeen. Tällöin sopitusta säätää vain kierroslukutieto, jolloin sopat ovat siellä päin, eli 0,9 baarilla ne ovat rikkaalla ja baarilla sopivat tai päinvastoin.

Tosin tuossa baarin kohdilla vakiosuuttimistakin loppuvat varat, eli niiden aukioloaika saavuttaa 99% (mikä on LH:n maksimi).
Toisin sanoen, ei mopolla mahdottomia!  :pomo:

Mustahan se poksi oli :-\ mutta miten toi EZK-sytytyksen muutosarja asennetaan http://www.jpstyling.com/kauppa/?46,en_ezk-sytytyksen-muutossarja-(lastulle) tarviiko siinä tinata mitään mihinkään kiinni vai onko toi ikään ku bolt on että tökitaan tettyyn kohti jotai ja AVOT se on lastutettava poksi? (miks mulla on tunne että toi bolt on taitaa olla toive ajattelua :D )

Vai pitikö se vielä mennä ottaan se boksi irti ja aukaseen ja kahtoon että onko siellä silti mahollisuus että se on suoraan lastutettava silti vaika musta onki ku tuollai sivulla minkä tohon laiton oli että mustatki poksit saattaa jotkut olla sellasii johon saa suoraan lastun?

Tinaustaitoja tarvitaan tuon muutos-sarjan asentamiseen. Joten homma kannattaa jättää jonkun tinaustaitoisen tehtäväksi.

Göran on aikoinaan arponut jollakin lotolla, mitkä EZK-boxit ovat lastutettavia ja se selviää kurkkaamalla sinne EZK:n sisälle.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Seiskanttiii!!!!

  • Vieras
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #193 : 14.12.2014, 15:40:10 »
Elikkä taijjan tästä taas lähtee tonne pimeeseen talliin ja otan sen poksin irti ja kato oisko se lastutettava mutta voi VI**U kun minun tuurin ni se ei tule olemaan lastutettava >:( mutta voisko joku laittaa linkin matalaohmisille suuttimille mitkän bolt on volleen ja semmonen 400 pintaan koko luokka ois varmaan sopiva? Ja itekki oon jo sitä ajatellu että suuttimet tulee olemaaan varmaan pienet baarin paineille :'( opiskelia budjettilla tää on kivaa hommaa ;D

Poissa puliukk0

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2892
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: LH 2.4:n säätäminen
« Vastaus #194 : 14.12.2014, 15:41:17 »
Elikkä taijjan tästä taas lähtee tonne pimeeseen talliin ja otan sen poksin irti ja kato oisko se lastutettava mutta voi VI**U kun minun tuurin ni se ei tule olemaan lastutettava >:( mutta voisko joku laittaa linkin matalaohmisille suuttimille mitkän bolt on volleen ja semmonen 400 pintaan koko luokka ois varmaan sopiva? Ja itekki oon jo sitä ajatellu että suuttimet tulee olemaaan varmaan pienet baarin paineille :'( opiskelia budjettilla tää on kivaa hommaa ;D

Vinkkinä S40 T4 jossain mallissa oli 370-400cc suuttimet. Siemensin decat. Jos halvalla haluaa ja vähän tutkia. Omani kustansi 50€ aikoinaan.
-Toyota Prius -04 "Ekopönttö"
-Nissan 200sx S13 1JZ-GTE VVTi '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Autoracing  KL-varaosat