Kulkukoira  Proturbo

imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön

  • 298 Vastauksia
  • 171920 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #75 : 30.05.2013, 21:59:07 »
Mitäs ootte mieltä noista plenumin sisään tulevista virtausrenkaista / imusuppiloista?
Onko tuollanen matala rengas parempi, kun esim. 40mm pitkä imusuppilo  ::)

Plenumiksi kaavailtu AMW:n aihiota :



Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #76 : 30.05.2013, 23:37:24 »
Mites se menikään vanha subbarin refleksiputken mitoitus ohje: "Jätä refleksi putken ja kotelon seinän väliin vähintään putken halkaisijan verran tilaa"
Varmaan tuo plenumin koko/mitat määrittää aika paljon sitä kuinka pitkän suppilon sinne jatkat.
Eli,  jos sulla vaikka halkaisijaltaan 60mm suppilo on 40mm irti pleniumin pohjasta => 60mm+40mm=100mm...Mahtuuko konehuoneeseen?
Tuleeko plenumista liian iso? 1,7x iskutilavuus vissiin joku ihanne kerroin?

Mihis polttoaine syötetään? Vakiopaikoille vai suoraan suppiloiden keskelle?
Jos ruiskii suppiloiden keskelle niin olisi ehkä syytä kiinnittää huomiota siihen miten se ilma liikkuu plenumista sinne runneriin.
Eli pitäisikö edellisen kuvan ilman syöttöä kallistaa vähän sinne suppiloiden juureen jolloin virtauksen pitää(teoriassa) rullata suppiloiden reunojen ympärin ja näin tehdä runneriin turbuleeninen(mikä ikinä)virtaus?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #77 : 30.05.2013, 23:52:28 »
Mites se menikään vanha subbarin refleksiputken mitoitus ohje: "Jätä refleksi putken ja kotelon seinän väliin vähintään putken halkaisijan verran tilaa"
Varmaan tuo plenumin koko/mitat määrittää aika paljon sitä kuinka pitkän suppilon sinne jatkat.
Eli,  jos sulla vaikka halkaisijaltaan 60mm suppilo on 40mm irti pleniumin pohjasta => 60mm+40mm=100mm...Mahtuuko konehuoneeseen?
Tuleeko plenumista liian iso? 1,7x iskutilavuus vissiin joku ihanne kerroin?

Mihis polttoaine syötetään? Vakiopaikoille vai suoraan suppiloiden keskelle?
Jos ruiskii suppiloiden keskelle niin olisi ehkä syytä kiinnittää huomiota siihen miten se ilma liikkuu plenumista sinne runneriin.
Eli pitäisikö edellisen kuvan ilman syöttöä kallistaa vähän sinne suppiloiden juureen jolloin virtauksen pitää(teoriassa) rullata suppiloiden reunojen ympärin ja näin tehdä runneriin turbuleeninen(mikä ikinä)virtaus?

Polttoaine syötetään vakiopaikoille. Kotelon mitat on nettisivujen mukaan 90x120x440, ja tilavuus 3,2ltr, eli vähän turhan pieni 2.3 koneelle.
Toisaalta noiden mittojen mukaan laskettuna tulee aika paljon enemmän tilavuudeksi. Täytyypä vaikka mitata oikein tarkasti tuo kun ehtii.
Tälläi maalaisjärjellä ajateltuna tuollainen pidempi suppilo voisi parantaa täytöksen tasaisuutta, mutta liekö sillä negatiivinen vaikutus virtauksiin  ???
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Laakeririkko

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #78 : 02.07.2013, 23:29:21 »
Kertokaapas viisaammat miten suurella reiällä olevasta putkesta pakosarja kannattaa valmistaa?  Haittaako jos suurempaa, kuin pakokanavat. Tulossa viilaamattomaan 530 kanteen.  Olennaisesti pienempi ei varmaan kannata olla, kuin pakokanava. Kertokaas mitä kokoja olette itse käyttäneet? Käykö 38mm?

Sent from my ASUS Transformer Pad TF300TG using Tapatalk 4 Beta


Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #79 : 03.07.2013, 19:25:58 »
Kertokaapas viisaammat miten suurella reiällä olevasta putkesta pakosarja kannattaa valmistaa?  Haittaako jos suurempaa, kuin pakokanavat. Tulossa viilaamattomaan 530 kanteen.  Olennaisesti pienempi ei varmaan kannata olla, kuin pakokanava. Kertokaas mitä kokoja olette itse käyttäneet? Käykö 38mm?

Edit: viisaammasta en tiedä mutta laitetaan sekavia ajatuksia jakoon

Itte tekisin näihin perus vino-turbo-virityksiin ahtopakosarjan niin pienestä putkesta kuin mahdollista.
Silloin virtausnopeus pysyisi mahdollisimman korkeana ja ennen kaikkea pakopulssi "terävänä"
Jossain vaiheessa pieni putki alkaa ahdistamaan mutta väittäisin että [mutu] 90% turbo pakosarjoista on liian isoilla putkilla[mutu\]

Yleensä ratkaiseva tekijä on jostain ostettu pakosarjanlaippa joka on leikattu tiivistettä kaavana käyttäen.
Laippa on siis vähän kanavaa isompi ja hieman kantikas. Siihen käy helposti halkaisijaltaan hieman suurempi putki
Näistä syistä johtuen vinokoneiden turbopakosarjat ovat yleensä tehty siitä (mikä se halkaisija nyt onkaan?) vesijohto putkesta

Itse suunnittelin joskus täyttäväni kannen pakokanavaa, teettäväni mittatarkan laipan ja käyttäväni mahd.pientä putkea
-mutta päädyin kustannus tehokkaampaan ratkaisuun...
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6369
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #80 : 03.07.2013, 21:13:27 »
Vaikuttaako pakosarjan putkikoko ahtimen turbiinia pyörittävän pakokaasun määrään?

Moottorista tulee kuitenkin pakokaasua tietty määrä, joka menee turbiinille, niin miten suuri vaikutus sillä on, mitä on siinä välissä?

Missä kohtaa pakojärjestelmää, eli pakoventtiilin ja downpipen välillä, on pienin kohta, jossa pakokaasun virtausnopeus on suurimmillaan? No okei, riippuu aika paljon ahtimesta ;)

Missä kohtaa virtausnopeuden tulisi olla suurimmillaan?



Ehkä hieman johdattelevia kysymyksiä ja niistä saatta tulla esille oma mielipide, mutta kertokaa ihmeessä muitakin mielipiteitä ja vastauksia noihin kysymyksiin :)

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #81 : 03.07.2013, 22:50:41 »
Vaikuttaako pakosarjan putkikoko ahtimen turbiinia pyörittävän pakokaasun määrään?

Ei vaikuta määrään vaan voimaan, impulssiivisuuteen, agressiviisuuteen tai energisyyteen: en osaa nimetä tarkkaan
-Ajat sen pakokaasun vaikka 500 litran painesäiliöön jonka lainaat sieltä pannuhuoneelta ja kokeilet kuinka hyvin ahdin herää
-Tai laitat ahtimen pakoputksiton takapäähän niin kuin allekirjoituksen jenkeissä on joskus tapana
Vähän kärjistetty esimerkki mutta ehkäpä suuntaa antava

Vapari sarjoja kun kattoo niin se voimavara on juurikin niissä pakopulsseissa.
Miksei näitä voimia hyödyntäisi turbossakin?
Miten tämä kaikki vaikuttaa vinokoneen ahtamiseen?
No eipä ehkä mi...


...tai sit vaikuttaa. Kun kaikki osat mitoitetaan toimimaan yhdessä niin voidaan saavuttaa jotakin?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa hyvoneju

  • Ex ahdistaja
  • Valvoja
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1143
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #82 : 03.07.2013, 23:29:39 »
Ei vaikuta määrään vaan voimaan, impulssiivisuuteen, agressiviisuuteen tai energisyyteen: en osaa nimetä tarkkaan
-Ajat sen pakokaasun vaikka 500 litran painesäiliöön jonka lainaat sieltä pannuhuoneelta ja kokeilet kuinka hyvin ahdin herää


Ja vaikutus on suurinpiirtein sama od 42 vs od 48 putki  ???


...tai sit vaikuttaa. Kun kaikki osat mitoitetaan toimimaan yhdessä niin voidaan saavuttaa jotakin?


Tuon kyllä allekirjoitan !
Recycle Racing # 04
1970 Amazon Eight Valve Only ! Member of B20 +600 KW club
2010 V70 2.4D
Ex:2012 V60 D3  Ex: 2007 S80 2.4D

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7974
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #83 : 04.07.2013, 08:21:39 »
Kysymys: pyöriikö ahdin sillä pakokaasun "puhalluksella" vai lämpötilan energialla eli lämpötilaerolla, joka on ennen siipeä vs siiven jälkeen?

Paikalla Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6369
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #84 : 04.07.2013, 08:37:02 »
Vapari sarjoja kun kattoo niin se voimavara on juurikin niissä pakopulsseissa.
Miksei näitä voimia hyödyntäisi turbossakin?

Aa! Tämä jäikin huomioimatta tuossa kysymystulvassa :)

Koska jonkun mukaan nyrkkisääntönä turbomoottorille on, että ensin tehdään hyvä vapari ja sitten ahdetaan se, niin eihän vapareissakaan käytetä kovinkaan pientä putkea pakosarjassa. Mahtaakohan jossain SRC moottorissa riittää edes 50mm sarjan putkikooksi.

Turbomoottorin pakosarjassa toki voi hyödyntää pulsseja yhtälailla. Juttelin joskus Marteliuksen Arton kanssa aiheesta ja hän halusi tietää putken koon, ennen kun vastasi kysymykseeni, että miten pitkät putket tulisi sarjassa olla. Lopputulos oli, että 48mm putkella sarjan pituus venttiililtä ahtimen siivelle on 65cm.


Ja edelleenkään en halua tuputtaa näitä mielipiteitäni ainoana oikeana, vaan herättää kysymyksiä ja keskustelua :)

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1392
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #85 : 04.07.2013, 20:32:57 »
Koska jonkun mukaan nyrkkisääntönä turbomoottorille on, että ensin tehdään hyvä vapari ja sitten ahdetaan se, niin eihän vapareissakaan käytetä kovinkaan pientä putkea pakosarjassa. Mahtaakohan jossain SRC moottorissa riittää edes 50mm sarjan putkikooksi.

Eli laitetaan 8v vapari vinokoneseen sopiva nokka ja säädöt kohdilleen niin ollaan siinä 150hv kohdilla. Vakio valupakosarjalla
Ahdetaan tämä moottori ja ollaan 300hv tehoissa. Pakosarjan putken koko kopioitu suoraan vaparin valupakosarjasta

SRC kone noin 3 litraa ja 300hv. Ahdetaan tämä ja pidetään pakosarjan putkikokona se 50mm. 600hv?
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Teuwo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #86 : 05.07.2013, 13:49:59 »
Kysymys: pyöriikö ahdin sillä pakokaasun "puhalluksella" vai lämpötilan energialla eli lämpötilaerolla, joka on ennen siipeä vs siiven jälkeen?
Vähän molemmilla.
Turbiiniin jäänyt teho + hukkalämpö = kaasun massavirta X kokonaisentalpioiden ero ennen ja jälkeen siipiä.


« Viimeksi muokattu: 05.07.2013, 13:52:22 kirjoittanut Teuwo »

Poissa 144

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 154
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #87 : 06.07.2013, 12:22:12 »
Aa! Tämä jäikin huomioimatta tuossa kysymystulvassa :)

Koska jonkun mukaan nyrkkisääntönä turbomoottorille on, että ensin tehdään hyvä vapari ja sitten ahdetaan se, niin eihän vapareissakaan käytetä kovinkaan pientä putkea pakosarjassa. Mahtaakohan jossain SRC moottorissa riittää edes 50mm sarjan putkikooksi.

Turbomoottorin pakosarjassa toki voi hyödyntää pulsseja yhtälailla. Juttelin joskus Marteliuksen Arton kanssa aiheesta ja hän halusi tietää putken koon, ennen kun vastasi kysymykseeni, että miten pitkät putket tulisi sarjassa olla. Lopputulos oli, että 48mm putkella sarjan pituus venttiililtä ahtimen siivelle on 65cm.


Ja edelleenkään en halua tuputtaa näitä mielipiteitäni ainoana oikeana, vaan herättää kysymyksiä ja keskustelua :)

Noi pulssitukset ahdetussa on aika haastavaa matematiikkaa, tietysti nokka, haluttu viritystaajuus vaikuttaa, mutta myös paine ja lämpötila. Sit ahdetun sarjassa primäärin tukkeutuminen ja sellaisen tilanteen korjaus pulssiyhdysputkilla alkaa jo olee aika hard corea..

Itse päätin nyt tuohon pienempään moottoriin tehdä lyhyen, yksinkertaisen, kevyen sarjan ja sitäkautta valikoitui 38mm putki ilman sen suurempaa tiedettä. Tosin kaikki putketkin ovat aivan eripituiset, mutta kollektoriin käytin sit vähän aikaa että sain siitä mieleisen ja hyvin yhteensopivan pakopesän kanssa.

Kaikenkaikkiaan ei kai pakosarjalla yksistään juuri kovin suurta vaikutusta ole, vaan miten hyvin kaikki osa-alueet onnistutaan saamaan pelaamaan samalla kierroslukualueella yhteen kokonaisuuteen. Sit pitää vielä toivoa et se kovalla vaivalla rakennettu kokonaisuus sopii käyttötarkoitukseen. Omissa rakennelmissa kun ei juuri kiinnosta alakierrosalueet, periaatteessa riittää että moottori käy alle 5000RPM niin se on aika paljon erilainen kompromissi kuin suurin osa rakennelmista kadulle. Sitäkautta noita totuuksia onkin hyvin monia, kuitenkaan ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa saavuttaa haluttu lopputulos. Suuresti kyllä auttaa kun näistä puhutaan, paljon asiaa on tässäkin ketjussa.

Poissa tamppi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 98
  • www.vrcf.fi
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #88 : 02.08.2013, 04:44:21 »
En ny tiiä että kuuluuko tänne mutta mistä sais nuita rosterimutkia DP:n askarteluun ? :idiot2:
360 rallisika

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3760
  • 195hv/406Nm
Vs: imu ja pakosarjan valmistus turbokäyttöön
« Vastaus #89 : 02.08.2013, 05:23:30 »
En ny tiiä että kuuluuko tänne mutta mistä sais nuita rosterimutkia DP:n askarteluun ? :idiot2:
Käys kyselees Kouvolassa tehontiellä olevasta Suomen Tarvemetallista :)
www.tarvemetalli.fi/tarvemetalli/

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron