Ateho  Elekma

Pakkaset ja ikkunoiden jäätymisen esto

  • 28 Vastauksia
  • 13369 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8989
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: Pakkaset ja ikkunoiden jäätymisen esto
« Vastaus #15 : 03.11.2014, 17:43:46 »
Jos saa lainata aihetta, osaisiko kukaan kertoa, kuinka 2000 luvun alkupuolen pullaposki Volvot muuten kestävät säännöllistä haudutusta lämpimässä tallissa. Iskeeko ruoste kovallakin voimalla ?

Auto kuin auto, oleellista on tallin ilmanvaihto. Kylmä auto lämpimään talliin = joka ikinen pinta ja sopukka on märkä. Tallissa täytyy tehokkaasti vaihtua ilma ja sinne pitäisi saada kuivaa ilmaa, kosteus ulos. Mikä tahansa mätänee jos auto seisoo märkänä tallissa.

Sanoisin että minimissään lattialämmitys ja koneellinen ilmanvaihto.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Pakkaset ja ikkunoiden jäätymisen esto
« Vastaus #16 : 03.11.2014, 22:20:46 »
Säännöllinen 5sateesta käsittely laseille eikä ole jää tiukassa. Lähtee helposti, vaikkakin raapalla.

Poissa V70 2.5

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 679
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakkaset ja ikkunoiden jäätymisen esto
« Vastaus #17 : 04.11.2014, 19:27:42 »
Auto käyntiin ja kaffelle sisälle toimi ennen hyvin. Jos pitää autoa jossain kadunvarressa, voi ottaa kaffekupin mukaan ja odottaa autossa sen 5min, kun lasit on sulat...

Tosin nykyään saa ainakin diesel webastoja pilkkahinnalla (150€ ja alle) ;), ei itselläkään tarvitse nykyään työkalussa kuin muistaa näppäillä sopiva lämmitysaika aamulle...(sain webaston ilmaiseksi kunhan purin pois purkuautosta..)
-945 b230fk hx35 m90 g80 -95 -945 b230fk A -91
-s80 b5254t6 summum -08
-Bayliner1952 Volvo penta 145a
-Vauxhall viva Deluxe-71  -Transhit -08

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakkaset ja ikkunoiden jäätymisen esto
« Vastaus #18 : 05.11.2014, 17:24:47 »
Jo edesmennyt hammaslääkäri aikoinaan Kuplafolkkarin ikkunat vetäs aamulla sisä- ja ulkopuolelta pirtulla, pysy tuulilasi auki työmatkan ja saattoi saada kaupanpäälle pienen hiprakan ennen hammasporan käynnistämistä :D
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Osxu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 543
  • Vittuilu on välittämistä
Vs: Pakkaset ja ikkunoiden jäätymisen esto
« Vastaus #19 : 05.11.2014, 18:30:07 »
Onks toi 5sateesta hyvä? Omistan varmaan suomen ainoan 740 jossa ei lohko/sisätilalämppäriä ole asennettu. Ko. tuotetta oon alkanut nyt kesällä käyttää eikä näin ollen talvikokemuksia ole.
Nykyinen kulkupeli: Diudi A4 guttaro
Näistä on jo päästy eroon: Nissan Sunny, Volvo 940, Saab 900, Volvo 240, Nissan 200SX S13, Volvo 740, Volvo 960, Volvo S60, Saab 9-5

Poissa kempula

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 394
Vs: Pakkaset ja ikkunoiden jäätymisen esto
« Vastaus #20 : 06.11.2014, 00:16:10 »
Jos pakkanen ei ole kovin pysyvää ja auto todennäköisesti lämpenee päivän mittaan, niin aamulla voi kaataa lämmintä vettä laseihin. Pieni kuura sulaa hetkessä ja lämmennyt lasi ei huuritu sisältäkään. Aina ei vain muista ajaa autoa talliin ....

Jos saa lainata aihetta, osaisiko kukaan kertoa, kuinka 2000 luvun alkupuolen pullaposki Volvot muuten kestävät säännöllistä haudutusta lämpimässä tallissa. Iskeeko ruoste kovallakin voimalla ?

Saattaa tulla tuulilasikauppaan lähtö jos liian lämmintä vettä menee kaatelemaan kun melko todennäköisesti napsahtaa halki :)
Audi A4 2.0TFSI quattro -06
Entiset:S60, 940 turbo, 740, 740

Poissa volmi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 246
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakkaset ja ikkunoiden jäätymisen esto
« Vastaus #21 : 06.11.2014, 09:03:11 »
Auto kuin auto, oleellista on tallin ilmanvaihto. Kylmä auto lämpimään talliin = joka ikinen pinta ja sopukka on märkä. Tallissa täytyy tehokkaasti vaihtua ilma ja sinne pitäisi saada kuivaa ilmaa, kosteus ulos. Mikä tahansa mätänee jos auto seisoo märkänä tallissa.

Sanoisin että minimissään lattialämmitys ja koneellinen ilmanvaihto.
Autotallin lämmittäminen ilmalämpöpumpulla on ollut toimiva ratkaisu ainakin itsellä. Säästyy sähköä ja auto kuivaa nopeaa, kun lämmin ilma puhaltaa sitä vasten. Lisäksi talli kuivaa nopeaa, kun puhallin kierrättää ilmaa. Pitää tietenkin olla myös perusilmanvaihto tallissa kunnossa.

Poissa riisikippo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 33
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakkaset ja ikkunoiden jäätymisen esto
« Vastaus #22 : 06.11.2014, 11:07:25 »
Jotenkin on tullu kyllä sellaista havaintoa tehtyä, että tuulilasit on aika kamalassa kunnossa sellaisissa autoissa joissa on peitettä käytetty. En tiedä sitten onko vaan omalle kohdalle sattunut tälläsiä..

Siis lopullisesti pilalle, vai vaan jääkuvioista johtuvaa likaa tuulilasiin. Itse en ole tuota ilmiötä kyllä huomannut, oisko menny ihan skraballa kuitenkin pilalle(noita kyllä näkee), jos ei aina käytä peitettä.

Tuota vähemmän tärkeää autoa tulee säilytettyä "kylmänä" ja ainoa oikeasti toimiva keino on puolipeite. Varsinkin halvalla ropposella hyvä(saattaa hangata maalipintoja jonkin verran), ei montaa sekuntia tule ylimääräistä lähtöaikaan. De-iceri on testattu ja muuten kohtalaisen toimiva, mutta vetää laseihin joskus todella pahasti huurua ajoon lähdettyä juuri tuon jäähdytystaipumuksen vuoksi. Ja sormet oli aina "sokerissa".

Puolipeite vaan pois ja menoksi. Vastaa lähes täysin kylmästä katoksesta lähtöä, eli ajoon lähdettyä ei uudelleenhuurtumisongelmia juurikaan ole. Itse asiassa kylmästä betonisesta kellarikatoksesta lähtiessä huurtui useammin, kun katos(ja auto) voi ilmojen lämmitessä olla selvästi viileämpi kuin ulkoilma. Ainoa miinus puolipeitteessä on se, että se pyörii talven tavaratilassa.

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Pakkaset ja ikkunoiden jäätymisen esto
« Vastaus #23 : 06.11.2014, 13:28:05 »
Pitää ne lasit edes suunnilleen puhtaana niin ei mene naarmuille raapatessa. :nohnoh

Ja hyvällä raapalla ei tartte hinkuttaa = vähemmän naarmua.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakkaset ja ikkunoiden jäätymisen esto
« Vastaus #24 : 06.11.2014, 14:38:45 »
Nanokäsittely laseihin. Kaverille kerran näytin kun oli aamulla 17 astetta pakkasta ja vedin sormella huurretta pois. Kaveri joutui skrapaamaan omaansa.

Täytyypä kokeilla....tommosta ainetta on varastossa , ja siinä mainitaan erikseen myös tuulilasit. Pullon hinta on jäätävä, mutta onhan se riittoisaa. 

Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakkaset ja ikkunoiden jäätymisen esto
« Vastaus #25 : 06.11.2014, 17:54:01 »


Ja hyvällä raapalla ei tartte hinkuttaa = vähemmän naarmua.
No, nyt tuli jotain ihan muuta mieleen ::) ;D
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Slerbahuuli

  • Vieras
Vs: Pakkaset ja ikkunoiden jäätymisen esto
« Vastaus #26 : 06.11.2014, 17:56:26 »
No, nyt tuli jotain ihan muuta mieleen ::) ;D
:D

Kunnon vehkeet tekee selvää jälkeä "kertavetäsyllä". :2funny:

Poissa jip59

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 328
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Vs: Pakkaset ja ikkunoiden jäätymisen esto
« Vastaus #27 : 06.11.2014, 21:17:26 »
Auto kuin auto, oleellista on tallin ilmanvaihto. Kylmä auto lämpimään talliin = joka ikinen pinta ja sopukka on märkä. Tallissa täytyy tehokkaasti vaihtua ilma ja sinne pitäisi saada kuivaa ilmaa, kosteus ulos. Mikä tahansa mätänee jos auto seisoo märkänä tallissa.

Sanoisin että minimissään lattialämmitys ja koneellinen ilmanvaihto.
Meikäläisen tallissa on lattialämmitys joka pitää lämmöt +10 astetta. Lisänä on nurkassa 9kw:n puhallinsähkölämmitin jonka termostaatti on laitettu 5 astetta. Siis kun ajaa talvikylmän auton sisään niin puhallin tuuppaa lämmintä sulattaen alustan. Kun se +5 astetta on saavutettu niin sähkölämmitys loppuu mutta puhallin jatkaa ilman kierrätystä.
Siis ilmankierto auton alla jatkuu koko talven. On se kiva kun aina autoa tarvii niin se on alta ja päältä kuiva. Siis talliin ajettaessa ikkuna auki ja aina kun lähtee reissuun niin lattiatkin ovat kuivat. Toisaalta tuo vaatii tarkkaa kuria siitä että kaikki kolme tenavaa myös huolehtivat siitä että lumiset kengät kopistellaan ulos ennenkuin autoon astutaan...

Tuosta tallin ilmanvaihdosta. Mulla melkoisen isot tulo ja poistoventtiilit juurikin sen takia että kostea ilma ja sen korvausilma pääsevät vaihtumaan. Lämpimästä tallista ei ole oikesti mitään hyötyä jos märkä ilma ei pääse ulos eikä kuiva ilma sitä korvaamaan.

Jos siis talli on "tehtaan paapan " jäljiltä eli toimittavan firman jäljiltä niin tuskin on ilmanvaihtoa edes ajateltu. Kokemuksen perusteella meikä kun rakensi tuvan ja ulkorakennuksen valmispaketissa niin autotallin tuuletuksesta ei ollut mitään mainintaa. Omatoimiseti kun ulko-oven yläreunaan poistoventtiilin tein ja sivuseinään alareunaan tuloventtiilin ilmankierto toimi ihan oikein.
Ei savua ilman kokeilua...
V70 D5 -05

Poissa ATK

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 41
  • www.vrcf.fi
Vs: Pakkaset ja ikkunoiden jäätymisen esto
« Vastaus #28 : 06.11.2014, 23:04:42 »
Minulla on autotallissa ilmankuivain, jonka laitan päälle, kun olen ajanut märän auton sisään. Kuivain saa yössä kerättyä säiliöönsä nelisen litraa vettä. Tallin lämmitys hoituu ilmalämpöpumpulla, joka pitää sisälämpötilan 16 asteessa. Aika hyvin auto kuivuu. On tallissa toki lattialämmityskin, mutta se vie niin paljon sähköä, että on vain varalla.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy