Carcom Oy  Ateho

E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.

  • 2274 Vastauksia
  • 689308 Lukukerrat

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #735 : 07.09.2012, 23:34:40 »
6 tuntuu pelaavan hyvin viinaturbossa, oisko sitte vaparissa vitoset ?

Poissa Greycap

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1180
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #736 : 07.09.2012, 23:36:10 »
Eli pieni numero -> Kuuma tulppa (johtaa lämpöä huonommin kanteen ja käy kuumempana). Liian kuuma tulppa aiheuttaa nakutusriskin. Liian kylmä tulppa nokeentuu ja lakkaa toimimasta, koska ei pääse ns. itsepuhdistumislämpötilaan.

Noin se meneekin Densolla ja NGK:lla mutta Boschilla ja Championilla systeemi toimii toisin päin. :juhau: Älä kysy miksei kaikki voi käyttää samaa tapaa mutta ei vaan.

Niko_S

  • Vieras
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #737 : 07.09.2012, 23:47:34 »
Itselläni on NGK:n 7 (suositus 6).  8 ovat hitusen liian kylmät talvella mutta kesällä jees!   :juhau:

9 on sitten niin kylmä, että sitä avosandaaliatm on syytä antaa huolella, jotta tulpat toimivat optimaalisella lämpötila-alueella!     :hello:

Eli pieni numero -> Kuuma tulppa (johtaa lämpöä huonommin kanteen ja käy kuumempana). Liian kuuma tulppa aiheuttaa nakutusriskin. Liian kylmä tulppa nokeentuu ja lakkaa toimimasta, koska ei pääse ns. itsepuhdistumislämpötilaan.

http://www.ngk.de/fi/tekniikkaa-yksityiskohtaisesti/sytytystulpat/laempoetilakaeytoes/

Eli mulla on vissiin mennyt nämä asiat sekaisin... takaisin sorvin ääreen  :-\  :2funny:

EDIT: Eli jos ymmärsin oikein, niin NGK:lla tuo lämpöarvo 7 on aika hyvä etanolille, entäs Bosch: 9??
« Viimeksi muokattu: 08.09.2012, 00:00:55 kirjoittanut Niko_S »

Niko_S

  • Vieras
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #738 : 07.09.2012, 23:50:03 »
Noin se meneekin Densolla ja NGK:lla mutta Boschilla ja Championilla systeemi toimii toisin päin. :juhau: Älä kysy miksei kaikki voi käyttää samaa tapaa mutta ei vaan.

Siksi: Japanissa on rattikin väärällä puolella, niin miksei lämpöarvotkin? (ei pidä ottaa tosissaan)  :).

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3759
  • 195hv/406Nm
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #739 : 07.09.2012, 23:57:56 »
Eli mulla on vissiin mennyt nämä asiat sekaisin... takaisin sorvin ääreen  :-\  :2funny:
elä huoli  :D itekki koko päivän perehtyny aiheeseen  :idiot2:

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #740 : 08.09.2012, 00:14:30 »
Itse kehittelin tuossa äsken ratkasun kylmä käynnistys ongelmiin 85:n kanssa. Rassattiin kaverin tiiseli volvoo nii hiipi siinä mieleen hehkuja katellessa että vois ommaankii volvoo rakennella hehkun johonki ahtoputken kylkeen nii vois aina viileillä keleillä hehkuttaa vähän aikaa nii johan käynnistys helpommin. Maanantaina kysästä töissä agcon miehiltä oisko niillä hyllyssä millä hintaa ja millasia hehkuja.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #741 : 08.09.2012, 01:03:30 »
Itse kehittelin tuossa äsken ratkasun kylmä käynnistys ongelmiin 85:n kanssa. Rassattiin kaverin tiiseli volvoo nii hiipi siinä mieleen hehkuja katellessa että vois ommaankii volvoo rakennella hehkun johonki ahtoputken kylkeen nii vois aina viileillä keleillä hehkuttaa vähän aikaa nii johan käynnistys helpommin. Maanantaina kysästä töissä agcon miehiltä oisko niillä hyllyssä millä hintaa ja millasia hehkuja.
mites vanhanmallin suutintukki imusarjoineen ja kylmäkäynnistys suuttimineen, napista sitte vaan ryyppyä 8)
Säädettävällä potikalla vaikka nyt 20 Kohm, ecun lämpöanturi voi huijata luulemaan lohkon lämpötilan olevan -40 ja rikastukset sen mukaset.
-40 jälkeen tais mennä sitte ecu vikatilaan ja rikastukset +20 celssius asteen mukaan
Voi kytkeä  sarjaan, silloin normaalikäytöllä käännetään potikka nollille ja lisää rikastuksia saa kääntämällä nupista
tai sitten vaihtokytkimen taakse
« Viimeksi muokattu: 08.09.2012, 01:15:45 kirjoittanut Ari E »

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #742 : 08.09.2012, 01:17:50 »
Itse kehittelin tuossa äsken ratkasun kylmä käynnistys ongelmiin 85:n kanssa. Rassattiin kaverin tiiseli volvoo nii hiipi siinä mieleen hehkuja katellessa että vois ommaankii volvoo rakennella hehkun johonki ahtoputken kylkeen nii vois aina viileillä keleillä hehkuttaa vähän aikaa nii johan käynnistys helpommin. Maanantaina kysästä töissä agcon miehiltä oisko niillä hyllyssä millä hintaa ja millasia hehkuja.
Ikävä masentaa, mutta...

Se hehkutulppa ei kyllä toimi, koska se ei siirrä tarpeeksi lämpöä siihen ilmaan. Vaatii pirusti pinta-alaa ja imusarja ja kone on silti kylmiä. Joten se vähäinen lämpömäärä, mitä ilmaan sait, menee siihen imusarjan lämmittämiseen.

Puhumattakaan siitä, että sähkötehoa vaaditaan yllättävän paljon. Jolloin tilanne on hitusen huono siinä mielessä, että käytät sähköä johonkin muuhun kuin siihen moottorin pyörittämiseen.
Moottorin pitäisi pyöriä mahdollisimman nopeasti, jotta puristuksen lämpö olisi prosessille mahdollisimman paljon hyödyksi ja prosessi olisi mahdollisimman adiapaattinen.

Paremmin  lämmityshomma toimii, jos saat polttoaineen lämpenemään (suurempi tiheys ja ominaislämpökapasiteetti).

Tätä kaikkea tuli kokeiltua aikoinaan dieseleiden kanssa pelaillessa. Ja -38C pakkasessa diesel obelixini oli kadun ainoa kottero, joka käynnistyi ilman mutinoita!  ;D
Pyörii nimittäin 12V startti aikas haipakkaa 24V napajännitteellä!  :D

Konsteja oli kaksi. 170Ah akku toisen takalaatikossa ja toisessa mersun solenoidihässäkkä, jossa kaksi akkua kytketään sarjaan startin ajaksi....  :buck2:

Nytkin merikontin akku on suurin mätänetistä löytynyt, joka paikalle sopii (80Ah).  Eikä ole startti tehnyt tiukkaa vielä, edes tunnin starttailulla!  ;)


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Poissa jepajee

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 832
  • Yksi vika korjattu ja kymmenen muuta löydetty.
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #743 : 08.09.2012, 13:46:54 »
Ikävä masentaa, mutta...

Se hehkutulppa ei kyllä toimi, koska se ei siirrä tarpeeksi lämpöä siihen ilmaan. Vaatii pirusti pinta-alaa ja imusarja ja kone on silti kylmiä. Joten se vähäinen lämpömäärä, mitä ilmaan sait, menee siihen imusarjan lämmittämiseen.

Puhumattakaan siitä, että sähkötehoa vaaditaan yllättävän paljon. Jolloin tilanne on hitusen huono siinä mielessä, että käytät sähköä johonkin muuhun kuin siihen moottorin pyörittämiseen.
Moottorin pitäisi pyöriä mahdollisimman nopeasti, jotta puristuksen lämpö olisi prosessille mahdollisimman paljon hyödyksi ja prosessi olisi mahdollisimman adiapaattinen.

Paremmin  lämmityshomma toimii, jos saat polttoaineen lämpenemään (suurempi tiheys ja ominaislämpökapasiteetti).

Tätä kaikkea tuli kokeiltua aikoinaan dieseleiden kanssa pelaillessa. Ja -38C pakkasessa diesel obelixini oli kadun ainoa kottero, joka käynnistyi ilman mutinoita!  ;D
Pyörii nimittäin 12V startti aikas haipakkaa 24V napajännitteellä!  :D

Konsteja oli kaksi. 170Ah akku toisen takalaatikossa ja toisessa mersun solenoidihässäkkä, jossa kaksi akkua kytketään sarjaan startin ajaksi....  :buck2:

Nytkin merikontin akku on suurin mätänetistä löytynyt, joka paikalle sopii (80Ah).  Eikä ole startti tehnyt tiukkaa vielä, edes tunnin starttailulla!  ;)

Niin mutta meinasinkin asentaa sellaisen hehkun jotka on tarkoitettu laittaa imusarjaan esim. traktoreissa on sellasia. Siinä riittää hehkutus teho lämmittää vähintään riittävästi ku ei niihin traktoreitten imusarjaan hehkuttamisen jälkeen mielellään nojjaile. Ja se virran kulutuskin on on ajateltu. meinasin nimittäin asentaan konttiin 125Ah akun.
Ex: Volvo 340 b17 -88, Nissan Bluebird CA20E -89, Nissan Sunny  GA16i-89.
Nyk. Volvo 945 b230FT+aw71L

Poissa Make

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1678
  • Volvo - Luxury car for people who think
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #744 : 08.09.2012, 13:55:01 »
Ensimmäinen tankillinen ajettu niin sekajon keskikulutus 10 litran verran. eli sen 10 c / km polttoainekustannukset
BMW 530e xDrive
BMW 335i E93

Niko_S

  • Vieras
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #745 : 08.09.2012, 14:37:03 »
Ikävä masentaa, mutta...

Se hehkutulppa ei kyllä toimi, koska se ei siirrä tarpeeksi lämpöä siihen ilmaan. Vaatii pirusti pinta-alaa ja imusarja ja kone on silti kylmiä. Joten se vähäinen lämpömäärä, mitä ilmaan sait, menee siihen imusarjan lämmittämiseen.

Puhumattakaan siitä, että sähkötehoa vaaditaan yllättävän paljon. Jolloin tilanne on hitusen huono siinä mielessä, että käytät sähköä johonkin muuhun kuin siihen moottorin pyörittämiseen.
Moottorin pitäisi pyöriä mahdollisimman nopeasti, jotta puristuksen lämpö olisi prosessille mahdollisimman paljon hyödyksi ja prosessi olisi mahdollisimman adiapaattinen.

Paremmin  lämmityshomma toimii, jos saat polttoaineen lämpenemään (suurempi tiheys ja ominaislämpökapasiteetti).

Tätä kaikkea tuli kokeiltua aikoinaan dieseleiden kanssa pelaillessa. Ja -38C pakkasessa diesel obelixini oli kadun ainoa kottero, joka käynnistyi ilman mutinoita!  ;D
Pyörii nimittäin 12V startti aikas haipakkaa 24V napajännitteellä!  :D

Konsteja oli kaksi. 170Ah akku toisen takalaatikossa ja toisessa mersun solenoidihässäkkä, jossa kaksi akkua kytketään sarjaan startin ajaksi....  :buck2:

Nytkin merikontin akku on suurin mätänetistä löytynyt, joka paikalle sopii (80Ah).  Eikä ole startti tehnyt tiukkaa vielä, edes tunnin starttailulla!  ;)

Tota akun kanssa kikkailua vois kokeilla, tosin on jo 80Ah akku, jos löytyis jostakin samankokoinen 100 Ah, eikös nämä geeli-akut (ns. hifi-akut) ole pienempiä ja tehokkaampia (sekä kalliimpia)?

Joo, kyllä tuo 80Ah akku on pakollinen Suomen keleissä, niin ei tyhjene heti.  :)

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #746 : 08.09.2012, 15:34:10 »
Niin mutta meinasinkin asentaa sellaisen hehkun jotka on tarkoitettu laittaa imusarjaan esim. traktoreissa on sellasia. Siinä riittää hehkutus teho lämmittää vähintään riittävästi ku ei niihin traktoreitten imusarjaan hehkuttamisen jälkeen mielellään nojjaile. Ja se virran kulutuskin on on ajateltu. meinasin nimittäin asentaan konttiin 125Ah akun.

Juu, tuo ns. grillivastus kyllä toimii. Vaatii myös kohtuullisen tukevan kontaktorin. Ja akun latausta varten vaaditaan oma releensä yms. hässäkkää.  Ompahan askartelemista ja piuhoittamista, jos meinaat takakontista virran tuoda sille vastukselle.  Jos akkukapasiteetti on sen yli 150Ah, niin laturillekkin on tiedossa kohtuullista kuormaa ja sitä ei ladata ihan nurkkapyörityksessä.

Sanotaan näin, että huolehtii siitä, että perusasiat on kunnossa, niin tuollaiseen rakenteluun ei ole tarvetta.
Eli akku kunnossa ja riittävän iso kapasiteetiltaan, lataus kunnossa ja sytkä kunnossa, niin siinä on vaivattoman talviautoilun resepti.

Tota akun kanssa kikkailua vois kokeilla, tosin on jo 80Ah akku, jos löytyis jostakin samankokoinen 100 Ah, eikös nämä geeli-akut (ns. hifi-akut) ole pienempiä ja tehokkaampia (sekä kalliimpia)?

Joo, kyllä tuo 80Ah akku on pakollinen Suomen keleissä, niin ei tyhjene heti.  :)

Se kylmäkäynnistysvirta on yksi asia ja toinen on se kapasiteetti. Kylmässä nimittäin lyijyakun kyky antaa virtaa, laskee kuin lehmän häntä.

Mutta tavis akuilla pärjää oikein hyvin kun se on ehjä.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Niko_S

  • Vieras
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #747 : 08.09.2012, 17:43:22 »
talviautoilun resepti.

Se kylmäkäynnistysvirta on yksi asia ja toinen on se kapasiteetti. Kylmässä nimittäin lyijyakun kyky antaa virtaa, laskee kuin lehmän häntä.

Mutta tavis akuilla pärjää oikein hyvin kun se on ehjä.

Tästä olikin kyse, että toimiiko nuo tehomäärältään suuremmat geeliakut paremmin RE85 / bensa kylmäkäynnistyksissä, etenkin pakkasella, vai pitääkö tehdä "virityksiä"?

Poissa mikan

  • Hostellitonttu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4437
  • Wäärin Wirittäjä #1 Saatanallinen säätäjä
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #748 : 08.09.2012, 20:14:28 »
Tästä olikin kyse, että toimiiko nuo tehomäärältään suuremmat geeliakut paremmin RE85 / bensa kylmäkäynnistyksissä, etenkin pakkasella, vai pitääkö tehdä "virityksiä"?
Jos viittaat esim. optimaan, niin antaahan se virtaa pirusti (matala sisäinen resistanssi). Mutta sillekkin voi tulla tenkkapoo, jos kärryn vieteri on pitkä. Koska niiden ongelma on se, että kapasiteetti on pieni.

Sillä, onko akku, ihan perinteinen neste, AGM tai geeli on aikas vähän merkitystä. Merkittäviä seikkoja ovat kylmäkäynnistysvirta ja kapasiteetti.  Ja kyseessä pitää olla nimenomaisesti käynnistysakku.


Häkä piristää!
Moonshine Motorsport   Kouvolan Korottajat™ - taivasta tavoitellen jo vuodesta 2005  (1%) <> 7kg<hv

Niko_S

  • Vieras
Vs: E85 - keskustelu: käyttökokemuksia, saatavuus, hinnat yms.
« Vastaus #749 : 08.09.2012, 20:29:15 »
Jos viittaat esim. optimaan, niin antaahan se virtaa pirusti (matala sisäinen resistanssi). Mutta sillekkin voi tulla tenkkapoo, jos kärryn vieteri on pitkä. Koska niiden ongelma on se, että kapasiteetti on pieni.

Sillä, onko akku, ihan perinteinen neste, AGM tai geeli on aikas vähän merkitystä. Merkittäviä seikkoja ovat kylmäkäynnistysvirta ja kapasiteetti.  Ja kyseessä pitää olla nimenomaisesti käynnistysakku.

Eli tuohon auttaisi paremmat tulpanjohdot, tehopuola yms?

 

Futurez  Kulkukoira