Proturbo  Autodiagnoosi

-850 T-5R-

  • 16 Vastauksia
  • 6015 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vvalimaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
-850 T-5R-
« : 10.05.2015, 23:34:06 »
Noniin, pitkään miettiny oman topicin tekoa omasta kärrystä ja nyt iski tarpeeks tylsä hetki niin pääsee rustaa. Volvon hankintahan lähti siitä, kun selasin ittelleni luotettavaa käyttöautoa hyvillä varusteilla jo myydyn bemarin tilalle. Alkuun tuli katseltua saman konsernin laitoksia nettiautosta, mut sitten katse kiinnitty pariin eri kasipätkään joista toinen oli keltanen, hieman yli oman budjetin ja toinen musta laiteltu T5, jota tuli käytyä koeajamassakin. Terkut jos tunnistat  ;D Koeajosta ei jääny ku paskan maku suuhun ja sillon kaveri vinkkas tutulla olevasta 850, joka oli kohtuu edullinen, osalistaan ja kuntoon nähden. Siitä rohkaistuneena tuuppasin viestiä auton omistajalle ja sovittiin autosta siltä istumalta kaupat.

T-5ärrän historiasta tiedän sen verran, että auto on tuotu 2004 suomeen jonkun jo konkurssiin menneen liikkeen puolesta ja ollut kahdella omistajalla suomessa, ennen joutumistaan AVK:lle 2010, josta auton edellinen omistaja (myös foorumilaisia) ostanut itselleen. Vasen takakulma saanut kuorma-auton toimesta tällin ja korjauspala vaihdettu.

Autohan on toinen volvo itselläni ja ensimmäinen bensaturbo. Tarkotus olis nyt tehdä mieleinen ja pitää itsellä muutaman vuoden käyttöautona. Ostettaessa mittarissa 310tkm, nyt 315tkm. Koneella ajettu alle 300tkm. Ostohetkellä auto oli juuri katsastettu ja huollettu eli kohtuu luottavaisin mielin uskaltaa päästellä. Asiaan ->

Tekniikka:
B5234T5
KL-Racingin 50mm cooleri
Uudemman volvon paremmin virtaava pakosarja
Mitsubishi 18T, huollettu 311tkm kohdalla.
GLT-nokat
Wisecon männät
H-profiili veivit
Autokohtanen lastu
"Vanhanmallinen" ahtoputkisto
By-pass peitetty, HKS kopio dumppi
Powerflex ylätuen pusla
3" Putki alusta loppuun, yhdellä läpivirtaavalla simonsin vaimentajalla
BSR filtteri
Bosch 044
Penkitetty 2012 296hp/450nm @1.1bar MoTestilla, Penkkivideo: https://www.youtube.com/watch?v=FAiE7ZeUfa0
Nyt 1.3bar, eli reipas 300 hevosta pitäis löytyä.

Alusta:
Jom Blueline
Uretaanipuslia
Uritetut levyt
Yellow stuff palat
Teräspunosletkut
League LG205 8x18" 215/35-18 GoodYear

Tulossa:
Jenkkivilkut
Xenonit
Myllytys
Listojen parantelua
X70 ovenkahvat
Parempi puola
Siniset suuttimet
Ledit sumareihin
Spacerit
Lisää madallusta
Ilmastointi toimivaks, kuivain ja kuivaimen letkut puuttuu
Finnittömät ja reiättömät kilvet

Auto ostopäivänä (13.4.2015):



Auto nyt:



Välivaiheet:







Aika paljon on omistusaikana kerinny tapahtua ja tehtyä, ja lisää varmasti tulee. Jatketaan taas kun aihetta on.
« Viimeksi muokattu: 25.06.2015, 14:59:27 kirjoittanut vvalimaa »
2 x 740 B200F -89

EX: 940 B230FK -96, 850 T-5R -95, 940 B230FB -91, 240 B200K -88

Poissa vvalimaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: -850 T-5R-
« Vastaus #1 : 11.05.2015, 13:19:15 »
Heti ensimmäisenä kun auton sain pihaan niin oli tuupattava soitin paikalleen et kehtaa ajaa yhtään mihinkään, vaikka ei tinavitosen äänissä ole mitään valittamista. :D



Noh eihän siitä puurosta saanut juuri selvää, mitä ne vakiokaiuttimet toisti, eli pakko saada vähän hifiä. No ei taas pysyny ihan kintaassa tää homma ja pistettiin kerralla soittimet kuntoon. Autoon oli ennestään lätkitty jo aika hyvin äänieristemattoa, mut pikkusen tuli etuovipahveihin lätkittyä lisää. Pari rainbow sl erkkasarjaa ja gz 12" nucleari tahdistamaan, niille gz 4-kanavainen ja spl ice-3500 lankut. 4-kanavainen löys paikkansa kuskin penkin alta, johon oli kohtuu helppo vetää kaapelit ja sai vielä suht piiloon. Tietysti laitettiin virtapuoli kuntoon Optiman Yellow Top -akulla ja kunnon piuhoilla ja lisämailla.









Alkaa jo miellyttää pikkuhiljaa omaa korvaa, tarvii vaan saada vehkeet kunnon säätöihin.

Tällä tai ensviikolla ois myllytystä ja vahausta tiedossa, niin pääsee pyörteistä ja muista jäljistä eroon. Sen jälkeen pääsee liimailee tupakkamuoveja paikalleen.
2 x 740 B200F -89

EX: 940 B230FK -96, 850 T-5R -95, 940 B230FB -91, 240 B200K -88

Poissa vvalimaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: -850 T-5R-
« Vastaus #2 : 14.05.2015, 15:24:24 »
Tuli hommattua tuuninki etuvalot kaverilta, kun ei maksanu kun tupakka askin verran. Koska ne oli ihan hirveet kromipohjaset niin aattelin kokeilla pelastamista ja toteutusta saada umpiot sopimaan muuten mustaan autoon. Eli lasien irrotuksen jälkeen muija hio ja teippaili umpiot kunnolla ja veti kiiltävän mustan värin pintaan. Tuli heti paljon siedettävämmän näköset  ;D





Sitten klipsien maalaus mustaks, kirkaslasin kalvotus savunharmaalla ja umpiot kasaan. Umpioitten kaveriks heitin vielä 55w 4300K xenonit, niin näkee ajella. :) Umpioiden vaihdossa ei kauaa nokka tuhissut ja xenonitki oli Plug&Play. Jenkkivilkut ei oo vielä saapunut ruotsin maalta, niin kalvotin vakiot vilkut ja heitin paikalleen. Umpioitten ledit jätin suosiolla kytkemättä, kun ei ihan iske muhun ja ois niissä osa kuulemma ollu muutenki pimeenä.

Ja koska kuvat on kivoja, niin:






Jos jollain löytyy kylkilistat kummallekki puolelle tai edes kuskin puolelle, niin täällä ois tarvetta! Joku älypää porannu puuruuveilla listat paikalleen  :nohnoh
« Viimeksi muokattu: 14.05.2015, 15:26:24 kirjoittanut vvalimaa »
2 x 740 B200F -89

EX: 940 B230FK -96, 850 T-5R -95, 940 B230FB -91, 240 B200K -88

Poissa volvohege

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: -850 T-5R-
« Vastaus #3 : 15.05.2015, 01:25:42 »
Kyllähän niistä meikän kamalista kromi tinkeltankeleista hienot tuli  S*

sitäki hienompi o ärrä ny  :pomo:

Poissa Kenonit

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 986
  • Tornio
    • Flickr
Vs: -850 T-5R-
« Vastaus #4 : 18.05.2015, 13:32:01 »
Otan oikeuden laittaa parit kuvat tänne, toivottavasti et pahastu :D


Nykyiset: Bmw E39 ///M5 -00, V70 D4 -15
Entiset: S60 D4 AWD -17, V50 1.6d -09S80 D5 -05, 855 t-5r -95, S80 D5 -05, 3x Bmw ///M5 sekä kasa volvon ja vagin romuja...

Poissa vvalimaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: -850 T-5R-
« Vastaus #5 : 18.05.2015, 15:07:43 »
Otan oikeuden laittaa parit kuvat tänne, toivottavasti et pahastu :D

(Kuva poistettu lainauksesta.)
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Ihan hyvä vaan, ku kerranki kunnon kameralla otettuja kuvia! :D
2 x 740 B200F -89

EX: 940 B230FK -96, 850 T-5R -95, 940 B230FB -91, 240 B200K -88

Poissa vvalimaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: -850 T-5R-
« Vastaus #6 : 23.05.2015, 22:23:33 »
Noniiin! Jatketaas runoilua ku on jotain kerrottavaa tähän väliin. Eli viime sunnuntaina käytiin kaverille hakemas 850 T5 Virroilta, ja paluumatkalla otettiin siinä pieni välistoppi. Siitä kiihyttelin sit takas matkavauhtiin ja kaveri soitteli perästä et "nyt tulee sitte sinistä ja huolella". Kaarsin siinä seuraavalle bussipysäkille ja lähdettiin paikallistaa syytä, joka kohdentu venakopasta lähtevään huohotinletkuun, joka oli menny juuresta poikki. Sieltä ne öljyt kiihytellessä oli sit päässy pakosarjan ja turbon päälle valumaan, ei onneks sen pahempaa. Putkesta pikku pätkä pois ja klemmarilla kunnolla kiinni, niin taas kestää. Heti maanantaina siniseltä kysymään uutta letkua, "ei oo yhtäkään hyllyssä, menee muutama päivä kun tilataan ja hinta 28e". Eihän siinä auttanu ku tilata ja keskiviikkona tuliki jo tekstaria et ois noudettavissa.

Kaverin tuore hankinta ja (m)asennustiimi kuvassa :D







Vähä muitaki hankintoja ja paketteja on saapunu tallille ja oottelis asennusta. Eli:
- 30mm keskittävät ja pultattavat spacerit
- Paremmat ja lyhyemmät RCA:t niin pääsee toivottavasti häiriöäänistä eroon.
- Tupakkamuovit
- Imusarjan tiiviste
- Ehjät kylkilistat (Kiitos Jogiin :hello:)
- Jenkkivilkut





Maanantaina vihdosta viimein myllytetään  S*
2 x 740 B200F -89

EX: 940 B230FK -96, 850 T-5R -95, 940 B230FB -91, 240 B200K -88

Poissa vvalimaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: -850 T-5R-
« Vastaus #7 : 25.05.2015, 23:21:23 »
Tänään tee-viis-ärrä kävi tutulla ehostettavana ja saatiinhan siitä taas musta. Paljon paremman näkönen ku sai syvän mustan esille ja pyörteet pois! Sen kunniaks joutu pikku iPhone photoshootit ottaa ja laitetaan tännekki aikaansaannokset. Kaikki kuvat muokkaamattomia.

Tykkään isosti.  S*










2 x 740 B200F -89

EX: 940 B230FK -96, 850 T-5R -95, 940 B230FB -91, 240 B200K -88

Poissa vvalimaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: -850 T-5R-
« Vastaus #8 : 14.06.2015, 23:16:21 »
Hetken tauon jälkeen hyvä taas kirjotella, taas on volvon ilme muuttunu. Hommahan karkas ihan hanskasta, kun ilmottauduin "vahingossa" Kalis Car Show -15, joka pidettiin nyt lauantaina 13.6. Pakkohan autolle oli jotain tehdä, kun oli liikaa samaa näköä perus farmarin kanssa. Tallissa vietetty taas aikaa, niin ettei tarvi hetkeen mennä :D Onneks emäntä vähän tsemppas ja jeesas, niin sai kaiken tarvittavan tehtyä.

Alkuun posti toi ruotsista pitkään odotetut jenkkivilkut, joihin pääsin harjottelemaan kalvotusta, et istuu ajovalojen kanssa keulalle. Ihan ei menny niinku strömsöössä, selvittiin onneks vaan parilla rypyllä.. Sit samalla päivitin lediä sumareihin, kilvenvaloihin sekä pakkivaloihin, melkeen kaikkialla muualla onkin jo.

Ulkonäköä pohtiessa kirosin et harmaille listoille ja ovenkahvoille on tehtävä jotain. Joku ties kertoa et molempiin löytyy ratkasu ykköskorisesta V70, eli tuumasta toimeen, soitto lähellä asuvalle purkuauton osia myyvälle sällille ja sieltä palikat sopurahaan mukaan. Maalikaupasta vielä 2K väriä auton värikoodilla ja tekemään pohjia tallille. Alottelijaks kohtuu pinta saatiin aikaseks ja aikataulun ollessa suht tiukka, päätin laittaa semmosena paikalleen. Hipostellaan sit ku löydän motivaation takas. Kohtuu kivuton, joskin hieman aikaa vievä homma, eniten aikaa meni kuskin ovenkahvan kanssa. Onneks kahvan mukana tuli lukkopesään sopiva avain, niin sai pienen modauksen jälkeen laittaa paikalleen, niin pääsee autoon sisällekkin vaikka kaukosäädin lakkais pelittämästä.

Auton maasturimainen olemus on pitkään aiheuttanu harmaita hiuksia ja ratkaisu siihen löyty tuningkauppa.fi, josta sai alustan suoraan hyllystä hakea kotiin. Hintansa ja kuulopuheiden perusteella alustaksi valikoitui JOM, joka on ainakin nyt 1000km ajokokemuksen jälkeen osottautunu hintansa arvoseks. Samalla päätin uusia jo paljon kilometrejä näähneen koiranluun kuskin puolelle, repsikan puolen ollessa melkein uus. Toki heti alustaa alle laittaessa jätettiin takaa säätöpalikat pois ja pohjaanlyöntikumi pois, sekä edestä lyhennettiin 2cm pohjaanlyöntikumista ja kierrettä jäi about 3cm jäljelle. On siis tällä hetkellä niin alhaalla kun vaan sai. 215-35/18 kumeilla maavaraa jäi vajaa 10cm, eli hyvin pääsee ilman pohjakosketuksia etenemään ilman wheelgappia. Taakse vielä 30mm spacerit ja runsaasti mankelia, niin avot. Ei raavi, joustaa jonkin verran, ei mikään kivireki. Napoihin ja spacereihin vielä mustaa jarrusatulamaalia päälle ettei paista vanteen takaa silmään. Vanhaan Konin Sporttiin verrattuna paljon jämäkämpi, olihan koneissa jo iskarit aika vainaat.. Nekin tolpat joutais hävittää johonkin madallusjousineen.

Muutenkin yleistä hinkkaamista, puuhaamista ja hipostelua tehty paljon, joita ei jaksa erikseen kaikkia tänne kirjottaa, mut mainitsemisen arvosia ehkä harmaiden kohtien fiksaus tummemmaksi ja vanteisiin kevyt kiillotus.

Loppuun vähän herkkua eli parit kuvat.







#kalis15





« Viimeksi muokattu: 14.06.2015, 23:22:09 kirjoittanut vvalimaa »
2 x 740 B200F -89

EX: 940 B230FK -96, 850 T-5R -95, 940 B230FB -91, 240 B200K -88

Poissa aprilli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 470
  • www.vrcf.fi
Vs: -850 T-5R-
« Vastaus #9 : 15.06.2015, 15:15:22 »
Hyvin natsaa kyllä takapyörät kaaren tasalle. Ellei kerta raavi kaariinkaan, niin tuotahan voisi sanoa onnistuneeksi  ;)
V70R AWD '98 + 142 B230FT '70
ex: 854 T5 '96  +  854 GLT '93 + 744 B230F '88

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: -850 T-5R-
« Vastaus #10 : 15.06.2015, 17:28:18 »
Hieno pitkäkatto! :) tykkään, paljonko rullasit takakaaria? ilmeisesti 20mm lätyt takana?
Millä mitoilla pyörät? :)
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa vvalimaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: -850 T-5R-
« Vastaus #11 : 15.06.2015, 18:46:31 »
Hieno pitkäkatto! :) tykkään, paljonko rullasit takakaaria? ilmeisesti 20mm lätyt takana?
Millä mitoilla pyörät? :)

30mm lätyt ne on ja tilaa sai tehdä noille 18x8" pyörille aika reippaasti :D Mankeloitu niin, että koko kantti on täysin kiinni kyljessä. Oli kohtuu hikinen homma saada paksu pelti muotoutuun niinku mä halusin ja vielä pitkältä matkalta.. Ja ennen ku kukaan epäilee, niin putsasin kyllä huolella ja vedin ruosteenestoaineet kantin väliin ;) Sisäloksu on toistaseks vielä irti, kun tarvii sitä vähän leikellä et saa sopimaan uusiin muotoihin. Ei edes mun pieni pikkurilli mahdu kaaren väliin ilman kuormaa.

Eestä taas ihmettelen ettei ota ees kääntäessä kiinni, kevyesti kuminuijalla vaan käänsin kanttia muutaman millin ylöspäin. Joutuu sinnekki jotain lättyä keksiä, tosin en mitään bilteman kuraa, vaan edes jotain vähän laadukkaampaa. Ehkä jotain luokkaa 10-15mm niin jää tilaa kääntyä, toki onhan siellä siniset käännönrajottimet.

Leveempiä vanteita katsellu, mut ei 18" oikeen löydy, kun menis 17" liian pieneks.. Saas nähä mitä keksii vai keskittyykö vaan ajamiseen  8)
« Viimeksi muokattu: 15.06.2015, 18:53:13 kirjoittanut vvalimaa »
2 x 740 B200F -89

EX: 940 B230FK -96, 850 T-5R -95, 940 B230FB -91, 240 B200K -88

Poissa Maxxxed

  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 6136
  • Tjuurboooo
    • Teemu Lehtisaari Photography
Vs: -850 T-5R-
« Vastaus #12 : 16.06.2015, 18:28:48 »
Okei. Aika rajua  ::)

Itelläni on 18x8.5"
Volvo S40 T4 1997 (Kilpuri)
Bmw F25 LCi 20d xDrive M-Sport 2015 (Käyttis)

Poissa vvalimaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: -850 T-5R-
« Vastaus #13 : 24.06.2015, 01:16:44 »
Tallilla käyty taas reilun viikon tauon jälkeen kääntymässä, pikkujuttuja hiposteltu mitkä itseä on häirinnyt. Tarvii koittaa kaikki asentelut ja huollot yms hommat saada tehtyä, kun toi tallipaikka lähtee kohta alta ja ei oo oikeen mitään paikkaa missä tehdä. Sit loppukesän voi luottavaisin mielin vaan ajaa ja nauttia ;)

Kotimatkalla tallilta osu silmään kohtuu hyvin valaistu paikka, hiipi mieleen jos volvosta sais edustavia kuvia napsittua. Päivällä kävin työpaikalla pesemässä auton, mut kerkes likaantua sateen takia jo uudestaan.. Lataan pari ruutua kunhan pääsen kotiin koneelle ku ei anna tällä puhelimella lisätä prkl..

Tässä on jo viikon päivät ollu V70R kuume päällä. Nyt ei viitti semmosta kyllä laittaa, mut joskus semmonen on saatava!

Edit:



« Viimeksi muokattu: 24.06.2015, 01:31:52 kirjoittanut vvalimaa »
2 x 740 B200F -89

EX: 940 B230FK -96, 850 T-5R -95, 940 B230FB -91, 240 B200K -88

Poissa vvalimaa

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 37
Vs: -850 T-5R-
« Vastaus #14 : 02.07.2015, 21:09:49 »
Auton kimpussa on taas väkerretty, et kehtaa viikonloppuna tulla Ahvenistolle. Homma lähti käyntiin, kun tuuppasin takavaloihin ylös valot, koska sik oossom! Ennen ku kukaan kilvenvalosta sanoo, niin palaa jo molemmat ;)



Öljyt oli hyvä vaihtaa kun mittarissa 316 400km, edellinen öljynvaihto 311 500km, eli vajaa 5tkm ajettu samoilla öljyillä. Väristä päätellen ihan hyvä hetki vaihtaa. Samalla vaihtui huohotinputki pöntöltä venakoppaan, jarrusylkyn alipaine letku sekä imusarjan tiiviste. Konehuonetta tuli samalla vähän putsailtua, että kehtaa ehkä aukasta julkisella paikalla  :D Siistitystä konehuoneesta ei tullu yhtään kuvaa otettua, mutta voi Ahvenistolla tulla halutessaan ihmettelemään.

Seuraavana mua kauan häirinneet kiinan tinojen keskilätkien tilalle jotain "parempaa", pistin omat visioni paikalliselle tarra firmalle ja kohta jo sieltä tuliki mallikuva tarrasta. Eli mittojen mukaan tehty linssitarra, joissa valkosella pohjalla hirvi, johtuen ihan loksuissa jo valmiiksi olleista valkopohjasista hirvitarroista. Omaan silmään näyttää hyvältä!



Huominen päivä on pyhitetty auton puunamiselle ja siivoamiselle. Sit on hetkeks toteutettu kaikki päässä pyörineet ideat  8)
« Viimeksi muokattu: 02.07.2015, 21:12:50 kirjoittanut vvalimaa »
2 x 740 B200F -89

EX: 940 B230FK -96, 850 T-5R -95, 940 B230FB -91, 240 B200K -88

 

RallyBaron  Samppasport