KL-varaosat  Race.fi

Kardaanien sopivuuksista

  • 6 Vastauksia
  • 7210 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Kardaanien sopivuuksista
« : 28.01.2011, 18:43:52 »
Onko kukaan sovittanut 700/900-sarjalaisen kardaania 200:een? Onko perän laippa sama?
Tukilaakeri on erilainen, muttei kuitenkaan ilmeisesti ole paha sovittaa?

Turbobricksistä löysin tiedon, jonka mukaan 700/900 sarjalaisen kardaani olis n. 8cm pitempi, kun vastaavalla laatikolla olevan 200:n.

Onko jollain muistissa / tiedossa 700/900 kardaanien pituuksia. Takapätkä vissiin on jonkinverran pidempi kun 200:n.

Ongelma on se, että tarvisin getragin perään kumilaipallisen kardaanin, mutta jos käyttää 200-sarjan omaa takapäätä, niin etupätkän tarvitsisi olla n.75cm pitkä. Näin pitkä etupätkä pitäisi löytyä 940 + vinokone + M90 yhdistelmästä, mutten ole mistään löytänyt ylimääräistä.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7595
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Kardaanien sopivuuksista
« Vastaus #1 : 29.01.2011, 19:38:23 »
Takalaippa on sama paitsi vanhemmassa 240:ssä, jossa on pienemmällä pultilla kiinnitys ja samalla laipan halkaisija on pienempi. Tukilaakeri on sama "paksulla" kardaanilla, tukikumi eri.
200 ja 700/900 kardaaneita voi sotkea keskenään kunhan vaan molemmat on saman kokoisella boorilla. Joissain uudemmissa 700 ja monissa 900-sarjalaisissa kardaanin pätkät ohjataan samaan asentoon boorissa olevan umpinaisen harjanvälin kanssa. Tämä on takapätkässä, joten etupätkiä voi sekoittaa vapaasti.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   245 -92 "B6284T"   850 -94 D5 AWD
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Harri_82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: Kardaanien sopivuuksista
« Vastaus #2 : 15.03.2011, 21:16:16 »
Lainaan vanhaa aihetta. Laiton omaan jäärataprojektiin d24:sen ja siirsin sitä n. 20 senttiä taakse päin ja laatikkona on m40 johon sovitin 740 dieselin kytkinkopan eli oiskohan m45:sta tuo koppa. Laatikon kannake sopi takimmaisiin reikiin mitä 240 pohjassa vakiona on ja siihen pitäs nyt löytää sopiva kardaani vai pitääkö alkaa lyhentään orkkista? Mikäs laatikko nuihin takimmaisiin reikiin tulee kiinni? Tietäs sen perusteella ettiä mahollisesti sopivaa kardaania.

Jokkisukoilta sen verran kuulin et orkkis on helppo lyhentää ku siellä on pitempi olake joka keskittää putken kohalleen. Kummassakohan päässä etupätkää tää on?

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Kardaanien sopivuuksista
« Vastaus #3 : 15.03.2011, 21:21:30 »
Mikäs laatikko nuihin takimmaisiin reikiin tulee kiinni? Tietäs sen perusteella ettiä mahollisesti sopivaa kardaania.


Takimmaisiin reikiin tulee ainakin M47 ja M46. Niissäkin on keskenään erimittaiset etupätkät. M47 mittarinlähdöllisessä, ja ilman mittarinlähtöäkin on vissiin vielä pieni ero.

Kannattaa lukaista myös tämä : http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=138.msg418#msg418
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

Poissa Harri_82

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 181
Vs: Kardaanien sopivuuksista
« Vastaus #4 : 15.03.2011, 21:37:51 »
Tuo linkki selvittiki aika paljon. Pitää huomenna koulussa alkaa mittaileen ruottalaisten 740 traktori projektin m47 kardaani et sopisko se.

Poissa 240 -87

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 281
  • Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda?
Vs: Kardaanien sopivuuksista
« Vastaus #5 : 31.12.2012, 06:35:45 »
Käyttis 240:n laatikko vaihtuu tekniikanvaihdon yhteydessä M45:sta M46:een ja koska noilla vaihteistojen etuputkilla on pituuseroa, niin kuinka olisi fiksuinta toteuttaa kardaani sinne vakioperään saakka? Vai onko niin, että tuo ylivaihteellinen laatikko on etuputkineen yhtä pitkä kuin pidemmällä etuputkella oleva M45 ja ongelmaa ei siis ole?  :-\

Tietysti pystyyhän tuota etuputkea muokkaamaan sopivan pituiseksi tarvittaessa...
« Viimeksi muokattu: 31.12.2012, 07:27:02 kirjoittanut 240 -87 »
PROJECT 2 door 240 vm.84 + Honda CTR EP3 vm.2005 (kesälelu) + käyttökippo 940 B230FT vm.92/93 Wagon

Poissa Timo_R

  • sienimies
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2557
  • www.vrcf.fi
Vs: Kardaanien sopivuuksista
« Vastaus #6 : 31.12.2012, 15:59:04 »
Käyttis 240:n laatikko vaihtuu tekniikanvaihdon yhteydessä M45:sta M46:een ja koska noilla vaihteistojen etuputkilla on pituuseroa, niin kuinka olisi fiksuinta toteuttaa kardaani sinne vakioperään saakka? Vai onko niin, että tuo ylivaihteellinen laatikko on etuputkineen yhtä pitkä kuin pidemmällä etuputkella oleva M45 ja ongelmaa ei siis ole?  :-\

Tietysti pystyyhän tuota etuputkea muokkaamaan sopivan pituiseksi tarvittaessa...

Ilman muuta kannattaa hommata M46:n oma etupätkä, tai vaikka koko kartaani. Noita luulis sen verran hyvin olevan tarjolla, ettei maksa vaivaa teettää.
Volvo 242 B234F(T) *talviunilla*          Volvo 854 T-5R *seisoo*         Volvo 940 GLT *kesälevolla*         V70 T5 -05
Shitroen Jumper L4H2 180HDI -14 *ensimmäinen ranskatar*
S80 T6 *puretaan*
Emännällä V70 2.4D Summum -06 & Audi A6 Allroad 2.7tdi

 

Elekma  Autoracing